Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallisilla
Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallisilla
Terve
Ajattelin tulevaisuuden turvaksi varmistaa seuraavanlaisen asian. Lisävirran antainen vanhemman tekniikan autoilla ei ole koskaan ollut ongelma, mutta nyt uusimpien " ohjelmaboksien" aikaan tieto on ristiriitaista. Osa huoltohenkilökunnastakin sanoo että jo yksikin virran antaminen tai saaminen vikaannuttaa ohjelmistoa. Toinen osa kertoo, sen olevan täysin turvallista ja mahdollista. Itse ymmärrän kyllä virtapiikkien mahdollisuuden ja nykytekniikan haavoittuvaisuuden, mutta kuitenkin? On mielestäni outoa, että autoissa joissa se olisi kiellettyä laitetaan mahdollisuus siihen tarjottimelle. Navat ovat hienosti siirretty esille, vaikka akku itsessään on vaikeasti, sekä nopeasti saavuttamattomissa. Tämä vain mielenkiinnosta ja mielipiteenne asiasta.
- Mvä
Ajattelin tulevaisuuden turvaksi varmistaa seuraavanlaisen asian. Lisävirran antainen vanhemman tekniikan autoilla ei ole koskaan ollut ongelma, mutta nyt uusimpien " ohjelmaboksien" aikaan tieto on ristiriitaista. Osa huoltohenkilökunnastakin sanoo että jo yksikin virran antaminen tai saaminen vikaannuttaa ohjelmistoa. Toinen osa kertoo, sen olevan täysin turvallista ja mahdollista. Itse ymmärrän kyllä virtapiikkien mahdollisuuden ja nykytekniikan haavoittuvaisuuden, mutta kuitenkin? On mielestäni outoa, että autoissa joissa se olisi kiellettyä laitetaan mahdollisuus siihen tarjottimelle. Navat ovat hienosti siirretty esille, vaikka akku itsessään on vaikeasti, sekä nopeasti saavuttamattomissa. Tämä vain mielenkiinnosta ja mielipiteenne asiasta.
- Mvä
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Auton käyttöohjeessa kerrotaan, miten auto käynnistetään apuvirralla.
Virran antamisesta ei ole ohjeita.
"Käynnistysapu"
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... base.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Virran antamisesta ei ole ohjeita.
"Käynnistysapu"
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... base.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Apuvirran vastaanotto ei ole nyky mersuissa tietenkään mikään ongelma, mutta itse en ainakaan anna omastani virtaa kenellekään, koska on kokemusta, että vikakoodeja tulla tupsahtaa äkillisen virran vähyyden vuoksi, jos sitä äkkiä luovutetaan toiseen autoon. Ja nämä virta ja miinus navat konehuoneen puolella ovat virran ylläpitoa varten,johon kytketään toinen akku, kun autoon vaihdetaan akku. Tämä siksi, ettei virran kierto häviä auton tärkeissä sähköjärjestelmissä ja ei tulisi niitä vikakoodeja...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Ainakin 2011 mallissa on takana, peräkontissa akku. Eikö tämä akku ole juuri sitä varten, että pitää yllä sähköisiä toimintoja normaalin käyttöakun huollon, vaihdon, vikaantumisen yhteydessä.kari v kirjoitti:Apuvirran vastaanotto ei ole nyky mersuissa tietenkään mikään ongelma, mutta itse en ainakaan anna omastani virtaa kenellekään, koska on kokemusta, että vikakoodeja tulla tupsahtaa äkillisen virran vähyyden vuoksi, jos sitä äkkiä luovutetaan toiseen autoon. Ja nämä virta ja miinus navat konehuoneen puolella ovat virran ylläpitoa varten,johon kytketään toinen akku, kun autoon vaihdetaan akku. Tämä siksi, ettei virran kierto häviä auton tärkeissä sähköjärjestelmissä ja ei tulisi niitä vikakoodeja...
-Mvä
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Autoissa on vain yksi käyttöakku. Poikkeuksena mallissa, W 211 vm. 2002 - 2006, on lisäksi ns. pikkuakku, joka on SBC-jarruja varten ja sijaitsee konehuoneessa kotelossaMvä kirjoitti:Ainakin 2011 mallissa on takana, peräkontissa akku. Eikö tämä akku ole juuri sitä varten, että pitää yllä sähköisiä toimintoja normaalin käyttöakun huollon, vaihdon, vikaantumisen yhteydessä.kari v kirjoitti:Apuvirran vastaanotto ei ole nyky mersuissa tietenkään mikään ongelma, mutta itse en ainakaan anna omastani virtaa kenellekään, koska on kokemusta, että vikakoodeja tulla tupsahtaa äkillisen virran vähyyden vuoksi, jos sitä äkkiä luovutetaan toiseen autoon. Ja nämä virta ja miinus navat konehuoneen puolella ovat virran ylläpitoa varten,johon kytketään toinen akku, kun autoon vaihdetaan akku. Tämä siksi, ettei virran kierto häviä auton tärkeissä sähköjärjestelmissä ja ei tulisi niitä vikakoodeja...
