W-126
W-126
Tere. Vanhoille päiville ajattelin hankkia "kesäauton". Malli tulee olemaan W 126 mutta moottoria arvuuttelen. Bensa on selvä ja V8 tekisi mieli. Mikä olisi kuitenkin ns. paras vaihtoehto kyseiseen malliin.? (taloudellisuudella ei ole merkitystä)
Re: W-126
Kaikki kolme on hyviä . Jotenkin se kuva tullut että talous (=pirkkamalli) 420 on vaikein, osien kanssa ja muutenkin. 500 on taloudellis/tehokas lotkotin ja 560 sitten räyhäversio. Jokaiselle jotain siis...
Prefaceliftit siis 380 tai 500 sitten... ai niin 1982 tai jälkeen on parempi kun MB muutti speksejä yleisesti taloudellisempaan suuntaan
Prefaceliftit siis 380 tai 500 sitten... ai niin 1982 tai jälkeen on parempi kun MB muutti speksejä yleisesti taloudellisempaan suuntaan
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W-126
Jos taloudellisuudella ei ole merkitystä niin sitten 500 ja 560 ovat ainoat vaihtoehdot.
Kummanko niistä haluat riippuu sitten tarkemmin siitä oletko valmis investoimaan merkittäviä summia varusteiden fixailuun. 560 nimittäin sisältää paljon vakiovarusteita joiden hajotessa uppoaa tonni jos toinenkin, jos ostat vähemmän varustellun 500:n niin kokonaisuus on lujempi. Tietty 560:n mukana tulevat varusteet ovat mukavuusvarusteita, eli ne on sitten mukava ollakin kun ne toimivat.
Jos itse autolla ei ole niin väliä, kunhan värit ja kunto on ok, niin 500 SEL on aika itsestäänselvä valinta, koska niitä on valmistettu järkyttävä määrä. Markkinoilta siis voi poimia haluamansa yksilön eikä se todennäköisesti ole kovin kallis, ei ainakaan niin kallis kuin 560 SEL.
Kummanko niistä haluat riippuu sitten tarkemmin siitä oletko valmis investoimaan merkittäviä summia varusteiden fixailuun. 560 nimittäin sisältää paljon vakiovarusteita joiden hajotessa uppoaa tonni jos toinenkin, jos ostat vähemmän varustellun 500:n niin kokonaisuus on lujempi. Tietty 560:n mukana tulevat varusteet ovat mukavuusvarusteita, eli ne on sitten mukava ollakin kun ne toimivat.
Jos itse autolla ei ole niin väliä, kunhan värit ja kunto on ok, niin 500 SEL on aika itsestäänselvä valinta, koska niitä on valmistettu järkyttävä määrä. Markkinoilta siis voi poimia haluamansa yksilön eikä se todennäköisesti ole kovin kallis, ei ainakaan niin kallis kuin 560 SEL.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: W-126
V8 ja SEL eli pitkä malli,muulla ei ole väliä.
ex
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi
W221 350 Bluetec 4 matic -11
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi
W221 350 Bluetec 4 matic -11
Re: W-126
Joo 500SEL on erinomainen vaihtoehto noissa vaan nokat rallattaa kaikissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W-126
Mites noita täyshydroalustaisia on esim Saksassa tarjolla, onko kukaan katellut näitä HPF malleja?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W-126
Olen katsellut, kyllä niitä jonkun verran on. Niitä on pääasiassa 560-malleissa, pikkukasien Langeissa vähemmän. Harrastajat eivät suosittele systeemiä, kaikkia osia ei enää valmisteta.karra kirjoitti:Mites noita täyshydroalustaisia on esim Saksassa tarjolla, onko kukaan katellut näitä HPF malleja?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W-126
No SECci tottakai
500 ja 560 alustassa lähinnä takapäässä ja jarruissa paljon eroa pienempi koneisiin, monimutkaisempi rakenne takaripustuksissa, hankalampi ja arvokkaampi kunnostaa. Samoin jarruosissa eroja. Kaikkea osaa tosin vielä saatavana alkuperäis osana mutta ei oikeen tarvikkeena toisin kun perus ässään.
Itse koeajolla kiinnittäsin huomiota kaikkiin mahdollisiin alustan kolinoihin ja jarrujen vinkumisiin jos käy esim. 500 tai 560 kokeilemassa.
Samoin kaikkiin sähkötoimintoihin, kuten ikkunanostimiin, kattoluukkuun, sisävalaistukseen yms. näihin on voitu aikanaan ympätä iso määrä kaikkea jälkiasennus varustetta esim. nmt-puhelinta, cruiseria, stereo cd vahdin systeemejä ja niitä vietävän ajonesto/hälytin laitteita ja nämä harvemmin enää toimii ja kun ovat kytketty auton omaan sähköjrjestelmään niin yleensä ongelmia tiedossa.
Moottorista tietenkin kuuntelisin kuinka paljon tikittää.
Ja korin piiloruoste, siinä asiassa on oltava kyllä tosi tarkka, itse suosisin jotain jälkituotua autoa paljo suomi-autoa enemmän.
Varmasti kannattaa etsiä mahdollisimman alkuperäistä ja hyvä kuntosta autoa, kuin etsiä jotain tietyn väristä tai tietyillä varusteilla varustettua. ainakin jos SECci miellyttää, tarjonta kuitenkin on aika vaatimaton kotomaassa ja jos voi niin viisaampi sijoittaa muutama tonni keskivertoa enemmän ja ostaa mahdollisimman alkuperänen ja hyvin pidetty miellään vielä vähän ajettuna, välttyy varmati monelta vaivalta jälkeenpäin.
No ainahan vanhoissa autoissa on riskinsä, yllä kuitenkin muutama mieleentullut asia tässä jälkiviisautena mitä olisin nyt tehnyt jos olisin menossa w126 korista hankkimaan, oman SECin hankin ilman aikasempaa kokemusta näistä w126 korisista autoista ja tässä on nyt tullut tutustuttua autoon kantapään kautta, vaikka pitkään etsin omaakin autoa ja "hyväkuntoisen" ostinkin, niin kyllä tuossa talvisin kynneniloa riittää, eli olisi voinut olla vieläkin parempi. Tässä nyt menneen talven takapään ripustuksia ja laakerointeja kunnostaneena no tuleehan tekniikka tutuksi ja mukava harrastushan tämä on.
Mahtava autohan tollanen w126 on kunnossa ollessaan ja säilömisen arvonen, onnea etsintään!
500 ja 560 alustassa lähinnä takapäässä ja jarruissa paljon eroa pienempi koneisiin, monimutkaisempi rakenne takaripustuksissa, hankalampi ja arvokkaampi kunnostaa. Samoin jarruosissa eroja. Kaikkea osaa tosin vielä saatavana alkuperäis osana mutta ei oikeen tarvikkeena toisin kun perus ässään.
Itse koeajolla kiinnittäsin huomiota kaikkiin mahdollisiin alustan kolinoihin ja jarrujen vinkumisiin jos käy esim. 500 tai 560 kokeilemassa.
Samoin kaikkiin sähkötoimintoihin, kuten ikkunanostimiin, kattoluukkuun, sisävalaistukseen yms. näihin on voitu aikanaan ympätä iso määrä kaikkea jälkiasennus varustetta esim. nmt-puhelinta, cruiseria, stereo cd vahdin systeemejä ja niitä vietävän ajonesto/hälytin laitteita ja nämä harvemmin enää toimii ja kun ovat kytketty auton omaan sähköjrjestelmään niin yleensä ongelmia tiedossa.
Moottorista tietenkin kuuntelisin kuinka paljon tikittää.
Ja korin piiloruoste, siinä asiassa on oltava kyllä tosi tarkka, itse suosisin jotain jälkituotua autoa paljo suomi-autoa enemmän.
Varmasti kannattaa etsiä mahdollisimman alkuperäistä ja hyvä kuntosta autoa, kuin etsiä jotain tietyn väristä tai tietyillä varusteilla varustettua. ainakin jos SECci miellyttää, tarjonta kuitenkin on aika vaatimaton kotomaassa ja jos voi niin viisaampi sijoittaa muutama tonni keskivertoa enemmän ja ostaa mahdollisimman alkuperänen ja hyvin pidetty miellään vielä vähän ajettuna, välttyy varmati monelta vaivalta jälkeenpäin.
No ainahan vanhoissa autoissa on riskinsä, yllä kuitenkin muutama mieleentullut asia tässä jälkiviisautena mitä olisin nyt tehnyt jos olisin menossa w126 korista hankkimaan, oman SECin hankin ilman aikasempaa kokemusta näistä w126 korisista autoista ja tässä on nyt tullut tutustuttua autoon kantapään kautta, vaikka pitkään etsin omaakin autoa ja "hyväkuntoisen" ostinkin, niin kyllä tuossa talvisin kynneniloa riittää, eli olisi voinut olla vieläkin parempi. Tässä nyt menneen talven takapään ripustuksia ja laakerointeja kunnostaneena no tuleehan tekniikka tutuksi ja mukava harrastushan tämä on.
Mahtava autohan tollanen w126 on kunnossa ollessaan ja säilömisen arvonen, onnea etsintään!
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Re: W-126
Hyvä ajatus, w 126 on paras Näistä kolmesta, mitä mulla on ollut. Aikaisemmat W123ja W124 ovat ajoltaan ja tunnelmaltaan aivan eri laitteita. Kannattaa ostaa facelift malli eli nuorempi kun 1987 mallit. Kasi ja automaatti ovat teholtaan riittäviä, mulla on tuo mainittu 420 SEL eikä se ole osien saatavuudeltaan tai tekniikaltaan ollenkaan vaikeampi kuin 500 tai 560. Usein 560 on spesiaalimpi tapaus, joka käytännössä tarkoittaa mutkikkaampaa tekniikkaa ja hankalammin löytyviä osia. Omani ostin v.2006 ja auto on ollut ajossa vaain kesäisin. Suosittelen osota ulkomailta, sillä omaani haeskelin pari vuotta suurin osa oli prhaat päivänsä nähneitä laitteita ja monet pilalle räpellettyjä. Onnea etsintään
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"