webasto onkelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
palau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 23.10.2004 15:05
Paikkakunta: muurame

webasto onkelma

Viesti Kirjoittaja palau »

mulla on dieselwebasto thermo top z/c.ongelma on et se kävi välillä vähän aikaa (n.5 min) ja sammui.nyt siihen tuli toppi ja se ei lähde enään käyntiin ollenkaan.olen nollannut vikamuistin pitämällä ilman sulakkeita pari päivää,mut sekään ei tehoa. mikähän olis avuksi?
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Koitappa katella webaston/kahan sivuilta joku pdf ohje. Muistaakseni löyty aika perusteelliset huolto-ohjeet.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Jarno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 15.05.2004 19:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Voisko siinä Webaston hehkutulpassa olla mätää...?!

Muistaakseni Vitossani oli sama juttu kun ei lähtenyt hurisemaan... :wink:
W201 2,3E
Vito 112 cdi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Myös lisäkiertovesipumppu voi olla vialla. Silloin Webasto tuntuu käynnistyvän normaalisti, mutta sammuvan melkein saman tien kun vesi on tarpeeksi lämmintä koska ei kierrä.

Tällä foorumilla on ollut pumpun vaihdosta ja paikallistamisesta juttua, jos tarvetta ilmenee.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jossi kirjoitti:Myös lisäkiertovesipumppu voi olla vialla. Silloin Webasto tuntuu käynnistyvän normaalisti, mutta sammuvan melkein saman tien kun vesi on tarpeeksi lämmintä koska ei kierrä.

Tällä foorumilla on ollut pumpun vaihdosta ja paikallistamisesta juttua, jos tarvetta ilmenee.
Pumppu oli ainakin omasta mennyt ja teki samaa.
C230Sport
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 04.04.2003 05:18

Viesti Kirjoittaja C230Sport »

Ettei vaan olis liekkivahti mennyt sököks. Itsellä on ainakin mennyt. oireet oli samanlaiset.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Itsellä on jo toistamiseen pumppu mykkänä. Se on helppo testata kun laittaa webaston tai rest:in päälle, että pyöriikö pumppu ja saako se edes virtaa.

Näyttäisi uusi pumppu olevan Motonetillä 74,50€ ja KL-varaosissa 135€. Toissa talvena samainen pumppu maksoi veholla n. 100€. Eli yllättävän kova pyynti KL-varaosilla tuossa on..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Samaa mieltä ,aika usein lisäkiertovesipumppu jumissa,kannattaa
testata,oireet juuri tuollaisia.
C220 CDI vm.2000
nanno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 30.03.2004 10:24

Viesti Kirjoittaja nanno »

Omassa w202:ssa lakkasi webasto lämmittämästä. Webasto kyllä "syttyi" ja pyöri muutaman minuutin ja sammui sitten. Kokeilin vesiletkuja jotka olivat olivat ihan kylmät joten totesin vian olevan vesipumpussa. Vesipumppu oli helpossa paikassa ja irroitus ei montaa minuuttia kestänyt. Uusi alkuperäinen pumppu olis maksanut 210e netto. Ja vajaalla satasella olis saanu tarvikepumpun, mutta olis pitänyt sähköjohdot liitellä, kun virtaliitäntä ei ollut sama.
Avasin piruuttani rikkinäisen vesipumpun ja sieltähän oli vaan hiilet loppu. Ostin autotarvikeliikkeestä jotkut suurinpiirtein samanlaiset hiilet... ne oli vähän vähän liian isot, mutta hioin hiistä hiomapaperilla pöydänpintaa vasten vähän pois että niistä tuli sopivat. Putsasin pumpun sisältä paineilmalla ja laitoin hiilet paikoilleen ja taas pelaa.
Hiilet maksoi 4 euroa.


Kuva
W202 - 200CDI - Esprit -00
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tässä kertomusta omista kokemuksista tältä syksyltä, jos jollekin on apua.

Minä vaihdoin tänä syksynä uuden pumpun hajonneen tilalle ja sillä Webasto taas toimikin hetken kellolaitteella. Sitten rupesi jälleen pätkimään.

Mittasin pumpulle tulevalta johdolta, että virta kulkee. Sitten testasin pumppua suoraan akulta ja sekin toimi. Kävi kuitenkin niin, että liittimeen tuli jännite, muttei tarpeeksi virtaa. Lopulta vika löytyi Webastolta pumpulle menevän johtonipun sisältä. Sieltä oli diodi kärähtänyt. Sähköliikkeestä hankitun 0,15€ hintaisen 3A:n diodilla homman sai kuntoon.

Ennen diodin uusimista yritin selvitä talven yli pelkällä Rest-napilla ja Webastolla, mutta Rest ei toimi kun Webasto on päällä. Sitten yritin ohjata pumppua pelkällä Webastolla ja kytkin Rest:in johdot irti. Nyt kojelaudan alta kuului kummallista hurinaa kun auton käynnisti - ei hyvä. Ja jos sekä Rest:in ja Webaston johdot olivat pumpulla kiinni ilman välissä olevaa diodia, niin Webasto ei sammunut ollenkaan! :shock: Eli oli pakko pakata kamppeet kasaan ja hakea kaupasta puuttuva osa.

Ja vinkiksi pumpun kanssa värkkääville: Ainakin C-mallissa se ilmanputsarinkotelon alaosa lähtee nostamalla pois. On kiinni sellaisilla kumituteilla ainoastaan.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Tuo on muuten erittäin hyvä vihje,kun haluaa tilaa kiertovesipumpun&
Webaston ja sen putkiston ympäristöön :!:
Ilmansuodinkotelon kansi auki pohja lähtee tosiaan nostamalla pois.
Tilaa on ruhtinaallisesti ,pätee myös laturin poistossa.
C220 CDI vm.2000
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mun webasto on nyt sitten korjattu eli hehku vaihdettu+polttoaineputki vaihdettu ja taas pelaa :D
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Vastaa Viestiin