-Mvä
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
"Autoissa on vain yksi käyttöakku. Poikkeuksena mallissa, W 211 vm. 2002 - 2006, on lisäksi ns. pikkuakku, joka on SBC-jarruja varten ja sijaitsee konehuoneessa kotelossa "
Ja toinen poikkeus esim S350 ja S500 35Ah pieni akku konehuoneessa, isompi akku jossakin
perässä piilotettuna ja hyvin suojattuna.
Ja toinen poikkeus esim S350 ja S500 35Ah pieni akku konehuoneessa, isompi akku jossakin
perässä piilotettuna ja hyvin suojattuna.
W203 '04
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Mallissa W204 -2011 facelift on normaalin käyttöakun, joka sijaitsee apukuskin puoleisessa nurkassa lisäksi pieni akku auton takakontissa. Tämä pienempi akku on mielestäni juuri se toimintoja ylläpitävä akku esim.huoltojen yhteydessä.
-Mvä
-Mvä
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Kannattaa olla noiden akkuasioiden kanssa tarkkana ettei yleistä liikaa. Kaikissa autoissa tosiaan ei ole vaan yhtä akkua, muistan nähneeni esim. kuorma-autoja joissa kaksi akkua kun kaupasta on hankala ostaa 24 voltin akkuja.
Noita kahden akun henkilöautojakin on mersulla monta mallia eikä taas kaikissa W221 S350 autoissakaan ole kahta akkua, riippuu vuosimallista.
204:ssa (tämän hetken mallit huomioiden) on yksi oikea akku ja se on taas tapauksesta riippuen edessä tai takana, ei pelkästään vuosimallista riippuen. Eli takana akku on 204.0 ja 204.2 korisissa joissa moottori 156, 642 tai 646 sekä 204.3 korisissajoissa 156 moottori.
Noissakin vielä lisänä pieni "moottoripyörän akku" varustuksesta riippuen, esim. ECO start/stop autoissa. Ja tuo akku ei pidä mitään toimintoja yllä huoltojen tms. operaatioiden aikana, sillä on ihan oma nimensä mukainen käyttötarkoitus.
Apuvirran antamisesta löytyy monta threadia foorumilta. Valitettavasti kaikki mahdolliset ja täysin ristiriitaiset ohjeet on annettu joten turha noihin on mitään lisätä, omistajan pitää itse tulkita mikä ohje on oikea.

Noita kahden akun henkilöautojakin on mersulla monta mallia eikä taas kaikissa W221 S350 autoissakaan ole kahta akkua, riippuu vuosimallista.
204:ssa (tämän hetken mallit huomioiden) on yksi oikea akku ja se on taas tapauksesta riippuen edessä tai takana, ei pelkästään vuosimallista riippuen. Eli takana akku on 204.0 ja 204.2 korisissa joissa moottori 156, 642 tai 646 sekä 204.3 korisissajoissa 156 moottori.
Noissakin vielä lisänä pieni "moottoripyörän akku" varustuksesta riippuen, esim. ECO start/stop autoissa. Ja tuo akku ei pidä mitään toimintoja yllä huoltojen tms. operaatioiden aikana, sillä on ihan oma nimensä mukainen käyttötarkoitus.
Apuvirran antamisesta löytyy monta threadia foorumilta. Valitettavasti kaikki mahdolliset ja täysin ristiriitaiset ohjeet on annettu joten turha noihin on mitään lisätä, omistajan pitää itse tulkita mikä ohje on oikea.
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Menipähän tuosta omasta ässästä vänkärin ovesta kara poikki. Osaako joku sanoa saako noita " karoja" erikseen vai pitääko ostaa koko lukkosylinteri? Jos niin mistäköhä näitä mahtaa saada?
