Eli siinähän se jo pitkähkössä otsikossa tulikin, eli ostin hiljan tuollaisen farmarin ja jo silloin ihmettelin kun tankin korkki on erittäin ruostunut. Ja nyt kovilla pakkasilla myös hyhmässä/ jäässä niin ettei meinannut auki saada..
Onko muilla kokemusta että onko esim. ominaisuus, täyttöputken korvausilmasta kerää kosteutta?
Vai onko tankkini puolillaan vettä tai täyttöputki halki tms..?
Suuttimia ei ole vielä puolen miljoonan sisäänajon aikan mennyt rikki joten en usko oikein tuohon "vettä täynnä" vaihtoehtoon...
..tyhjennysroppua ei taida tankissa olla?
W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä?
Re: W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä
Itellä oli W220 320cdi ja siinä oli ihan sama homma.Kyllä sinne aina kosteutta tiivistyy ja vuosien mittaan polttoainehöyryjen kanssa ruostuttaa korkin.
Heitin sen vanhan syöpyneen korkin pois ja ostin uuden.
Heitin sen vanhan syöpyneen korkin pois ja ostin uuden.
ex
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi
W221 350 Bluetec 4 matic -11
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi
W221 350 Bluetec 4 matic -11
Re: W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä
Yleinen asia tuo on. Yleensä korkit ovat ruostumattomia. Kyse on siitä että tankissa on ilmaa enemmän mitä vähemmän siellä on polttoainetta. Kuulostaa siltä että puhun yksinkertaisia asioita, mutta niin ne ovatkin. Kun ilmaa on runsaasti, niin siinä on myös vettä, kutsuttakoon sitä vaikka kosteudeksi tai vesihöyryksi. Eli voidaan päätellä seuraavaa, auton tankin tulisi aina olla mahdollisimman täynnä. Eli silloin tankissa olevan tyhjän tilan tilavuus on mahdollisimman pieni. Tällöin kosteuden muodostumista ei tapahdu tai tapahtuu mahdollisimman vähän. Korkki on kylmän ja lämpimän rajapinnassa, jolloin jo sen takia korkin sisäpinta huurtuu. Kesällä tätä ei tapahdu, mutta se ei tarkoita sitä etteikö tankissa olisi sama määrä vettä. Tähän kun lisätään vielä lämpötilojen vaihtelut, niin on tavanomaista että huurtumista korkin sisäpinnalla tapahtuu.
Tämä oli hyvä huomio aloittajalta. Harva tulee ajatelleeksi auton polttoainesuodattimen tärkeyttä. Etenkin dieselautoissa polttoainesuodattimen vaihtaminen, esim. vuosittain, vaikuttaa dieselin parempaan virtaukseen polttoaineputkistoissa. Moni laittaa talvella jäänestoaineita ja parantaapolttoaineen virtausta. Nämä jäänestot ovat vaarallisia aineita ja eivät ainakaan lisää koneen ja polttoaineen syöttöjärjestelmän toimivuutta. Jäänesto nimittäin rikkoo veden pintajännityksen ja näin auttaa veden poistumisen jopa palotilaan. Ja ongelman alku on valmis. Veden joutuminen suuttimiin aiheuttaa tuhoa: se aloittaa korroosion, veden jäätyminen voi vaurioittaa suuttimia, teoriassa jopa halkaista.
Olen lukenut täällä monia juttuja siitä, kuinka suuttimia on rikkoutunut, eivät kaikki, mutta jotkut yksittäiset. Jopa uudehkoissa autoissa. Olen aina miettinyt että onkohan autoissa käytetty jäänestoaineita talvisin. Itselläni oli 300D -88 512 000 km, ja koskaan ei ollut suutin ongelmia. Samoin on tässä nykyisessä autossani, MB S211 E270 CDI (myynnissä), suuttimet ovat toimineet hyvin. Ja kummassakaan autossa en ole koskaan käyttänyt mitään jäänestoaineita. Tosin olen molemmis autoissa vaihtanut öljyt ja suodattimet aina 10 000 km välein, riippumatta siitä mitä huolto-ohjelma edellyttää.
