Väyrysistä.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vatu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Väyrysistä.

Viesti Kirjoittaja Vatu »

Eli ois hakusessa itelle tuommonen W210-mallinen Väyrynen ja bensiinimoottorilla. Nyt olisin kiitollinen jos joku vaivaituisi kertomaan kokemuksia, ilmeisesti ainakin ensimmäisten vuosimallien autot kovia ruostumaan? Lisäksi tekniikkapuolen plussat ja miinukset olis toivottavia, faceliftiin asti vissiin M.111 moottorilla nuo neloskoneet joka kaippa kuulopuheitten mukaan parempi kuin seuraava? Itseä kiinnostanut tuo 200 Kompressor, ilmeisesti vain tuontiautojen tekniikka? Jonkun verran haun kanssa lueskellut täältä (huomaa huhupuhe ja ilmeisesti maininnat) mutta olisin oikein kiitollinen jos kaikenlaisia kokemuksia ja vinkkejä saisi yhden otsikon alle. Mutta saa kai tämän poistaakin jos ylläpitoa häiritsee.

Kiitos kuitenkin jo etukäteen!
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Re: Väyrysistä.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kaikki väyryset ruostuu nii saatanasti. Tekniikka on erinomaista muutoin. En ole väyrysessä kokeillut kompressor moottoria pientä 100km koeajoa kummemmin mutta se o 230 vapari yhtä pirteä :D EN odottaisi 200K:lta ihmeellisyyksiä, 320 on selvästi suorituskykyisempi ja auton tyyliin sopivampi. jos minä valitsisin bensiini väyrysen, se olisi 320.

Tervetuloa foorumille.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Hage
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Hage »

Perheessä ollut allekirjoituksen mukainen väyrynen jo parisen vuotta. Todella hiljainen ja mukava matka-ajossa, ohjaus ehkä omaan makuun liian kevyt suurissa nopeuksissa. Tänä aikana laturi, etujouset ja nelipyöräsuuntaus tehtynä normihuoltojen lisäksi. Ei muuta. Kone on juuri passelin tehokas (ainakin mulle) ja kulutus ollut n. 7-11l/100km. Väyrynen on esim pohjan lisäksi helppo ruostumaan ovien alalaidoista, takakontin lukon ympäriltä ja kylkilistojen alta.
Jos toinen bensaväyrynen pitäisi kauppakassiksi hankkia niin se olisi samanlainen alkupään sarjaa oleva niin kuin nykyinen mutta monta lisävarustetta rikkaampana kun nykyisessä on pelkkä kattoluukku :D
Välillä olen ajanut '99 E200 bensaa jossa on sähkölaatikko josta en pidä laisinkaan. Vaihtaa liian huomaamattomasti eikä vaihteen tiputtaminen lisää kierroksia lainkaan. (tai ei ainakaan tunnu siltä)
Lisäksi tehtaan ilmoittamien kulutuslukemien mukaan E200 5-vaihteisella automaatilla (sähkölaatikko) syö kaupunkiajossa n. 13l kun taas 230E 4-vaihteisella automaattilaatikolla ('mekaaninen laatikko') syö n. 12l. Tuo vapari E200 on muutenkin aivan avuton kiihtymään verrattuna 230E:hen eli en ainakaan omalta lyhyeltä kokemukselta suosittele tuota edes kauppakassiksi. Eli siis 230E tai juurikin tuo E200 kompura olisi varmaan aika passeli.
Jos Väyrysessä ei olisi niin ruostevikainen ja ulkonäkö olisi kauniimpi niin vaihtaisin lankun ilomielin sellaiseen :D mutta makuasioita nämä.

