W210 facelift takakelkan kumit/puslat
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Malli E200 kompressor 6 vaihteisella manuaalilla.
Kummat ovat ne ensiksi hajoavat, "narinanivel" vaiko takakelkan kumit vaiko itse perän kumipuslat.
Autoa vaivaa ajoittainen tärinä noin 100-110km/h nopeudessa. Esimerkiksi tänään etupenkit selkänojista näki tärinän ja se tuntui selvästi myös ratin välityksellä. Taajuudeltaan kardaanin epätasapainoa vastaava nopea värinä. Kardaani on huollettu ja tasapainotettu, ei vaikutusta.
Kokeilin myös uutta takarättikumia jonka jälkeen tärinä oli sietämätön jo 60km/h. Vaihteiston tukikumi on kunnossa eikä kardaanin kannatinlaakerissakaan ole näkyvää tai tuntuvaa vikaa.
Erikoista myös se, että puolta tuntia myöhemmin samalla tiellä värinä ja tärinä oli poissa, edelleen samoilla nopeuksilla.
Mielessä on vaihtoehto jossa takakelkan kumit ovat tiensä päässä jolloin takakelkka vetopyörästöineen on virheellisessä kulmassa kardaaniin nähden ja siitä johtuen tärisee.
Löysät voivat myös vaihdella laidasta laitaan jolloin värinä tuntuis välillä selvemmin ja välillä ei juuri ollenkaan.
Kokemuksia vastaavasta...?
Kummat ovat ne ensiksi hajoavat, "narinanivel" vaiko takakelkan kumit vaiko itse perän kumipuslat.
Autoa vaivaa ajoittainen tärinä noin 100-110km/h nopeudessa. Esimerkiksi tänään etupenkit selkänojista näki tärinän ja se tuntui selvästi myös ratin välityksellä. Taajuudeltaan kardaanin epätasapainoa vastaava nopea värinä. Kardaani on huollettu ja tasapainotettu, ei vaikutusta.
Kokeilin myös uutta takarättikumia jonka jälkeen tärinä oli sietämätön jo 60km/h. Vaihteiston tukikumi on kunnossa eikä kardaanin kannatinlaakerissakaan ole näkyvää tai tuntuvaa vikaa.
Erikoista myös se, että puolta tuntia myöhemmin samalla tiellä värinä ja tärinä oli poissa, edelleen samoilla nopeuksilla.
Mielessä on vaihtoehto jossa takakelkan kumit ovat tiensä päässä jolloin takakelkka vetopyörästöineen on virheellisessä kulmassa kardaaniin nähden ja siitä johtuen tärisee.
Löysät voivat myös vaihdella laidasta laitaan jolloin värinä tuntuis välillä selvemmin ja välillä ei juuri ollenkaan.
Kokemuksia vastaavasta...?
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
En usko että mikään noista tekisi vastaavaa tärinää. Onkos etualatukivarsien puslissa miten paljon löysää? Entä mikä alusta autossa on?
Renkaat?
Renkaat?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Alusta on Classic ja alatukivarsissa ei ole ainakaan havaittavaa löysää. Lisäksi vika voi olla järjettömän kova täristys tai sitten tosiaan ei mitään.Jolle kirjoitti:En usko että mikään noista tekisi vastaavaa tärinää. Onkos etualatukivarsien puslissa miten paljon löysää? Entä mikä alusta autossa on?
Renkaat?
Ilmiö esiintyy sekä hyväkuntoisilla talvirenkailla että hyväkuntoisilla kesärenkailla. Molemmat sarjat alkuperäisillä peltivanteilla.
Voimansiirtoon vika viittaa siksi, että uuden rättikumin vaikutuksesta tärinä lisääntyi sietämättömäksi. Uusi kumi on jäykempi ja siksi vastustaa enemmän virheellistä kulmaa kytkettävien osien välillä.
Joskus kauan sitten minulla oli Ford Consul/`Granada jossa oli myös rättinivel ja kannatinlaakeri kardaanissa ja siinä vikaa noin 60km/h alkavaan järjettömään jyminään etsittiin kauan.
Ennen kuin vahingossa huomattiin vaihteiston tukikumin olevan aivan loppu, kasassa ja irti vulkanoinnistaan.
Silloin jyminä katosi välittömästi uuden tukikumin laittamisen jälkeen.
Tässä Mersussa vastaava vaihtoehto noiden takakelkan kumien lisäksi voisi olla moottorin tukikumit jotka painuessaan vääristävät kardaanin/vaihteiston välisen kulman.
