Miten ne moottorit saadaa niin puhtaaksi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Miten ne moottorit saadaa niin puhtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Siis kun katselee noita tuomyyntiilmoituksia, niin lähes kaikki moottorit niin järkyttävän puhtaita :shock:

Siis eihän ne noin puhtalta näytä edes uutena :)

Miten ne saadaan niin puhtaaksi? Kai ne vaihtaa uusia osia paljon, vai onko tuo pitkän jynssäämisen tulos?

http://imagehost.auctionwatch.com/preview/sc/schmittmotorcars/88560sel23.JPG[/img]
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ainakin tosta Leppävaaran kirjastosta voi lainata kirjan joka käsittelee pelkästään moottoritilan viimeistelyä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saksantuontiautoissa tiesuola ei ole turmellut ja hapettanut paikkoja, suomiautoissa aina jonkin verran vaikka Mersujen moottori onkin alapuolelta hyvin suojattu.

Kunnon aineilla ja ammattitaidolla pesten ja puunaten moottori / moottoritila saadaan ulkonäöltään lähes uudenveroiseen kuntoon, osia vaihtamatta.
wiimax.fi
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Puhtaus on valttia....

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Henk.koht. olen sitä mieltä että moottoritilan pitää olla puhdas. Esim. jos tulee jotain nestevuotoja niin ne näkyvät oitis. Myös työskentely konehuoneessa on huomattavasti miellyttävämpää kun kaikki osat ovat puhtaita. Omat pellinaluset ovat ollet aina "kuin tehtaalta lähtöisin" :wink: . Muistuu mieleen kerta kun piti näyttää pellinalta jollekkin Hefelle jotain ja kun avasin pellin tokaisi Hefe: -Ai tähän on just moottori vaihdettu. -Onko ihan uus? Auto oli tuolloin 10v. vanha.

Itselleni on riittänyt pelkkä "normaali" pesu koska ostamissani autoissa on ollut aika pitkälti puhtaat pellinaluset jo valmiiksi. Noin 4krt vuodessa pessyt painepesurilla ja samassa yhteydessä vahannut kaiken minkä pystyy/on järkevää.

Esim. Virolaisilla autoliikkeillä(isommilla) on ilmeisesti tapana puhdistaa autot perusteellisesti ennen myyntiä. Siellä on tullut vastaan näitä ns. hammasharjalla puhdistettuja pellinalusia erittäin paljon. Yhdessäkin liikkeessä oli järestään joka autossa nätit pellinaluset.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Moottorinpesuainetta, tiskiharjaa ja painepesuria vaan, niin kyllä alkaa puhdistua. Eli ensin pesuaineet pintaan, sitten harjailee vähän ja lopuksi "huuhtelu" painepesurilla..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ..

Viesti Kirjoittaja veskola »

jarski kirjoitti:Moottorinpesuainetta, tiskiharjaa ja painepesuria vaan, niin kyllä alkaa puhdistua. Eli ensin pesuaineet pintaan, sitten harjailee vähän ja lopuksi "huuhtelu" painepesurilla..
Yllättävän puhdasta tulee myös liuottimella, joka 'huuhdotaan' pois paineilmalla, ei tarvitse vettä käyttää. Irto-osia olen nykään putsannut noin ja tuntui toimivan myös moottorin alaosien kohdalla. Tuota voi sitten vielä jalostaa siten, että ajaa paineilmalla liuotinsumua puhdistettavaan paikkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Periaatteessa moottorintilan puhtaana pitäminen on minustakin kannatettava asia, hivelee silmää ja mahdolliset nestevuodot helpommin havaittavissa. Tosin pienen pölyn takia/kovin usein ei minusta kannata ruveta painepesurilla pruuttailemaan, aina tuppaa menemään vettä jonnekin kiellettyyn paikkaan ja tulee sähköhäiriöitä ym.mukavaa joita sitten pähkäillään urakalla.

Jos oikein ärjyä puhdistusainetta käyttää niin alumiiniosien hieno pinta hiukan kärsii ja vaatii jynssäämistä jos haluaa takaisin sileäksi. Tietysti jos on moottorin alaosa koteloitu niin eipä tuon kovin paljoa likaannu käytössä ja säästyy ainakin ylimääräisiltä pesuilta. Itsellä 15 v vanha ja pesty kerran, olisi ehkä aika taas. Vivustojen voitelu kannattaa tehdä em.operaation jälkeen, jäi kerran kaasupoljin pohjaan ja hölmistyneenä ihmettelin että lähteekö auto lentoon vai mitä.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

pesu

Viesti Kirjoittaja Ari »

Autoni ei pysty kilpailemaan tuon kuvan moottorin kanssa,heh,mutta on tässä 19 vuotta vanhassakin vain pirun siisti moottori..kehtaa esitellä,hyvinkin.Kerran vuodessa se tulee pestyä,ehkä tulevaisuudessa parikin kertaa kun homma on helppo ja nopea toimitus ja tulos miellyttävä.Ja on aina hieno viedä siisti kone korjaamollekin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Liuotinta vaan, mutta itse en kovin kovalla paineella pruuttaisi vettä ainakaan bensa-auton myllyn päälle. Sen tietää lapsikin, että ihan varmasti joku tiiviste tai eriste päästää vettä väärään paikkaan, jos turbo-Kärcherillä vetää täysillä paineilla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ite pesen konehuoneen joka kerta kun pesen autonkin... oikein likanen konehuone puhdistuu hyvin liottimilla ja kunnon painepesuri huuhtelu päälle... kosteuden kanssa ei ole ollut ongelmia edes bensa-autoissa... ja moottorihan pysyy hyvin puhtaana kun sen viruttaa joka kerta auton pesun yhteydessä....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokeilkaapas pestä painepesurilla moottori jostain 90-luvun loppupuolen Citikasta tai Pösöstä, bensakoneellisesta jossa on siinä koneen päällä neljä puolaa paketissa...

Tai Fiatista.

Siihen malliin on sähköliittimet tehty, että joka raossa on vettä, ja saattaa mennä työpäivä että saa kunnolla käymään jos sittenkään.

Toisaalta, tein kerran saksantuontiväykkyyn "suomihuoltoa" - auto oli suoralla bensakutosella - ja kun aloin vaihtaa tulppia, huomasin että joka tulpankolo oli piripintaan täynnä vettä.
Autoa ei ollut vielä Suomessa fiksattu, vesi oli ollut koloissa Saksasta asti.
Mitään käyntihäiriöitä se ei aiheuttanut ainakaan siinä kun minä autoa olin siirrellyt.
wiimax.fi
Avatar
Tommi P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 30.01.2004 21:45
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Omaan tuonti-ihmeeseen oli konehuoneeseen laitettu perusteellisen jynssäyksen jälkeen jonkin sortin lakka päälle, oli nimittäin näppärän näköinen. Onkohan tuo Suomessakin yleinen käytäntö, mitä mömmöä lie, onko tietoa?
E290 '98 (S210)
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Niinpä niin...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

dealer kirjoitti:Kokeilkaapas pestä painepesurilla moottori jostain 90-luvun loppupuolen Citikasta tai Pösöstä,

Tai Fiatista.

Siihen malliin on sähköliittimet tehty, että joka raossa on vettä, ja saattaa mennä työpäivä että saa kunnolla käymään jos sittenkään.
No selvisipä se lopulta miksi niiden konehuoneet on aina niin saat**an pas**sia. Jotain vastaavaa epäilinkin... :lol:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

Päivän sana moottorin pesussa taitaa ainakin autoliikkeissä olla silicon, silicon, silicon,...
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tpaltema kirjoitti:Omaan tuonti-ihmeeseen oli konehuoneeseen laitettu perusteellisen jynssäyksen jälkeen jonkin sortin lakka päälle, oli nimittäin näppärän näköinen. Onkohan tuo Suomessakin yleinen käytäntö, mitä mömmöä lie, onko tietoa?
Würthillä oli ainankin kymmenisen vuotta sitten tarjota tätä kyseistä tuotetta markkinoille. Yllytin kerran naapuria kokeilemaan omaan autoonsa tuota ko. lakkaa ja ruiskittiin sitten Chevroletin pannuhuone täyteen sitä lillinkiä. Kyllähän se kiilteli kivasti, mutta ei se sen puhtaampana pysynyt.

Ei ole viimeaikoina näkynyt tuota samoista ainetta enää kaupan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Raukola kirjoitti:Päivän sana moottorin pesussa taitaa ainakin autoliikkeissä olla silicon, silicon, silicon,...
Ja maalaushommat tuon jälkeen muuttuvat mielenkiintoisiksi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

Heavy kirjoitti:
Raukola kirjoitti:Päivän sana moottorin pesussa taitaa ainakin autoliikkeissä olla silicon, silicon, silicon,...
Ja maalaushommat tuon jälkeen muuttuvat mielenkiintoisiksi.
No eipä sitten tarvita kuin muutama kymmenen litraa asetonia ja/tai muuta vastaavaa myrkkyä että se silikooni lähtee
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Justiinsa kävin pesemässä oman lintan pannuhuoneen, Mastonin moottoripesu spraytä paskan päälle ja 10 minuutiksi pyörittelemään peukaloita, lopuksi suihkutin koko konehuoneen puutarhaletkulla(jees painepesuri on paskana ja 160 km päässä). Hyvin tuli puhdasta ja harjaa tarvi vain muutamassa paikassa. Nyt on ilo duunailla pellin alla 8)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

niin ja jokainenhan muistaa, että kone pestään aina paikassa jossa on viemärit varustettuna öljynerotuskaivolla...vaikka pesuaine olisi kuin joutsenmerkillä leimattua, niin se irtoava öljy/yms.-p**ka on ongelmajätettä. hyihyi niille jotka pesevät koneensa muualla kuin asianmukaisissa paikoissa! :x
" Mersu-entusiasti"
Vastaa Viestiin