Miten tutkia 123 alipainevuotoja? Siis kuinka etsin ja testaan?
Loota luistaa ja kahden päivän seisokin jälkeen ei lukotkaan aukea, eli jostain falskaa, siis.
Vinkkejä, pliis. Kiitos
Alipainevuodot
Alipainevuodot
300 D -82 123
230 E -87 124
230 E -87 124
Alipainevuodoista
Ensinnäkin laatikko on luku sinänsä alipaineella ei ymmärtääkseni ole merkitystä, kuin itse vaihtamistapahtumaan.
Alipaine vuotoja kannattaa etsiä sulkemalla aina jokin tietty osa tai osakokonaisuus pois pelistä ja edetä systemaattisesti eteenpäin. Mikäli autosi on dieselkoneella, niin se ei sitten varmaan pysähdykkään avaimesta.
Lukkoja voi kokeilla esimerkiksi siten, että kuskin jalkotilasta tulppaat oikealle lähtevät puna-ja vihreäraitaiset letkut ja sitten kokeilet pelittääkö paremmin, kuskin jalkotilasta voit tulpata myös vasemman takaoven lukituksen "pois pelistä". Hanttarin puolen etujalkotilassa on lisää letkuliitoksia. Ne ovien palkeet ovat vanhemmiten yleensä kaikki yhtä "pehmeitä", koska liikkuvat aina samanaikaisesti. Näissä kannattaa varmaan laittaa ainoastaan uutta vanhan tilalle?
Alipaine vuotoa voi esiintyä etuvalojen korkeussäädössä, jarrutehostimessa, missä tahansa ovessa (kolme paljetta + ohjainventtiilikuskin ovessa), polttoainesäiliön läpän lukituksessa, takakopan lukituksessa, alipainevaraajassa (harvemmin kylläkin), sekä dieseleissä virtalukon pohjassa tai pysäyttäjän kalvossa. Ja mikä inhottavinta, luonnollisesti vuotoa voi olla missä tahansa putkistolinjassa.
Vuodon etsiminen vie aikaa, mutta huolellinen ja kärsivällinen vian etsijä löytää kyllä vuotokohdan. Tosin vanhassa vehkeessä tulee huomioida useiden mahdollisten vuotojen mahdollisuus.
Esimerkkinä kerrottakoon, että 300D lakkasi pikku hiljaa sammumasta avaimesta. Paikansin vian pysäyttäjän kalvoon ja uusin sen. Lopputulos oli se, että uudella kalvolla kone pysähtyi juuri ja juuri. Lisäksi oli vuotoa oikean takaoven palkeen käyttötangon tiivisteessä.
Alipaine-ja paineilmajärjestelmien toimivuuteen koneen pysähtymisen jälkeen vaikuttaa luonnollisesti myös se, että mikä se paine oli koneen käydessä. Kyllähän alipainepumppujen imutehokin kutistuu vanhemmiten ja loppuu lopulta miltei kokonaan. Tarkoitan siis, että mitä kovempi alipaine oli moottorin käydessä, sitä kauemmin lukotkin toimivat moottorin sammumisen jälkeen.
Alipaine vuotoja kannattaa etsiä sulkemalla aina jokin tietty osa tai osakokonaisuus pois pelistä ja edetä systemaattisesti eteenpäin. Mikäli autosi on dieselkoneella, niin se ei sitten varmaan pysähdykkään avaimesta.
Lukkoja voi kokeilla esimerkiksi siten, että kuskin jalkotilasta tulppaat oikealle lähtevät puna-ja vihreäraitaiset letkut ja sitten kokeilet pelittääkö paremmin, kuskin jalkotilasta voit tulpata myös vasemman takaoven lukituksen "pois pelistä". Hanttarin puolen etujalkotilassa on lisää letkuliitoksia. Ne ovien palkeet ovat vanhemmiten yleensä kaikki yhtä "pehmeitä", koska liikkuvat aina samanaikaisesti. Näissä kannattaa varmaan laittaa ainoastaan uutta vanhan tilalle?
Alipaine vuotoa voi esiintyä etuvalojen korkeussäädössä, jarrutehostimessa, missä tahansa ovessa (kolme paljetta + ohjainventtiilikuskin ovessa), polttoainesäiliön läpän lukituksessa, takakopan lukituksessa, alipainevaraajassa (harvemmin kylläkin), sekä dieseleissä virtalukon pohjassa tai pysäyttäjän kalvossa. Ja mikä inhottavinta, luonnollisesti vuotoa voi olla missä tahansa putkistolinjassa.
Vuodon etsiminen vie aikaa, mutta huolellinen ja kärsivällinen vian etsijä löytää kyllä vuotokohdan. Tosin vanhassa vehkeessä tulee huomioida useiden mahdollisten vuotojen mahdollisuus.
Esimerkkinä kerrottakoon, että 300D lakkasi pikku hiljaa sammumasta avaimesta. Paikansin vian pysäyttäjän kalvoon ja uusin sen. Lopputulos oli se, että uudella kalvolla kone pysähtyi juuri ja juuri. Lisäksi oli vuotoa oikean takaoven palkeen käyttötangon tiivisteessä.
Alipaine-ja paineilmajärjestelmien toimivuuteen koneen pysähtymisen jälkeen vaikuttaa luonnollisesti myös se, että mikä se paine oli koneen käydessä. Kyllähän alipainepumppujen imutehokin kutistuu vanhemmiten ja loppuu lopulta miltei kokonaan. Tarkoitan siis, että mitä kovempi alipaine oli moottorin käydessä, sitä kauemmin lukotkin toimivat moottorin sammumisen jälkeen.