Niin ja tervetulloo minunkin puolesta foorumille :wave:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Hage kirjoitti:Perheessä ollut allekirjoituksen mukainen väyrynen jo parisen vuotta. Todella hiljainen ja mukava matka-ajossa, ohjaus ehkä omaan makuun liian kevyt suurissa nopeuksissa. Tänä aikana laturi, etujouset ja nelipyöräsuuntaus tehtynä normihuoltojen lisäksi. Ei muuta. Kone on juuri passelin tehokas (ainakin mulle) ja kulutus ollut n. 7-11l/100km. Väyrynen on esim pohjan lisäksi helppo ruostumaan ovien alalaidoista, takakontin lukon ympäriltä ja kylkilistojen alta.
Jos toinen bensaväyrynen pitäisi kauppakassiksi hankkia niin se olisi samanlainen alkupään sarjaa oleva niin kuin nykyinen mutta monta lisävarustetta rikkaampana kun nykyisessä on pelkkä kattoluukku :D
Välillä olen ajanut '99 E200 bensaa jossa on sähkölaatikko josta en pidä laisinkaan. Vaihtaa liian huomaamattomasti eikä vaihteen tiputtaminen lisää kierroksia lainkaan. (tai ei ainakaan tunnu siltä)
Lisäksi tehtaan ilmoittamien kulutuslukemien mukaan E200 5-vaihteisella automaatilla (sähkölaatikko) syö kaupunkiajossa n. 13l kun taas 230E 4-vaihteisella automaattilaatikolla ('mekaaninen laatikko') syö n. 12l. Tuo vapari E200 on muutenkin aivan avuton kiihtymään verrattuna 230E:hen eli en ainakaan omalta lyhyeltä kokemukselta suosittele tuota edes kauppakassiksi. Eli siis 230E tai juurikin tuo E200 kompura olisi varmaan aika passeli.
Jos Väyrysessä ei olisi niin ruostevikainen ja ulkonäkö olisi kauniimpi niin vaihtaisin lankun ilomielin sellaiseen :D mutta makuasioita nämä.

Niin ja tervetulloo minunkin puolesta foorumille :wave:
Eikö tuon automaatin tarkotus olekin pelata sillain ettei sitä ajossa huomaa ja miksi sen vaihdon pitäs tuntua? Ja kyllä ne kierrokset muuttuu ihan vaihteitten mukaan..:) Sitten jos autosta löytyy parametri ohjaus eli vauhdin mukaan säätyvä ohjaustehostin niin on tosi jämäkkä ohjaus kovassa vauhdissa. Joku pre-facelift classic verrattuna facelift avantgardeen (hyvillä varusteilla niin ku ne yleensä on ja hinnassa ei isoa eroa )niin on melko ero ulkonäöllisesti ulkoa kuin sisältäkin. Muutaman kerran ajanu 98 pre-facelift 220cdi classicilla, on kyllä niin ku täysin eri mallisarjaa verrattuna tuohon oman allekirjotuksen väykkyyn..:) Mutta maku asioita tietenni nämäkin niin ku Hage jo mainitsi.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Vatu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Kiitoksia vastauksista! Liekkö tuon kompuramallin varaosat kuinka paljon arvokkaampia kuin perusmallin ja liekkö kuinka toimintavarma se itse ahdin? Kuume on kova eikä laskua näy.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vatu kirjoitti:Kiitoksia vastauksista! Liekkö tuon kompuramallin varaosat kuinka paljon arvokkaampia kuin perusmallin ja liekkö kuinka toimintavarma se itse ahdin? Kuume on kova eikä laskua näy.

Lasku tulee kyllä, älä hätäile....

.
Opel, "weird lieben autos"....
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ahtimet tai kompressorit kyllä kestää ja moottori eli m111 erinomainen ja kestävä..kompuroita joskus myynnissä ja niihin saa korjaus sarjaa..laakereita ja käytettyjä on liikkeellä myös.Mutta karta uudempaa m271 konetta mutta ne tuleekin joskus -02 kompressoreiden pohjaksi.
Kompurassa nyt ei ole kun muutaman desin öljynvaihto joskus vaikka tehdas ei käske vaihtamaan sitä ikinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
miksalo
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja miksalo »

LopenUupunut kirjoitti:
Vatu kirjoitti:Kiitoksia vastauksista! Liekkö tuon kompuramallin varaosat kuinka paljon arvokkaampia kuin perusmallin ja liekkö kuinka toimintavarma se itse ahdin? Kuume on kova eikä laskua näy.

.
Ja laskussa säästää paljon kun tekee itse ;)
MB S211
Kawasaki Z1000
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

miksalo kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:

.
Ja laskussa säästää paljon kun tekee itse ;)
Ja tekemistä riittää, älä hätäile....

.
Vatu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Noniin! Aika pitkään tuossa kesti vaan nyt seistä napottaa 200 Kompressor pihamaalla :D Viikon tuolla nyt päästelly ja ihan asiallinen kampe tuntus olevan, ~210tkm mittarissa. Tämä tunnustas olevan Italian tuontia, onkohan niissä kaikissa se reilu 190 heppanen moottori vai? Ei penkinlämmittimiä, ohjekirjat ja repsikan aurinkolipassa tekstit italiaks että aikalailla taitaa olla varma tapaus.
be39
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja be39 »

Kato ettei oo öljyä moottorin johtosarjassa, tulee kallis remontti jos pääsee joka puolelle.
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Hage kirjoitti:Välillä olen ajanut '99 E200 bensaa jossa on sähkölaatikko josta en pidä laisinkaan. Vaihtaa liian huomaamattomasti eikä...
Ihan muutoin oon pitänyt teikäläistä järkevän olosena kaverina ja oikeenlaisia autojakin mutta mitä ihmettä se tämä nyt muka meinaa :think: Nimenomaan se sähkölaatikon huomaamaton toiminta oli yksi niitä parhaita ja laadun tuntua lisäävistä asioista tuossa ex 200cdi väykyssä joka meitillä oli!
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Hage
Mersumies
Mersumies

H.E. von Kuusi kirjoitti:
Hage kirjoitti:Välillä olen ajanut '99 E200 bensaa jossa on sähkölaatikko josta en pidä laisinkaan. Vaihtaa liian huomaamattomasti eikä...
Ihan muutoin oon pitänyt teikäläistä järkevän olosena kaverina ja oikeenlaisia autojakin mutta mitä ihmettä se tämä nyt muka meinaa :think: Nimenomaan se sähkölaatikon huomaamaton toiminta oli yksi niitä parhaita ja laadun tuntua lisäävistä asioista tuossa ex 200cdi väykyssä joka meitillä oli!
..mutta kun se vaihdos pitää tuntua edes jollain tasolla.. edes kolahduksena :mrgreen: Ahdistaa kun ei tunne millä vaihteella mennään.
Onhan nuo uudemmat 9-vaihteiset sun muut laatikot olleet hieno edistysaskel tekniikassa sekä mukavuudessa mutta kun itse satun pitämään siitä että tunnen vaihteen vaihdon ja tiedän tasan tarkkaan millä vaihteella mennään. Siinä on yksi monista syistä miksi pidättäydyn hankkimasta W124:ää uudempaa käyttistä.
Mut tää nyt on taas näitä mun kieroutuneita päähänpinttymiä joista ei kannata välittää :shifty:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
ssuvik
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Hage kirjoitti: ..mutta kun se vaihdos pitää tuntua edes jollain tasolla.. edes kolahduksena :mrgreen: Ahdistaa kun ei tunne millä vaihteella mennään.
Onhan nuo uudemmat 9-vaihteiset sun muut laatikot olleet hieno edistysaskel tekniikassa sekä mukavuudessa mutta kun itse satun pitämään siitä että tunnen vaihteen vaihdon ja tiedän tasan tarkkaan millä vaihteella mennään. Siinä on yksi monista syistä miksi pidättäydyn hankkimasta W124:ää uudempaa käyttistä.
Mut tää nyt on taas näitä mun kieroutuneita päähänpinttymiä joista ei kannata välittää :shifty:
No ei kyl pidä automaatin kolahtaa/nykästä. Sen pitää olla mahdollisimman huomaamaton. Jos epätietoisuus vaivaa/jännittää millä vaihteella mennään, niin aja manuaalilla.
E350CDI&A180CDI
Hage
Mersumies
Mersumies

ssuvik kirjoitti: No ei kyl pidä automaatin kolahtaa/nykästä. Sen pitää olla mahdollisimman huomaamaton.
Ei tietenkään pidä kolahtaa tai luistaa eikä omani sitä teekkään (ainakaan vielä), mutta kyllä minä pidän silti toimivasta 722.3:sta enemmän kuin jostain sähkölaatikossta joka vaihtaa paljon huomaamattomammin.
Ja taitaapi olla että nuo 722.3:t on halvempia korjailla kuin uudemmat 722.4:t jne?