Tämä oli hyvä huomio aloittajalta. Harva tulee ajatelleeksi auton polttoainesuodattimen tärkeyttä. Etenkin dieselautoissa polttoainesuodattimen vaihtaminen, esim. vuosittain, vaikuttaa dieselin parempaan virtaukseen polttoaineputkistoissa. Moni laittaa talvella jäänestoaineita ja parantaapolttoaineen virtausta. Nämä jäänestot ovat vaarallisia aineita ja eivät ainakaan lisää koneen ja polttoaineen syöttöjärjestelmän toimivuutta. Jäänesto nimittäin rikkoo veden pintajännityksen ja näin auttaa veden poistumisen jopa palotilaan. Ja ongelman alku on valmis. Veden joutuminen suuttimiin aiheuttaa tuhoa: se aloittaa korroosion, veden jäätyminen voi vaurioittaa suuttimia, teoriassa jopa halkaista.
Olen lukenut täällä monia juttuja siitä, kuinka suuttimia on rikkoutunut, eivät kaikki, mutta jotkut yksittäiset. Jopa uudehkoissa autoissa. Olen aina miettinyt että onkohan autoissa käytetty jäänestoaineita talvisin. Itselläni oli 300D -88 512 000 km, ja koskaan ei ollut suutin ongelmia. Samoin on tässä nykyisessä autossani, MB S211 E270 CDI (myynnissä), suuttimet ovat toimineet hyvin. Ja kummassakaan autossa en ole koskaan käyttänyt mitään jäänestoaineita. Tosin olen molemmis autoissa vaihtanut öljyt ja suodattimet aina 10 000 km välein, riippumatta siitä mitä huolto-ohjelma edellyttää.
Re: W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä
Kiitokset vastauksista,
sain mielenrauhaa, ihan yksinkertainen juttuhan tuo on kun nyt sen sanoit, korkki oli vaan niin karsean näköinen yksityiskohta muuten ah niin uljaassa hopeanuolessani, ettei varmaan enään maalaisjärki kulkenut:)
ja tuo saattaa jopa cdi- koneen suuremmilla paineilla/ paluuvirtauksilla tankkiin tehostua- nafta lämpiää pikkuhiljaa tankissa enemmän kuin "old school"- dieseleissä, ja sitämyötä kylmän ja kuuman ero kasvaa...
olen samoilla linjoilla jäänestoaineista yms. litkuista naftan sekaan, kallista leikkiä eikä mitään hyötyä, suodin puhtaana ja kunnon talvilaatua niin jos ei aine kulje, on muutenkin jo sellainen keli että on hyvä jäädä mökkiä lämmittämään...
sain mielenrauhaa, ihan yksinkertainen juttuhan tuo on kun nyt sen sanoit, korkki oli vaan niin karsean näköinen yksityiskohta muuten ah niin uljaassa hopeanuolessani, ettei varmaan enään maalaisjärki kulkenut:)
ja tuo saattaa jopa cdi- koneen suuremmilla paineilla/ paluuvirtauksilla tankkiin tehostua- nafta lämpiää pikkuhiljaa tankissa enemmän kuin "old school"- dieseleissä, ja sitämyötä kylmän ja kuuman ero kasvaa...
olen samoilla linjoilla jäänestoaineista yms. litkuista naftan sekaan, kallista leikkiä eikä mitään hyötyä, suodin puhtaana ja kunnon talvilaatua niin jos ei aine kulje, on muutenkin jo sellainen keli että on hyvä jäädä mökkiä lämmittämään...
Re: W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä
mulla oli väyrysessä vielä syksyllä lähes ruosteeton tankinkorkki mutta ajelin sen 8 viikkoa siellä suomessa niin tänään huomasin tankatessa että se korkkihan on aivan umpiruosteessa, oikein kikkareita :O
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä
Talvella kannattaa pitää tankki aina täynnä niin kosteutta ei pääse muodostumaan. Pitkän reissun jälkeen kannattaa myös tankata ennen kun jättää auton parkkiin.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: W210 270cdi tankin korkk ruosteessa/ pakkasella hyhmässä
täydestä 1/3 tai jopa tyhjäksi mutta aina ennen ajelun loppua tankkaus tottakai. Nytkään en tankannut kuin 40l ja täyteen
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021