Iskareita vaihdetaan usein turhaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Iskareita vaihdetaan usein turhaan

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mersun iskarit kestää todella hyvin. Ajossa olevat puutteet tai kolinat tulevat yleensä muualta. Etukolinat johtuvat usein alapallojen,raidetanonpään tai kallistuksevakaajan kumipuslien väljyydestä. Ei iskarit yleensä kolise. Ajoin 202 cdi:llä 400tkm. taksiajoa enkä kuopista jarrutellut eikä iskareita vaihdettu vaikka oli autossa huolenpitosopimus.
Jos epäilette iskarin huonoa kuntoa, niin irrottakaa ja koittakaa käsin painamalla miltä tuntuu.(123:sen tapauksessa kaikista helpointa) Itse olen ajanut 83 vuoden 123:lla 350tkm. ja meinasin vaihtaa iskarit, mutta kun ne oli ihan yhtä jäykät kuin vertasin niitä uusiin, niin mitä turhia.
Mersussa on niin jäykät jouset, että ei iskaritkaan joudu niin koville kuin monessa muussa autossa.
Kerron tämän siksi, koska olen nähnyt niin paljon turhaan vaihdettuja mersun iskareita, kun on pelätty testiä tai on kuulunut kolinaa. Useinkaan auton käytös ei ole muuttunut yhtään ja kolinat ovat jääneet. Näin on siis asia yleensä aina. Iskari pitää ajaa kovalla pakkasella nätisti lämpimäksi-kestoikä pitenee.

Ostakaa iskarirahoilla muuta tärkeämpää vaihtakaa esim. alipainepumppu! :wink:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tattis :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Re: Iskareita vaihdetaan usein turhaan

Viesti Kirjoittaja booser »

kardaani kirjoitti:Mersun iskarit kestää todella hyvin. Ajossa olevat puutteet tai kolinat tulevat yleensä muualta. Etukolinat johtuvat usein alapallojen,raidetanonpään tai kallistuksevakaajan kumipuslien väljyydestä. Ei iskarit yleensä kolise. Ajoin 202 cdi:llä 400tkm. taksiajoa enkä kuopista jarrutellut eikä iskareita vaihdettu vaikka oli autossa huolenpitosopimus.
Jos epäilette iskarin huonoa kuntoa, niin irrottakaa ja koittakaa käsin painamalla miltä tuntuu.(123:sen tapauksessa kaikista helpointa) Itse olen ajanut 83 vuoden 123:lla 350tkm. ja meinasin vaihtaa iskarit, mutta kun ne oli ihan yhtä jäykät kuin vertasin niitä uusiin, niin mitä turhia.
Mersussa on niin jäykät jouset, että ei iskaritkaan joudu niin koville kuin monessa muussa autossa.
Kerron tämän siksi, koska olen nähnyt niin paljon turhaan vaihdettuja mersun iskareita, kun on pelätty testiä tai on kuulunut kolinaa. Useinkaan auton käytös ei ole muuttunut yhtään ja kolinat ovat jääneet. Näin on siis asia yleensä aina. Iskari pitää ajaa kovalla pakkasella nätisti lämpimäksi-kestoikä pitenee.

Ostakaa iskarirahoilla muuta tärkeämpää vaihtakaa esim. alipainepumppu! :wink:
Tai "muutama" pullo giniä.. Ei, hyvä oli tietää että Mesen iskarit ei yleensä "laukea".
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Iskareita vaihdetaan usein turhaan

Viesti Kirjoittaja Ekku »

kardaani kirjoitti: Ajoin 202 cdi:llä 400tkm. taksiajoa enkä kuopista jarrutellut eikä iskareita vaihdettu vaikka oli autossa huolenpitosopimus.

Mersussa on niin jäykät jouset, että ei iskaritkaan joudu niin koville kuin monessa muussa autossa.

