Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Mercedes-Benz S-sarjan (W220) käyttöohjekirjassa varoitus.
Jos autoa joudutaan hinaamaan etupyörät ylhäällä tai kun seisontajarrua tarkastetaan jarrudynamometrissä, moottori ei saa olla käynnissä.
Aktiivisen ESP-järjestelmän toimesta voi taka-akseliston jarrut vaurioitua.
Lähinnä tuosta seisontajarrun tarkastamisesta, onko teillä omakohtaisia kokemuksia katsastusasemilta kuinka käytäntö ja onko sattunut vaurioita?
Aiheesta löysin aiemman keskustelun, jossa asiaa tiedustellut kommentoinut: No, ei täältäkää saa asiaan (kuten moneen muuhunkaan) muuta kuin vittuilua, niin antaapa olla...
W 168, A 160: seisontajarru, testaaminen ja katsastus
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... us#p591956
Jos autoa joudutaan hinaamaan etupyörät ylhäällä tai kun seisontajarrua tarkastetaan jarrudynamometrissä, moottori ei saa olla käynnissä.
Aktiivisen ESP-järjestelmän toimesta voi taka-akseliston jarrut vaurioitua.
Lähinnä tuosta seisontajarrun tarkastamisesta, onko teillä omakohtaisia kokemuksia katsastusasemilta kuinka käytäntö ja onko sattunut vaurioita?
Aiheesta löysin aiemman keskustelun, jossa asiaa tiedustellut kommentoinut: No, ei täältäkää saa asiaan (kuten moneen muuhunkaan) muuta kuin vittuilua, niin antaapa olla...
W 168, A 160: seisontajarru, testaaminen ja katsastus
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... us#p591956
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
ei katsurit sammuta, ainakaan joka paikassa
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
käynnissä ne o testattu mun autossa joka kerta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Käynnissä on tarkastettu, enkä ole kuullut, että olisi koko suomessa ainuttakaan reklamoitu.
Ko. ikuh kysymykseen... koskee kaikkia SBC jarruja.
Jarruista EI OLE TESTAUSPAKKOA DINOLLA trafin ohjeen mukaan.
Täällä SBC jarruja ei ajeta dynamometrille, kuin hätätapauksessa ja silloinkin ne "tiputetaan" dynamometrin rullille...
Ettei HOLD missään tapauksessa aktivoidu.
Vastaavanlainen ohje on myös, että ilmajousitettuja akseleita ei saa keventää.
No täällä ne kevennetään tukivarresta jousen tai Mcperson tolpan kohdalta (paineet sisällä), jos lainkaan.
220 korisessa väljää on niin maan pirusti, että Trfin ohjeen mukaan sieltä taitavinkaan ei voi havaita, kuin 10% välyksistä.
Hertsikan veho ihmetteli ilmajousien noston kieltoa ja kysyi... "miten siitä renkaat vaihdetaan tien päällä, jos ei saa nostaa"??
Ko. ikuh kysymykseen... koskee kaikkia SBC jarruja.
Jarruista EI OLE TESTAUSPAKKOA DINOLLA trafin ohjeen mukaan.
Täällä SBC jarruja ei ajeta dynamometrille, kuin hätätapauksessa ja silloinkin ne "tiputetaan" dynamometrin rullille...
Ettei HOLD missään tapauksessa aktivoidu.
Vastaavanlainen ohje on myös, että ilmajousitettuja akseleita ei saa keventää.
No täällä ne kevennetään tukivarresta jousen tai Mcperson tolpan kohdalta (paineet sisällä), jos lainkaan.
220 korisessa väljää on niin maan pirusti, että Trfin ohjeen mukaan sieltä taitavinkaan ei voi havaita, kuin 10% välyksistä.
Hertsikan veho ihmetteli ilmajousien noston kieltoa ja kysyi... "miten siitä renkaat vaihdetaan tien päällä, jos ei saa nostaa"??
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Nelivetoisia autojakaan ei rullilla ajeta vaan tehdään jarrutus koe ulkona...entäs jos huonoja jarruja ei huomaakaan tai puoltavia..?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mlowner
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
- Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Noh, meillä katsuri testaili ML:n (neliveto huom!) Jarruja pihalla ja polki seisontajarrua päälle vauhdista ----> lopputulos irronneet seisontajarrukengät ja pyörän irtoamista muistuttava rumputusääni satunnaisesti ajossa. Ohjekirjassahan on ohjeet jarrujen testaukseen, mutta älkää ihmeessä kertoko katsastusmiehelle! 

Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Tätä ihmettelin viime kesänä itsekin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=120950" onclick="window.open(this.href);return false;jvk210cdi kirjoitti:
Vastaavanlainen ohje on myös, että ilmajousitettuja akseleita ei saa keventää.
