sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Joo,tein itse ja säästin!Piti olla käynnissä olevassa "huoltosessiossa" se helppo rasti, kardaanin tukilaakerien vaihto.No, aloitin merkkaamalla laakerien paikan pohjassa,merkkasin kardaanin liukuholkkien boorit jotta paikka säilyisi linjassa.Merkkasin etupään laipan paikan automaatilootan päähän,takapää jäi kiinni perämurikkaan.Kardaani on kolme osainen ja eikun irroitukseen.Kepin ollessa lattialla vedin takaliun pois ja irroitin vanhan laakerin,merkkasin vielä kummin päin! Etupään laakerin irroittamiseen piti avata lukkorengas ja Öljyliotus/vasarointi irroitti lievästi ruostuneen etuboorin.Uudet laakerit paikalleen,merkit kohdilleen ja keppi takaisin auton alle. Etupää kiinni ja laakeripukit vanhoihin merkkeihin.kaikki näytti hyvältä,mutta koeajo paljasti,jotain meni poskelleen!! Nyt ei laakeri vikise vaan 60 ja 90 km/h nopeuksissa kuuluu voimakas humina ja tärinä.Ongelma on tosi tarkalla nopeusalueella, esim 40 tai 80 km/h ei juuri kuulu ylimääräistä.
Tarkistin merkkien paikat, näyttäisi olevan ok.Jos kardaani ei olisi linjassaan,eli merkit ei kohdillaan , käyttäytyykö ko. tavalla vai ravistaako kokoajan?On myös mahdollista jotta naputtelin "hieman" liian voimallisesti ristikon poskeen ,ottaako herkästi itseensä? Mikä meni vikaan? korjaus toimenpiteet?
Tarkistin merkkien paikat, näyttäisi olevan ok.Jos kardaani ei olisi linjassaan,eli merkit ei kohdillaan , käyttäytyykö ko. tavalla vai ravistaako kokoajan?On myös mahdollista jotta naputtelin "hieman" liian voimallisesti ristikon poskeen ,ottaako herkästi itseensä? Mikä meni vikaan? korjaus toimenpiteet?
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Siis ristikkoa et vaihtanut?
Jos et Kumilaipoissa pitää katsoa että käpälä menee vasten holkkia tai sinne sisään.
Hei ..tuli mieleen että onko kumilimpuissa keskellä laakeri vai kumessa vain sopiva reikä?
Muuten olet kyllä tehnyt kaiken esimerkillisesti.
Jos et Kumilaipoissa pitää katsoa että käpälä menee vasten holkkia tai sinne sisään.
Hei ..tuli mieleen että onko kumilimpuissa keskellä laakeri vai kumessa vain sopiva reikä?
Muuten olet kyllä tehnyt kaiken esimerkillisesti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Joo,ristikot vielä alkuperäiset(190 tkm) ja ei vaihdettu,eivät ääntäneet ennen minun "korjausta". Laakeri tyyppi on sellainen jotta kumilaippoihin on valettu kiinteästi kuulalaakerit,alkuperäiset MB osat.Ristikoiden vaihto korjaamotyötä,vaatii varmasti keskittämisen ja tasapainoituksen koko keppiin. Tosi outo tuo ääni/ravistus, kuuluu/tuntuu tosi selvästi mutta kapeahkolla nopeusalueella.Mietin että jos rikoin ristikon neuloja,ravistelisiko kokoajan? Tai jos boorit on kuitenkin väärässä linjassa,sama juttu ,kiusaako kokoajan vai kapealla alueella?
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Terve
Saattaa olla,että joku vanha ristikko on ollut hiukan jäykkä ja jäänyt hivenen väärään asentoon.
Oletko ajanut paljon rempan jälkeen.
T jamppa
Saattaa olla,että joku vanha ristikko on ollut hiukan jäykkä ja jäänyt hivenen väärään asentoon.
Oletko ajanut paljon rempan jälkeen.
T jamppa
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Remontin jälkeen en "uskaltanut" ajella kun vajaa 100 km,pelkäsin jos vaurio leviää.Tuli itsekkin lueskeltua netistä noita kardaani artikkeleita ja kovin yleistä tuntui olevan ko.ongelma.Moni oli myös epäillyt uusien laakeripesien vulkanoinnin olevan niin jämäkkä,että jos vanha ristikko tosiaan on hieman jäykkä/väärässä asennossa,l niin laakeri pesä välittää jyrinän selvemmin koriin.Pitää ajella hieman ja seurata , tuleeko muutosta.Jos ristikoita menee vaihtoon ,lienee oikea paikka Ko-Met/ espoo? Vaatiiko ristikon vaihto automaattisesti tasapainotuksen?
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Neuloja et ristikosta kyllä helpolla saa rikki eli se suljetaan pois tästä.
