W124 Alapallonivel
W124 Alapallonivel
Kaikki narahdukset kolahdukset ym. ylimääräiset äänet pelottaa mersulla ajaessa..mm. tuo alapallon pettäminen hirvittää.
Tänään kuului kitinää töyssyissä ja alapalloa pelkäsin , no väljyyttä en löytäny vaikka tutkin täältä löydettyjen ohjeiden mukaan, suihkin crc joka niveleen ja jouseen ja kitinä lakkasi, antaako tuo alapallo mitään muuta merkkejä kuin narinaa , ennenkuin pettää.
Mitenkä kauan vaihto työ huoltiksella kestää? Eli mikähän olis työn osuus jos vaihdattais molemmat varmuuden vuoksi?
Auto katsastettu kuukausi sitten , mutta jos ei inssikään varmuudella löydä väljää alapalloa.
Tänään kuului kitinää töyssyissä ja alapalloa pelkäsin , no väljyyttä en löytäny vaikka tutkin täältä löydettyjen ohjeiden mukaan, suihkin crc joka niveleen ja jouseen ja kitinä lakkasi, antaako tuo alapallo mitään muuta merkkejä kuin narinaa , ennenkuin pettää.
Mitenkä kauan vaihto työ huoltiksella kestää? Eli mikähän olis työn osuus jos vaihdattais molemmat varmuuden vuoksi?
Auto katsastettu kuukausi sitten , mutta jos ei inssikään varmuudella löydä väljää alapalloa.
Re: W124 Alapallonivel
harvoin se pettää (hajoaa kappaleiksi) ellet nyt ajele päin rotvallin reunaa 4-pyöräluisussa...
Kannattaa se vaihdattaa jo kitinänkin takia mutta ei sitten tarvi uudestaa käydä konttorilla näyttämässä jos tulee hylsy.
Kyllä meilläpäin katsurit 124 alapallon tarkkaan syynää.
Kannattaa se vaihdattaa jo kitinänkin takia mutta ei sitten tarvi uudestaa käydä konttorilla näyttämässä jos tulee hylsy.
Kyllä meilläpäin katsurit 124 alapallon tarkkaan syynää.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W124 Alapallonivel
Eiköhän se kitinä kuulu jostakin muualta kuin alapallosta...vanhaan autoon kuuluu tietty kitinämäärä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 Alapallonivel
Hiukan kyllä Velskolan kanssa eri mieltä noista vanhan auton kitinöistä,kyllä 124 kunnossa ollessaan on aiaka kitinätön kampe kaikella tapaa.
Tuo jo yleensä,että töyssyissä kitisee etupää vihjaa alapalloon vahvasti,ensinhän nivel "kuivuu" ja sitten alkaa kitistä...Eikä katsurit aina osaa tarkastaa alapalloa ja sen välyksiä oikealla tavalla!?
Itse aikoinaan tuli vaihdettua jonkin verran alapalloja,ihan oli mukava savotta aina tiedossa kotikonstein,vaan kerran laiskotti ja vein paikalliseen MB huoltoon aikaa meni alapallon vaihtoon reilu vartti,tuolloin päätin ,että oli viimeinen kerta kun tuota välttämättä itse teen..
Tuo jo yleensä,että töyssyissä kitisee etupää vihjaa alapalloon vahvasti,ensinhän nivel "kuivuu" ja sitten alkaa kitistä...Eikä katsurit aina osaa tarkastaa alapalloa ja sen välyksiä oikealla tavalla!?
Itse aikoinaan tuli vaihdettua jonkin verran alapalloja,ihan oli mukava savotta aina tiedossa kotikonstein,vaan kerran laiskotti ja vein paikalliseen MB huoltoon aikaa meni alapallon vaihtoon reilu vartti,tuolloin päätin ,että oli viimeinen kerta kun tuota välttämättä itse teen..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 Alapallonivel
Inssit tietää tuon jutun joten jos on väljää ni löytävät sen isolla todennäköisyydellä. Alapallokin osaa pitää ääntä. Vaihdoin jokin kk sitten molemmat kun toinen äänteli. Ei olleet mitenkään holoväljät mutta sitä on vaikea todeta muuten kuin purkamalla tolppa pois paikoiltaan alapäästä. Siinä vaiheessa on jo sama laittaa uudet jos on työkalut.
Jos korjaamolla on oikeat työkalut ni vaihtotyö on yksinkertainen ja helppo homma. Käsittääkseni tuntiin vaihtuu kaksi eikä edes kiirettä tarte pitää.
Kun ostat uudet alapallot ni VOITELE/rasvaa se uusi alapallo! Siinä uudessa ei o rasvaa kuin nimeksi.
Kun laitta hauksi "W124 alapallo" ni juttua löytyy
Jos korjaamolla on oikeat työkalut ni vaihtotyö on yksinkertainen ja helppo homma. Käsittääkseni tuntiin vaihtuu kaksi eikä edes kiirettä tarte pitää.
Kun ostat uudet alapallot ni VOITELE/rasvaa se uusi alapallo! Siinä uudessa ei o rasvaa kuin nimeksi.
Kun laitta hauksi "W124 alapallo" ni juttua löytyy
Re: W124 Alapallonivel
Ai tuntiin menee alapallojen vaihto? Mun härveli oli pajalla 5 tuntia , alapallojen vaihto ja lisäksi kyllä katkenneen iskarinpultin jämän posto.
Re: W124 Alapallonivel
Niin se kyllä menee jos on vaihtotyökalut jotka on tehty alapallon vaihtoon. Vajaaseen tuntiin laitan ittekkin yhden puolen ilman tuota oikeaa työkalua ja suurin vasara mitä tarttee on timpurin vasara.
Alapalloja on nyt tullu vaihdettua muutama.
Se pultintynkä on vissiin ollu työläs
Tuolla selitetty miten homma onnistuu kotona (kuvablogin kuvat ei aukea kun blogi on nurin vissiin pysyvästi)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 01#p804901" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja täällä kuvat ko. hommasta viimeisessä postauksessa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=136517" onclick="window.open(this.href);return false;

Se pultintynkä on vissiin ollu työläs

Tuolla selitetty miten homma onnistuu kotona (kuvablogin kuvat ei aukea kun blogi on nurin vissiin pysyvästi)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 01#p804901" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja täällä kuvat ko. hommasta viimeisessä postauksessa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=136517" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124 Alapallonivel
Tunnin luokkaa molemmat yhteensä. Eipä niitä kaikki katsurit löydä, alapallojen välyksiä.
wiimax.fi
Re: W124 Alapallonivel
Kitinä ei kyllä mielestäni meinaa että alapallo on loppu vaan kuiva.Eikun öljyä neularuiskulla kumen läpi niveleen ja taas mennään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 Alapallonivel
Jep. Just näin, eikä missään tapauksessa mitään CRC tyyppisiä aerosoleja joiden liuottimet tuhoaa lopunkin voitelun pallonivelistä, lukoista ym. mekanismeista. Nykyiset pallonivelet ovat periaatteessa lähes rasvattomia tai ainakin voiteluaine on tyyppiä joka ei lainkaan sovellu Suomen talviolosuhteisiin. Isolla injekttioneulalla vain mahdollisimman paksua öljyä suojakumin läpi niveliin ja uusista nivelistä kumi pois ja kunnon pakkasta kestävä vaseliini siellä tehtaan jäljiltä olevan "margariinin" tilalle niin nivelen käyttöikä 3 kertaistuu.atlas kirjoitti:Kitinä ei kyllä mielestäni meinaa että alapallo on loppu vaan kuiva.Eikun öljyä neularuiskulla kumen läpi niveleen ja taas mennään.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W124 Alapallonivel
Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: W124 Alapallonivel
Varmaan olet tyytyväinen kun noin halvalla moinen homma tehty. Työstä ei varmaan veloittaneet ollenkaan vaikka "kaksi päivää" tekivät.2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma.
wiimax.fi
Re: W124 Alapallonivel
se on ollut joku onneton nyrkkipaja, missä ei osata hommiaan, ei ole oikeita työkaluja, tai sitten sua on kusetettu oikein urakalla. tai joku tossa tarinassa nyt vähän kusee. 400 eurolla ei mikään korjaamo tee töitä kahta päivää. eikä oikein edes yhtä päivää.
itse yhden kerran temusin alapallon vaihdon kanssa puolipäivää. kaiken maailman lekoilla ja rälläköillä tappelin, että sain vanhan irti. ja uutta en sitten saanutkaan paikoilleen millään. aikani tappelin ja menetin hermoni, kunnes sitten soitin tuon paikallisen mersukorjaaja heleniuksen paikanpäälle asentamaan uuden pallon paikoilleen. se tuli, 5-10 minuuttia työskenteli ja uusi alapallo oli paikoillaan. reilun satasen siitä otti. oliko se sitten kallis, vai halpa? ainakin auto tuli kuntoon, enkä joutunut menettään yhtään enempää hermojani tuon asian kanssa. olisi pitänyt heti viedä vaan korjaamolle, eikä tapella ilman kunnon työkaluja.
itse yhden kerran temusin alapallon vaihdon kanssa puolipäivää. kaiken maailman lekoilla ja rälläköillä tappelin, että sain vanhan irti. ja uutta en sitten saanutkaan paikoilleen millään. aikani tappelin ja menetin hermoni, kunnes sitten soitin tuon paikallisen mersukorjaaja heleniuksen paikanpäälle asentamaan uuden pallon paikoilleen. se tuli, 5-10 minuuttia työskenteli ja uusi alapallo oli paikoillaan. reilun satasen siitä otti. oliko se sitten kallis, vai halpa? ainakin auto tuli kuntoon, enkä joutunut menettään yhtään enempää hermojani tuon asian kanssa. olisi pitänyt heti viedä vaan korjaamolle, eikä tapella ilman kunnon työkaluja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 Alapallonivel
Joo eihän se ole paha kahden päivän työstä, mutta mitä täältä olen lukenut niin kenelläkään ei ole mennyt niin paljoa aikaa alapallojen kanssa. Jäi sellainen fiilis että hommasta on tehty vaikeampi kun onkaan tai työkalut olleet aivan surkeat. Onko tarpeellista ottaa koko alatukivarsia irti jolloin myös kaikki puslat ja pultit meni vaihtoon koska ne irrotettiin rälläkällä ja kuumentamalla.
Kuuluu muuten satunnaisesti sellanen metallinen ääni/narina oikealle kääntyessä. Onkohan jotain pahastikkin pielessä vai vaan lisävoitelua johonkin
Kuuluu muuten satunnaisesti sellanen metallinen ääni/narina oikealle kääntyessä. Onkohan jotain pahastikkin pielessä vai vaan lisävoitelua johonkin
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: W124 Alapallonivel
Nuin kun ovat kerta käsiä niin en ihmettelisi jos pallot on asennettu 90° väärin. Jos näin on ni pitkään ei mene kun pallo pomppaa pois siitä kupista
Ääntähän sieltä alapallosta ei saisi kuulua kun ovat uusia.
Senhän näkeekin että onko oikein meinaan siinä pllossa on sellainen kolo jonka ei todella kuulu osoittaa suoraan eteen tai taaksepäin. Näkee tukivarren alapuolelta kun kattoo sitä niveltä.
Kuvatus ja nuoli osoittaa siitä koloa

Ääntähän sieltä alapallosta ei saisi kuulua kun ovat uusia.
Senhän näkeekin että onko oikein meinaan siinä pllossa on sellainen kolo jonka ei todella kuulu osoittaa suoraan eteen tai taaksepäin. Näkee tukivarren alapuolelta kun kattoo sitä niveltä.
