Dieseli kilpakäyttöön...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Dieseli kilpakäyttöön...

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Tässä alkaa itselläkin karata mopo käsistä näitä juttuja lukiessa..

Taustaa: Olen ajanut kilpaa noin 15 vuotta erilaisilla Italialaisilla ja Minillä, Opelilla, Renulla, Simcalla, VOORTILLA :cry: , Saabilla, Daihatsulla ja Volvolla.... Lajeina, ralli, jm, rallicross, rallisprint. Ralleja noin 70, sprinttejä noin 40 ja jm:ää noin 50kpl. Koskaan en ole ajanut rallia tai sprinttiä takavetoisella autolla, mutta sekin ehkä saattaisi pysyä hanskassa (Kardaanikunkusta pari sijoitusta 15 joukoon). Pyttyjä on kertynyt kirjahyllyn kaappi täyteen, ja on siellä muutama Jyskälän pyttykin (lk.sij. 1. ja 5.). En tosin edellenkään voi sanoa että olisin kova jätkä, tai kunnon vetomies, mutta jotenkin auto on pysynyt hanskassa..

Työkseni olen Mersujen kanssa ollut tekemisissä päivittäin noin 20 vuotta, mutta olen jo kuitenkin oppinut jotain, mutta en vielä koskaan ole moisella kilpaa ajanut, vaikka on mm. 500 SEC:n A-ryhmän luokitustodistuson on tuossa hyllyssä (kova peli ralliin isoon aahan ja melkein tuokin toteutettu....!).

Eli, hain tuossa tänään (pe) yhden kolaroidun Brabus be1 moottorilla varustetun 190E:n varaosa käyttöön, ja heräsi suuri kiinnostus tehdä ko. pelistä Sprinttiauto... Korin, alustan, jarrujen, voimansiirron, ym. osalta homma on hanskassa, mutta se moottori.... Siihenhän Pitää saada TEHOKAS diesel...

Ensinnäkin turhaa painoa ei saa olla etuakselin etu puolella, eli nelisylinterinen sen pitää olla. Eli vaihtoehtoja on useita, mutta se saisi olla kuitenkin mahdollisimman iso, kun tuossa D turbossa kerroin on "vain" 1,5... Eli esim. *08D pakun 2,3l moottori, tai Vito 110 moottori, tai mikä ehkä paras, ihan normaali 220d 16v moottori. Tuosta 16v moottorista tosin tulee "sakkona" 68kg lisää minimi painoon, mutta se nyt ei haittaisi mitään, kun kerran ei tuota autoa kuitenkaan ole tarkoitus mitenkään hirveästi laihduttaa, eli 2,3:nen 8v 1090kg ja 16v 2,2:nen 1158kg.

Nyt kaivataan asiantuntioilta vinkkejä lähinnä tuon ahtimen ja pumpun osalta. Alakertaan on jo olemassa taatusti kestäviä nippeleitä, mutta tuo ahdin ja pumppu juttu on viellä aikalailla hakusessa. Kokemusta on kyllä noista Bentsiini myllyistä, mutta täällä tuntuu olevan RIITTÄVÄSTI tuota diesel kokemusta...

Elikkä hyviä vinkkejä otetaan vastaan, ja pieni sponsorointikin on toki tervetullutta.... luonnollisesti kaikista saatavilla olevista palikoista maksan käyvän hinnan, mutta jos joku haluaa mainetta ja kunniaa mainostuksen merkeissä, niin sekin onnistuu.. Jokainen, joka tukee rahallisesti tai muuten tavalla tai toisella ko. projektin etenemistä, on oikeutettu saamaan myös luonnollisesti mainostilaa autosta. Ja eipä näistä teidän HIRVEÄN tehoisista riisseleistä ole mistään muualta, kun täältä voinut lukea, eli nuokin kyllä varmaan noteerattaisiin myös josain muuallakin.. Ja olisi taatusti ensimmäinen Diesel auto Sprintissä, eikä taatusti hitain...

Aina kun mietin sprinttiautojen aihioita, niin ajatttelen Huittisten loistavaa nopeaa soralla ajettavaa 6km pätkää. Sinne sopisi myös tuo loistavasti.

Enduraceenkin saa ensivuonna tehdä turbodiisselin, mutta kun siinä pitää turbo ja pumppu pitää vakiona, niin ei sekään oikein napaa..

Ajatuksena olisi alkuun tehdä auto "halvalla", eli 190E 16v:n laatikko, hytistä säädettävä hyraulinen ASD lukkoperä, EVO 2 palikkaa paljon alustaan, koska ko. osia löytyy mm. W124 Ambulansista, ym muuta isompien mallien orkkis osaa. Eli käyttäisin kaikissa mahdollisissa paikoissa ainoastaan alkuperäisiä osia.

Ja lopuksi sanon vielä, että tämä ei ole mitään jonninjoutavaa paskanjauhantaa, vaan totista totta, vaikka baariin tästä nyt matka suuntautu...
Eli vinkkejä otetaan vastaa 24h vuorokaudessa.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Re: Dieseli kilpa käyttöön...

Viesti Kirjoittaja nokileka »

MikaH kirjoitti:Tässä alkaa itselläkin karata mopo käsistä näitä juttuja lukiessa..

Koskaan en ole ajanut rallia tai sprinttiä takavetoisella autolla
miten olisi Mercedes G300 TD ryhmään sopivilla virityksillä? siinä on 24-tappinen supermoottori keulalla vakiona ja neliveto :twisted:
G:llä joskus muutama tuhat km ajaneena.. se on rattimiehen peli :D
Viimeksi muokannut nokileka, La 30.10.2004 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Dieseli kilpa käyttöön...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

nokileka kirjoitti:
MikaH kirjoitti:Tässä alkaa itselläkin karata mopo käsistä näitä juttuja lukiessa..

Koskaan en ole ajanut rallia tai sprinttiä takavetoisella autolla
miten olisi Mercedes G300 TD ryhmään sopivilla virityksillä? siinä on 24-tappinen supermoottori keulalla vakiona ja neliveto :twisted:
dieselauto on jotain sellaista mitä rallisprintissä ei odoteta.
Mulla oli diiseli jolla kilpailin monta kertaa. Hyvin toimi ja voitinkin joskus.
Oli vaan 8 tappia, joista yksi kanitti, mutta supermoottori kumminkin.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Re: Dieseli kilpa käyttöön...

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Day Downhill kirjoitti:
nokileka kirjoitti:
MikaH kirjoitti:Tässä alkaa itselläkin karata mopo käsistä näitä juttuja lukiessa..

Koskaan en ole ajanut rallia tai sprinttiä takavetoisella autolla
miten olisi Mercedes G300 TD ryhmään sopivilla virityksillä? siinä on 24-tappinen supermoottori keulalla vakiona ja neliveto :twisted:
dieselauto on jotain sellaista mitä rallisprintissä ei odoteta.
Mulla oli diiseli jolla kilpailin monta kertaa. Hyvin toimi ja voitinkin joskus.
Oli vaan 8 tappia, joista yksi kanitti, mutta suopermoottori kumminkin.
:shock: 8)
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Dieseli kilpa käyttöön...

Viesti Kirjoittaja MikaH »

nokileka kirjoitti:miten olisi Mercedes G300 TD ryhmään sopivilla virityksillä? siinä on 24-tappinen supermoottori keulalla vakiona ja neliveto :twisted:
G:llä joskus muutama tuhat km ajaneena.. se on rattimiehen peli :D
Ei oikein nappaa... Ensinnäkin se paino, ja toisekseen tuolla neliveto systeemillä ei pikälle pötkitä... Tuohon neljäwd luokkaan on sitten ihan oma vehje... (kts. avatar 333hv/500Nm vakio turbolla, coolerilla, pakosarjalla ja venttiileillä)...
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

asfaltille ja pitkille piikeille jääradalle se vois olla omiaan, takapotku turbokilpuri on soralla vain pelkkä maansiirtokone.

esim. Pasi Erkkilän päänahka on toivoton tehtävä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Erittäin mielenkiintoinen projekti. Kaveri on ajanu jonkin verran sprinttiä Gsi kadetilla ja ittelläkin on heränny kiinnostus tuohon lajiin.

projektin etenemistä seurataan täältä innolla 8)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

stonehead kirjoitti:asfaltille ja pitkille piikeille jääradalle se vois olla omiaan, takapotku turbokilpuri on soralla vain pelkkä maansiirtokone.
esim. Pasi Erkkilän päänahka on toivoton tehtävä
Kyllä se on tiedossa, ettei tuollainen ole soralla parhaimmillaan, mutta periaatteena on ainakin minulla aina ollut, että itsellä on kivaa ja yleisökin tykkää. Eli mitään suorituspaineita ei ole koskaan tullut otettua... Pasi ja muut "vetomiehet" menevät jokatapauksessa menojaan, vaikka alla olisi tämänpäivän WRC, kun siinä lajissa tarvitaan kädetkin :D ..
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Alottaa se rakentaminen pitää takapäästä. Vaikka paha sanoo mutta Volvon jäykkä akseli ja neli linkki sinne suosiolla niin jotain mahdollisuutta mennä myös soralla. Näki sen hyvin SRC kisoissa miten Bmw : t jäi volvoille . Ruoppa on omaan Bemariin laittanu volvon akseliston niin se irtos viivalta samaa tahtia Volvojen kans :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

MikaH kirjoitti:
stonehead kirjoitti:asfaltille ja pitkille piikeille jääradalle se vois olla omiaan, takapotku turbokilpuri on soralla vain pelkkä maansiirtokone.
esim. Pasi Erkkilän päänahka on toivoton tehtävä
Kyllä se on tiedossa, ettei tuollainen ole soralla parhaimmillaan, mutta periaatteena on ainakin minulla aina ollut, että itsellä on kivaa ja yleisökin tykkää. Eli mitään suorituspaineita ei ole koskaan tullut otettua... Pasi ja muut "vetomiehet" menevät jokatapauksessa menojaan, vaikka alla olisi tämänpäivän WRC, kun siinä lajissa tarvitaan kädetkin :D ..
mutta edelleen siellä asfaltilla saattais olla voittaja-auto uskomattoman vääntöalueen ansiosta
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kaurmi kirjoitti:Alottaa se rakentaminen pitää takapäästä. Vaikka paha sanoo mutta Volvon jäykkä akseli ja neli linkki sinne suosiolla niin jotain mahdollisuutta mennä myös soralla. Näki sen hyvin SRC kisoissa miten Bmw : t jäi volvoille . Ruoppa on omaan Bemariin laittanu volvon akseliston niin se irtos viivalta samaa tahtia Volvojen kans :idea:
Crossi ja sprintti ovat kuitenkin täysin eri tyyliset lajit. Crossissa on luonnollisesti se lähtö tärkein, koska sinne ensimmäiseen mutkaan pitää yrittää ehtiä ensimmäisenä, ja siinä on muutama kymmenesosa sekunttikin tärkeä, koska ohittaminen vaatiikin sitten jo paljon taitoa ja tuuria. Spritissä taasen lähdössä hävityt kymmenykset eivät paljoakaan lopulta merkkaa. Ja crossissa lähtö on muuten asvaltilta..

Volvon akselia en ole ajatellut käytää, jo pelkästään sen vaatimien suurten muutosten takia. Ja eipä WRC autoissakaan mitään jäykkää Volvon akselia käytetä... niissä nyt tosin etupääkin vetää, mutta kuitenkin. Ja kyllähän F ryhmän puolellakin noilla vakio taka-akselistoilla on oltu aika kärkipäässä sorallakin..

Ja lopuksi edelleenkin se tosiasia, että ei sinne olla voittamaan menossa, vaan pitämään hauskaa, ja se onistuu taatusti tuollakin perällä :D .
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
ADahlber
Valvoja
Valvoja
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 18.03.2003 14:27

Viesti Kirjoittaja ADahlber »

Tota samaa juttu mullakin on käynnyt mielessä, että jos olisin tehnyt 190 mersu dieselistä sprinttiautoksi.