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se 722.3 on ihan aataminaikainen laatikko. Kyllä se nyt ihan ok toimii mutta vaihteita liian vähän. Ja se 2->3 vaihto tahtoo olla aina vähän kummallinen, eikö sielä joku pantajarru kytkeydy silloin? 722.6 on just sopivan vanhanaikaisen nykyaikainen. 7g tronicilla en oo kokeillukkaa. Väykyssä muuten 220d perässä oleva 722.4 se vasta vammainen onkin. Superlaiska moottori ja antiikin rooman aikainen automaatti, siinä sitä ajonautintoa kerrakseen.
S124 300TE
W124 300D
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

S202 kirjoitti:Kyllä se 722.3 on ihan aataminaikainen laatikko. Kyllä se nyt ihan ok toimii mutta vaihteita liian vähän. Ja se 2->3 vaihto tahtoo olla aina vähän kummallinen, eikö sielä joku pantajarru kytkeydy silloin? 722.6 on just sopivan vanhanaikaisen nykyaikainen. 7g tronicilla en oo kokeillukkaa. Väykyssä muuten 220d perässä oleva 722.4 se vasta vammainen onkin. Superlaiska moottori ja antiikin rooman aikainen automaatti, siinä sitä ajonautintoa kerrakseen.
Pakko kompata tätä, noissa venhemmissa taitaa vielä olla niitä mukavia alipaine, vaijeri jne ohjauksia ja säätöjä. 722.6 lootan voi jo säätää starilla sellaiseksi kun "haluaa". Ja 722.6 laatikon perushuolto (oston jälkeen) on alle 500€ (jolla ajaa sitten jo kymmeniä tuhansia km) kun itse tekee, tästä eteenpäin siten 100€/60tkm. Mitä tulee vaihtamiseen on tuo 722.6 kyllä todella mukava laatikko varsinkin ison bensan perässä...nuo rykilaatikot saa kyllä unohtaa.

Toki on nuo uudet 7-9g laatikot kyllä hienoja myös, mutta luultavasti melko arvokkaita huoltaa?

.
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Hagen täytyy siirtyä manuaalivaihteellisiin niin tulee sitä oikeenlaista tuntumaa vaihtoihin ja tietää mikä vaihde on päällä :roll:
Hage
Mersumies
Mersumies

mesekisti kirjoitti:Hagen täytyy siirtyä manuaalivaihteellisiin niin tulee sitä oikeenlaista tuntumaa vaihtoihin ja tietää mikä vaihde on päällä :roll:
Ajettu on, mm. allekirjoituksen Vitolla ja todettu että automaatissa pysyttelen.

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Vatu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Noh, oma on ainakiin manuaaliaskilla niin se taitaa olla vaan itsestä kiinni että miten paljon tuo vaihtaessa kolahtaa tai jättää kolahtamatta. Kuskin puolen takaikkuna näky porsivan, laskee kyllä alas mutta ylös ei sitten tule kun käsin nostamalla. Joku varmaan noista purkanut ovipahveja, miten hermoja vievää nitä on ehjänä saada irti? Ja minkähänlaista moottoriöljyä noihin suositellaan ja paljonko lie tilavuus, ei tullut marketissa vielä Alfamerin opusta vastaan.
Etwas Anders
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Etwas Anders »

S202 kirjoitti:Kyllä se 722.3 on ihan aataminaikainen laatikko. Kyllä se nyt ihan ok toimii mutta vaihteita liian vähän. Ja se 2->3 vaihto tahtoo olla aina vähän kummallinen, eikö sielä joku pantajarru kytkeydy silloin? 722.6 on just sopivan vanhanaikaisen nykyaikainen. 7g tronicilla en oo kokeillukkaa. Väykyssä muuten 220d perässä oleva 722.4 se vasta vammainen onkin. Superlaiska moottori ja antiikin rooman aikainen automaatti, siinä sitä ajonautintoa kerrakseen.
"Superlaiska moottori ja antiikin rooman aikainen automaatti, siinä sitä ajonautintoa kerrakseen." :) Tuossa ollaan asian ytimessä,mainio kiteytys. :)
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei mulla ainakaa kolahtele vaihteet päälle, on tuo tomaattiloota.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jamppa78
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jamppa78 »

Ei net kaikki väyryset kyllä ruosteesa ole ainakaan omalla kohdalla en osta tuota ruoste vaivaa. Ja tuo automaattilaatikko on kyllä hyvä ja pelaa hyvin myös melkein 700tkm ajettunaki.
W212 200CDI-09
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
Vastaa Viestiin