Ilmavuotoa kojelaudassa - kuinka saadaan pelti kiinni?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Ilmavuotoa kojelaudassa - kuinka saadaan pelti kiinni?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pakkanen paljasti taas yhden epäkohdan. Daamin "cockpit" vihoittelee - jos tämän kääntää härmäksi, se voisi olla vaikkapa heppivarikko :shock: Parempi pitäytyä kotikielen perinteisiin arvoihin.
Siis raittius on hieno termi. Se tuo raikkaan, rehdin, reippaan ja virkeän tuulahduksen ihmispolon väsyneille kasvoille. Nyt kiesi on kuitenkin nauttinut raittiusaatetta yliannoksen ja päästee kylmää tuulta repsikan puolen suuttimesta, vaikka keskikonsolin raitisilmavipu on sulki. Avaamalla vivun kokonaan saa tuulen voimakkuutta vielä lisättyäkin, joten luukku toimii aukisuuntaan, mutta sulkiessa taitaa jäädä aavistuksen raolleen.

Missä kanavan sulkuläppä mahtaa tarkemmin sijaita. Nyt ei olisi kaikkein paras aika puolikkaan kojelaudan purkamiselle. Saapiko systeemiä tiukattua jotenkin muuten? Villasukkaa ei ilkeäisi alkaa tunkea putkeen tuuletusritilöiden välistä :roll:
Kuskin puolen raitisilmasuutin menee kiltisti kiinni asti, samon keskisuuttimet.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 01.11.2004 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Sen verran voisi kysyä aiheeseen liittyen, että lähteekö ne suuttimet helposti irti mitään rikkomatta? Tarvis nääs joskus vähän liotella niitä, imuripelillä niitä ei saa (enää) puhtaaksi. Ja jotain asiantynkääkin itse kysymykseen...
toisessa topicissa Ex W126-suhari flosse kirjoitti:Tervehdys!

Otin itseäni niskasta kiinni ja kävin vihdoinkin kiinni ässän vuotavaan raitisilmasuuttimeen. Alkoi jo käydä ikäväksi tuo hihaan suuntautunut veto, kun ulkolämpömittari muutamana aamuna lähenteli nollaa.

Vasemmaisen suuttimen sulkuläpän vipu löytyi vasemman jalkatilan kattoverhouksen takaa. Siinä se pianolangan pää yhdistyi läpän käyttövipuun heti keskikonsolin takana olevan lämppärin kotelon kyljessä.

Itse fixi vuotavalle läpälle kesti viisi sekunttia ja vilauksen. Irroitin pianolangan päällä olevan vaipan pään kiinnipitolipareen ja siirsin vaippaa puoli senttiä. Sen jälkeen vain lipare takaisin, ja kas, suutin ei enää vuoda ohjausnamiskan sulkiasennossa.

Sitten alkoivat haasteet. Jalkatilan katon takaisin laitto ei sujunut kuin elokuvissa. Ongelmana oli saada kattopanelin päällä kulkevan ilmakanavan pää oikeaan holeen lämmityslaitteen kotelon kylkeen. (Onko muuten tietoa, mihin oven sisään menevä ilmakanava oikein puhaltaa? Ikkunalle? Vai oven sisätiloihin?)

Loppujen lopuksi laitoin katon takaisin kahdessa osassa. Ensin sen osan, joka näkyy kojelaudan alareunassa ja lopuksi väänsin pedaalien yläpuolella olevan muoviläystäkkeen paikalleen puoliväkisin.

Samalla työrupeamalla tuli vaihdettua konsolin nappuloiden ja vaihdekaavion taustavalot. Sekä lisäksi vielä korjattua sisään painuva läämmön säätökiekko.

Auto on taas melkein kuin uusi
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt kun tuon lainauksen näki, niin jossain mustassa muistiaukossa :shock: häilyy tosiaan kuvajainen, notta asiaa on ehkä puitu aikaisemmin. Mahtaakohan homma olla käänteinen eli jalkatilan katon poistamalla myös repsikan vipua saa viriteltyä samalla periaatteella. Olisi muutakin asiaa tuonne hanskalokeron alle.

Suutinritilät juu, ymmärrän yskän - kyllä näillä virkavuosilla suutinsiivekkeet ovat jo aika talkkunassa. Koeputkiharjalla voisi koettaa jyystää rakosia :oops: suutinten ollessa paikoillaankin.
Suuttimien irrottaminen kojelaudan päistä on kyllä täysi mysteeri. Voisikohan olla niin, että oikein ohuen, mutta riittävän jäykän "paistinlastan" tms. ujuttaminen suuttimen päädyistä / kehyksen välistä vapauttaisi jonkinlaiset kielekkeet ja suutinhökötyksen voisi vetää ulos mitään enempää purkamatta. Puhdas arvaus on tämä sitten.... :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

suihkuta jotain voimakasta pesuainetta (verhoilun pesuaine esim...)suuttimiin ja anna lian liota hetki ja sitten paineilmalla reilulla paineella ja läheltä puhaltamalla lika irtoaa...
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Sen fiileen tuulahduksen saa pois samaan tapaan molemmin puolin. Elikkä verhouslevy pois ja vaijerikuoren kiinnittävä lipsu irki ja sitä vaijerinkuorta hiven siirtämällä saa läpän täysin sulki.

Toimessa kannattaa olla kuitenkin varovainen etenkin jos on selässään orastavia välilevyongelmia. Toimitus vaatii nääs "ruumiin" taivutuksia & vääntyilyitä suorastaan sangen runsaasti.
Viime keväänä tein tuon samaisen fiileen poiston ja kolmen viikon kuluttua olisi aika välilevyleikkoon. Saas näkyä sitten leikataanko vaiko eikö.
300 SE
Vastaa Viestiin