Mutta seurataan kovasti etenemistä jos vaikka joskus innostuisin.
Avatar
Tommi T
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 03.11.2004 23:09
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Tommi T »

Tervehdys!

Eksyimpä sitten tänne mersufoorumiin dieseleiden virityksen perässä. Meille ei ole uusi asia dieselillä kilpaileminen. Kaksi kautta ollaan ajettu endurance racing luokassa takavetoisella mitsubishi galant 2.3TD rumiluksella. Harmi vaan että säännöt kieltävät turbon vaihtamisen toiseen, jotenka joudumme ajamaan vakio turbolla. Tästä syystä tehot eivät ole mitään superturbo tasoa. Hyvin on kuitenkin keretty, tästä todisteena yksi voitto jurvassa sekä GT-Forum sivuston ranking listan ykkössija menneeltä kesältä. Monessa kisassa ajettiin kisan nopein kierrosaika sekä 24H kisassa saloon autojen seassa kisan kolmanneksi nopein aika. Jurvassa ajettiin racing luokan kierrosennätys 1.24.325. Meneellä kaudella jouduimme keskeyttämään tekniikkamurheiden takia liian monta kertaa kärkisijoilta, mm. kannentiiviste meni kahdesti, ahtoletkut hajonneet, jarrut hävisivät ja kaikkea muuta mahdollista. Galantissahan on sama surullisen kuuluisa kone kuin pajerossa. Kannet on todella heikkoja ja niinhän meiltäkin on kehdesti haljennut kansi.

On siinä varmaan montaa bemari ja volvo miestä ottanut päähän kun dieselillä vedetään radalla heittämällä ohi :lol:

Tuolla on video pätkää galantista
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/
http://koti.mbnet.fi/cr250/videot/


Terveisin: Tommi / Team 1000
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Hommaa on tässä tullut suunniteltua, ja kävin tuossa katsomassa Kallion Joken entistä crossiauton koriakin.. Siitä ei lopulta ollut paljoakaan apua, kun paloseinää oli siirretty noin 40 senttiä taaksepäin, eli ei käy enään muuhun kun KRC:hen ja muutenkin koria oli muutettu reilusti, mm. etuakselistoksi oli ilmeisesti soviteltu jotain OOPPELIN systeemiä... Elikkä paljon pienemmällä työllä pääsee tekemällä vakio korista.

Eilen tuli kuitenkin pieni muutos matkaan, kun ilmaantui kolaroitu -98 mallinen C-sarjalainen varaosiksi. Auto on vähän jokapuolelta kolhittu, mutta pyörätkin ovat kuitenkin ihan omilla paikoillaan.. Ja palomiesten toimesta, akun paikasta johtuen, kolarissa ehjäksi jäänyt takaluukku väännetty jollain levittimellä tuhannen pas***si... Tuollaiseen tuli hankittua aikanaan kaikki pikkuvikaiset ovet, luukut ja puskurit juurikin kilpakäyttöä ajatellen, mutta homma jäi vaiheeseen liian pahan korin takia, mutta nyt niitä osia pääsisi sopivasti hyödyntämään :D .

Eli tällä tietoa siitä tuleekin sitten C-korinen, *08 pakettiauto lohkoinen 16v kannella varustettu tupaöljykäyttöinen soransiirtoväline :twisted: ...

Galantti näytti liikkuvan aika mukavasi, ja tyylikkäs ohitus neljästä autosta kerralla :D .
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jatkoa vaan kuulostaa hyvälle :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

[quote="MikaH"]Hommaa on tässä tullut suunniteltua, ja kävin tuossa katsomassa Kallion Joken entistä crossiauton koriakin.. Siitä ei lopulta ollut paljoakaan apua, kun paloseinää oli siirretty noin 40 senttiä taaksepäin, eli ei käy enään muuhun kun KRC:hen ja muutenkin koria oli muutettu reilusti, mm. etuakselistoksi oli ilmeisesti soviteltu jotain OOPPELIN systeemiä... Elikkä paljon pienemmällä työllä pääsee tekemällä vakio korista.