Edit: Tulikin väärälle puolelle tämä viesti, saa poistaa
Edit: Tulikin väärälle puolelle tämä viesti, saa poistaa
Viimeksi muokannut NH, Pe 15.03.2013 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Mercedes-Benz S 300 -92 W140 -
Ex: Mercedes-Benz Ce 230 -90 c124
Ex: Mercedes-Benz S 300 -91 w140
Ex: Mercedes-Benz E 220D -96 w210
Ex: Mercedes-Benz C 180 -96 w202
"On se mersu vaan niin hyvä auto että ihme ettei kaikki sillä ajele"
Ex: Mercedes-Benz Ce 230 -90 c124
Ex: Mercedes-Benz S 300 -91 w140
Ex: Mercedes-Benz E 220D -96 w210
Ex: Mercedes-Benz C 180 -96 w202
"On se mersu vaan niin hyvä auto että ihme ettei kaikki sillä ajele"
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Tuossa vielä kuva:
http://www.kuvanettiin.fi/pm/GG86/WP_000264.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kuvanettiin.fi/pm/GG86/WP_000264.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mercedes-Benz S 300 -92 W140 -
Ex: Mercedes-Benz Ce 230 -90 c124
Ex: Mercedes-Benz S 300 -91 w140
Ex: Mercedes-Benz E 220D -96 w210
Ex: Mercedes-Benz C 180 -96 w202
"On se mersu vaan niin hyvä auto että ihme ettei kaikki sillä ajele"
Ex: Mercedes-Benz Ce 230 -90 c124
Ex: Mercedes-Benz S 300 -91 w140
Ex: Mercedes-Benz E 220D -96 w210
Ex: Mercedes-Benz C 180 -96 w202
"On se mersu vaan niin hyvä auto että ihme ettei kaikki sillä ajele"
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Jospa teet oman topicin, tai etsit hakusanoilla, niin sattaa tieto löytyäkkin, mutta tässä kysellään lisävirran antamisesta/saamisesta.NH kirjoitti:Menipähän tuosta omasta ässästä vänkärin ovesta kara poikki. Osaako joku sanoa saako noita " karoja" erikseen vai pitääko ostaa koko lukkosylinteri? Jos niin mistäköhä näitä mahtaa saada?

S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Työnnä pluspisteen suojusta nuolen suuntaan.JarkkoN kirjoitti:Auton käyttöohjeessa kerrotaan, miten auto käynnistetään apuvirralla.
Virran antamisesta ei ole ohjeita.
"Käynnistysapu"
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... base.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitä oman akun pluspiste virtaa antavan akun plusnapaan käynnistysapukaapelilla. Aloita omasta akusta.
Anna virtaa antavan auton moottorin käydä tyhjäkäyntiä.
Liitä virtaa antavan akun miinusnapa oman akun maadoituspisteeseen käynnistysapukaapelilla. Aloita virtaa antavasta akusta .
Käynnistä moottori.
Anna moottoreiden käydä muutaman minuutin ajan ennen käynnistysapukaapelin irrottamista.
Irrota käynnistysapukaapeli ensin maadoituspisteestä ja miinusnavasta , sitten pluspisteestä ja plusnavasta . Aloita aina oman auton liittimistä.
Sulje pluspisteen suojus käynnistysapukaapelien irrottamisen jälkeen.
Tarkastuta akku ammattitaitoisessa erikoiskorjaamossa
Ohjeessa kehoitetaan käynnistämään moottori kun toinen antaa apuvirtaa.Tuossa omat riskinsä,,,alijännite omaan autoon

Kaapelit irti ennen kuin romuja aletaan starttaamaan.Pitää vaan antaa sitä virtaa tarpeeksi pitkään,että akkuun tulee varausta.Kyllä vartin jaksaa odottaa
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: Lisävirran antaminen ja saaminen, uudemmilla W204 mallis
Kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä välttämään tilanteita joissa joutuisi käynnistämään auton apuvirralla.On mielestäni outoa, että autoissa joissa se olisi kiellettyä laitetaan mahdollisuus siihen tarjottimelle. Navat ovat hienosti siirretty esille, vaikka akku itsessään on vaikeasti, sekä nopeasti saavuttamattomissa. Tämä vain mielenkiinnosta ja mielipiteenne asiasta.
Tämä onnistuu aika hyvin kun vaihtaa akun heti ensimmäisen oireen ilmaannuttua mikäli akkutesti kertoo että se ei enää ole teräkunnossa.
Lisäksi joissain malleissa / joillain varusteilla saattaa olla tarpeen ladata akkua erillisellä laturilla jos ajomatkat ovat lyhyitä.
Tämä hoituu helpoimmin ja turvallisimmin kiinteästi asennettavan akkulaturin avulla.
Toiseen autoon en antaisi apuvirtaa missään tilanteessa.
Hyvin esillä oleva virta - ja maapiste on tarpeen W204:ssä koska sitä testatessa / ohjelmoitaessa jne. pitää akkujännitteen olla vähintään 12,5 volttia.
wiimax.fi