Kampiakselin stefan vaihto?
Kampiakselin stefan vaihto?
Millanen homma se on, siis sen etummaisen vaihto?
Hankalin itse homassa on tuo keskipultin suuri momentti 320 NM tai 200NM+90 ast. riippuen aluslevyistä. Tarvitset kunnon kiinnipitotyökalun laipasta ( pystyy lukitsemaan tietysti vp:n hanmmaskehältä). Merkkaamalla pultin kannan asennon saa sen oikeaan kireyteen takaisin. Vetää millin parin ohi merkistä kun laittaa takaisin kiinni, niin on momentissaan.
kampiakselin stefan irrotus
Minkäslaisella vempeleellä sitte siitä hihnapyörästä pidetään kiinni sitä keskipulttia avattaessa? Tai siis, mitenkäs olette saaneet sen keskipultin auki? Mistä pitäneet vastaan?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: kampiakselin stefan irrotus
"pulttipyssyllä" niin ei tarvi pitää vastaan mistään ja sama takaisin kiini laitettaessa paukuttaa vanhaan merkkiin takaisin (muista merkata)Sami H. kirjoitti:Minkäslaisella vempeleellä sitte siitä hihnapyörästä pidetään kiinni sitä keskipulttia avattaessa? Tai siis, mitenkäs olette saaneet sen keskipultin auki? Mistä pitäneet vastaan?
En kyllä olisi kovin huolissani tuon kampiakselin puolesta jos vaikka vaihde päällä ja seisontajarru lukittuna (manuaalivaihteisto) tuon avaisi tai kiristäisi
Vanhemman mottorin saa lukittua jatkovarrella, jatkovarren pudottaa vesipumpun vierestä alas laipan ja lohkon väliin. Kääntää konetta hitaasti että jatkovarsi kiilautuu.
En tie sit kuinka näissä nuormmissa moottoreissa
Helpoi ja varmin tapa olis se raskaskaluston pulttipyssy
En tie sit kuinka näissä nuormmissa moottoreissa
Helpoi ja varmin tapa olis se raskaskaluston pulttipyssy
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Voi vitalis! Soitin paikalliseen MB-liikkeeseen ja kyselin, mitä maksaa moinen operaatio siellä. Kuulemma pelkkä stefan vaihto osineen (=stefa) 200 € ja jos on vastinpinta kulunut 500 €. Öljynvaihto suodattimineen ja öljyineen 100 € (aattelin vaihdattaa öljytkin).
Säästöä tulis tommoset pyöreet 200-600 euroa, kun tekee itse. Mitähän kivaa sillä rahalla sais?
Nii juu, mitenkäs on, onkos porukoilla kulunut toi vastinpinta (tiiä sit, onkse siinä kampuran pinnassa joku irtoholkki vai mikä)? Meinaan, ettei olis turha operaatio stefan vaihtaminen, jos vuotaa vielä vaihdon jälkeenkin.
Säästöä tulis tommoset pyöreet 200-600 euroa, kun tekee itse. Mitähän kivaa sillä rahalla sais?
Nii juu, mitenkäs on, onkos porukoilla kulunut toi vastinpinta (tiiä sit, onkse siinä kampuran pinnassa joku irtoholkki vai mikä)? Meinaan, ettei olis turha operaatio stefan vaihtaminen, jos vuotaa vielä vaihdon jälkeenkin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Hihnapyörän kiinityslaippa on siinä samassa asetelmassa. Elikkä menee holkkina sinne kampiakselille. Stefoja on eri kaulussyvyydellä. Jos on menossa eka stefa löytyy ehjä kohta vielä korjausstefalle.
Itse vaihdoin ensimmäisen korjaustefan 450 tkm:n kohdalla. Ei tarvinnut vaihtaa vielä kaulusta. Alkuperäisen stefan hinta oli n 15 ekua.
Tulihan tuossa säästöä noihin hintoihin nähden.
Itse vaihdoin ensimmäisen korjaustefan 450 tkm:n kohdalla. Ei tarvinnut vaihtaa vielä kaulusta. Alkuperäisen stefan hinta oli n 15 ekua.
Tulihan tuossa säästöä noihin hintoihin nähden.
Joo-o, täytyy sanoa, että jos 65 eurolla täältä Lappeenrannan seudulta ton homman saa osineen päivineen, ni voisin vaikka harkita sen teettämistä. Tää menee nyt vähän OT:ksi tai risuja ja ruusuja tai hyvät huollot -osastoon, mutta
tossa vaiheessa kun kerroin ton 200 eur, olin soittanu ainoastaan Mersuliikkeeseen (Auto-Suni, LPR). Minimissään sanovat että 200 eur. Kunhan vaan vedättävät hyväuskosia asiakkaita. Tai sitte niillä on vaan niin h**tin kova tuntitaksa!
Muut korjaamot tuntuvat olevan melkosen tietämättömiä tästä hommasta ja ilmottavat sitte hommaan menevän 2-3 h (41...49 eur/h) tai että pitäis käydä näyttämässä millanen savotta se oikein on. Paikallinen diesel-asennuspaja oli ainoa asiantunteva ja joka myönsi, että ovat tällasia aiemminkin tehneet. On vaan sitte kovin tuntitaksakin...
Yks tähän asti hyvänä pitämäni korjaamo ilmoitti jopa, että pitäisi soittaa moottorikoneistamon puolelle! Aloin vähän hiilestyä ja kysyin, että ettekö tosiaan osaa vaihtaa kampiakselin etupään stefaa, johon sanoivat, ettei ole ulosvetäjää...
Joko nää hylkii Mersuja tai dieseleitä tai sitte yrittää vaan vedättää rahaa, kun on Mersusta kyse.
Todella kaipais nyt sellasta hoviasentajaa, joka ymmärtäis Mersuista jotain, ja tekis kohtuuhinnalla. Ja kun sellasta ei nyt täältä tunnu löytyvän, puen haalarit päälleni ja koulutan itsestäni itselleni sellaisen
. Varaosaliikkeestä hain stefan hintaan 8.88 eur...
tossa vaiheessa kun kerroin ton 200 eur, olin soittanu ainoastaan Mersuliikkeeseen (Auto-Suni, LPR). Minimissään sanovat että 200 eur. Kunhan vaan vedättävät hyväuskosia asiakkaita. Tai sitte niillä on vaan niin h**tin kova tuntitaksa!
Muut korjaamot tuntuvat olevan melkosen tietämättömiä tästä hommasta ja ilmottavat sitte hommaan menevän 2-3 h (41...49 eur/h) tai että pitäis käydä näyttämässä millanen savotta se oikein on. Paikallinen diesel-asennuspaja oli ainoa asiantunteva ja joka myönsi, että ovat tällasia aiemminkin tehneet. On vaan sitte kovin tuntitaksakin...
Yks tähän asti hyvänä pitämäni korjaamo ilmoitti jopa, että pitäisi soittaa moottorikoneistamon puolelle! Aloin vähän hiilestyä ja kysyin, että ettekö tosiaan osaa vaihtaa kampiakselin etupään stefaa, johon sanoivat, ettei ole ulosvetäjää...
Todella kaipais nyt sellasta hoviasentajaa, joka ymmärtäis Mersuista jotain, ja tekis kohtuuhinnalla. Ja kun sellasta ei nyt täältä tunnu löytyvän, puen haalarit päälleni ja koulutan itsestäni itselleni sellaisen
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
No joku tekosyyhän niiden piti keksiä, kun huomasivat, että puhuvat puuta heinää. Eivät selvästikään tienneet, minkälainen homma on kyseessä. "Soita tonne moottorikoneistamon puolelle, kun me ei olla oikein noiden dieseleiden kanssa oltu tekemisissä..."
Toisesta firmasta just soittivat, kun niiden piti vähän selvittää, millanen homma on (on muuten just sen Mersuliikkeen omistama "riippumaton" huolto). Selvityksen tulos oli, että jos kaikki menee hyvin, ni reilut kolme tuntia menee, mutta voi mennä joku 5 h:kin ja sitte se selvitti jotain värinänvaimentimen irrotuksestakin ja ties mistä! No ei se ihme oo, jos hommat maksaa maltaita kun asiakkaan rahoja käytetään töiden opetteluun!
Toisesta firmasta just soittivat, kun niiden piti vähän selvittää, millanen homma on (on muuten just sen Mersuliikkeen omistama "riippumaton" huolto). Selvityksen tulos oli, että jos kaikki menee hyvin, ni reilut kolme tuntia menee, mutta voi mennä joku 5 h:kin ja sitte se selvitti jotain värinänvaimentimen irrotuksestakin ja ties mistä! No ei se ihme oo, jos hommat maksaa maltaita kun asiakkaan rahoja käytetään töiden opetteluun!
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Kaivoin esiin MB:n alkuperäiset korjausohjeet ja niiden mukaan syyläri pitää irrottaa. Ilmeisesti tällä paikkakunnalla ne, jotka tän homman yleensäkään näistä korjaamoista osaavat (ovat aiemmin tehneet), myöskin ajattelevat irrottavansa syylärin. Kyllähän siihen helposti yli tunti menee, jos
1. laskee nesteet pihalle,
2. irrottelee letkut ja syylärin,
3. hihna pois,
4. keskipultti auki (pirun tiukka),
5. hihnapyörän keskiö veks,
6. stefa ulos
7. stefa sisään
8. hihnapyörä paikalleen
9. hihna paikalleen
10. syyläri kiinni
11. nesteet sisään
Jos tota hommaa ei ole koskaan tehny, menee varmasti pari tuntia.
Eri asia on, jos pääsee työskentelemään irrottamatta syyläriä ja on aiemminkin tehnyt saman homman. Pitäis varmaan mennä jopa alle tunnissa. Pitää ilmeisesti olla melko rankka jatkovarsi, että ton keskipultin saa auki (ja kiinni), kun ei taida pulttikone mahtua syyläriä irrottamatta? Ja meikäläisen momenttiavain on noihin momentteihin ihan liian hepponen.
Alkuperäsissä ohjeissa oli muuten kolme eri vaihtoehtoa lukita kampiakseli keskipultin irrotusta ja kiinnittämistä varten: kaikki kolme olivat vauhtipyörän lukituksia! Eli ei tarvi sitä hihnapörän laipan kiinnipitotyökalua. Siellä koneen alapuolella pitäis olla joku luukku öljypohjan takana/takaosassa tota lukitusta varten, tai sitte kaks erinäköstä lukitusta joko startin reiästä tai jos öljypohja irrotettu, laipalta. Jokaiseen tietty oma työkalunsa, mutta maalaisjärjellä voi soveltaa.
1. laskee nesteet pihalle,
2. irrottelee letkut ja syylärin,
3. hihna pois,
4. keskipultti auki (pirun tiukka),
5. hihnapyörän keskiö veks,
6. stefa ulos
7. stefa sisään
8. hihnapyörä paikalleen
9. hihna paikalleen
10. syyläri kiinni
11. nesteet sisään
Jos tota hommaa ei ole koskaan tehny, menee varmasti pari tuntia.
Eri asia on, jos pääsee työskentelemään irrottamatta syyläriä ja on aiemminkin tehnyt saman homman. Pitäis varmaan mennä jopa alle tunnissa. Pitää ilmeisesti olla melko rankka jatkovarsi, että ton keskipultin saa auki (ja kiinni), kun ei taida pulttikone mahtua syyläriä irrottamatta? Ja meikäläisen momenttiavain on noihin momentteihin ihan liian hepponen.
Alkuperäsissä ohjeissa oli muuten kolme eri vaihtoehtoa lukita kampiakseli keskipultin irrotusta ja kiinnittämistä varten: kaikki kolme olivat vauhtipyörän lukituksia! Eli ei tarvi sitä hihnapörän laipan kiinnipitotyökalua. Siellä koneen alapuolella pitäis olla joku luukku öljypohjan takana/takaosassa tota lukitusta varten, tai sitte kaks erinäköstä lukitusta joko startin reiästä tai jos öljypohja irrotettu, laipalta. Jokaiseen tietty oma työkalunsa, mutta maalaisjärjellä voi soveltaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Metrisellä jatkolla vedettiin tdt:stä kampiakselin etupään kuningaspultti kiinni, momenteista ei hajua, ja onhan tuo vielä kestänyt kiinni...En usko että 350nm momenttiin tuli, pysyy se vähemmälläkin kunhan ne kuperat prikat vaan on laitettu oikeinpäin paikoilleen. Ainiin ja sitten menee se lisäöljypohjan tiiviste kun onnistuu pudottamaan sen kiilan kampuran päästä öljypohjaan, löytyy sormin sitten öljypumpun ketjun välistä kun vähän roplaa

MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Teetin paikallisessa merkkiliikkeessä stefan vaihdon. Satakunnan Autotalo ja w124 200d etustefan vaihdon veloitus oli 129€. Yksi satakuntalainen KL-paja olisi veloittanut 3h+ pakkasnesteet, ja olisi saanut työn alle vasta viikollla 2., joten päädyin merkkiliikkeesen .
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
..
Haluaisin kyllä nähdä sen, että mihin ne saavat sen 3+ tuntia menemään, kun vaihtavat etustefan w124 200D:hen... Eihän takastefan vaihtoonkaan mene niin kauaa.... Vai ovatko huomioineet heti sen, että kiila putoaa öljypohjaan ja pohjan joutuu irrottamaan
Kerran vaihdoin yhteen 200D:hen tuon stefan ja kiila karkasi koneen sisään, kun laitoin hihnapyöräsysteemiä takaisin..
Jäi kuitenkin sellaiselle kohtaa, että sen sai magneetilla pois sieltä. 
Kerran vaihdoin yhteen 200D:hen tuon stefan ja kiila karkasi koneen sisään, kun laitoin hihnapyöräsysteemiä takaisin..
w115,123,124,126,140, 210 yms.





