W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Moi,
Auto on W201 vm. 1992 manuaali 1.8 bensa.
Kymänä kun vääntää avaimesta niin lähtee heti käyntiin, mutta käy vain 5-15 sekuntia. Tuon kun toistaa 2-5 kertaa niin jaksaa kaasun kanssa pysyä käynnissä. Tyhjäkäyntiä jaksaa käydä omillaan vasta kun moottori on lämmin. Lämpimänä lähtee ja pysyy käynnissä yleensä ekasta startista. Toisinaan siinä on lämpimänäkin tyhjäkäyntiongelmia. Määränjakajan kumit ja letkut on käyty läpi ja ne ovat ehjät ja tiiviit. Saimoin kaasupoispäältä mikrokytkin on ehjä. Virranjakaja ja pyöriä sekä tulpat on uusittu ja tulpanjohdot ovat 5 vuotta vanhat.
Ylijännitelereleen tinailuista ei ollut apua. Koitin myös uudella releellä, mutta ABS valo paloi sen kanssa ja eikä tyhjäkäynti- tai käynnistyvyysongelma parantunut niin laitoin vanhan releen takaisin.
Imamäärämittarin potentiometrin kunnon mittaamiseen löysin oheita näiltä englanninkielisiltä sivuita:
http://mbworld.org/forums/e-class-w124/ ... nosis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... rview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivuilla sanotaan, että potentiometrin ylimmän ja alimman pinnin väliin pitäisi tulla noin 5 voltin jännite. Ylimmän ja keskimmäisen pinnin väliin pitäisi tulla noin 1 voltti ja läppää alas painettaessa jännitteen pitäisi nousta kohti 5 volttia.
Oheisessa kuvassa on mittaustulokset minun autosta ja näyttäisi, että jännitetaso on aivan toista luokkaa. Ylimmän ja alimman pinnin väliin tulee 3,7 volttia ja keskimmäisen ja ylimmän väliin minus 6 volttia. Missähän mahtaa olla vikaa vai olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin?
Terveisin
Juha
Auto on W201 vm. 1992 manuaali 1.8 bensa.
Kymänä kun vääntää avaimesta niin lähtee heti käyntiin, mutta käy vain 5-15 sekuntia. Tuon kun toistaa 2-5 kertaa niin jaksaa kaasun kanssa pysyä käynnissä. Tyhjäkäyntiä jaksaa käydä omillaan vasta kun moottori on lämmin. Lämpimänä lähtee ja pysyy käynnissä yleensä ekasta startista. Toisinaan siinä on lämpimänäkin tyhjäkäyntiongelmia. Määränjakajan kumit ja letkut on käyty läpi ja ne ovat ehjät ja tiiviit. Saimoin kaasupoispäältä mikrokytkin on ehjä. Virranjakaja ja pyöriä sekä tulpat on uusittu ja tulpanjohdot ovat 5 vuotta vanhat.
Ylijännitelereleen tinailuista ei ollut apua. Koitin myös uudella releellä, mutta ABS valo paloi sen kanssa ja eikä tyhjäkäynti- tai käynnistyvyysongelma parantunut niin laitoin vanhan releen takaisin.
Imamäärämittarin potentiometrin kunnon mittaamiseen löysin oheita näiltä englanninkielisiltä sivuita:
http://mbworld.org/forums/e-class-w124/ ... nosis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... rview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivuilla sanotaan, että potentiometrin ylimmän ja alimman pinnin väliin pitäisi tulla noin 5 voltin jännite. Ylimmän ja keskimmäisen pinnin väliin pitäisi tulla noin 1 voltti ja läppää alas painettaessa jännitteen pitäisi nousta kohti 5 volttia.
Oheisessa kuvassa on mittaustulokset minun autosta ja näyttäisi, että jännitetaso on aivan toista luokkaa. Ylimmän ja alimman pinnin väliin tulee 3,7 volttia ja keskimmäisen ja ylimmän väliin minus 6 volttia. Missähän mahtaa olla vikaa vai olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin?
