280S W108 -69 moottori hajoamassa - vaihto edessä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jambo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 07.07.2003 15:58

280S W108 -69 moottori hajoamassa - vaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Jambo »

Tervehdys!

Olen jo toista päivää kohtuullisen iloinen 280S W108 -69 omistaja. Autoon olen muuten erittäin tyytyväinen mutta kone on ilmeisesti sanomassa sopimustaan irti.

Myyjä tiesi kertoa että nokka-akseli on kulunut, ja nakutus on sen mukainen. Sen lisäksi öljyä menee aivan kauheasti, ja kun ajaa 80km/h (kovempaa en ole vielä uskaltanut..), alkaa vähän ajan kuluttua kone nykimään, tuhahtelemaan, pärisemään ja kaikkea muuta.

Eli eli, käytännössä kone pitäisi joko laittaa remppaan tai sitten vaihtaa. Vaihtokin on tietenkin mahdollista, ja kyselisinkin kokeneemmilta mersun omistajilta sitä kuinka helposti jonkun muun mallin koneen saisi tuohon heitettyä.

Onko koneen vaihdolle mitään (laki)teknistä estettä)? Varmaankaan minkä tahansa mersun kone ei ainakaan tuohon käy, mutta koska tuohon autoon on jo laitettu jonkun uudemman (en tiedä vielä minkä) mallin laatikkokin, voisin kuvitella että vaihtoehtoja olisi. Kellään kokemusta/ideoita?

Museorekisteriin en ole tuota laittamassa.

t: Janne
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllähän siihen sopii muutkin moottorit. Ittelläni on sama moottori jonka vaihdoin M114:seen koska tuo 280s hajosi ja sen remontti maksaa rapiat 4000e :)

Yksi juttu mikä siinä saattaa tuottaa päänvaivaa on se mikälienee taustalevy siinä moottorissa johon vaihteisto tulee kiinni, niitä on eri mallisia.

Tossa on moottorista hajoituskuva
http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/mb/t ... lohkot.jpg
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jambo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 07.07.2003 15:58

Viesti Kirjoittaja Jambo »

Muffler kirjoitti:Kyllähän siihen sopii muutkin moottorit. Ittelläni on sama moottori jonka vaihdoin M114:seen koska tuo 280s hajosi ja sen remontti maksaa rapiat 4000e :)
jahhaa..4000e kuullostaakin jo vähän pahalta ;) Eli ymmärsinkö oikein, olet juuri vastaavaan autoon tehnyt tuolllaisen vaihdon? M114 on nähdäkseni ollut käytössä joskus 70-luvun alkupuolella? Minkälainen se on koneena verrattuna siihen orgikseen (onko se nyt sitten M130.xxx?), lähinnä kulutus, vääntö ja kestävyys kiinnostavat.

Mistään ei varmaan löydy mitään yksiselitteistä kirjaa/www-sivua joka osaisi kertoa mitkä koneet ja laatikot saadaan yhdistettyä kohtuullisella vaivalla..
Muffler kirjoitti: Yksi juttu mikä siinä saattaa tuottaa päänvaivaa on se mikälienee taustalevy siinä moottorissa johon vaihteisto tulee kiinni, niitä on eri mallisia.
juu, ei varmaan heittämällä menee sisään, mutta tarvitseeko esim. moottorin kiinnitystä varten tehdä mitään ihmeempiä säätöjä?

t. Janne
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla tuo M130 on w114 korisessa 250 mallissa, voit katsoa tosta alhaalta ton mun sivujen linkin.

Enpä usko että kiinnikkeissä on eroja ihmeemmin, tuossa m114 moottorissa oli erilainen se takalevy ja öljynsuodatin mutta ne otettiin m130 padasta jolloin kone sopi paikoilleen. Samoin ohjaustehostaja.

Nuo kaikki vanhat kuutoset vievät sen 12-17l sataselle, ja aika samantehoisilta vaikuttaisivat numeroiden perusteella.

m114 on siis 2,5l kuutonen, aika vastaava kuin m130

Toinen juttu on taas se, mistä siihen sitten löytää käytetyn hyväkuntoisen moottorin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tilalle käy siis kaikki vanhemmat 6-moottorit

M180 2.2, 2.3.,
M114 2.5,
M130 2.8

Sen lisäksi w123 mallista ( 250 ) M123.
Muutama yksilö kulkee lisäksi Twincam -koneella ( M 110), joka on adoptoitu
w114, w123, tai w116 mallista.

Niin ja sitten Diesel-moottorit sopii myös, mutta vaatii jonkun verran rakentelua :wink:

* Mutta suosittelen, että selvität ensin, että mikä sitä nykyistä moottoria
vaivaa. Onko öljyvuotoja, jotka korjaamalla kulutus laskee ?
Onko sytytys paikoillaan ? Tuo "sihahtelu ja aivastelu" viittaisi, ettei ole ?
Ohivirtaustesti kertoisi moottorin kunnon (esim. "Autotohtori" usealla
katsastusasemalla toimiva palvelu).

Herkästi voi käydä niin, että käytettynä hankittu on myös korjausta vaativa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin vielä vähän lisää :

* Öljyn kulutukseen vois olla myös syynä se, että auto on ehkä ollut
vähemmällä ajolla, ja männänrenkaat voi olla jumissa ?
Näitä on onnistuneesti autettu Forte- pesukäsittelyllä.

* sitten voi jäädä vaan nokka-akselin ja mahdollisesti keinuvipujen
hankinnat. Ne vaan pitää olla juuri samanlaisesta M130 moottorista.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jambo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 07.07.2003 15:58

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Jambo »

Henry V. kirjoitti:Niin vielä vähän lisää :

* Öljyn kulutukseen vois olla myös syynä se, että auto on ehkä ollut
vähemmällä ajolla, ja männänrenkaat voi olla jumissa ?
Näitä on onnistuneesti autettu Forte- pesukäsittelyllä.
Tarkoitatko tällä Forte-pesukäsittelyllä Forte Motor Flushia? Toimiiko se oikeasti? Tulee kovasti mieleen Ostos-TV:n jutut :shock:

t. Janne
Jambo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 07.07.2003 15:58

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Jambo »

Henry V. kirjoitti:Tilalle käy siis kaikki vanhemmat 6-moottorit
..
Niin ja sitten Diesel-moottorit sopii myös, mutta vaatii jonkun verran rakentelua :wink:
Kiitos tiedoista! Dieselihän olisi kyllä mukava, tuolla melkein 90l tankilla ajelisi jo pitkälle ;)
Henry V. kirjoitti: * Mutta suosittelen, että selvität ensin, että mikä sitä nykyistä moottoria
vaivaa. Onko öljyvuotoja, jotka korjaamalla kulutus laskee ?
Onko sytytys paikoillaan ? Tuo "sihahtelu ja aivastelu" viittaisi, ettei ole ?
Ohivirtaustesti kertoisi moottorin kunnon (esim. "Autotohtori" usealla
katsastusasemalla toimiva palvelu).
Öljyvuoto on vähäistä, lauhduttimesta pisaroi mutta ei mitenkään merkittävästi. Veikkaan että öljy katoaa lähinnä pakokaasun joukossa, välillä pölläyttelee sen verran enemmän.

Sytkästä ei ole tietoa, pitää käydä varmaan sekin tarkistuttamassa. Sikäli kuitenkin ihmettelen että se käy pitkän matkaa ihan hyvin; sitten, jossain 30-60min ajon jälkeen 80km/h vauhdilla se alkaa pitämään näitä ääniä. Kun pysähtyy vähäksi aikaa (ja lisää öljyä..), homma taas toimii. Kun mittaa heti pysähtymisen jälkeen tikulla öljyt, on pinta silloinkin alarajan yläpuolella, eli ehkäpä ongelmat eivät suoraan johdu öljyn puutteesta kuitenkaan.
Henry V. kirjoitti: Herkästi voi käydä niin, että käytettynä hankittu on myös korjausta vaativa.
No näinhän se on, aina.

t. Janne
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Mielestäni nokka-akselin kuluma ongelmat johtuvat huollon laiminlyönnistä:

Liian pitkät öljy / suodatin vaihto välit. Tästä alkaa sitten kuluminen.
Yhdessä tapauksessa oli nokka-akselin päällä menevä voitelu putki melkein tukossa, kun sen sisällä oli mustaa hyytymää - koska lie öljyt vaihdettu.

Eli voisi ehkä sinullakin olla tämän tapaista voitelun puutetta,
joka aihettaa tuota kolinaa ja rapinaa ?
Viimeksi muokannut Henry V., Ke 09.07.2003 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Forte käsittely on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu, tein sen tuodon m130 moottoriin ja puristuspaineet nousivat normaalilukemiin, paitsi se yksi sylinteri joka on sökö.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jambo kirjoitti:Tarkoitatko tällä Forte-pesukäsittelyllä Forte Motor Flushia? Toimiiko se oikeasti? Tulee kovasti mieleen Ostos-TV:n jutut :shock:
Kyllä nämä Forte-käsittelyt ovat vallan toimivia.Veho käyttää kyseistä merkkiä itsekin. Jos Ostosteeveessä dexteri käy ilman öljypohjaa ja palokuntaruiskun säestämänä virheettömästi, niin se tuote on kyllä kyseenalaista moottoriviagraa. Aito Forte on sen sijaan asiallinen tuote (en omista ko. firman osakkeita, eikä edes kaveri ole piirimyyjä = ei mainos)
Mutta ei näillä sentään koneremppaa korvata, sisäinen puhdistus kyllä sujuu.

Tuossa omassa ropleemissassi kyllä tekisin ensin kunnon analyysin vanhalle myllylle. Sitten vasta vaihtokonemietintään. Henry puhuu täyttä asiaa, saatat joutua uusiokoneen kanssa liki samaan savottaan kuin nykyinen ja varmasti kaikilta osin sopiva verme vaatisi. Paljonko on paljon? Eli vaihtokoneen hinta miinus vanhan koneen osat ja työt. Vanhan voimalaitoksen kunnostuksesta ja lopputuloksesta voit ainakin olla satasenvarma.

Se dieselöinti olisi ollut kovan kädenvääntökeskustelun paikka, mutta kun flossekin on päättänyt liittyä iloisten S-bensaveikkojen kuppikuntaan, niin jääköön....tämän tulkinta tosin vaatii aikaisempinen ketjujen lukaisemista :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin