OM606 TD lastutus?
OM606 TD lastutus?
Terve,
mieltäni askarruttaa seuraavanlaatuinen asia. -99 vuosimallin Väyrysessäni on tämä 300 turbodiesel, eli OM606 kuningasmoottori. Auton minulle myyneen liikkeen mukaan auto on kuulemma lastutettu ja tällä olisi saatu hevosvoimia lisää n. 20 hv ja vääntöjä n. 40-50 nm. Mistään lastutuksesta ei kuitenkaan ole ainakaan kuittia tai lappua olemassa.
Kysymys kuuluukin, voinko mitenkään selvittää onko auto todellakin lastutettu vai ei? Kulkupuoli on persdynolla reippaampi kuin toisessa vastaavassa 300TD Väykyssä mitä olen ajanut. Toki voi olla että tämän vain kuvittelenkin. Autoni kuluttaa maantieajossa 5-5,5 litraa naftaa satasella, joka taitaa olla vähemmän kuin mitä nämä yleensä kuluttavat? Tuo ahdettu OM606 on ymmärtääkseni esikammiodiesel. Jos vakion arvot on 177 hv/330 nm, niin onko nuo n.197 hv/n.370-380 nm, mitä mulla siis pitäisi olla käytössä, ihan realistisia lukemia lastutetulle esikammioturbodieselille? Mitä ylipäätään esikammioturbodieselin kohdalla lastuttaminen tarkoittaa, kun eikös tällaiset moottorit ole vielä aika vanhakantaista/yksinkertaista tekniikkaa?
Muuten mulle on se ja sama onko tuota lastutettu/muuten kutiteltu vai ei, mutta ajattelin että kun täyskaasulla hyökkää aika reippaasti ja kulutus on noin pientä niin tuntuu ettei se lastutus mikään pelkkä myyntipuhe ehkä ollutkaan?
-nikok, tuore voimasavuttelija
mieltäni askarruttaa seuraavanlaatuinen asia. -99 vuosimallin Väyrysessäni on tämä 300 turbodiesel, eli OM606 kuningasmoottori. Auton minulle myyneen liikkeen mukaan auto on kuulemma lastutettu ja tällä olisi saatu hevosvoimia lisää n. 20 hv ja vääntöjä n. 40-50 nm. Mistään lastutuksesta ei kuitenkaan ole ainakaan kuittia tai lappua olemassa.
Kysymys kuuluukin, voinko mitenkään selvittää onko auto todellakin lastutettu vai ei? Kulkupuoli on persdynolla reippaampi kuin toisessa vastaavassa 300TD Väykyssä mitä olen ajanut. Toki voi olla että tämän vain kuvittelenkin. Autoni kuluttaa maantieajossa 5-5,5 litraa naftaa satasella, joka taitaa olla vähemmän kuin mitä nämä yleensä kuluttavat? Tuo ahdettu OM606 on ymmärtääkseni esikammiodiesel. Jos vakion arvot on 177 hv/330 nm, niin onko nuo n.197 hv/n.370-380 nm, mitä mulla siis pitäisi olla käytössä, ihan realistisia lukemia lastutetulle esikammioturbodieselille? Mitä ylipäätään esikammioturbodieselin kohdalla lastuttaminen tarkoittaa, kun eikös tällaiset moottorit ole vielä aika vanhakantaista/yksinkertaista tekniikkaa?
Muuten mulle on se ja sama onko tuota lastutettu/muuten kutiteltu vai ei, mutta ajattelin että kun täyskaasulla hyökkää aika reippaasti ja kulutus on noin pientä niin tuntuu ettei se lastutus mikään pelkkä myyntipuhe ehkä ollutkaan?
-nikok, tuore voimasavuttelija
S210 300TDT
Re: OM606 TD lastutus?
Tunnistus lastutuksesta: ko auto on vakiona laiska, joten jos hyökii niin tod näk on lastutettu. Toinen jos avaat ecun niin pitäisi nähdä piirin vaihdosta joku jälki (tehtaalta tullut jälki on yleensä hyvää ja piiri on noin 1cm x 3cm), sillä muuten siihen ei saa voimaa kuin fyysisesti vaihtamalla lastun!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
itsellä on ihan samat arvuuttelut ja myyntipuheet. tosin kulutus ei täsmää edellämainittuun...
eipä tuolla juurikaan merkitystä ole, mutta oishan se kiva tietää.
Vie dynoon jos epäilyttää niin sillä se selviää paljonko siellä on tehoja ja vääntöjä, tuossa edellä mainittiin tuosta ecun tinauksesta niin kyllä sen huomaa jos on robotti tehnyt tai ihminenvuke79 kirjoitti:itsellä on ihan samat arvuuttelut ja myyntipuheet. tosin kulutus ei täsmää edellämainittuun...

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
pitänee ronkkia tuota ecua, jos uteliaisuus sattuu viemään voiton..
Pienellä se tuntuu menevan muihin vastaaviin verrattuna, yleensä nuo menevät 8-9 litraan, maantiella ehkä alle 8.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
-
- Sisäänajossa
Itsellä tuli juuri hankittua sama auto, ja olisi mukava tietää mitkä ovat helpoimmat tavat lisätä tehoa ja pudottaa kulutusta siinä ohessa.. jos molempia saa samalla niin hyvä mutta tehon lisäys olisi myös mukava.. MIssä hintaluokassa on lastutus?
Ässään (samalla koneella) maksoi lastutus ~500e pari vuotta sitten. Ecuun vaihdettiin ohjelmoidut piirit kuvassa näkyvien kahden mikropiirin tilalle (SIM-kortti kokoverrokkina). Auto on huomattavasti pirteämpi lastun kanssa.

1991 420 SE
-
- Sisäänajossa
Eli esim tuo voimaa.com. n.500€ laatu on ihan käypä hinta asennettuna