Terveisin
Juha
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Negatiivistä jännitettä ei autossa oikein voi esiintyä, joten aloita vaikka sillä, että laitat yleismittarin mustan johdon auton runkoon ja teet vastaavat mittaukset punaisella johdolla noista kolmesta pinnasta. Yhdestä pitäisi tulla aika lähelle nollaa. Mikäli siellä pitäisi olla alle 5V jännite (eli tietokoneen käyttöjännite) mutta siellä onkin enemmän on jotain pahasti vialla tietokoneboxissa. Varmistele että maadoitukset on varmasti kunnossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
En lukenut ohjettasi mutta yleisesti täällä ja itsekin laitan keskimmäisen ja jommankumman reunimmaisen väliin liitin raollaan mittarin ja 0.70v pitää olla kuumana tyhjäkäynnillä.
Jos epäilet katkoksia tai vikaa niin poista potikka ensin ..tutki kunto ,putsaa pinnat ja takaisin ja sitten säädät sen.
Haulla täältä myös lisää ohjetta.
Jos lautasta painettaessa ei numero juoksevuus ole tasaista on siellä katkos tai paskaa.
Jos epäilet katkoksia tai vikaa niin poista potikka ensin ..tutki kunto ,putsaa pinnat ja takaisin ja sitten säädät sen.
Haulla täältä myös lisää ohjetta.
Jos lautasta painettaessa ei numero juoksevuus ole tasaista on siellä katkos tai paskaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Tervehdykset,
Nyt on sitten mittailtu lisää ja videot mittauksista ladattu Youtubeen.
Terveisin
Juha
http://youtu.be/9FKRyTkRXV8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/dXTjRkaUHAE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/ApugGVhBGqs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/1u6nifvvAAE" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt on sitten mittailtu lisää ja videot mittauksista ladattu Youtubeen.
Mielestäni jännitteet ei ole ollenkaan niin kuin pitäisi (ks. videot). Mitähän nyt pitäisi tehdä ja mikä laite mahtaa syöttää ja säätää potentiometrille tulevaa jännitettä?atlas kirjoitti:keskimmäisen ja jommankumman reunimmaisen väliin liitin raollaan mittarin ja 0.70v pitää olla kuumana tyhjäkäynnillä
Terveisin
Juha
http://youtu.be/9FKRyTkRXV8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/dXTjRkaUHAE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/ApugGVhBGqs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/1u6nifvvAAE" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Joko putsasit potikan? Sen säätäminen on tarkkaa puuhaa sitten takaisin. 1mm liikuttaa niin vaikuttaa..
Ilmamäärälautasta kun painaa niin auton käynti kuuluukin muuttua. Eli kun painat lautasta niin alkaa bensaa menemään lisää, mutta kuitenkin kaasuläppä on samassa asennossa eli tukehtuu. Periaatteessa videon mukaan voisit säätää CO:ta rikkaammalle eli ruuvia 1/5 tai 1/4 kierrosta kiinni päin.
Ruuvia säädetään muistaakseni 4mm kuusiokoloavaimella. Kuusiokoloavaimella painetaan ruuvia joka sitten ottaa kiinni siihen itse seos ruuviin. http://www.landiss.com/mixture.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmamäärälautasta kun painaa niin auton käynti kuuluukin muuttua. Eli kun painat lautasta niin alkaa bensaa menemään lisää, mutta kuitenkin kaasuläppä on samassa asennossa eli tukehtuu. Periaatteessa videon mukaan voisit säätää CO:ta rikkaammalle eli ruuvia 1/5 tai 1/4 kierrosta kiinni päin.
Ruuvia säädetään muistaakseni 4mm kuusiokoloavaimella. Kuusiokoloavaimella painetaan ruuvia joka sitten ottaa kiinni siihen itse seos ruuviin. http://www.landiss.com/mixture.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Joo, otin irti ja puhdistin. Mitään likaa siinä ei kyllä ollutkaan. Laitoin takaisin samaan asentoon kun missä se oli.jupehalm kirjoitti:Joko putsasit potikan? Sen säätäminen on tarkkaa puuhaa sitten takaisin. 1mm liikuttaa niin vaikuttaa..
Ennen kun lähtee säätämään seosta tai potikan asentoa niin pitäisi varmaan selvittää miksi potikkaan tulee ihan eri jännite kun mitä pitäisi. Onkohan auton "tietokone" ECU mennyt hajalle?
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla ihan hyvää juttua 2 ja 3 sivulla.
Mittasitko mitä siihen liittimeen tulee jos se ei ole kiinni siinä potikassa? ja vaikuttaako käyntiin jos se liitin on irti?
Tuolla ihan hyvää juttua 2 ja 3 sivulla.
Mittasitko mitä siihen liittimeen tulee jos se ei ole kiinni siinä potikassa? ja vaikuttaako käyntiin jos se liitin on irti?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Moi,
Tällä videolla on mitattu suoraan liittimeen tulevaa jännitettä http://youtu.be/1u6nifvvAAE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tainnut vaikuttaa käyntiin kun liitin oli irti, mutta oli niin vähän aikaa irti, että en osaa oikein sanoa.
Tällä videolla on mitattu suoraan liittimeen tulevaa jännitettä http://youtu.be/1u6nifvvAAE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tainnut vaikuttaa käyntiin kun liitin oli irti, mutta oli niin vähän aikaa irti, että en osaa oikein sanoa.
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Vastuksen voisi myös mitata siitä potikasta. 3,3-4,5 kohmin pitäisi olla ilmeisesti 1 ja 3 pinninväliltä liitin irroitettuna ja auto sammuksissa. Vähän tuolla netissä oli ristiriitaistatietoa noiden pinnien valinnasta
Ehkä tänne joku laittaa pian jotain ihan oikeaa tietoa oikeasta tietolähteestä..

Ehkä tänne joku laittaa pian jotain ihan oikeaa tietoa oikeasta tietolähteestä..
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=157308" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesse kirjoitti "Ilmamäärämittarin potikan napojen 1 ja 3 välillä pitäis olla 3,6-4,4 kilo-ohmia. Lisäksi napojen 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi kasvaa katkeamatta kun ilmämäärälautasta poikkeutetaan. Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota."
Tuolla myös hyviä vinkkejä.
Jesse kirjoitti "Ilmamäärämittarin potikan napojen 1 ja 3 välillä pitäis olla 3,6-4,4 kilo-ohmia. Lisäksi napojen 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi kasvaa katkeamatta kun ilmämäärälautasta poikkeutetaan. Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota."
Tuolla myös hyviä vinkkejä.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Kiitos linkistä vanhaan keskusteluun http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=157308" onclick="window.open(this.href);return false; . Siellä Ponton kirjoitti
Voikohan tuosta vetää johtopäätöksen, että ECU on rikki? Auto on ollut mulla 13 vuotta ja olen varma, että ECU ei ole vaihtunut tms. Jos ei voi olla varma, että ECU on rikki niin mikä voisi aiheuttaa sen, että se on mennyt vikatilaan ja syöttää väärää jännitettä?Joissain vanhemmissa malleissa tulee maa (napaan 1) tuolta ECU:n 14 navasta, mutta se nyt on ihan sama mistä se tulee, kunhan tulee. Syöttö potentiometrille (navat 3/1) on n. 5V (mitattu 4,92V) ja mittauksen (navat 2/1) jännitteen tulee olla välillä 0,25-4,65V (tyhjäkäynnillä ~0,55V), muuten ECU on vikatilassa, eikä käytä mittausta mihinkään (=> ei kylmäkäynnistyksen ohjausta, tyhjäkäynnin (luistin) säätöä, kiihdytys/täyskaasu rikastusta, moottorijarrutuksen polttoaineen syötön katkaisua, (kierrosluvun rajoitusta, jos ECU:ssa), ainoastaan labda-säätö toimii.
ECU:lta tulee kahdentasoista syöttöjännitettä; 12V kytkimille (12V auki, 0V kiinni eli maissa) ja 5V antureille. Jos jonnekin tulee jotain muuta esim. 7V, niin ECU on hajalla. Nuo jännitteet voi mitata suoraan ECU:n liittimistä, kun kytkee sille jännitteen napoihin 1(+12V) ja 2(-).
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Vanhat kondensaattorit kuivuu. ECU voi siksi vikaantua ihan "itsestäänkin".
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Käytin autoa Pertti Hermusella ja Pekka Salolla Lahdessa. Selvisi, että kaasuläppäkotelon asentotunnistin oli mennyt mykäksi ja kansiremontin yhteydessä minulta oli mennyt ilmamäärämittarin potentiometrin johto ristiin jonkun toisen liittimen kanssa. Uusi osa olisi ollut Vehossa 350€ mutta Saksasta sai reilulla 200 eurolla. Samalla vaihdettiin kaasuvivustoon se osa osa missä on bumerangin mallinen kolo. Pertti sanoi, että se on kulunut ja suositteli vaihdettavaksi. Työn osuus oli 320€, joten ihan halvalla ei selvitty kun osien kanssa hintaa tuli yhteensä noin 600€. Plus aiemmin tänävuonna vaihdoin ylijännitereleen ja ECUun tinattiin uudet kondensaattorit, mutta niistä ei ollut apua tyhjäkäyntiongelmiin. Auto on ollut minulla pitkään ja tulipahan laitettua kuntoon.
Tässä vielä lista nyt vaihdetuista osista.
- Throttle body A0011409053 209,48€ inkl.
- Gasket A1021410980 / A1021413980 1,57€ inkl.
- Slotted gate lever A1020700420 16,54€ inkl.
- Lock plate N006799005007 0,40€ inkl.
- Spring A1029930910 3,15€ inkl.
- Roller A1800720393 1,14€ inkl.
- Lock plate N006799004001 0,40€ inkl.
Tässä vielä lista nyt vaihdetuista osista.
- Throttle body A0011409053 209,48€ inkl.
- Gasket A1021410980 / A1021413980 1,57€ inkl.
- Slotted gate lever A1020700420 16,54€ inkl.
- Lock plate N006799005007 0,40€ inkl.
- Spring A1029930910 3,15€ inkl.
- Roller A1800720393 1,14€ inkl.
- Lock plate N006799004001 0,40€ inkl.
- räimänparoni
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11
Re: W201 ilmamäärämittarin potentiometrin jännite
Omassa 124:ssa oli kanssa ongelmia KE -jetronicin kanssa ja selvitystyössä pääsin potentiometriosastolle. Potentiometrin jännitteet eivät olleet siellä päinkään kuin täällä on esitetty. Tutkin Ecun ja johtosarjat ja näytti että ECUn ja potentiometrin välillä ei ole kuin maa yhteys. Huomasin sitten että imusarjassa oli paskan alla joku pistoke ja ja kaivelin sen esille. Siinä oli samanlainen pistoke kuin potikassa ja kas kummaa, siitä kun mittasi jännitteet niin 3 napaan tuli n 5V (Toisessa 12V) ja 1 Napa oli maa (Toisessa -12V).
Pitää illalla ruveta säätämään potikan lähtöjännitettä 0.7V suuntaan. Ei se nyt ainut moka ole mitä tuon auton kanssa on tehty. mm tyhjäkäynnin lisäilmaventtiili oli asennettu väärin päin.
Se on ilmeisesti joku ilmanpaineanturi missä asentajalla on mennyt nuo johdot sekaisin. Ne on aika lähekkäin ja pistokkeet on identtiset
Pitää illalla ruveta säätämään potikan lähtöjännitettä 0.7V suuntaan. Ei se nyt ainut moka ole mitä tuon auton kanssa on tehty. mm tyhjäkäynnin lisäilmaventtiili oli asennettu väärin päin.
Se on ilmeisesti joku ilmanpaineanturi missä asentajalla on mennyt nuo johdot sekaisin. Ne on aika lähekkäin ja pistokkeet on identtiset