Lisärikastuksesta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Lisärikastuksesta

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Eli sen tiedän että pumppuun tulee "kalvorasia" joka liikuttaa pumpun sisällä jotai vivustoa ahtopaineen noustessa MUTTA MITÄ NIISTÄ ja lisätäänkö pumppuun jotain hiluja kun se rikastus asennetaan :?:
ja entä jos vakiopumppu on säädetty ruuvista antamaan kaiken ulos ja siihen lisätään myöhemmin lisärikastus niin nouseeko syöttömäärä :?
onko kukaan tutkinu tuota rikastus piiriä tarkemmin kenellä tuollainen sattuu olemaan :roll:
Ps.pitäis hommata jostain ylimääräinen pumppu ja perehtyä sen sielun elämään :)
ML W164
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

:lol:
Viimeksi muokannut Heikki H., Su 20.03.2005 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lisärikastuksesta

Viesti Kirjoittaja veskola »

satakaskolmonen kirjoitti:Eli sen tiedän että pumppuun tulee "kalvorasia" joka liikuttaa pumpun sisällä jotai vivustoa ahtopaineen noustessa MUTTA MITÄ NIISTÄ ja lisätäänkö pumppuun jotain hiluja kun se rikastus asennetaan :?:
ja entä jos vakiopumppu on säädetty ruuvista antamaan kaiken ulos ja siihen lisätään myöhemmin lisärikastus niin nouseeko syöttömäärä :?
onko kukaan tutkinu tuota rikastus piiriä tarkemmin kenellä tuollainen sattuu olemaan :roll:
Ps.pitäis hommata jostain ylimääräinen pumppu ja perehtyä sen sielun elämään :)
Tulee halvemaksi ja toimivammaksi teettää siellä, jossa ovat jo perehtyneet useiden erilaisten pumppujen toimintaan, niin teoriassa kuin käytännössä. Se pumpun toiminta kun on aika vaikea kokeilla omalla työpöydällä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tuo lisärikastus on oikeastaan vain toppari joka paineen vaikutuksesta siirtyy ja päästää männät elementtien sisällä kääntymään enemmän ja näin ollen ruiskutusmäärä kasvaa
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se lisärikastuken nimellä täällä esiintynyt laite on oikeasti nimeltään savutuksen rajoitin ja ihan viimeisen päälle virallisesti ahtopaineen ohjaama määränrajoitus, LDA . Se rajoittaa säätötangon liikettä kun ahtopaine on alhainen. Aivan kuten Petri K tuossa totesikin.

Jos pumput ovat muuten samanlaiset, niin normaalipumppu antaa suoraan täyden syötön, mutta savutuksen rajoittimella varustettu antaa täyden syötön vasta kun ahtopaine on noussut jonkin verran. Tällä estetään savun turpahtelua putkesta kaasua painettaessa tai vaihdettaessa vaihdetta. Korostan vielä, että kyseessä ei ole rikastus, vaan syötön rajoitus. Turbomallin pumppu pystyy antamaan täyden syötön vasta kun savutuksen rajoitin sen salliin.

Toinen vastaava laite on ilmanpaineella säätyvä syöttömäärän rajoitin, ADA. Joka on muuten sama laite, mutta toimii absoluuttisen paineen perusteella vapaasti hengittävissä moottoreissa. Tällöin ei mersu ala savuttamaan vaikkapa vuoristossa liikuttaessa.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

nyt selvisi :D tuo savutuksen rajoitin onkin ennestään tuttu mutta ei vaan osannut yhdistää sitä "lisärikastuseen"
nyt tyhmä pääkin on vähän viisaampi :oops: :roll:
ML W164
Vastaa Viestiin