No täällä ne kevennetään tukivarresta jousen tai Mcperson tolpan kohdalta (paineet sisällä), jos lainkaan.
220 korisessa väljää on niin maan pirusti, että Trfin ohjeen mukaan sieltä taitavinkaan ei voi havaita, kuin 10% välyksistä.
Hertsikan veho ihmetteli ilmajousien noston kieltoa ja kysyi... "miten siitä renkaat vaihdetaan tien päällä, jos ei saa nostaa"??
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
atlas kirjoitti:Nelivetoisia autojakaan ei rullilla ajeta vaan tehdään jarrutus koe ulkona...entäs jos huonoja jarruja ei huomaakaan tai puoltavia..?
merkkikohtaista
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Nelivetoisista on ohja joka katsastusasemalla...
Pääsääntö on, ettei niitä ajeta dynolle.
Uudet "direktiivin mukaiset" nelivetodynot lähtevät pyörimään eri suuntii, mutta sellaista KOKEILLEENA en ikinä tule nelivetoa sellaiselle ajamaan! Aika raakaa meininkiä... jos ja kun dyno ei reagoi riittävän nopeasti nelivedon olemassaoloon.
Hiace ja vastaavat Toytsat saa ajaa dynolle ei saa rikki, ellei puolta tuntia siinä jurnuttele.
Tosiaan Airmatikin voi nostaa ylös tukivarsista niin, ettei pussit "tipu" auki.
Mersun airmatikki ei sekoa, kuten Jaguaarin... Piti 20 kertaa sammuttaa ja käynnistää, että lopulta keksi ajoasennon.
Pääsääntö on, ettei niitä ajeta dynolle.
Uudet "direktiivin mukaiset" nelivetodynot lähtevät pyörimään eri suuntii, mutta sellaista KOKEILLEENA en ikinä tule nelivetoa sellaiselle ajamaan! Aika raakaa meininkiä... jos ja kun dyno ei reagoi riittävän nopeasti nelivedon olemassaoloon.
Hiace ja vastaavat Toytsat saa ajaa dynolle ei saa rikki, ellei puolta tuntia siinä jurnuttele.
Tosiaan Airmatikin voi nostaa ylös tukivarsista niin, ettei pussit "tipu" auki.
Mersun airmatikki ei sekoa, kuten Jaguaarin... Piti 20 kertaa sammuttaa ja käynnistää, että lopulta keksi ajoasennon.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Miten siihen jaggeen vaihdetaan rengas?jvk210cdi kirjoitti: Mersun airmatikki ei sekoa, kuten Jaguaarin... Piti 20 kertaa sammuttaa ja käynnistää, että lopulta keksi ajoasennon.
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Öhhh...
Ekaan katsastukseen mennessä taisin sanoa katsurille, että pitää auto olla sammuksissa, kun seisontajarrua testaa... Toisella kerralla olin jo homman unohtanut, eikä siinä ollut mitään ongelmaa.
Olen nostanut tunkilla nostopisteestä nostellen nurkkia ylös kymmeniä kertoja ja nosturillakin koko autoa ties kuinka monta kertaa, eikä ilmajouset moisesta välitä tippaakaa. Uudet jouset tulee laatikossa ja niissä on paineet sisällä.
Ekaan katsastukseen mennessä taisin sanoa katsurille, että pitää auto olla sammuksissa, kun seisontajarrua testaa... Toisella kerralla olin jo homman unohtanut, eikä siinä ollut mitään ongelmaa.
Olen nostanut tunkilla nostopisteestä nostellen nurkkia ylös kymmeniä kertoja ja nosturillakin koko autoa ties kuinka monta kertaa, eikä ilmajouset moisesta välitä tippaakaa. Uudet jouset tulee laatikossa ja niissä on paineet sisällä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Espoon suomenojan katastuskonttorilla kaksi vuotta sitten sanoi että MERSUISTA ei testata dynossa seisontajarrua!
Testasi sen toimivuuden loivassa nousussa halliin/nosturille....ei sen enempää.
Testasi sen toimivuuden loivassa nousussa halliin/nosturille....ei sen enempää.

Opel, "weird lieben autos"....
Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI käytetty A-katsastusasemalla katsastuksessa ja ei huomauttamista. Tiedustelin katsastajalta heidän käytännöstä tuosta auton sammuttamisesta seisontajarrun tarkastamisen ajaksi. Hän kommentoi asiaa, etteivä yleensä sammita eikä aiheuttaisi rikkoutumista koska mm. rullien pyörintänopeus on niin alhainen n. 5 km/h. Sammutti sitten kuitenkin auton tark. ajaksi.
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D