Sukulaismiehen konkurssipesästä ostamaa harrasteautoa pistettiin vähän säilytyskuntoon viime syksynä. Koneeseen oli öyjyt vaihdettu milloin lie- oli melkoisen mustaa tervaa. Kone kuitenkin kävi tosi kauniisti jne. Päätettiin siitä huolimatta tehdä Fortella koneen pesu (siis sitä Fortea, joka lisätään öljyn sekaan juuri ennen vaihtoa, ja annetaan koneen käydä joutokäyntiä; on vissiin se sama aine josta oli tuolla toisella palstalla puhe siis "Motor Flush"- en meinaan muista enää tarkkaa nimeä). Kaveri teki homman itse- ja pisti vastusteluistani huolimatta synteettiset öljyt sisään.
Tulos koko käsittelystä tähän saakka: kone alkoi käsittelyn jälkeen kolista joutokäynnillä- kuulostaa niinkuin venttilikoneistossa olisi jotain- esim. venttilivälyksen hydr. säätö ei toimisi etc.
Onko hyviä vinkkejä: kannattaisiko uusia Forte-juttu heti?- Josko koneessa oli kaikkea moskaa niin paljon, että lähti kyllä liikkeelle, muttei tullut ulos, vaan tukki jonkin paineputken tms venttiilikoneistossa. Kyseessä on 117 kone, joten ei viitsitä antaa asian vaan olla ja odottaa josko korjaantuisi itsekseen- on meinaan kasin venttiilirempat kuitenkin aika arvokkaita.
Oliskos vika Forten sijasta kuitenkin siinä synteettisessä öljyssä, jonka käyttäminen tuonikäsiessä koneessa kuuluu mielestäni sarjaan "omalla vastuulla ja harkiten sittenkin". Arvaan, että koneen ominaisuudet (unohtamatta sitä, että öljypumpussa ja venttiilinpainimissa on varmaan jonkin verran kulumaa) tekevät sen, että ohut öljy ei tule riittävällä paineella ja näin -kuten arveletkin - automaattisäädöt, jos niitä on, eivät toimi kunnolla. Kierroksilla öljyn kierto ja paine lisääntyvät.
Saakohan se koneen yläkerta ylipäätään riiittävää voitelua tuolla synteeettisellä? Miten muuten itse asiassa on öljypumpun kunnon laita?
...sitä vai mites se meni? Forte irroittaa moottorin sisältä kaiken sinne pikeentyneen pskan ja tämä töhnä saattaa tukkia huonolla tuurilla öljykanavia ja tulee voiteluongelmia. Ehdottomasti kuitenkin vaihtaisin synteettiset pois, tilalle mineraaliöljyt oikealla viskositeetillä. Synteettisen lisäineet tekee hallaa moottorin tiivisteille mitä ei ole suunniteltu kestämään moisia öljyn lisäaineistuksia. Tilalle hyvä mineraaliöljy moottorin viskositeettiluokitusten mukaisesti. Autolla kun ajetaan vain kesäisin niin öljy saa olla viskosuosituksen paksummasta päästä. Joillain öljynvalmistajilla (mm. valvoline) on vanhoihin moottoreihin tarkoitettua omaa öljyä, sellainen ajaisi asiansa parhaiten.
Mineraaleja käytetään mm. chevroletin 6.2 diesel pannuissa, vaihtoväli kun on 5tkm niin ei synteettisiä kannata laittaa (eikä ko. autoon edes suositella). Mineraaliöljyn voiteluominaisuudet kuluu nopeammin mutta sillä ei harrasteautossa ole väliä, öljynvaihto 5tkm välein tai kerran vuoteen ei museoauton kilometreillä vie miestä konkurssiin.
Tästä on kyllä väännetty peistä useampaankin otteeseen, mutta henk. koht. mielipiteeni on, että aikakauden moottoriin sen aikakauden huippuöljyä. Itsehän käytän vm. 1976 ja 1982 moottoreissa 10W40-öljyä, jota suositeltiin vielä ainakin 1985 OM602:een. Suositukset löytyvät käyttöohjekirjan takakannesta/-sivuilta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Joo- aika oikeaan taidatte osua kaikki kommenteissanne. Synteettinen öljy näyttääpi enemmän vedeltä kuin öljyltä vanhassa koneessa. Jätettiin se kuitenkin sisään kun oli sinne kerran laitettu- vähän niinkuin säilytysöljyksi- siihenhän synteettinenkin tilapäisesti kelpaa
Tilanne on varmaan niin, että kone oli kovasti pikeentynyt- nimittäin toinen ikuisuuskeskustelu, eli öljynpaine tyhjäkäynnillä. Ennen vaihtoa& pesua näytti >2 kg/cm, hommien jälkeen vain noin 1kg. Tämäkin kertoo miten paljon ko. paine kertoo kunnosta- ts. tosi likaisella koneella/ paksulla öljyllä/ tervalla saa paremmat arvot, kun kanavat ovat tukossa- ei siis kerro välttämättä koneen kunnosta yhtään mitään (vrt. Pasin aloittama topia M103:n paineista).
Auton omistaja asuupi joka tapauksessa ulkomailla tällä hetkellä, joten hommalla ei niin paniikkia. Se mitä ajattelin juuri alkaneella lomalla tehdä, on Forte-käsittelyn uusinta. Kestääköhän Fortea pistää vähän reilummin (on meinaan 117:ssa vissiin sitä öljyäkin 7...8 litraa)? Vai uskaltaisikohan kierrättää konetta ilman kuormaa, jolloin saisi paineita lisää ja moskat paremmin pois nokkakseleiden ja venttiillivälyksen säädöistä? Mitä arvelette. Vastuun otan tietty itse
Muista lukeneeni siitä paketin kyljestä jotain sen suuntaista että sitä olisi pitänyt käyttää eri kierroksilla. Hyvin lähti karstat M130 padasta mutta ei se korjannut sitä katkennutta männänrengasta eikä vuotavia venttiilien tiivisteitä.
juuso kirjoitti:Tilanne on varmaan niin, että kone oli kovasti pikeentynyt- nimittäin toinen ikuisuuskeskustelu, eli öljynpaine tyhjäkäynnillä. Ennen vaihtoa& pesua näytti >2 kg/cm, hommien jälkeen vain noin 1kg. Tämäkin kertoo miten paljon ko. paine kertoo kunnosta- ts. tosi likaisella koneella/ paksulla öljyllä/ tervalla saa paremmat arvot, kun kanavat ovat tukossa- ei siis kerro välttämättä koneen kunnosta yhtään mitään (vrt. Pasin aloittama topia M103:n paineista).
Olisin vieläkin taipuvainen uskomaan, että öljypumpussakin on hiukan kulumaa -- ei jaksa kehittää ohuella öljyllä kovin hirveitä tyhjäkäyntipaineita. Luullakseni nykyisissä synteettisissä öljyissä on joka tapauksessa painotettu myös sitä, että viskositeetti kuumana on kohtuullinen tai jopa hyvä joten öljystä itsestään ei paineiden tipahtaminen mielestäni johdu. Mutta eihän tuota pumppua - saati koko konetta ole suunniteltu 2000-luvun synteettisille.
Kannattaisikohan ennen Forte-käsittelyn uusimista kokeilla, mitä öljynpaineille tapahtuu kun sisään vaihtaa mineraaliöljyt tai edes osasynteettiset. Säilytykseenkään en välttämättä pistäisi ohutta synteettistä, kuten joku jo totesikin, vanhanajan tiivisteet eivät välttämättä pidä sitä aivan parhaalla mahdollisella tavalla koneessa. Ettei tule yllätystä, kun kesän seisseen mersun alla onkin syksyllä lammikko synteettistä...
Käytän sitä synteettistä öjlyä uusintapesuun: pistän pari purkkia Fortea ja uusin käsittelyn (Veholla olivat sitä mieltä että noin isoon öljytilavuuteen kannatta pistää pari purkkia). Käytän konetta vähän reilummin, että saan kunnon paineet. Pistän sitten mineraalit sisään. Katsotaan miten käy. Tällä tavoin ei tietenkään selviä onko kolina synteettisestä öljystä vai liikkeelle lähteneistä mössöistä. Tärkeintä olisi, että tulisi kuntoon avaamatta- toivotaan...toivotaan.