Ihan vaan noin uteliaisuudesta kysyisin, millä hinnalla ne kauppaa taksimersuun tuon huolenpitosopimuksen, kun ajokilometrejä kertyy yli 100 tuhatta vuoteen?

Ainakin noista hintataulukoista päätellen ei nykyisin tuossa huolenpitosopimuksessa ole mitään kannatusta, jos verta normaaleiden määräaikaishuoltojen hintaan ja koska takuu on kuitenkin 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Mitä noihin jäykkiin jousiin tulee, niin kyllä ne valitettavasti tuntuu mukavuustasoa laskevan aika lailla. Kyllä huomaa eron, jos autossa on "taksijouset" alla.

W124-koppaisessa iskarit ainakin kesti hyvin. Ei tarvinnut vaihtaa, vaikka autolla ajettiin minulla ollessa se 200 tuhatta ja mittarissa oli lähtökilometrejä 98 tuhatta eikä niiden oikeellisuudesta ollut mitään takeita.

Vastaavasti tuon 211-korisen iskunvaimentimet ei vaikuta mitenkään kovin kestäviltä. Edelliseen vaihdettiin takaiskarit takuuseen, kun alkoi toinen lyömään selvästi läpi koriin. Ajokilometrit oli silloin alle 100 tuhannen.

Tässä nykyisessäkin on jo takaiskunvaimentimet vaihdettu kolinan vuoksi jo kerran, joskaan äänet ei sillä poistuneet. Molemmat takaiskarit n äyttivät kuitenkin jo vuotaneen öljynsä pihalle, joten tuskinpa nuo ihan "priimat" oli.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Niinpä kestää ja kestää...millä sitä mitataan?

Kulkeehan se auto vaikka iskarit olis kuinka vetelät....tunne vaan on sama kun astuis jonkun mustikkapiirakan päälle ja pyörittelis jalkaansa siinä...

Tiedä sitten paljonko omalla autolla on ajettu..mittarissa +100 000 tai sitten +200 000...kuitenkin kun alle tuli uudet bilsteinit sprint auto aloitti uuden elämän...tänään viimeksi namuttelin mukulakivimutkassa perä irti ei kilisi eikä kolise...vaan on helvetin jämäkkä!

Ei sitä uskois miten paljon ne iskarit vaikuttaa...ihan tavallisetkin....eli turha väittää etteikö jokainen jamppa huomaa eroa jos uudet ruuvaa sen kuuluisan 300 000+ ajetun orginaali-iskarin tilalle?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

vai ei muka jämäkkä?

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Ei ne uudet iskunvaimentimet ole mikään tie autuuteen, jos vanhoissa ei ole mitään vikaa.

Käytin uteliaisuuttani tuon vanhan D-turbon iskaritestissä niillä vanhoilla iskunvaimentajilla olettaen että ne ilman muuta yrittävät myydä minulle uudet.

Tulos oli : iskunvaimentajien kunto "70-80-prosenttinen", ei kuullemma paljon parane vaikka laittaisi uudet.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: vai ei muka jämäkkä?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ekku kirjoitti:Ei ne uudet iskunvaimentimet ole mikään tie autuuteen, jos vanhoissa ei ole mitään vikaa.