Pelkkää kokeilua osien vaihdolla ei viitsi oikein kovin pitkään jatkaa. Nyt on kokeiltu kardaanin huolto/tasapainotus, moottorin tukikumi ja kardaanin rättinivel.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Onhan siellä vaihteistonkin tukikumi.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Minulle kävi ajatusvirhe kun kirjoitin moottorinkumin vaikka piti kirjoittaa vaihteiston tukikumi.Starglazer kirjoitti:Onhan siellä vaihteistonkin tukikumi.
Täytyy seuraavaksi nostaa auto ylös ja tutkia tuota takapäätä tarkemmin.
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Takakelkan etummaiset kumit vois olla loppu.
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Tuo on kyllä ihan looginen vikakohde koska silloin perän/kardaanin asento voisi vaihdella270w210 kirjoitti:Takakelkan etummaiset kumit vois olla loppu.
sen mukaan missä kohtaa välykset ovat.
Olen sitä takakelkkaa vilkuillut mutta auton ollessa perän varassa ei välyksiä
helposti huomaa.
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Miten muuten kasasit kardaanin tasapinoituksen jälkeen?
On täällä ollut että kardaanin painoitus mennyt ketuksi...tai sitten on akseli booreissa asettunut eri asentoon.
Tavallaan jos takakelkan kumit muuttaisi kardaanin ja vetereiden kulmaa menisi jo sutosi kuin ajokoira eli en kyllä kovin herkästi siihen usko.
Muutenkin takakelkan kumi jos sieltä ei näy keski putki eli ratkeama galvanoinnissa niin keski reikä siirtyy vaan ajanoloon eri asentoon mutta vaikea löytää tälläisestä välystä mitenkään ja tällöin auto vetelee ja sen aina tekee taka akselin kulmat.
Eli kulkeeko suoraan ettei vetele?
Sitten se laatikon tuki kumi ja tutki samalla että laatikko on kiinni moottorissa ettei ole pultit löysällä ja koeta vielä muuttaa tukilaakerin kohtaa kampeamalla eri asentoon.
On täällä ollut että kardaanin painoitus mennyt ketuksi...tai sitten on akseli booreissa asettunut eri asentoon.
Tavallaan jos takakelkan kumit muuttaisi kardaanin ja vetereiden kulmaa menisi jo sutosi kuin ajokoira eli en kyllä kovin herkästi siihen usko.
Muutenkin takakelkan kumi jos sieltä ei näy keski putki eli ratkeama galvanoinnissa niin keski reikä siirtyy vaan ajanoloon eri asentoon mutta vaikea löytää tälläisestä välystä mitenkään ja tällöin auto vetelee ja sen aina tekee taka akselin kulmat.
Eli kulkeeko suoraan ettei vetele?
Sitten se laatikon tuki kumi ja tutki samalla että laatikko on kiinni moottorissa ettei ole pultit löysällä ja koeta vielä muuttaa tukilaakerin kohtaa kampeamalla eri asentoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Kardaanin kasaus viiva merkkien väliin ja purkasin vielä myöhemmin uudestaan varmistaakseni asian.atlas kirjoitti:Miten muuten kasasit kardaanin tasapinoituksen jälkeen?
On täällä ollut että kardaanin painoitus mennyt ketuksi...tai sitten on akseli booreissa asettunut eri asentoon.
Tavallaan jos takakelkan kumit muuttaisi kardaanin ja vetereiden kulmaa menisi jo sutosi kuin ajokoira eli en kyllä kovin herkästi siihen usko.
Muutenkin takakelkan kumi jos sieltä ei näy keski putki eli ratkeama galvanoinnissa niin keski reikä siirtyy vaan ajanoloon eri asentoon mutta vaikea löytää tälläisestä välystä mitenkään ja tällöin auto vetelee ja sen aina tekee taka akselin kulmat.
Eli kulkeeko suoraan ettei vetele?
Sitten se laatikon tuki kumi ja tutki samalla että laatikko on kiinni moottorissa ettei ole pultit löysällä ja koeta vielä muuttaa tukilaakerin kohtaa kampeamalla eri asentoon.
Tuota puslajuttua puoltaisi ajoittain kuuluva ääni kun peruuttaa tai vaihtaa suuntaa eli jokin löysä sieltä
löytyy.
Auto menee kyllä melko hyvin suoraan mutta kun kokemusta on hyvin huonoistakin autoista
niin ei oikein osaa sanoa miten sen pitäisi mennä. Autobahnilla ajoin 180 km/h yhdellä kädellä ohjaten joten ei se nyt
aivan hirveä ajettava voi olla.
Tukilaakerin kumi on ehjän näköinen ja tuntuinen mutta joustaa kuitenkin kuten kuuluukin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 369
- Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
- Paikkakunta: Kuopio
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Se tärinä, voi johtua myös raidetangon sisäpäästä. Omassa täristää juuri nuissa nopeuksissa, konttorilla tutkivat kahteen mieheen vian. Raidetangon sisäpää.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 369
- Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
- Paikkakunta: Kuopio
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Löytyikö vika ja mistä?
