Pakoputkisto
Pakoputkisto
Ois jossakin vaiheessa tarkoitus rakentaa pakoputkisto tuohon kärryyn. Elikkäs minkäs kokoinen sen kannattaisi olla ( 2,5 vai kolme tuumaa), niin ettei kurista vaikka tulis tehojakin jossain vaiheessa vielä lisättyä? Mitäs sille katalysaattorille kannattaisi tehdä, kuitenkin päästävä katsastuksesta läpi? Onko kokemusta motonetin osista rakennetuista pakoputkista (simons). Minkälainen ääni miten kestänyt?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Nyt menee puoliksi ohi aiheen, sillä putkia en ole Mersuun rakentanut, paitsi yhdessä vakioputken asennuksessa olen ollut apuna...
Paikallinen vanha Ford-rallimies sanoi että jos teuhua on yli yli 200hp, niin kannattaa vaihtaa putki 2,5-tuumaiseen. Pienemmillä tehoilla 2" riittää. Jenkkimiehet sanoo, että 2" tuplaputkisto riittää mainiosti 400hp asti.
Pienemmällä putkella pysyy äänetkin kurissa, minulla oli eräässä lähemmäs 200-hepoisessa 2-litraisessa vapari-OHC:ssa 2" putkisto, keskellä putkea yksi halk.80 / pit.400mm Simons, sekä takana pienin ovaali-simons, mitä kaupasta löytyi. Äänet oli hiljaiset, uskomatonta kyllä. Jo pelkkä putken ulostulon vaihto 2x2,5-tuumaiseen riittää saattamaan vtumaisen mölyn kukkahattuisten eläkeläismummojen kuulolaitteisiin.
-----------------
Edit: Menikin reilummin ohi aiheen, kun sinun allekirjoituksessa näyttää seisovan TD, eli kuvasta päätellen ilmeisesti DT eli diesel-turbo. Mitä minulla on kokemusta (yksi auto
), niin pelkkä turbo riittää vaimentamaan ääntä normaaliajossa niin paljon, että vaimentimia ei oikeastaan edes tarvitse. Reilummalla kaasulla ääntä riittää sitten liikaakin. Turbomiehet kertokoon enemmän kun kerta tietävät.
Paikallinen vanha Ford-rallimies sanoi että jos teuhua on yli yli 200hp, niin kannattaa vaihtaa putki 2,5-tuumaiseen. Pienemmillä tehoilla 2" riittää. Jenkkimiehet sanoo, että 2" tuplaputkisto riittää mainiosti 400hp asti.
Pienemmällä putkella pysyy äänetkin kurissa, minulla oli eräässä lähemmäs 200-hepoisessa 2-litraisessa vapari-OHC:ssa 2" putkisto, keskellä putkea yksi halk.80 / pit.400mm Simons, sekä takana pienin ovaali-simons, mitä kaupasta löytyi. Äänet oli hiljaiset, uskomatonta kyllä. Jo pelkkä putken ulostulon vaihto 2x2,5-tuumaiseen riittää saattamaan vtumaisen mölyn kukkahattuisten eläkeläismummojen kuulolaitteisiin.
-----------------
Edit: Menikin reilummin ohi aiheen, kun sinun allekirjoituksessa näyttää seisovan TD, eli kuvasta päätellen ilmeisesti DT eli diesel-turbo. Mitä minulla on kokemusta (yksi auto

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kyllä kait jossain suhteellisen vakioon turbodieseliin passaa 2.5 tuumainen putki kuten myös parilitraiseen ekkeriin mutta 2 tuumainen on kyllä molempiin hieman ahdas kun tuossa minulla turbossa ainakin on putki jotain 58mm jo vakiona muistaakseni ja omassa ekkerissä 2 tuumaista ja marteliuksen piikasin pakosarja...ja taitaa olla hieman ahdas.... ja eikös viriviri mersuissa käytetä lähemmäs 4 tuumaista ja jenkki miehet 3 tuumaista tai kahta 2.5 tuumaista putkea ja turbo vehkeessä pitäisi alkupätkä olla mahdollisimman paksua se auttaa turbon heräämisessä...kuulemma....
Teoriassa putken halkaisijan tulisi olla pakosarjalta asti sama kuin pakoaukon, koska putken halkaisijan muutokset aiheuttava putkessa virtausnopeuden muutoksia ja pyörteitä ja vaikeuttavat näin virtausta. Eli 5-pyttyisessä koneessa pakosarjan yhtymäkohdassa ennen pakoputkea halkaisijan tulisi olla noin 5 kertainen pakoaukkojen halkaisijaan nähden ja pakosarjan putkien tulisi olla mahdollisimman sujuvasti yhtyviä.
Turbon jälkeen downpipen tulisi olla mahdollisimman paksu eli käytännössä samankokoinen kuin turbon ulostulo. Putkiston loppupään ei välttämättä tarvitse olla yhtä paksu kuin downpipe, koska pakokaasujen jäähtyessä niiden tilavuus pienenee ja virtaus vähenee.
