Saksantuontiautoissa tiesuola ei ole turmellut ja hapettanut paikkoja, suomiautoissa aina jonkin verran vaikka Mersujen moottori onkin alapuolelta hyvin suojattu.
Kunnon aineilla ja ammattitaidolla pesten ja puunaten moottori / moottoritila saadaan ulkonäöltään lähes uudenveroiseen kuntoon, osia vaihtamatta.
Henk.koht. olen sitä mieltä että moottoritilan pitää olla puhdas. Esim. jos tulee jotain nestevuotoja niin ne näkyvät oitis. Myös työskentely konehuoneessa on huomattavasti miellyttävämpää kun kaikki osat ovat puhtaita. Omat pellinaluset ovat ollet aina "kuin tehtaalta lähtöisin" . Muistuu mieleen kerta kun piti näyttää pellinalta jollekkin Hefelle jotain ja kun avasin pellin tokaisi Hefe: -Ai tähän on just moottori vaihdettu. -Onko ihan uus? Auto oli tuolloin 10v. vanha.
Itselleni on riittänyt pelkkä "normaali" pesu koska ostamissani autoissa on ollut aika pitkälti puhtaat pellinaluset jo valmiiksi. Noin 4krt vuodessa pessyt painepesurilla ja samassa yhteydessä vahannut kaiken minkä pystyy/on järkevää.
Esim. Virolaisilla autoliikkeillä(isommilla) on ilmeisesti tapana puhdistaa autot perusteellisesti ennen myyntiä. Siellä on tullut vastaan näitä ns. hammasharjalla puhdistettuja pellinalusia erittäin paljon. Yhdessäkin liikkeessä oli järestään joka autossa nätit pellinaluset.
Moottorinpesuainetta, tiskiharjaa ja painepesuria vaan, niin kyllä alkaa puhdistua. Eli ensin pesuaineet pintaan, sitten harjailee vähän ja lopuksi "huuhtelu" painepesurilla..
jarski kirjoitti:Moottorinpesuainetta, tiskiharjaa ja painepesuria vaan, niin kyllä alkaa puhdistua. Eli ensin pesuaineet pintaan, sitten harjailee vähän ja lopuksi "huuhtelu" painepesurilla..
Yllättävän puhdasta tulee myös liuottimella, joka 'huuhdotaan' pois paineilmalla, ei tarvitse vettä käyttää. Irto-osia olen nykään putsannut noin ja tuntui toimivan myös moottorin alaosien kohdalla. Tuota voi sitten vielä jalostaa siten, että ajaa paineilmalla liuotinsumua puhdistettavaan paikkaan.
Periaatteessa moottorintilan puhtaana pitäminen on minustakin kannatettava asia, hivelee silmää ja mahdolliset nestevuodot helpommin havaittavissa. Tosin pienen pölyn takia/kovin usein ei minusta kannata ruveta painepesurilla pruuttailemaan, aina tuppaa menemään vettä jonnekin kiellettyyn paikkaan ja tulee sähköhäiriöitä ym.mukavaa joita sitten pähkäillään urakalla.
Jos oikein ärjyä puhdistusainetta käyttää niin alumiiniosien hieno pinta hiukan kärsii ja vaatii jynssäämistä jos haluaa takaisin sileäksi. Tietysti jos on moottorin alaosa koteloitu niin eipä tuon kovin paljoa likaannu käytössä ja säästyy ainakin ylimääräisiltä pesuilta. Itsellä 15 v vanha ja pesty kerran, olisi ehkä aika taas. Vivustojen voitelu kannattaa tehdä em.operaation jälkeen, jäi kerran kaasupoljin pohjaan ja hölmistyneenä ihmettelin että lähteekö auto lentoon vai mitä.
Autoni ei pysty kilpailemaan tuon kuvan moottorin kanssa,heh,mutta on tässä 19 vuotta vanhassakin vain pirun siisti moottori..kehtaa esitellä,hyvinkin.Kerran vuodessa se tulee pestyä,ehkä tulevaisuudessa parikin kertaa kun homma on helppo ja nopea toimitus ja tulos miellyttävä.Ja on aina hieno viedä siisti kone korjaamollekin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Liuotinta vaan, mutta itse en kovin kovalla paineella pruuttaisi vettä ainakaan bensa-auton myllyn päälle. Sen tietää lapsikin, että ihan varmasti joku tiiviste tai eriste päästää vettä väärään paikkaan, jos turbo-Kärcherillä vetää täysillä paineilla.
ite pesen konehuoneen joka kerta kun pesen autonkin... oikein likanen konehuone puhdistuu hyvin liottimilla ja kunnon painepesuri huuhtelu päälle... kosteuden kanssa ei ole ollut ongelmia edes bensa-autoissa... ja moottorihan pysyy hyvin puhtaana kun sen viruttaa joka kerta auton pesun yhteydessä....
Kokeilkaapas pestä painepesurilla moottori jostain 90-luvun loppupuolen Citikasta tai Pösöstä, bensakoneellisesta jossa on siinä koneen päällä neljä puolaa paketissa...
Tai Fiatista.
Siihen malliin on sähköliittimet tehty, että joka raossa on vettä, ja saattaa mennä työpäivä että saa kunnolla käymään jos sittenkään.
Toisaalta, tein kerran saksantuontiväykkyyn "suomihuoltoa" - auto oli suoralla bensakutosella - ja kun aloin vaihtaa tulppia, huomasin että joka tulpankolo oli piripintaan täynnä vettä.
Autoa ei ollut vielä Suomessa fiksattu, vesi oli ollut koloissa Saksasta asti.
Mitään käyntihäiriöitä se ei aiheuttanut ainakaan siinä kun minä autoa olin siirrellyt.
Omaan tuonti-ihmeeseen oli konehuoneeseen laitettu perusteellisen jynssäyksen jälkeen jonkin sortin lakka päälle, oli nimittäin näppärän näköinen. Onkohan tuo Suomessakin yleinen käytäntö, mitä mömmöä lie, onko tietoa?
tpaltema kirjoitti:Omaan tuonti-ihmeeseen oli konehuoneeseen laitettu perusteellisen jynssäyksen jälkeen jonkin sortin lakka päälle, oli nimittäin näppärän näköinen. Onkohan tuo Suomessakin yleinen käytäntö, mitä mömmöä lie, onko tietoa?
Würthillä oli ainankin kymmenisen vuotta sitten tarjota tätä kyseistä tuotetta markkinoille. Yllytin kerran naapuria kokeilemaan omaan autoonsa tuota ko. lakkaa ja ruiskittiin sitten Chevroletin pannuhuone täyteen sitä lillinkiä. Kyllähän se kiilteli kivasti, mutta ei se sen puhtaampana pysynyt.
Ei ole viimeaikoina näkynyt tuota samoista ainetta enää kaupan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Justiinsa kävin pesemässä oman lintan pannuhuoneen, Mastonin moottoripesu spraytä paskan päälle ja 10 minuutiksi pyörittelemään peukaloita, lopuksi suihkutin koko konehuoneen puutarhaletkulla(jees painepesuri on paskana ja 160 km päässä). Hyvin tuli puhdasta ja harjaa tarvi vain muutamassa paikassa. Nyt on ilo duunailla pellin alla
niin ja jokainenhan muistaa, että kone pestään aina paikassa jossa on viemärit varustettuna öljynerotuskaivolla...vaikka pesuaine olisi kuin joutsenmerkillä leimattua, niin se irtoava öljy/yms.-p**ka on ongelmajätettä. hyihyi niille jotka pesevät koneensa muualla kuin asianmukaisissa paikoissa!