Tulos oli : iskunvaimentajien kunto "70-80-prosenttinen", ei kuullemma paljon parane vaikka laittaisi uudet.
niinpä... ei ne mittarit näytä 100% vaikka olisit juuri iskarin vaihdosta ajanut testiin... todellakin mersun iskarit on huomattavasti lujempia kuin esim tojotan... ajoin tojotalla noin 200tkm ja taisin vaihtaa eteen kahdet uudet iskarit...taaksekin kerran... ensimmäisilläkin kerkesin ajaa n 20tkm.. eli periaatteessa kolmet etuiskarit meni sinä aikana mitä se minulla oli... nyt on mersulla ajettu suunnilleen saman verran eikä ole ollut huolta iskareista... kestävyys eron tekee varmasti akselisto rakenteen erilaisuus...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17296
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edit: Poistan koko tarinani niin ei tarvitse alkaa riitelemään. :D
Viimeksi muokannut dealer, La 06.11.2004 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Siinä dieler olet oikeassa että ei kaikki tajua tuota narinanivelen välystä kerran jopa näytin katsastus miehelle miten sen saa selville ja pyörän kulmia ei saa koti konstein seliville mut joskus vaan ihmetyttää miksi sitä aurausta ei voi laitta eteen niin kohdalleen ettei tarvi rattia irroitella.....ja jos ei huomauta säädetään vaan toista puolta... no minusta se simpukka pitäisi ensin tarkistaa et se on keskellä ja säädellä sitten etupään kulmat ja pyöräyttää ratti sitten suoraan mut eipä ole kun kerran yksi asentaja tehnyt niin että tarkisti simpukan keskityksen... ja muuttui isän 123 koppainen aivan erilaiseksi oli jonkun tunari asentajan jäljiltä mut mukava kun vika loytyi... kun mersussa on toi simpukka ohjaus muuttuva nopeuksinen..tälläkin hetkellä minulla ei ole tuossa omassa simpukka keskellä mut en jaksanut rutista asentajalle ja siskon autossa rane laitoi hyvin keskelle kun huomautin....ps. narinanivelen vasarointi paikalle on kotitalli asennustyyli asiansa osaavissa mese korjaamoissa on siihenkin hommaan ulos vetäjä.....joillakin jopa koti tallissa....
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

No hohhoijaa...on noita ritsoja ollut muutama vaikka mikään ammattimies en olekaan. Jos auton alusta on vetelä ajossa ehkä hieman hakeekin...joustaa liiaksi mutkissa...huojuu niin eniten siihen vaikuttaa iskarien kunto - ei narinanivelet, ei pyörien auraus, ei renkaiden kunto, ei jouset...ja iskarien kunnostahan tässä topicissa oli kai kyse.

Jos ei erota iskareista johtuvaa vetelyyttä noista yllämainitusta niin varmaan kannattaa vaihtaa auto potkukelkkaan.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17296
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edit:
joo, jatkakaa iskareista...
wiimax.fi
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

KYB:in moittijoiden joukkoon joutuu liittymään. Tarkistin iskunvaimentajat ulkoisesti sekä ajotuntumallisesti ostaessani auton pari kuukautta sitten, iskarit suomessa vaihdetut eli alle kaksi vuotta vanhat/ alle 30tkm ajetut, tietysti käytöllä jne on vaikutusta mutta kävin pohjoisessa ja routamonttuja oli paljon ja myös vauhtia ajoittain (n.110km/h :D /123D), kertaakaan ei pohjille lyönyt tai muuten kolahtanut pahasti. Reissun saldo: kaikista neljästä iskarista öljyt pihalla ja vaimennusteho 0. pahus! Mahdollista toki että edellinen omistaja laittanut vanhat käytetyt iskarit alle tms. (iskareiden kyljissä tarroja joissa suomalaisen tarvikeliikkeen tekstit.)

Tarjosivat bilsteinia tarvikekaupassa vajaa 200€/kierros, ei liene liian paha hinta, harmittaa silti
300td -91, manuaali.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, To 29.01.2009 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minäpä se ostaa mäjäytin kahdet iskarit vuoteen tuohon ässään. Ensimmäiset olivat KYB:t, kestivät vajaa puoli vuotta ja mehut pellolle. Sen uskallan luvata satavarmasti että KYBejä en osta enää edes peräkärriin. Samanlaisia kokemuksia vuosien varrelta on merkistä muissakin autoissa, mitä lie taas kertaalleen päässä liikkunut kun annoin merkille anteeksi ja ostin moiset kusipumput :evil: .