Sitten kun jotkut rakentelevat täällä itse äänenvaimentajia, kannattaa tarkistaa että ei tee sellaista vaimenninpönttöä johon voi muodostua seisova ääniaalto, joka ilmenee tietyllä kierroalueella resonointina ja huomattavasti kovempana äänenä.
Turbon jälkeen downpipen tulisi olla mahdollisimman paksu eli käytännössä samankokoinen kuin turbon ulostulo. Putkiston loppupään ei välttämättä tarvitse olla yhtä paksu kuin downpipe, koska pakokaasujen jäähtyessä niiden tilavuus pienenee ja virtaus vähenee.
Sitten kun jotkut rakentelevat täällä itse äänenvaimentajia, kannattaa tarkistaa että ei tee sellaista vaimenninpönttöä johon voi muodostua seisova ääniaalto, joka ilmenee tietyllä kierroalueella resonointina ja huomattavasti kovempana äänenä.
Tuntuu isolta rööriltä tuollainen viisinkertainen pinta-ala pakosarjan yhtymäkohdassa, tuleehan poistokaasut vain yhdestä sylinteristä kerrallaan. Pakosarjan ja koko putkiston tulisi olla mahdollisimman sileäpintaisia ja jouhevakäyräisiä, mutta siitäkin huolimatta niissä väistämättä syntyy pyörteilyä.
Olettaisin kuitenkin, että putki kannattaa tehdä turbon ulostulon jälkeen vähintään saman kokoiseksi koko matkalta, sillä vaikka poistokaasujen tilavuus hieman pieneneekin, syntyy putken pituudesta johtuvaa virtausvastusta.
Olettaisin kuitenkin, että putki kannattaa tehdä turbon ulostulon jälkeen vähintään saman kokoiseksi koko matkalta, sillä vaikka poistokaasujen tilavuus hieman pieneneekin, syntyy putken pituudesta johtuvaa virtausvastusta.
Mutta käytännössä esimerkiksi 5 sylinterisessä 4-tahtimoottorissa vaikkapa 2000 1/min tapauksessa pakosarjaan purkautuu 5000 sylinterillistä pakokaasua eli noin 83 sekunnissa. Tässä tapauksessa tuo 5 kertainen pinta-ala on paremmin virtaava kuin yhden pakoaukon pinta-ala, koska eiväthän pakokaasut purkaudu paketeissa pakosarjaan kuin radalle ja odota omaa vuoroaan.
Mitä tuo 83 senkunttia tarkoittaa? En nyt heti ymmärtänyt...tt kirjoitti:Mutta käytännössä esimerkiksi 5 sylinterisessä 4-tahtimoottorissa vaikkapa 2000 1/min tapauksessa pakosarjaan purkautuu 5000 sylinterillistä pakokaasua eli noin 83 sekunnissa. Tässä tapauksessa tuo 5 kertainen pinta-ala on paremmin virtaava kuin yhden pakoaukon pinta-ala, koska eiväthän pakokaasut purkaudu paketeissa pakosarjaan kuin radalle ja odota omaa vuoroaan.
Ei sekuntia vaan sekunnissa.
Eli koko höskä tarkoittaa jotta:
2000rpm / 2 = 1000 pakotahtia minuutissa per sylinteri (yksi pakotahti per kaksi kampuran kierrosta per sylinteri)
1000 pakotahtia X 5 sylinteriä = 5000 pakotahtia yhteensä
5000 / 60sek = 83kpl sekunissa
-----------
viilausta: pakotahti vai poistotahti, kumpi ompi oikeampi? Vai meneekö se että "makuasia sanoi koira"?
Eli koko höskä tarkoittaa jotta:
2000rpm / 2 = 1000 pakotahtia minuutissa per sylinteri (yksi pakotahti per kaksi kampuran kierrosta per sylinteri)
1000 pakotahtia X 5 sylinteriä = 5000 pakotahtia yhteensä
5000 / 60sek = 83kpl sekunissa
-----------
viilausta: pakotahti vai poistotahti, kumpi ompi oikeampi? Vai meneekö se että "makuasia sanoi koira"?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
[EDIT]: Justiinsa tajusin että rpm on minuutissa ja nuo laskut olettavat sen olevan sekunnissatt kirjoitti:Sitten kun jotkut rakentelevat täällä itse äänenvaimentajia, kannattaa tarkistaa että ei tee sellaista vaimenninpönttöä johon voi muodostua seisova ääniaalto, joka ilmenee tietyllä kierroalueella resonointina ja huomattavasti kovempana äänenä.

Eli mitenkäs tuota voisi laskea ? Otetaanko taajuudesta (rpm) suoraan sitä vastaava aallonpituus. [Ääni etenee ilmassa nopeudella 343 m/s., teräksessä 5000 m/s]
4 syl * (750 rpm / 2) = 1500 Hz
-> 343 / 1500 Hz = 22,9 cm
4 syl * (5200 rpm / 2) = 10400 Hz
-> 343 / 10400 Hz = 3,3 cm
Sitten yritetään mitoittaa vaimennin siten, ettei mikään sen "suljettu mitta" osu alueelle 3...23 cm ? Eli tekisin vaimentimen välilaipan vähintään 40 cm pituudella = 80 cm vaimennin. ... mutta noinko periaatteessa vai miten ?