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Vika on edelleen olemassa, ajoittain ja ilman mitään tunnistettavaa syytä. Eilen mittariin tuli noin 500km eikä täristystäristo e420 kirjoitti:Löytyikö vika ja mistä?
ilmaantunut kuin hyvin lievänä. Ajoittain auto kulki ongelmanopeuksissa TÄYSIN vakaasti.
Tuossa joku kirjoittaja kysyi kardaanin "rihloista" eli ilmeisesti etu- ja takapätkän booriliitoksesta. Facelift-mallissa liitoksessa ei ole säätöä tai kiristystä ja välys siinä voisi aiheuttaa kardaanin epätasapainoa. Tuollaisen säädön keskimutterilla siihenkin voi kuulemma tehdä.
Sellaisen saa teetettyä samassa paikassa missä monet ovat teettäneet tasapainotuksia ja ristikonvaihtoja.
Epätodennäköistä tuo välys mutta mahdollista. Takakelkan olen tutkinut eikä mitään näkyvää välystä ole.
Seuraavaksi irroitan moottorin kumityynyt ja tarkistan ne silmämääräisesti. Osien vaihto kokeilemalla on tässä vaiheessa turhan kallista ja vaivalloista.
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Niissä moottorityynyissä on joku öljy sisällä, jos ne on rikki niin se pitää hirmuista mekkalaa, kun pultinpäät menee välillä vastakkain. Puistaa tyhjäkäynnilläkin niinkuin piru kerjäläistä.
Ettei olis vetoakselin nivel menossa?
Ettei olis vetoakselin nivel menossa?
- _-wiltsu-_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 16:44
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
onko toisia renkaita kokeiltu? vois olla renkaitten kudos vikaa ku sitä on ollut nyt aika paljon uusissa renkaissa liikkeellä 
(muokatu, luinkin vähän tarkemmin jotta olit jo kokeillut muitakin kumeja)

(muokatu, luinkin vähän tarkemmin jotta olit jo kokeillut muitakin kumeja)
Hymy kilosta, ilo kahdesta, Hauskaa on vasta 3bar 
(W201 om605 ST) (S211 280cdi) (W211 200cdi/E500 Ex) (W210 Ex) (W204 Ex)

(W201 om605 ST) (S211 280cdi) (W211 200cdi/E500 Ex) (W210 Ex) (W204 Ex)
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Epämääräsiä tärinöitä aiheuttaa ainakin etualatukivarren puslat about 80km/h nopeudes ja välyksien testaus onnistuu ainoastaan renkaat luonnollises asennos eikä roikkues, kannattaa noi kattoo ennenku tuhlaa massia osien vaihteluun, uus pusla antaa puolisen senttiä periks ja vanhoissa siinä kolmen luokkaa, öljytäytteisiä ovat 

-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Tuossa tuli jo kaksi hyvää tietoa. Ensinnäkin käynti on kaikissa olosuhteissa värinätöntä ja vetoakselin niveltä pitää tutkia.jarskak kirjoitti:Niissä moottorityynyissä on joku öljy sisällä, jos ne on rikki niin se pitää hirmuista mekkalaa, kun pultinpäät menee välillä vastakkain. Puistaa tyhjäkäynnilläkin niinkuin piru kerjäläistä.
Ettei olis vetoakselin nivel menossa?
Hankalaksi tärinän tekee ettei se muutu kuormituksen mukaan tai moottorijarrutuksessa, silloin kun se on päällä.
Taajuudeltaan kuin kardaani ravistaisi, nopeaa kuminaa joka paikallistuu takapäähän.
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 facelift takakelkan kumit/puslat
Tuo puslajuttu täytyy ehdottomasti tarkistaa jos välykset voivat olla noinkin isoja.hc3 kirjoitti:Epämääräsiä tärinöitä aiheuttaa ainakin etualatukivarren puslat about 80km/h nopeudes ja välyksien testaus onnistuu ainoastaan renkaat luonnollises asennos eikä roikkues, kannattaa noi kattoo ennenku tuhlaa massia osien vaihteluun, uus pusla antaa puolisen senttiä periks ja vanhoissa siinä kolmen luokkaa, öljytäytteisiä ovat
Aikaisemmin ei ole tullut öljytäytteisiä puslia vaihdettua. Ainakaan tietoisesti.
Tuli hankittua muuten jokin aika sitten puslien asennussarja. Toimivuudesta ei ole vielä kokemusta.
Silentlager Abzieher 27 tlg.Werkzeug
http://www.ebay.de/itm/Silentlager-Abzi ... 3cd273f5a0" onclick="window.open(this.href);return false;