Nooh, en edes viitsinyt kysellä takuuseen uusia KYBejä kun ei kiinnosta niitä myötäänsä vaihtaa tai vaihdattaa, takuuseenhan sinällään kuuluu myös vaihtotyö. Ostinpa sitten Boget (sama pumppu kuin Sachs) kului puoli vuotta ja keulalta alkaa kuulua kolinaa. Tyhmänä ajattelin että vian täytyy olla jossain muualla kuin iskarissa ja uusin koko kuskinpuoleisen eturipustuksen, kolina jatkui :evil: . Kaupasta uusi iskari lipo uuden paikalle ja kolina loppui. :x

Jos tästä jotain positiivista kaivellaan niin jollekulle ässäsankarille on nyt sitten myydään osia -osastolla priiiimakuntoista palikkaa myytävänä ässään. :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no ajaahan niillä mersun orkkis iskareilla puol milliä, ja näyttää katsastuksessakin hyviä arvoja.....

...mutta eron huomaa varmasti jos vaihtais ne uudet sinne alle !
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

epk kirjoitti:no ajaahan niillä mersun orkkis iskareilla puol milliä, ja näyttää katsastuksessakin hyviä arvoja.....

...mutta eron huomaa varmasti jos vaihtais ne uudet sinne alle !
Kyllä vaan. tutun W126:ssa oli myös vikaa, että takapumput ihan finito, siis autolla ei uskaltanut ajaa maantielläkään kuin seittemääkymppiä ettei se olisi "normaalista "heitosta karannut kädestä. Siis ihan hillitöntä menoa. Auto hyppi käytännössä ilmassa ja saattoi laskeutua tielle aivan eri asennossa missä se oli ennen pomppua ollut. Ja silti katsastuksessa tuli tuommoista 70 pinnan lukemaa.

No, siinä autossa sen huomasi sitten ajossakin kun vaihdettiin uudet iskarit tilalle, mutta ei se katsastuksen mittaus tosiaan ole juuri minkään väärti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Omassa lossissa alkuperäiset Bilsteinit palvelivat n. 350.000 km. Testeissä pumput näyttivät n. 70% arvoja joka nurkassa eli varsin kelpoisat olivat numeroiden valossa.

Vaan kun esim. risteyksessä seisoi ja rekka puhalsi ohi, niin kummasti vekotin huojui sivusuunnassa. Motarilla pirssi alkoi vaeltaa ja vemppua siinä 120 km/h paremmalla puolen. Hämeenkadun iki-ihana mukulakivi myös löi hiukan läpi :x . Toki takakelkan melko littanat limput olivat osasyyllisinä venkulointiin.

Uudet iskarit muuttivat tilanteen siten, ettei olisi uskonut samalla autolla ajavansa. Varmasti uudet limput auttoivat myös. Tarkasti ei osaa sanoa eri tekijöiden vaikutusta, ellei olisi sitten tutkimusmielessä vaihtanut näitä erikseen. Uudet jousetkin ovat varmasti jossain roolissa, mutta vähäisemässä näiltä osin.

Kaikkeen tottuu, myös iskareitten asteittaiseen hiipumiseen. Mutta varmastikaan eivät Mersun iskarit täysin kelvottomaan kuntoon mene aivan pienillä ajomäärillä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sanoisin että sellaiset 250tkm kestää orkkiks iskarit näissä vanhoissa malleissa sit alkaa olla vaihto kunnossa (näytti testit mitä tahansa).
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kuinkahan paljon orggisjouset kuoleentuvat ~300tkm aikana eli saavuttaako siinä paljoakaan persiissä tuntuvaa hyötyä jos vaihtaa samanlaiset uudet alle? Meinaan kun tuntuvat ihan jämäköiltä, ehjiltä ja maavarakin on vielä kohtuullinen. :D Niin että jos vaihtaiskin vain orginaalit Bilsteinin pumput ja sitku on ylimääräistä tuohta, niin laittais Eibachit korkeilla kumeilla. Ajossa ei ole valittamista, mutta näyttävät olevan ainakin etupäässä aikas kosteita nuo pumput... :roll:

[OT]
Katsastuksesta tuli mieleen että 300CE (kat) on pukannut parina vuonna HC:tä luokkaa 250 ja häkää useita desimaaleja, jopa lähemmäs yhtä. Mut tänä vuonna HC olikin enää jotain 60-70 ja CO 0,0X. Koneeseen on vaihdettu edellisen katsastuksen jälkeen termostaatti ja jakoketju, kumpikohan vaikutti arvoihin noin paljon? :lol:
[/OT]
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, To 29.01.2009 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Anasaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:39
Paikkakunta: Espoo

Iskarit aikuisten oikeasti!

Viesti Kirjoittaja Anasaa »

Heips kaikille.

Ei tohtisi, mutta nyt on sisäinen pakko:
Harvasta asiasta on niin paljon mutua ja muuta kuin iskareista.
Joten sohaisenpa pesää - jos vaikka dealerkin innostuisi (!!!)
Tässä olisi nyt faktaan perustuvaa juttua siitä miten ja miksi iskarit on.
Jos kartsalla on tarve muille jannuille kertoa, minkä väriset ja mitkä
tuuninki-iskarit nyt on vaihdettu, niin siitä vaan. Ei se kiellettyä ole.
Jehna.
Kyllä huonot iskarit kuitenkin kannattaa vaihtaa. Mieluiten ajoissa.

Mutta asiaan: iskunvaimentimen oikea nimike on "heilahduksenvaimennin" - tuosta voi sitten päätelläkin mitä sen putkilon tulisi tehdä. Toki uusilla vaimentimilla voi hetkeksi peitellä muita alustan ongelmia...

Esim. kaarrekäyttäytymiseen oleellisesti vaikuttaa lähinnä 1) jousien jäykkyys 2) kallistuksenvakaajan jäykkyys 3) renkaiden kunto(+paine) 4) ohjausgeometria 5) auton kuormaus (ei välttämättä tässä järjestyksessä, mutta tässä kyllä olivat kaikki oleelliset tekijät)

Heilahduksenvaimentimen homma on (nyt siis esimerkinomaisesti kaarreajosta puhuttaessa) vaimentaa vaunun nopea kallistuminen ulkokaarteen suuntaan ja vaimentaa tien pinnan epätasaisuudesta aiheutuva epävakaus. Auton kallistuskulmaan ei iskareilla ole osaa ei arpaa.(ns. kaasuiskunvaimentimen kaasunpaineen merkitys teräsjousen rinnalla on kosmeettinen; rakenteella pyritään vain progressiivisempaan toimintaan, eli iskari vaimentaa sitä enemmän mitä suurempi on jouston nopeus ja/tai pituus)

Se, että uudet iskarit saavat auton toimimaan paremmin, johtuu niiden "kyvystä" peittää niitä muita ongelmia ainakin seuraavilta osin:
1) kuluneen jousen progressiivisuus on heikentynyt, joten joustoliikkeet ovat alkuperäistä suuremmat
2) kulumat nivelissä - uusi (ja sitä jonkin verran kulunutta iskaria tehokkaampi) iskari osin peittää näistä johtuvia ääniä ja muita vammoja, koska joustoliike on nyt hidastunut

Muistettava kuitenkin on se, että ne alkuperäiset ongelmat eivät näin katoa, vaan niiden hoidon laiminlyönti on varsinainen oravanpyörä. Väljä alustassa kasvattaa väljän lisääntymistä kerrannollisesti.
Ja väljä alusta on superiskarillekin se kuluttavin ympäristö.
(nimimerkillä yli 300.000km KYB Premiumeilla ilman vuotoa ja ei, en mainosta KYBiä, mutta kunnossa oleva alusta mahdollistaa "talousiskareitten" käytön)

Joo - kyllä tästä voisi ainakin lehtisen, ellei jopa kirjankin kirjoittaa, mutta miksi. Onhan niitä jo tehty. Jos vain joku viitsisi lukea....

/Antti
W124 200D 1986 ~90++Hp
:-)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ou jes. Asiallinen selvennys Antilta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ostin aikoinaan w123:een uudet Boge-iskarit taakse. Kuitenkin takapää tuntui aika löysältä uusista iskareista huolimatta. :?

Varaosa-autossa tuntui taas takapää paljon jämäkämmältä :arrow: otin siitä iskarit uusien tilalle. Olivat muuten nekin Boge merkkiset. Ihmettelen vaan sitä eroa mikä uusissa ja ties kuinka vanhoissa Bogemoneissa oli?... Eron huomasi selvästi myös ajossa.

Varaosa-auto oli sen jälkeen hauska ajaa, kun siitä puuttui kokonaan takaiskarit :D
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Pasi M. kirjoitti:Kuinkahan paljon orggisjouset kuoleentuvat ~300tkm aikana eli saavuttaako siinä paljoakaan persiissä tuntuvaa hyötyä jos vaihtaa samanlaiset uudet alle? Meinaan kun tuntuvat ihan jämäköiltä, ehjiltä ja maavarakin on vielä kohtuullinen. :D
330 tkm ajetussa 123:ssa tuntuu takajouset olevan melko finaalissa. Yksinään ajaessa ei juuri haittaa, mut heti ku on pari tyyppiä takapenkillä ni raapii roiskeläpät mutkissa maata. Toki tuohon kallisteluunhan vaikuttaa nimenomaan iskarit, mut ne on merkintöjen mukaan vaihettu jonku edellisen omistajan toimesta joitain vuosia sitten, joten taitais nuo jouset olla miulla seuraavaks uusittavina.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Myönnetään heti alkuun että väljää ja muuta on monessa paikassa ja ajo-ominaisuudet ovat sitä mitä ovat. Mutkiin hyvilläkään iskareilla ei kovin lujasti tarvitse mennä, no ei 123 D ole urheiluauto ja tilannenopeus/mutkanopeus tulee sovittaa ominaisuuksiin.

Nyt tämän keskustelun uudelleen herättäminen alkoi siitä kun viikko sitten homma oli OK, iskarit toimivat ja ajo-ominaisuudet olivat asialliset, yhdellä reissulla, jolla ajoin 500 km melko monttuisia kestopäällysteteitä purskauttivat kaikki neljä kohtuullisen tuoretta iskaria öljyt ulos jolloin myös ajo-ominaisuudet huononivat ratkaisevasti. Nyt esimerkiksi kovasti kiihdyttäessä saattaa ruveta sutimaan (soralla :o ) mitä se ei aikaisemmin tehnyt ja vetokoukulle kun hyppää ja päästää irti niin auto jää heijaamaan useita kertoja ylös/alas. Iskarit (heilahduksenvaimentimet) kiistämättä rikki. Lähinnä olisinkin kritisoinut tuotteen laatua kun monilla on kestänyt satoja tuhansia kilometrejä ja minulla ehkä 20-30tkm. Toki edelleen käytöllä on merkityksensä ja edellisten omistajien käytöstä ei ole tietoa, mutta kun kaikki samalla kertaa rikki, joko tasainen tai huono laatu.

Keskustelun perusteella kuitenkin taidan päätyä niihin Bilsteinin iskareihin, lienevät asialliset, vai onko porukalla kokemusta KONI iskareista, ainakin aikaisemmassa Chevy van /baroncruiser matkailuautossa olivat lyömättömät, ajo-ominaisuudet kohentuivat huimasti vaihdettaessa ja pysyivät hyvinä n 150tkm jonka auto meillä oli. :?:
300td -91, manuaali.
Vastaa Viestiin