...ööh toisaalta jos ajatellaan yhden sylinterin aiheuttamaa 'sykkimistä' taajuus menee neljänteen osaan, ja pituudet kasvavat eli jottei 1500 rpm resonoisi pitäisi olla vähintään 45 cm pituudet.
Olenko aivan metsässä, taidan olla

[EDIT LISÄÄ]: http://www.inf.vtt.fi/pdf/tiedotteet/2002/T2160.pdf / sivu 44
Lisää tietoa: www.skg.fi
Taisin kirjoittaa epäselvästi, eli en tarkoittanut, että pakoputki olisi yhden pakoaukon pinta-alan suuruinen ja kaasut kulkisivat "paketeissa". Toki on luonnollista, että mitä pienempi virtausvastus sitä parempi hyötysyhde.tt kirjoitti:Mutta käytännössä esimerkiksi 5 sylinterisessä 4-tahtimoottorissa vaikkapa 2000 1/min tapauksessa pakosarjaan purkautuu 5000 sylinterillistä pakokaasua eli noin 83 sekunnissa. Tässä tapauksessa tuo 5 kertainen pinta-ala on paremmin virtaava kuin yhden pakoaukon pinta-ala, koska eiväthän pakokaasut purkaudu paketeissa pakosarjaan kuin radalle ja odota omaa vuoroaan.
Sattumalta minulla on tuossa yksi kansi auki ja mittasin pakoaukkojen pinta-alan suhteen pakoputken pinta-alaan. Suhteeksi tuli 2,25:1, eli pakoputken pinta-ala on alle puolet pakoaukkojen yhteenlasketusta pinta-alasta. Jos suhteen pitäisi olla 1:1, täytyisi pakoputken sisähalkaisjan olla tässä tapauksessa 45mm:n sijasta 67.5mm. Pakoputken koko on kompromissi niinkuin autossa taitaa olla suurin osa ratkaisuista.
veskola:
Aika pitkälle noinhan tuo menee. Jonkinlainen kompromissi noissa pitää aina tehdä, koska esim. siinä tapauksessa kun pakoputkeen tulee 1000Hz taajuista pakoääntä, sen aallonpituus on noin 36,5cm, lämpötilassa 60°C. Mutta sitten 2000Hz kohdalla putkeen aallonpituus on 18,25cm eli vaimentimeen syntyisi seisova ääniaalto jossa olisi 2 kupukohtaa. Näissä tapauksissa useampien ja eri tyyppisten vaimentimien laittaminen hoitaa tuota ongelmaa.
Tuossa VTT:n dokumentissa sivulta 67 eteenpäin on paljon mielenkiintoista luettavaa.
an55:
Näissä asioissa on niin paljon muuttujia, että kompromissit ovat välttämättömiä kuten sanoit. Vaikka saataisiin tehtyä monimutkainen välttävä ratkaisu, myös hinta ja mm. tilarajoitukset tulevat mukaan.
Aika pitkälle noinhan tuo menee. Jonkinlainen kompromissi noissa pitää aina tehdä, koska esim. siinä tapauksessa kun pakoputkeen tulee 1000Hz taajuista pakoääntä, sen aallonpituus on noin 36,5cm, lämpötilassa 60°C. Mutta sitten 2000Hz kohdalla putkeen aallonpituus on 18,25cm eli vaimentimeen syntyisi seisova ääniaalto jossa olisi 2 kupukohtaa. Näissä tapauksissa useampien ja eri tyyppisten vaimentimien laittaminen hoitaa tuota ongelmaa.
Tuossa VTT:n dokumentissa sivulta 67 eteenpäin on paljon mielenkiintoista luettavaa.
an55:
Näissä asioissa on niin paljon muuttujia, että kompromissit ovat välttämättömiä kuten sanoit. Vaikka saataisiin tehtyä monimutkainen välttävä ratkaisu, myös hinta ja mm. tilarajoitukset tulevat mukaan.
heh, palataan aiheen alkujuurille ja todetaan että 100 hv turbodieselkoneen putki on tehtaan jäljiltä mitoitettu noin 2" halkaisijalla. Alkuosa on hieman kaposempaa, koska turbon lähtö sattuu olemaan pienempää.vesa kirjoitti:On nää viisaita miehiä? Jäi savottakeittäjällä suu auki?
Tuosta voi päätellä, ettei ainakaan alle 2,5 tuuman kannata lähteä tekemään mikäli itse tekemisen linjalle lähtee. Toisaalta itse en viitsinyt lähteä viemään 3 tuumaista kun se ahtimen lähtö tosiaan on 2,5" luokkaa...
On tässä viimeaikoina käynyt mielessä josko laittaisi sen putken härskisti tulemaan takarenkaan etupuolelta ulos, onko huono idea


Lisää tietoa: www.skg.fi
Siis saako nykyään tehdä sellaisen DTM tyylisen ulostulon pakoputkille takarenkaiden edestä, kunhan ne vaan on suunnattu tarpeeksi alas päin?Vaikkei niitä taida alkuperäisesti monesta sedanista löytyä.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC