250TD:n perästä kuuluu säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin eräänlaista "rapsahtelua". Ääni kuuluu sekä ajossa että auton käydessä paikallaan.
Olen mielestäni paikallistanut äänen automaattisen tasonsäädön hydrauliikkaputkiin, jotka tärähtävät äänen tahtiin ilmeisesti jonkinlaisen paineiskun takia ja ottavat jossakin kohtaa kiinni alumiiniseen suojapeltiin.
Oireen tietysti voisi hoitaa taivuttamalla suojapeltiä, mutta syy ei poistu niin helposti.
Onkohan jollakin vastaavia kokemuksia? Liekö kysymyksessä vika vai ominaisuus? Millaisia korjaustoimenpiteitä vaatii ja kuinka paljon mahtaa maksaa?
penax
250 TD:n perästä kuuluu...
250 TD:n perästä kuuluu...
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
250 TD:n perästä kuuluu...
Mitääh...
Onko todellakin niin, että tällä palstalla ei kukaan tiedä W124-farkun tasonsäädön toiminnasta mitään? Ei millään uskoisi kun lueskelee toinen toistaan asiantuntevampia kommentteja muista aiheista.
Täytynee sitten ajella Veholle....
Onko todellakin niin, että tällä palstalla ei kukaan tiedä W124-farkun tasonsäädön toiminnasta mitään? Ei millään uskoisi kun lueskelee toinen toistaan asiantuntevampia kommentteja muista aiheista.
Täytynee sitten ajella Veholle....
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
No
Kyllähän tuon korkeudensäädön hengenelämä on aikalailla tuttua, mutta tuo tärähtely ei kyllä herätä mitään ideoita, varsinkin jos olet varma että tärähtely tylee juuri hydraulipurtkista.
Itsellä tärähtää välillä pakoputki kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy tyhjäkäynnillä, uudet takapöntön tukikumit auttoivat asiaa.
Periaatteessa takapään hydrauliputkiin ei tule painetta iskareille asti kuin silloin kun perään tarvitaan lisää korkeutta, muutoin taka-akselilla oleva venttiili on kiinni, ja sitä ennen putkissa koko ajan painetta, paineen nosto / lasku ei pitäisi aiheuttaa mitään värähtelyjä... Eihän jarruputketkaan tärise vaikka painetta tulee vaan jarrutettaessa..
Itsellä tärähtää välillä pakoputki kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy tyhjäkäynnillä, uudet takapöntön tukikumit auttoivat asiaa.
Periaatteessa takapään hydrauliputkiin ei tule painetta iskareille asti kuin silloin kun perään tarvitaan lisää korkeutta, muutoin taka-akselilla oleva venttiili on kiinni, ja sitä ennen putkissa koko ajan painetta, paineen nosto / lasku ei pitäisi aiheuttaa mitään värähtelyjä... Eihän jarruputketkaan tärise vaikka painetta tulee vaan jarrutettaessa..
Joo, en tiedä mikä jutun aiheuttaa, mutta kun pitää kättä apukuskin puolella, takarenkaan etupuolella olevien, oletettavasti hydrauliputkien päällä, niin niissä tuntuu tärähdys samalla kun suojapelti helähtää. Ainakin minun sekä paikallisen nyrkkipajan miehen mielestä tärähdys johtuu paineen äkillisestä noususta tai laskusta putkissa.
Mutta itse kysymys kuuluukin: Onko kysymyksessä vika vai ominaisuus? Jos on vika, niin mistäköhän moinen oire voisi johtua? Ja lisäksi, mahtaakohan oire olla sellainen, että se voi aiheuttaa jatkossa lisätuhoa jossakin päin autoa?
Tällaisia kyselee uraansa aloitteleva mersumies
Mutta itse kysymys kuuluukin: Onko kysymyksessä vika vai ominaisuus? Jos on vika, niin mistäköhän moinen oire voisi johtua? Ja lisäksi, mahtaakohan oire olla sellainen, että se voi aiheuttaa jatkossa lisätuhoa jossakin päin autoa?
Tällaisia kyselee uraansa aloitteleva mersumies
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
No
No jos järjellä ajattelee niin sen paineen nousun / laskun voi aiheuttaa vain käyntinopeuden huojahtelu, kun se hydraulipumppu ottaa voimansa moniurahihnalta. Ja en nyt muista tuleeko ne putket siihen apukuskin puoleisen takapyörän eteen, muistaakseni ei, mutta kuitenkin se kohta on ennen tuota venttiiliä...
Huojahtaako koneen käynti samalla kun putket tärähtää?
Huojahtaako koneen käynti samalla kun putket tärähtää?
Koneen käynti ei muutu ainakaan korvin kuultavasti lainkaan.
Putkien sijainnista sen verran, että en todellakaan ole päässyt vielä varmistamaan, mitä putkia ne ovat, mahdollisuuksiahan on toki useita, esim. ainakin ABS ja ASD. Mutta ABS:n putkista ei ainakaan käsittääkseni voi olla kysymys.
Lisäkysymyksenä vielä kirjainyhdistelmästä ASD? käsittääkseni on jonkinlainen luistonesto- tai ehkä oikeammin tasauspyörästön lukkosysteemi? Millä periaatteella systeemi toimii? Käyttääkö ABS:n hydrauliikkaa vai jarruttaako lipeävää pyörää jollakin muulla tavalla?
Putkien sijainnista sen verran, että en todellakaan ole päässyt vielä varmistamaan, mitä putkia ne ovat, mahdollisuuksiahan on toki useita, esim. ainakin ABS ja ASD. Mutta ABS:n putkista ei ainakaan käsittääkseni voi olla kysymys.
Lisäkysymyksenä vielä kirjainyhdistelmästä ASD? käsittääkseni on jonkinlainen luistonesto- tai ehkä oikeammin tasauspyörästön lukkosysteemi? Millä periaatteella systeemi toimii? Käyttääkö ABS:n hydrauliikkaa vai jarruttaako lipeävää pyörää jollakin muulla tavalla?
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
ABS:llä ei ole hydrauliikkaa. ASD toimii käyttäen ABS:n antureira, ja jos takapyörät pyörivät 2 km/h nopeammin kuin etupyörät, kytkeytyy hydrauliöjyn paineella taka-akselisto kiinteäksi. ASD:tä käyttää sama pumppu / öljy kuin peränlkorkeutta. Sama pumppu käyttää myös ohjaustehostinta.penax kirjoitti:Koneen käynti ei muutu ainakaan korvin kuultavasti lainkaan.
Putkien sijainnista sen verran, että en todellakaan ole päässyt vielä varmistamaan, mitä putkia ne ovat, mahdollisuuksiahan on toki useita, esim. ainakin ABS ja ASD. Mutta ABS:n putkista ei ainakaan käsittääkseni voi olla kysymys.
Lisäkysymyksenä vielä kirjainyhdistelmästä ASD? käsittääkseni on jonkinlainen luistonesto- tai ehkä oikeammin tasauspyörästön lukkosysteemi? Millä periaatteella systeemi toimii? Käyttääkö ABS:n hydrauliikkaa vai jarruttaako lipeävää pyörää jollakin muulla tavalla?