Eilen tuli kuitenkin pieni muutos matkaan, kun ilmaantui kolaroitu -98 mallinen C-sarjalainen varaosiksi. Auto on vähän jokapuolelta kolhittu, mutta pyörätkin ovat kuitenkin ihan omilla paikoillaan.. Ja palomiesten toimesta, akun paikasta johtuen, kolarissa ehjäksi jäänyt takaluukku väännetty jollain levittimellä tuhannen pas***si... Tuollaiseen tuli hankittua aikanaan kaikki pikkuvikaiset ovet, luukut ja puskurit juurikin kilpakäyttöä ajatellen, mutta homma jäi vaiheeseen liian pahan korin takia, mutta nyt niitä osia pääsisi sopivasti hyödyntämään :D .

Eli tällä tietoa siitä tuleekin sitten C-korinen, *08 pakettiauto lohkoinen 16v kannella varustettu tupaöljykäyttöinen soransiirtoväline :twisted: ...



tiedän yhden kaverin joka on kans kiinnostunu aiheesta niin kannattais yrittää porukalla tehdä anomus AKK:lle turbokertoimen poistamiseksi/alentamiseksi koskien vain dieselkilpureita
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

kaikki kannattas kokeilla . Olis hienoo nähdä kisoissa kunnon voima sauhuja :evil:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

noin vuos sitten näyttivät telkkarista vrc sarjaan suunnitellun tdi Seatin "hieman piristettynä"! en muista tarkemmin kuka oli kuskina testaamassa mutta ei se paljon noita bensapelejä jääny jälkeen!
tarkoituksena oli muistaakseni hyödyntää juuri tuo diisselin vääntö kisoissa :)
enenpää en siitä oo kuullutkaan liekkö kuopanneet koko ajatuksen :? :shock:
ML W164
pultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 15.11.2004 15:35
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pultti »

esim golf v-84-91 ja siihen 19 tdi helposti 150hv ja kohtuu vääntö ,pelkällä lastulla
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kokeilihan ne Jyskälässä aikanaan tehtaan colffi dieselillä ajaa rallia. Ongelmia tuli vastaan kun kampiakselin päittäis laakerit ei kestänyt jäykempää kytkintä/ paineasetelmaa. Paha ajaa kun kytkintä polettaessa vauhtipyörä ottaa lohkoon kiinni :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja jamo »

sinne pitää kehitellä lohkon ja vauhtipyörän väliin iso painelaakeri tai jotkut muoviset kulutuspalat. :lol:
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

stonehead kirjoitti:tiedän yhden kaverin joka on kans kiinnostunu aiheesta niin kannattais yrittää porukalla tehdä anomus AKK:lle turbokertoimen poistamiseksi/alentamiseksi koskien vain dieselkilpureita
AKK:n kanta noihin juttuihin tiedetään, eli ei mitään toivoa.. Mutta onhan se turbokerroin jokatapauksessa nytkin jo pienempi dieseleissä, eli 1,5, kun bensa autossa 1,7. Aikanaa ehdotin vanhempiin nelivetoisiin 8-ventiilisiin kuristimen suurentamista, tai poistamista kokonaan A-ryhmässä, mutta eihän se tietenkään mennyt läpi..

Ei tuo turbokerroin oikeastaan paljoa haittaa, koska autosta on aika vaikea kuitenkin saada riittävän kevyt. Eli esim. 8v 2000cc turbo diesel minimipaino on 1020kg, eli noin 100kg vähemmän, mitä eräässä 190E F-ryhmän autossa. Sitten jos otetaan tuo mitä olen suunnitellut,eli 16v n.2300cc, niin sen minimipaino olisi 1190kg. Eli tuskin sitä paljon kevyemmäksi edes saa, kun mm. ovet pitää olla vakiot. Ja nythän tarkoitin siis ryhmää SS. Luokkaanhan tuolla kertoimella ei ole mitään vaikutusta, koska se on kaksivetoluokassa alle tai yli 1600cc.
Toisaalta, voisihan siitä nelivetoisenkin tehdä..........:idea: :twisted:

Kaurmi kirjoitti:Kokeilihan ne Jyskälässä aikanaan tehtaan colffi dieselillä ajaa rallia. Ongelmia tuli vastaan kun kampiakselin päittäis laakerit ei kestänyt jäykempää kytkintä/ paineasetelmaa. Paha ajaa kun kytkintä polettaessa vauhtipyörä ottaa lohkoon kiinni :roll:
Oli siellä -01 mukana pari Seat Ibiza Tdi:tä Italiasta. Samaa tahtia mekin siellä mentiin 900 kuutioisella 65 heppaisella Fiat Cinquecentolla....
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ois se hieno neli vetona :twisted: :roll: :twisted:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eteniköhän tämä projekti koskaan mihinkään? Kaverin kanssa spekuloitiin ajatuksella rakentaa dieselsprinttipeli harrastelaitteeksi, kun tuo jäärata-auto on niin hyvä peli ihan oikeidenkin ralliautojen seassa. Kaksvetosista puhutaan nyt.

Eli aihioksi pitäis saada 190 2.5 turbodieseli tai sitten vaihtoehtoisesti 190 2.6 kolmen litran koneella. Tärkeintä ei olis voitto vaan kilpailu...
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Joo, kiinnostais kyllä itseäkkin nähdä woimasavua pätkillä, siinä ois katsojilla ihmettelemistä, jotka ei oo näistä ennen kuullu... 8) :lol:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ei taida olla toivoo että dieselit saisi enempää apuja turbo kertoimesta kun toi 1.5
Onhan puhuttu että wtcc sarjassa lisättäis dieseleiden painoja , ei bensa pelit pysyä mukana
Taitaa olla aika haastavaa saada superi tehot ulos 36 mm imureijällä
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Uskomattoman paljon toi kuristimen muotoilukin vaikuttaa ilman saantiin, tossa on yks moottoripyörän kone tekeillä jossa vakiona 4x40mm läppärungot ja 115hp ja sääntöjen mukainen kuristin kyseisessä luokassa 20mm niin nyt sellaisella kuristimella jarrutettu 93hp samaisesta koneesta ja enemmänkin tulisi mutta ajettavuutta on haettu nyt lähinnä. Eli 20mm reiän läpi on saatu kulkemaan hyvinkin lähelle sama määrä ilmaa kuin neljän 40mm reiän, rupeaa ole virtaus nopeus melko hurja :shock: :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eicca_ kirjoitti:Uskomattoman paljon toi kuristimen muotoilukin vaikuttaa ilman saantiin, tossa on yks moottoripyörän kone tekeillä jossa vakiona 4x40mm läppärungot ja 115hp ja sääntöjen mukainen kuristin kyseisessä luokassa 20mm niin nyt sellaisella kuristimella jarrutettu 93hp samaisesta koneesta ja enemmänkin tulisi mutta ajettavuutta on haettu nyt lähinnä. Eli 20mm reiän läpi on saatu kulkemaan hyvinkin lähelle sama määrä ilmaa kuin neljän 40mm reiän, rupeaa ole virtaus nopeus melko hurja :shock: :roll:
Näin maallikosta tuntuu, että alkuperäinen mitoitus on ollut metsässä jos yhden sylinterin henkireikä on pienentynyt neljäsosaan (-75%) ja teho vain 20%.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Nytte alko itteaki innostammaan tämä omaksihuviksi kilpailu.
Mitäköhän sarjoja sitä löytyy mihin sais kaluston kohtuuhinnala :?:
Jokkis varmaan olis yks mutta tiä sitte. Jokkiskisoja löytyy kyllä täältä pohjosestaki ja muitten luokkien kisoja taia täältäkäsin paljolti löytyä niin onkos se jokkis ainoa oikea mahollisuus :?: Muissa varmaan on enemmän hauskuutta kun ei aina tartte pelätä että auto lähtee alta.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hiukan sivuun asiasta mutta onhan diesel Mersulla ajettu "oikeaa" ralliakikin. Joskus 70-luvulla Kyösti Hämäläinen veti Jyväskylää 300d Mersulla silloisessa diesel luokassa. Taisi olla aika vakio kone mutta alustaa ym. oli viritetty ralli käyttöön.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin