W124 Alapallonivel

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Reksa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: La 04.05.2013 07:30
Paikkakunta: Kalajoki

W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Reksa »

Kaikki narahdukset kolahdukset ym. ylimääräiset äänet pelottaa mersulla ajaessa..mm. tuo alapallon pettäminen hirvittää.
Tänään kuului kitinää töyssyissä ja alapalloa pelkäsin , no väljyyttä en löytäny vaikka tutkin täältä löydettyjen ohjeiden mukaan, suihkin crc joka niveleen ja jouseen ja kitinä lakkasi, antaako tuo alapallo mitään muuta merkkejä kuin narinaa , ennenkuin pettää.
Mitenkä kauan vaihto työ huoltiksella kestää? Eli mikähän olis työn osuus jos vaihdattais molemmat varmuuden vuoksi?
Auto katsastettu kuukausi sitten , mutta jos ei inssikään varmuudella löydä väljää alapalloa.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja illinois »

harvoin se pettää (hajoaa kappaleiksi) ellet nyt ajele päin rotvallin reunaa 4-pyöräluisussa...
Kannattaa se vaihdattaa jo kitinänkin takia mutta ei sitten tarvi uudestaa käydä konttorilla näyttämässä jos tulee hylsy.
Kyllä meilläpäin katsurit 124 alapallon tarkkaan syynää.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän se kitinä kuulu jostakin muualta kuin alapallosta...vanhaan autoon kuuluu tietty kitinämäärä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Hiukan kyllä Velskolan kanssa eri mieltä noista vanhan auton kitinöistä,kyllä 124 kunnossa ollessaan on aiaka kitinätön kampe kaikella tapaa.

Tuo jo yleensä,että töyssyissä kitisee etupää vihjaa alapalloon vahvasti,ensinhän nivel "kuivuu" ja sitten alkaa kitistä...Eikä katsurit aina osaa tarkastaa alapalloa ja sen välyksiä oikealla tavalla!?
Itse aikoinaan tuli vaihdettua jonkin verran alapalloja,ihan oli mukava savotta aina tiedossa kotikonstein,vaan kerran laiskotti ja vein paikalliseen MB huoltoon aikaa meni alapallon vaihtoon reilu vartti,tuolloin päätin ,että oli viimeinen kerta kun tuota välttämättä itse teen..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Inssit tietää tuon jutun joten jos on väljää ni löytävät sen isolla todennäköisyydellä. Alapallokin osaa pitää ääntä. Vaihdoin jokin kk sitten molemmat kun toinen äänteli. Ei olleet mitenkään holoväljät mutta sitä on vaikea todeta muuten kuin purkamalla tolppa pois paikoiltaan alapäästä. Siinä vaiheessa on jo sama laittaa uudet jos on työkalut.

Jos korjaamolla on oikeat työkalut ni vaihtotyö on yksinkertainen ja helppo homma. Käsittääkseni tuntiin vaihtuu kaksi eikä edes kiirettä tarte pitää.

Kun ostat uudet alapallot ni VOITELE/rasvaa se uusi alapallo! Siinä uudessa ei o rasvaa kuin nimeksi.

Kun laitta hauksi "W124 alapallo" ni juttua löytyy
Avatar
Ripa230ce
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Su 11.11.2012 17:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Ripa230ce »

Ai tuntiin menee alapallojen vaihto? Mun härveli oli pajalla 5 tuntia , alapallojen vaihto ja lisäksi kyllä katkenneen iskarinpultin jämän posto.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin se kyllä menee jos on vaihtotyökalut jotka on tehty alapallon vaihtoon. Vajaaseen tuntiin laitan ittekkin yhden puolen ilman tuota oikeaa työkalua ja suurin vasara mitä tarttee on timpurin vasara. :wink: Alapalloja on nyt tullu vaihdettua muutama.

Se pultintynkä on vissiin ollu työläs :D

Tuolla selitetty miten homma onnistuu kotona (kuvablogin kuvat ei aukea kun blogi on nurin vissiin pysyvästi)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 01#p804901" onclick="window.open(this.href);return false;


Ja täällä kuvat ko. hommasta viimeisessä postauksessa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=136517" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18107
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tunnin luokkaa molemmat yhteensä. Eipä niitä kaikki katsurit löydä, alapallojen välyksiä.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kitinä ei kyllä mielestäni meinaa että alapallo on loppu vaan kuiva.Eikun öljyä neularuiskulla kumen läpi niveleen ja taas mennään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja tese »

atlas kirjoitti:Kitinä ei kyllä mielestäni meinaa että alapallo on loppu vaan kuiva.Eikun öljyä neularuiskulla kumen läpi niveleen ja taas mennään.
Jep. Just näin, eikä missään tapauksessa mitään CRC tyyppisiä aerosoleja joiden liuottimet tuhoaa lopunkin voitelun pallonivelistä, lukoista ym. mekanismeista. Nykyiset pallonivelet ovat periaatteessa lähes rasvattomia tai ainakin voiteluaine on tyyppiä joka ei lainkaan sovellu Suomen talviolosuhteisiin. Isolla injekttioneulalla vain mahdollisimman paksua öljyä suojakumin läpi niveliin ja uusista nivelistä kumi pois ja kunnon pakkasta kestävä vaseliini siellä tehtaan jäljiltä olevan "margariinin" tilalle niin nivelen käyttöikä 3 kertaistuu.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.

Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.

400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18107
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja dealer »

2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.
400€ tuli maksamaan se homma.
Varmaan olet tyytyväinen kun noin halvalla moinen homma tehty. Työstä ei varmaan veloittaneet ollenkaan vaikka "kaksi päivää" tekivät.
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se on ollut joku onneton nyrkkipaja, missä ei osata hommiaan, ei ole oikeita työkaluja, tai sitten sua on kusetettu oikein urakalla. tai joku tossa tarinassa nyt vähän kusee. 400 eurolla ei mikään korjaamo tee töitä kahta päivää. eikä oikein edes yhtä päivää.

itse yhden kerran temusin alapallon vaihdon kanssa puolipäivää. kaiken maailman lekoilla ja rälläköillä tappelin, että sain vanhan irti. ja uutta en sitten saanutkaan paikoilleen millään. aikani tappelin ja menetin hermoni, kunnes sitten soitin tuon paikallisen mersukorjaaja heleniuksen paikanpäälle asentamaan uuden pallon paikoilleen. se tuli, 5-10 minuuttia työskenteli ja uusi alapallo oli paikoillaan. reilun satasen siitä otti. oliko se sitten kallis, vai halpa? ainakin auto tuli kuntoon, enkä joutunut menettään yhtään enempää hermojani tuon asian kanssa. olisi pitänyt heti viedä vaan korjaamolle, eikä tapella ilman kunnon työkaluja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Joo eihän se ole paha kahden päivän työstä, mutta mitä täältä olen lukenut niin kenelläkään ei ole mennyt niin paljoa aikaa alapallojen kanssa. Jäi sellainen fiilis että hommasta on tehty vaikeampi kun onkaan tai työkalut olleet aivan surkeat. Onko tarpeellista ottaa koko alatukivarsia irti jolloin myös kaikki puslat ja pultit meni vaihtoon koska ne irrotettiin rälläkällä ja kuumentamalla.

Kuuluu muuten satunnaisesti sellanen metallinen ääni/narina oikealle kääntyessä. Onkohan jotain pahastikkin pielessä vai vaan lisävoitelua johonkin
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nuin kun ovat kerta käsiä niin en ihmettelisi jos pallot on asennettu 90° väärin. Jos näin on ni pitkään ei mene kun pallo pomppaa pois siitä kupista :?

Ääntähän sieltä alapallosta ei saisi kuulua kun ovat uusia.

Senhän näkeekin että onko oikein meinaan siinä pllossa on sellainen kolo jonka ei todella kuulu osoittaa suoraan eteen tai taaksepäin. Näkee tukivarren alapuolelta kun kattoo sitä niveltä.

Kuvatus ja nuoli osoittaa siitä koloa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sprinter308
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 21.05.2014 01:09
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Sprinter308 »

juhaeino kirjoitti:Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.

Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.

400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
Kannattaa ilmoittaa korjaamon nimi, jos tekevät 2päivää/400€ eli 25€/tunti sis. osat. saattaa olla monella muullakin käyttöä noin edulliselle palvelulle. :thumbup:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Sprinter308 kirjoitti:
juhaeino kirjoitti:Menin vaihatttamaan molemmat alapallot korjaamolla. Kommentit kun tyyliin 20min homma ja 45€ maksannu. ja että ei oo vaikiaa.

Hommahan oli aivan sairaalloinen projekti. Äijä vaihteli niitä 2Päivää ja alatukivarret oli irti. Kaikenmaailman puslia ja säätötankoja meni vaihtoon. Ja luonnollisesti ne aurauskulmat.

400€ tuli maksamaan se homma. V*****a aivan tolkuttomasti. Jos oisin tienny oisin antanu koko homman olla.
Kannattaa ilmoittaa korjaamon nimi, jos tekevät 2päivää/400€ eli 25€/tunti sis. osat. saattaa olla monella muullakin käyttöä noin edulliselle palvelulle. :thumbup:

niin no. toisaalta, jos tekevät vartin hommasta kahden päivän homman, niin onko sillon kysyntä kuinka kovaa? sen ymmärtää, että jos itse joku jotain rakentaa niillä työkaluilla, mitä nyt sattuu siinä käsillä olemaan sen piilteman kiintoavain setin lisäksi, niin sitä aikaa ja hermoja alkaa menemään ja siinä kohtaa alkaa rälläkät laulaan ja lekat paukkua. mutta oikealla korjaamolla pitäisi olla kaikki tarvittavat työkalut homman hoitamiseen siinä kohtaa kun asiakas kysyy, että tekeekö korjaamo tälläsen alapallojen vaihtotyön, jos vastaus on, että tekee.

itse mielummin maksan sen 80e/h, jos hommat tehdään vartissa, kun että 25e/h ja hommia tehdään 16 tuntia ja jälkikin on sitten mitä on.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Se kääntyessä oleva outo narina johtuikin vain siitä että jarrukilpi jostain syystä hankasi jarrulevyyn. Sitä vääntämällä selvisi. Pelkäsin jo pahinta.

No nyt auto kuitenkin pelaa hyvin ja on loistava ajettava ja kulmat kohdallaan, rattikaan ei enää oo vinossa. No ehkä hieman mutta ei se kai ole niin vakavaa. Kulmiensäädöstä sain kuitenkin raportin.

Hieman jäi vaan ihmetyttämään se että miten mukamas pienestä hommasta paisui noin aikaavievä. Täällä kun on sanottu että kestää tunti per puoli. No mutta nyt kuitenkin toimii niin eikai tässä kannata murehtia vaan lähteä cruisaamaan johtotähden osoittamaan suuntaan 8)
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

juhaeino kirjoitti:Se kääntyessä oleva outo narina johtuikin vain siitä että jarrukilpi jostain syystä hankasi jarrulevyyn. Sitä vääntämällä selvisi. Pelkäsin jo pahinta.

No nyt auto kuitenkin pelaa hyvin ja on loistava ajettava ja kulmat kohdallaan, rattikaan ei enää oo vinossa. No ehkä hieman mutta ei se kai ole niin vakavaa. Kulmiensäädöstä sain kuitenkin raportin.

Hieman jäi vaan ihmetyttämään se että miten mukamas pienestä hommasta paisui noin aikaavievä. Täällä kun on sanottu että kestää tunti per puoli. No mutta nyt kuitenkin toimii niin eikai tässä kannata murehtia vaan lähteä cruisaamaan johtotähden osoittamaan suuntaan 8)

Tarkistitko mihin suuntaan ne alapallossa olevat kolot osottaa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18107
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, jos kaikki tuo työ ja osien vaihto on tehty pelkästään alapallojen vaihdon vuoksi niin eihän se ole millään lailla kohtuullista.
Ajattelin että olisi löytynyt muitakin välyksiä ja sen vuoksi vaihdettu lisää osia jotta saadaan auto kuntoon ja nelipyöräsuuntauksessa kulmat oikeasti kohdalleen, kun on mainittu "säätötankoja" josta tulee heti mieleen että takana on ollut aurauksen säädöt jumissa kuten hyvin usein on ja sen vuoksi jouduttu vaihtamaan ne tangot.
Silloin ollaan jo lähellä 400 euroa loppusummassa.
wiimax.fi
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Takapäälle ei tehty siis yhtään mitään. Olin ennen vaihtanut raidetangot itse molemmin puolin. Säätö siis toimi. Ja omat alapallot vein mukana. Ne jotkun alapalloilla olleet säätöruuvit vai mitä onkaan joutui uusimaan ja ne kuului siis hintaan.

En ole vielä katsonut sitä lovea että mihin osottaa. Pitää nyt katsoa. Vielä ainankaan ei ole kolinoita kuulunut :D
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja epk »

vaikuttais ettei ko. korjaamolla ollut kaluja/tietoa vaihtaa alapalloa normaalilla tavalla. Ottaneet alatukivarren irti ja sitä kautta homma kertaantunut ? .
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Näin voi hyvinkin olla
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

epk kirjoitti:vaikuttais ettei ko. korjaamolla ollut kaluja/tietoa vaihtaa alapalloa normaalilla tavalla. Ottaneet alatukivarren irti ja sitä kautta homma kertaantunut ? .
Ihan oikeasti jos tätä rataa mentiin niin taatusti eivät tienneet sitä miten alapallo kuuluu laittaa alatukivarteen. Se kolo kuuluu osoittaa vain tukivarren suuntaan.

Se pallon yläpuolella oleva reikä on soikea ja siksi että kun nivel joustaa kuopissa liikkuu se juuri siinä suunnassa. Jos pallo on asennettu persiilleen niin alatukivarren joustoliike repii pallon irti kupistaan!!!!!!!!! Ei olisi ekakerta kun näin käy liikenneympyrässä juuri asennetulle W124:sen alapallolle!!!

Kato nyt ihmeessä mihin suuntaan se kolo osoittaa!!!!
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Pitääkö katsoessa olla renkaat suorassa. Kun linkussa ollessa osoittaa silleen vähä vinoo. Ei suoraa sisäänpäi eikä eteen tai taakse. Vääntäkääs rautalangasta

Nyt kuumottelee iha perkeleesti. Parisataakilsaa nyt ajellut :cry:
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja epk »

ei se ura sieltä mihinkään siirry kun on prässätty.

kuvassa vasemmalla. Tarvii ottaa rengas pois tai sitten teleskooppi peilillä.


Kuva
Vastaa Viestiin