Kuvatus ja nuoli osoittaa siitä koloa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 21.05.2014 01:09
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Re: W124 Alapallonivel
Kannattaa ilmoittaa korjaamon nimi, jos tekevät 2päivää/400€ eli 25€/tunti sis. osat. saattaa olla monella muullakin käyttöä noin edulliselle palvelulle.juhaeino kirjoitti:Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.

Re: W124 Alapallonivel
Sprinter308 kirjoitti:Kannattaa ilmoittaa korjaamon nimi, jos tekevät 2päivää/400€ eli 25€/tunti sis. osat. saattaa olla monella muullakin käyttöä noin edulliselle palvelulle.juhaeino kirjoitti:Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.
Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
niin no. toisaalta, jos tekevät vartin hommasta kahden päivän homman, niin onko sillon kysyntä kuinka kovaa? sen ymmärtää, että jos itse joku jotain rakentaa niillä työkaluilla, mitä nyt sattuu siinä käsillä olemaan sen piilteman kiintoavain setin lisäksi, niin sitä aikaa ja hermoja alkaa menemään ja siinä kohtaa alkaa rälläkät laulaan ja lekat paukkua. mutta oikealla korjaamolla pitäisi olla kaikki tarvittavat työkalut homman hoitamiseen siinä kohtaa kun asiakas kysyy, että tekeekö korjaamo tälläsen alapallojen vaihtotyön, jos vastaus on, että tekee.
itse mielummin maksan sen 80e/h, jos hommat tehdään vartissa, kun että 25e/h ja hommia tehdään 16 tuntia ja jälkikin on sitten mitä on.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 Alapallonivel
Se kääntyessä oleva outo narina johtuikin vain siitä että jarrukilpi jostain syystä hankasi jarrulevyyn. Sitä vääntämällä selvisi. Pelkäsin jo pahinta.
No nyt auto kuitenkin pelaa hyvin ja on loistava ajettava ja kulmat kohdallaan, rattikaan ei enää oo vinossa. No ehkä hieman mutta ei se kai ole niin vakavaa. Kulmiensäädöstä sain kuitenkin raportin.
Hieman jäi vaan ihmetyttämään se että miten mukamas pienestä hommasta paisui noin aikaavievä. Täällä kun on sanottu että kestää tunti per puoli. No mutta nyt kuitenkin toimii niin eikai tässä kannata murehtia vaan lähteä cruisaamaan johtotähden osoittamaan suuntaan
No nyt auto kuitenkin pelaa hyvin ja on loistava ajettava ja kulmat kohdallaan, rattikaan ei enää oo vinossa. No ehkä hieman mutta ei se kai ole niin vakavaa. Kulmiensäädöstä sain kuitenkin raportin.
Hieman jäi vaan ihmetyttämään se että miten mukamas pienestä hommasta paisui noin aikaavievä. Täällä kun on sanottu että kestää tunti per puoli. No mutta nyt kuitenkin toimii niin eikai tässä kannata murehtia vaan lähteä cruisaamaan johtotähden osoittamaan suuntaan

W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: W124 Alapallonivel
juhaeino kirjoitti:Se kääntyessä oleva outo narina johtuikin vain siitä että jarrukilpi jostain syystä hankasi jarrulevyyn. Sitä vääntämällä selvisi. Pelkäsin jo pahinta.
No nyt auto kuitenkin pelaa hyvin ja on loistava ajettava ja kulmat kohdallaan, rattikaan ei enää oo vinossa. No ehkä hieman mutta ei se kai ole niin vakavaa. Kulmiensäädöstä sain kuitenkin raportin.
Hieman jäi vaan ihmetyttämään se että miten mukamas pienestä hommasta paisui noin aikaavievä. Täällä kun on sanottu että kestää tunti per puoli. No mutta nyt kuitenkin toimii niin eikai tässä kannata murehtia vaan lähteä cruisaamaan johtotähden osoittamaan suuntaan
Tarkistitko mihin suuntaan ne alapallossa olevat kolot osottaa?
Re: W124 Alapallonivel
Niin, jos kaikki tuo työ ja osien vaihto on tehty pelkästään alapallojen vaihdon vuoksi niin eihän se ole millään lailla kohtuullista.
Ajattelin että olisi löytynyt muitakin välyksiä ja sen vuoksi vaihdettu lisää osia jotta saadaan auto kuntoon ja nelipyöräsuuntauksessa kulmat oikeasti kohdalleen, kun on mainittu "säätötankoja" josta tulee heti mieleen että takana on ollut aurauksen säädöt jumissa kuten hyvin usein on ja sen vuoksi jouduttu vaihtamaan ne tangot.
Silloin ollaan jo lähellä 400 euroa loppusummassa.
Ajattelin että olisi löytynyt muitakin välyksiä ja sen vuoksi vaihdettu lisää osia jotta saadaan auto kuntoon ja nelipyöräsuuntauksessa kulmat oikeasti kohdalleen, kun on mainittu "säätötankoja" josta tulee heti mieleen että takana on ollut aurauksen säädöt jumissa kuten hyvin usein on ja sen vuoksi jouduttu vaihtamaan ne tangot.
Silloin ollaan jo lähellä 400 euroa loppusummassa.
wiimax.fi
Re: W124 Alapallonivel
Takapäälle ei tehty siis yhtään mitään. Olin ennen vaihtanut raidetangot itse molemmin puolin. Säätö siis toimi. Ja omat alapallot vein mukana. Ne jotkun alapalloilla olleet säätöruuvit vai mitä onkaan joutui uusimaan ja ne kuului siis hintaan.
En ole vielä katsonut sitä lovea että mihin osottaa. Pitää nyt katsoa. Vielä ainankaan ei ole kolinoita kuulunut
En ole vielä katsonut sitä lovea että mihin osottaa. Pitää nyt katsoa. Vielä ainankaan ei ole kolinoita kuulunut

W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: W124 Alapallonivel
vaikuttais ettei ko. korjaamolla ollut kaluja/tietoa vaihtaa alapalloa normaalilla tavalla. Ottaneet alatukivarren irti ja sitä kautta homma kertaantunut ? .
Re: W124 Alapallonivel
Näin voi hyvinkin olla
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: W124 Alapallonivel
Ihan oikeasti jos tätä rataa mentiin niin taatusti eivät tienneet sitä miten alapallo kuuluu laittaa alatukivarteen. Se kolo kuuluu osoittaa vain tukivarren suuntaan.epk kirjoitti:vaikuttais ettei ko. korjaamolla ollut kaluja/tietoa vaihtaa alapalloa normaalilla tavalla. Ottaneet alatukivarren irti ja sitä kautta homma kertaantunut ? .
Se pallon yläpuolella oleva reikä on soikea ja siksi että kun nivel joustaa kuopissa liikkuu se juuri siinä suunnassa. Jos pallo on asennettu persiilleen niin alatukivarren joustoliike repii pallon irti kupistaan!!!!!!!!! Ei olisi ekakerta kun näin käy liikenneympyrässä juuri asennetulle W124:sen alapallolle!!!
Kato nyt ihmeessä mihin suuntaan se kolo osoittaa!!!!
Re: W124 Alapallonivel
Pitääkö katsoessa olla renkaat suorassa. Kun linkussa ollessa osoittaa silleen vähä vinoo. Ei suoraa sisäänpäi eikä eteen tai taakse. Vääntäkääs rautalangasta
Nyt kuumottelee iha perkeleesti. Parisataakilsaa nyt ajellut
Nyt kuumottelee iha perkeleesti. Parisataakilsaa nyt ajellut

W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: W124 Alapallonivel
ei se ura sieltä mihinkään siirry kun on prässätty.
kuvassa vasemmalla. Tarvii ottaa rengas pois tai sitten teleskooppi peilillä.

kuvassa vasemmalla. Tarvii ottaa rengas pois tai sitten teleskooppi peilillä.
