E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

Mites oikeaoppisesti säädetään tommossen -99 mallisen perus 2,1 diesel:in etupyöränlaakerit?
Laitteessahan on ihan normi kartiorullalaakerit ja "napamutterina" se erikoislukitsin jolla ne saa säädettyä tosi tarkkaan.
Kunka tarkkoja näissä pitäisi olla, yleensähän kartiorullalaakerit säädetään "näppituntumalla" vain siten että välys poistuu, tarkemmin oikein momentilla tiukataan ja löysätään, mites tässä tapauksessa...?

Kiitos. :wave:
Carman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 26.08.2010 12:29
Paikkakunta: Vilppula

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Tarkkaa oikeaa kireyttä en osaa sanoa, mutta itse tullut laitettua ensi melko kireälle ja siitä löysäten sopivaksi.

Nyrkkisääntönä vois sanoa: Liian löysä jos tunnet välyksen ja liian tiukka jos et tunne välystä :wink:
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Juu," sormituntumalla" täälläkin laiteltu...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Omani laittanut sen verran piukkaan, mitä sillä kuusiokoloavainenna saa ko. ruuvin päästä kierrettyä.

Vanha ohje kireyteen on, että jos jaksaa nippanappa rintataskuruuvarilla liikutella sitä mutterin alla olenvaa prikkaa, niin on hyvä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Ja eikös säätö pidä tehdä nimenomaan pyörän ollessa kiinni maassa?
Itsellä kiristettiin laakereita edestä hieman samalla kun vaihdettiin raidepää. En siis ollut itse säätämässä.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Kyllä renkaan pitää ilmassa olla ku kiritään ja kerran kiritty laakeri kannattaa vaihtaa. Ikinä kun ei voi tietää onko laakeria jo joskus kiritty ja jos on niin saattaa sitten leikata kiinni ja tonnin remontti sitten edessä. Nimimerkillä kokemusta on ja en ala 40 euron laakerissa säästämään..:)
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Sepelimies kirjoitti:Kyllä renkaan pitää ilmassa olla ku kiritään ja kerran kiritty laakeri kannattaa vaihtaa. Ikinä kun ei voi tietää onko laakeria jo joskus kiritty ja jos on niin saattaa sitten leikata kiinni ja tonnin remontti sitten edessä. Nimimerkillä kokemusta on ja en ala 40 euron laakerissa säästämään..:)
Onko näissä sitten jo jotakin erilaista kiristykseen liittyen. Vanhoissa autoissa oikeaoppiseksi tavaksi on opetettu että lopullinen kiristys tehdään nimenomaan pyörän ollessa maassa. Jos pyörä ilmassa niin kiristyy helposti liikaa.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

...no sehän tässä just onkin... :?

Nimittäin onpi käynyt sillee että etupyöränlaakeri on aivan pa*kana, laakeripesä täynnä metalliromua ja olka-akselikin kärsinyt, etupyörännavasta puhumattakaan. :cry:
Joku aiempi tura-tauno tai kyläseppä on murjonut jotain vituralleen ja/tai kiristänyt laakerin väärin...

Oletin selviäväni pelkällä laakerisarjan uusimisella, mutta abs-anturi sorvaantunut ja ehkäpä jopa etunavan abs-kehä.
Joku kerta aiemminkin on tuhoa tapahtunut, sillä ulomman laakerin sisäkoolin alta paljastui rälläkän viilto. :evil:

Mistäs nyt sitten ehjä olka-akseli+napa?
Kyselin tossa jo eri mestoista uusia osia ja
- olka-akseli 428,-e
- etunapa 225,-e
- etunapa laakerilla 247,-e
- abs-anturi 94,-e

Purkuosana kun sais navan ja olka-akselin, säästäisi paljon, mutta mistä?

AVK:lta en löytänyt... :think:
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Ernest Ersatzteile kirjoitti:...no sehän tässä just onkin... :?

Nimittäin onpi käynyt sillee että etupyöränlaakeri on aivan pa*kana, laakeripesä täynnä metalliromua ja olka-akselikin kärsinyt, etupyörännavasta puhumattakaan. :cry:
Joku aiempi tura-tauno tai kyläseppä on murjonut jotain vituralleen ja/tai kiristänyt laakerin väärin...

Oletin selviäväni pelkällä laakerisarjan uusimisella, mutta abs-anturi sorvaantunut ja ehkäpä jopa etunavan abs-kehä.
Joku kerta aiemminkin on tuhoa tapahtunut, sillä ulomman laakerin sisäkoolin alta paljastui rälläkän viilto. :evil:

Mistäs nyt sitten ehjä olka-akseli+napa?
Kyselin tossa jo eri mestoista uusia osia ja
- olka-akseli 428,-e
- etunapa 225,-e
- etunapa laakerilla 247,-e
- abs-anturi 94,-e

Purkuosana kun sais navan ja olka-akselin, säästäisi paljon, mutta mistä?

AVK:lta en löytänyt... :think:
No huh huijaa :shock:
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: E200/W210 etupyöränlaakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Ei välttämättä sitä väärin oo kiritty/asennettu, se jo riittä että sitä kiritään ja ajellaan vaan menemään. Ennemmin antaa olla löysällä ja vaihtaa mahollisimman pian sen laakerin. Kyllä kai tältä foorumilta purku-autoja tuntus löytyvän. Ite kyllä pistin kaikki uudet rojut kun tulee aika paljon kilsoja vuodessa ja autoa ois vielä tarkotus pitää vuosia. Jos rengas on maassa kun kirii laakeria niin eihän sitä välystä tunne, sitten kun paino päällä ja kirii että laakeri asettus oikeaan asentoon niin joutuu aika kireällä käyttämään että saattas laakeri ottaa itteesä. Semmosen neuvon/kokemuksen saanu että rengas ilmassa, kiritään kohtuudella suht tiukkaan että ihan hieman ahdistaa pyörimistä ja siitä pieni löysäys. Parin sadan kilsan jälkeen tarkistus, laakereita laittaessa ne pitää muistaa hieroa ja pyöritellä kunnolla vaseliinissa. Napaan paljon rasvaa ja kuppiin jonku verran, ei täyteen kumminkaan. Eikä saa käyttää mitään siirappisia "tappirasvoja".. Kysäseppä janzi75:lta purku-osia, sillä pitäs väykkyjä olla purettuna.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Vastaa Viestiin