W123 300TD Takapään kardaaniin kiinnityslaipan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saksantähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W123 300TD Takapään kardaaniin kiinnityslaipan vaihto

Viesti Kirjoittaja saksantähti »

Eli ongelma seuraavanlainen... Alko toi armas farkku täristämään niin maan saakelisti ja kun tasapainotukset katottu ja vetareissakaan ei klappia (enää) epäilys siirtys kardaanin kumilimppuihin ja kannatinlaakereihin...

Joten ei muuta kun auto montunpäälle ja kardaani alta pois ja limput irti laipoista. Sitten tulikin se mukava "YLLÄTYS" vaihe eli etupää oli ok ja limppu vaihtus ok ja sitten takapää.. limppu irti ja siinähän se.. oli takapään laipasta yksi niistä kolmesta limpun kiinnitysreijästä muuttunut soikeeksi eli oli pultti syönyt ittensä lähes kokonaan ulos laipasta. No ei muuta kun laipan vaihtoon...

JA SITTEN SE ONGELMA... ilmeisesti jossainvälissä on peräpään laipan kiinnitysmutteri vaihtunut normaaliksi mutta tässä meilkäläisen armaassa sekasikiössä on laippa kiinni sellaisella mutterilla jossa vain 4 kpl koloja joihin hylsässä olevat piikit pitäis mennä ja sellasta hylsää missä olis ne piikit ei tunnu Turusta ainakaan mistään saavan... joten ite ilmeisesti tehtävä...

oliskohan jollakulla joku hyvä vinkki kyseisenlaisen mutterin avaamiseen sopivan hylsyn hankintaan vai pysyttävä vain suunnitelma Bssä ja tehtävä sellanen 32mm hylsästä...

Akseli lienee samankokoinen läpi koko mallisarjan eli sitten kun vanha mutteri poissa niin voi sen korvata varaosa-autossa olevalla normaalimmalla mallilla...

-S-

PS: Miten niin asiat voi selittää vaikeasti :shock: [/b]
Tähdellisempää tekemistä kaikille...

W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
Timo999
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Ei se ollut kovin vaikeasti selitetty!
Mulla aikoinaan lähti ko. mutteri omia aikojaan irti vaihdelaatikon pään laipasta.
En usko, että se työkalu olisi kovin vaikea itse tehdä.
Kannattaako sinun sinne käytettyä mutteria laittaa tilalle?
Itse hain tilalle Vehosta 12-kulmaisen tilalle.
Se missä saattaa tulla ongelma eteen on se, että tarvitset pitkän holkin sen mutterin kiinnittämiseen, normaali hylsysarjan holkki ei ylety...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Hyvällä tuurilla saattaisi irrota sopivalla tuurnalla ja vasaralla hakkaamalla niistä kulmista...

Siihen 12-kulmaiseen mutteriin voi tehdä itse avaimen hylsystä. Poikki vaan ja hitsaa pätkän putkea väliin :idea:
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin