Eli sen tiedän että pumppuun tulee "kalvorasia" joka liikuttaa pumpun sisällä jotai vivustoa ahtopaineen noustessa MUTTA MITÄ NIISTÄ ja lisätäänkö pumppuun jotain hiluja kun se rikastus asennetaan
ja entä jos vakiopumppu on säädetty ruuvista antamaan kaiken ulos ja siihen lisätään myöhemmin lisärikastus niin nouseeko syöttömäärä
onko kukaan tutkinu tuota rikastus piiriä tarkemmin kenellä tuollainen sattuu olemaan
Ps.pitäis hommata jostain ylimääräinen pumppu ja perehtyä sen sielun elämään
satakaskolmonen kirjoitti:Eli sen tiedän että pumppuun tulee "kalvorasia" joka liikuttaa pumpun sisällä jotai vivustoa ahtopaineen noustessa MUTTA MITÄ NIISTÄ ja lisätäänkö pumppuun jotain hiluja kun se rikastus asennetaan
ja entä jos vakiopumppu on säädetty ruuvista antamaan kaiken ulos ja siihen lisätään myöhemmin lisärikastus niin nouseeko syöttömäärä
onko kukaan tutkinu tuota rikastus piiriä tarkemmin kenellä tuollainen sattuu olemaan
Ps.pitäis hommata jostain ylimääräinen pumppu ja perehtyä sen sielun elämään
Tulee halvemaksi ja toimivammaksi teettää siellä, jossa ovat jo perehtyneet useiden erilaisten pumppujen toimintaan, niin teoriassa kuin käytännössä. Se pumpun toiminta kun on aika vaikea kokeilla omalla työpöydällä...
Tuo lisärikastus on oikeastaan vain toppari joka paineen vaikutuksesta siirtyy ja päästää männät elementtien sisällä kääntymään enemmän ja näin ollen ruiskutusmäärä kasvaa
Se lisärikastuken nimellä täällä esiintynyt laite on oikeasti nimeltään savutuksen rajoitin ja ihan viimeisen päälle virallisesti ahtopaineen ohjaama määränrajoitus, LDA . Se rajoittaa säätötangon liikettä kun ahtopaine on alhainen. Aivan kuten Petri K tuossa totesikin.
Jos pumput ovat muuten samanlaiset, niin normaalipumppu antaa suoraan täyden syötön, mutta savutuksen rajoittimella varustettu antaa täyden syötön vasta kun ahtopaine on noussut jonkin verran. Tällä estetään savun turpahtelua putkesta kaasua painettaessa tai vaihdettaessa vaihdetta. Korostan vielä, että kyseessä ei ole rikastus, vaan syötön rajoitus. Turbomallin pumppu pystyy antamaan täyden syötön vasta kun savutuksen rajoitin sen salliin.
Toinen vastaava laite on ilmanpaineella säätyvä syöttömäärän rajoitin, ADA. Joka on muuten sama laite, mutta toimii absoluuttisen paineen perusteella vapaasti hengittävissä moottoreissa. Tällöin ei mersu ala savuttamaan vaikkapa vuoristossa liikuttaessa.