Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ikuh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 01.09.2005 18:03
Paikkakunta: Saarijärvi / Tampere

Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja ikuh »

Mercedes-Benz S-sarjan (W220) käyttöohjekirjassa varoitus.

Jos autoa joudutaan hinaamaan etupyörät ylhäällä tai kun seisontajarrua tarkastetaan jarrudynamometrissä, moottori ei saa olla käynnissä.
Aktiivisen ESP-järjestelmän toimesta voi taka-akseliston jarrut vaurioitua.

Lähinnä tuosta seisontajarrun tarkastamisesta, onko teillä omakohtaisia kokemuksia katsastusasemilta kuinka käytäntö ja onko sattunut vaurioita?
Aiheesta löysin aiemman keskustelun, jossa asiaa tiedustellut kommentoinut: No, ei täältäkää saa asiaan (kuten moneen muuhunkaan) muuta kuin vittuilua, niin antaapa olla...
W 168, A 160: seisontajarru, testaaminen ja katsastus
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... us#p591956
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1260
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

ei katsurit sammuta, ainakaan joka paikassa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Sergey »

käynnissä ne o testattu mun autossa joka kerta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Käynnissä on tarkastettu, enkä ole kuullut, että olisi koko suomessa ainuttakaan reklamoitu.
Ko. ikuh kysymykseen... koskee kaikkia SBC jarruja.
Jarruista EI OLE TESTAUSPAKKOA DINOLLA trafin ohjeen mukaan.

Täällä SBC jarruja ei ajeta dynamometrille, kuin hätätapauksessa ja silloinkin ne "tiputetaan" dynamometrin rullille...
Ettei HOLD missään tapauksessa aktivoidu.

Vastaavanlainen ohje on myös, että ilmajousitettuja akseleita ei saa keventää.
No täällä ne kevennetään tukivarresta jousen tai Mcperson tolpan kohdalta (paineet sisällä), jos lainkaan.
220 korisessa väljää on niin maan pirusti, että Trfin ohjeen mukaan sieltä taitavinkaan ei voi havaita, kuin 10% välyksistä.
Hertsikan veho ihmetteli ilmajousien noston kieltoa ja kysyi... "miten siitä renkaat vaihdetaan tien päällä, jos ei saa nostaa"??
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nelivetoisia autojakaan ei rullilla ajeta vaan tehdään jarrutus koe ulkona...entäs jos huonoja jarruja ei huomaakaan tai puoltavia..?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Noh, meillä katsuri testaili ML:n (neliveto huom!) Jarruja pihalla ja polki seisontajarrua päälle vauhdista ----> lopputulos irronneet seisontajarrukengät ja pyörän irtoamista muistuttava rumputusääni satunnaisesti ajossa. Ohjekirjassahan on ohjeet jarrujen testaukseen, mutta älkää ihmeessä kertoko katsastusmiehelle! :D
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jvk210cdi kirjoitti:
Vastaavanlainen ohje on myös, että ilmajousitettuja akseleita ei saa keventää.
No täällä ne kevennetään tukivarresta jousen tai Mcperson tolpan kohdalta (paineet sisällä), jos lainkaan.
220 korisessa väljää on niin maan pirusti, että Trfin ohjeen mukaan sieltä taitavinkaan ei voi havaita, kuin 10% välyksistä.
Hertsikan veho ihmetteli ilmajousien noston kieltoa ja kysyi... "miten siitä renkaat vaihdetaan tien päällä, jos ei saa nostaa"??
Tätä ihmettelin viime kesänä itsekin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=120950" onclick="window.open(this.href);return false;
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1260
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

atlas kirjoitti:Nelivetoisia autojakaan ei rullilla ajeta vaan tehdään jarrutus koe ulkona...entäs jos huonoja jarruja ei huomaakaan tai puoltavia..?

merkkikohtaista
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Nelivetoisista on ohja joka katsastusasemalla...
Pääsääntö on, ettei niitä ajeta dynolle.
Uudet "direktiivin mukaiset" nelivetodynot lähtevät pyörimään eri suuntii, mutta sellaista KOKEILLEENA en ikinä tule nelivetoa sellaiselle ajamaan! Aika raakaa meininkiä... jos ja kun dyno ei reagoi riittävän nopeasti nelivedon olemassaoloon.

Hiace ja vastaavat Toytsat saa ajaa dynolle ei saa rikki, ellei puolta tuntia siinä jurnuttele.

Tosiaan Airmatikin voi nostaa ylös tukivarsista niin, ettei pussit "tipu" auki.
Mersun airmatikki ei sekoa, kuten Jaguaarin... Piti 20 kertaa sammuttaa ja käynnistää, että lopulta keksi ajoasennon.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jvk210cdi kirjoitti: Mersun airmatikki ei sekoa, kuten Jaguaarin... Piti 20 kertaa sammuttaa ja käynnistää, että lopulta keksi ajoasennon.
Miten siihen jaggeen vaihdetaan rengas?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja RAM »

Öhhh...

Ekaan katsastukseen mennessä taisin sanoa katsurille, että pitää auto olla sammuksissa, kun seisontajarrua testaa... Toisella kerralla olin jo homman unohtanut, eikä siinä ollut mitään ongelmaa.

Olen nostanut tunkilla nostopisteestä nostellen nurkkia ylös kymmeniä kertoja ja nosturillakin koko autoa ties kuinka monta kertaa, eikä ilmajouset moisesta välitä tippaakaa. Uudet jouset tulee laatikossa ja niissä on paineet sisällä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Espoon suomenojan katastuskonttorilla kaksi vuotta sitten sanoi että MERSUISTA ei testata dynossa seisontajarrua!
Testasi sen toimivuuden loivassa nousussa halliin/nosturille....ei sen enempää. :shock:
Opel, "weird lieben autos"....
ikuh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 01.09.2005 18:03
Paikkakunta: Saarijärvi / Tampere

Re: Seisontajarrun tarkastaminen jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja ikuh »

Mercedes-Benz W220 S 320 CDI käytetty A-katsastusasemalla katsastuksessa ja ei huomauttamista. Tiedustelin katsastajalta heidän käytännöstä tuosta auton sammuttamisesta seisontajarrun tarkastamisen ajaksi. Hän kommentoi asiaa, etteivä yleensä sammita eikä aiheuttaisi rikkoutumista koska mm. rullien pyörintänopeus on niin alhainen n. 5 km/h. Sammutti sitten kuitenkin auton tark. ajaksi.
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Vastaa Viestiin