Koska auto hankittiin turbo-aihioksi, niin kriteereinä olivat:
-ASD lukkoperä
-722.3 automaatti (Mahdollista vahvistaa ja mersulta ei valitettavasti löydy edullista kestävää manuaalia)
-vm-87 Ei vähäpäästöinen (vanhemmatkin ois käyny, mutta tämä oli pohjaltaan paras yksilö)
-M103 moottori (M104 olisi käyny myös muuten, muttakun ne taitaa melkeen kaikki olla vähäpäästösiä)
-Pienet kilometrit (osat ovat vähemmän kuluneita, kuin 400tkm ajetuissa)(Mittarilukemaan ei kuitenkaan kannata sokeasti uskoa)
-Ei kattoluukkua (se veisi vain pääntilaa, vuotaa ja jumittaa ja on muutenkin turhaa painoa aivan väärässä paikassa)
Tarkoituksena on hankkia toinen m103 kone, jonka ympärille rakennetaan pakosarja, ahdin, dp, ahtimen öljynkierto, välijäähytin putkineen ja sitten kun kaikki nämä on valmiina ja koesovitettu tähän irtomoottoriin, niin sitten ne vaan siirretään autossa kiinni olevaan moottoriin. Näin auton tarvitsee seisoa hallissa mahdollisimman vähän aikaa.
Pakosarjan laippa tehdään kaverin duunissa 10mm paksusta latasta ja siihen hitsailen sitten 42x3mm putkikäyristä primääriputket, jotka yhdistyvät jaettuun pakopesän laippaan. Ahtimeksi tulee HX35, HX40, tai T04 kuitenkin jaetulla pakopesällä, etteivät pakopulssit pääse häiritsemään väärien sylintereiden hengitystä.
Jarruiksi tulee 300E-24 jarrut jolloin tehoa saa olla 220hv+20%=264hv teho saavutettaneen alle 0,5 ylipaineella

Myös jouset tulee 300E-24 mallista, mutta ei vakiot vaan lievä madallus
Kallistuksen vakaajat tulee myös 300TE-24 Sportline mallista (lienee vakiota jäykemmät, pääsen vertaamaan vanhoihin, kun osat saapuu)
Sitten mieltä askarruttaviin kysymyksiin:
- Sopiiko nuo 300E-24 jarrut vakio akseleihin/pyörännapoihin, vai tarvitseeko sinnekkin vaihtaa jotain?
- Tässä autossa on vakiona KE-jetronik ruiskujärjestelmä, jota on käytetty mm. audi 200 turbo quatrossa, mutta audissa ilmamäärämittari eli määränsäädin on ahtimen imupuolella. Mersussa se jää ahtimen painepuolelle, osaako tuo k-jet mitata ylipaineistettua, eli tiheämpää ilmaa oikein? Vai meneekö seos laihalle ahdoilla
-Miten näissä Mosselman, turbotechnics yms jälkiasennusahdinsarjoissa on toteutettu lisärikastus, jos niissä semmoinen edes on?
-Onko lohkossa valmista paikkaa, mihin voisi vetää ahtimen öljynpaluuletkun? Lohkon oikeassa kyljessä, pakosarjan alla on joku kierteitetty tulppa, mutta meneekö se öljy-vai vesikanavaan? (tämäkin selviää kyllä, kun saan jostain sen toisen m103 aihion tutkittavaksi)
-Autossa on ilmastointi, joten coolerin asentaminen keulalle näyttää aika mahdottomalta, ellei ilmastointia poista. Ajattelinkin asentaa cossusierran coolerin koneen päälle ja tehdä konepeltiin scuupin. En tietenkään pilaa alkuperäistä (helvetin hyväkuntoista) konepeltiä, vaan haen jostain purkuautosta huonomman pellin "pilattavaksi".
Tässä nyt jotain mietteitä projektista, paljon varmaan unohtuikin, mutta lisäilen tänne sitä mukaa kun mieleen tulee.
Mielellään kuuntelen rakentavia neuvoja ja ehdotuksia, kun varmaan tästäkin aiheesta paljon on porukalla tietoa.