Mutta jos booritus hieman ei ole kohdillaan ja kardaani muutenkin on aika linjassaan voi se tehdä tämän .
Eli vilkaisepa että se olisi linjassaan.
Jos ristikkoa olisi koko linjan ,suoruuden ja linjauksen näkisi paremmin.
Ristikon voi vaihtaa itse kun haarukoiden asennon merkkaat ensin ettei se mene 180astetta väärin(tämä on tärkeää)Sitten kun olet laittanut sokat niin naputtele kupit kiinni sokkiin tai taas tärisee.
Toi että kumi on kova ja ristikko ehkä nahkea voisi tehdä myös tollasta mutta mielestäni laimenee ajettaessa enmmän.
Mutta jos booritus hieman ei ole kohdillaan ja kardaani muutenkin on aika linjassaan voi se tehdä tämän .
Eli vilkaisepa että se olisi linjassaan.
Jos ristikkoa olisi koko linjan ,suoruuden ja linjauksen näkisi paremmin.
Ristikon voi vaihtaa itse kun haarukoiden asennon merkkaat ensin ettei se mene 180astetta väärin(tämä on tärkeää)Sitten kun olet laittanut sokat niin naputtele kupit kiinni sokkiin tai taas tärisee.
Toi että kumi on kova ja ristikko ehkä nahkea voisi tehdä myös tollasta mutta mielestäni laimenee ajettaessa enmmän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Tutkiskelin hieman tuota Sprintterin keppiä ja valmistaja on poistanut "vaihda ristikko kotona"-mahdollisuuden eli ei ole sokilla ristit kiinni vaan pieni "rymppi tms" jonka joutuu poistamaan koneellisesti! Ja löytyykö markkinoilta ristikoita kun ei ole tehty vaihdettavaksi? Pitää selvitellä...Käyn vielä varmistamassa auton alla jotta varmasti on merkeissä!
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Voi olla krymppi mutta sitten on erilaisia lukitus systeemejä ja olisi tosiaan hyvä jos sieltä löytyisi seeger ura niin illoin itse vaihto.Jenkeissähän sokka voi olla sisäpulella haarukkaa.
Muutenhan krympätyn saa pois kun polttaa ristikon sisältä pois ja lyö rojut sisään päin josta ne lähteekin ja poistaa krympin jäljet ja uutta sisään mutta se lukitus on nyt mysteeri jolloin voi olla että vie sen kardaani pajaan...ja tasapainoittavat samoin tein.
Muutenhan krympätyn saa pois kun polttaa ristikon sisältä pois ja lyö rojut sisään päin josta ne lähteekin ja poistaa krympin jäljet ja uutta sisään mutta se lukitus on nyt mysteeri jolloin voi olla että vie sen kardaani pajaan...ja tasapainoittavat samoin tein.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2351
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Samaa ongelmaa oli/on W210 kardaanissa. Ulkoisesti näkyvää vikaa ei kannatinlaakerissa eikä rättikumeissa ollut mutta ristikossa oli selkeä pykälä joka ilmeisesti oli tullut kardaanin liikkuessa vain pienessä kulmassa.holkki kirjoitti:Tutkiskelin hieman tuota Sprintterin keppiä ja valmistaja on poistanut "vaihda ristikko kotona"-mahdollisuuden eli ei ole sokilla ristit kiinni vaan pieni "rymppi tms" jonka joutuu poistamaan koneellisesti! Ja löytyykö markkinoilta ristikoita kun ei ole tehty vaihdettavaksi? Pitää selvitellä...Käyn vielä varmistamassa auton alla jotta varmasti on merkeissä!
Irroitin kardaanin ja vein KoMet:iin jossa asiantunteva ammattimies vaihto krympätyn ristikon uuteen (lukittu pienellä hitsillä), tasapainotti ja maalasi kardaanin siistin näköiseksi.
Kardaanin korjaus onnistui hyvin mutta tärinä ei poistunut. Seuraavaksi ostin uuden takarättikumin mutta tärinä muuttui suorastaan kovaksi jolloin vaihdoin taas vanhan takaisin ja tärinää jäi moottoritienopeuksilla.
Seuraavaksi ostin vaihdelaatikon takapään kannatinkumin mutta vanhaa tarkasteltaeltassa se ei voisi paremmassa kunnossa olla joten vaihtamatta jäi.
Ominaisuus vaivaa edelleen joten seuraava arvaus on moottorin tukikumi tai -kumit mutta niiden hankalan sijainnin johdosta tarkastelu on hankalaa. Huono kumi saattaa muuttaa vaihdelaatikon/kardaanin linjaa jolloin värinää esiintyy.
Joku fiksumpi saa ehdottaa lisäkorjauksia tai vinkkejä.
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Kova kumilaatu tukilaakerilla ja toi pikku kuma ristikossa voisi olla järkevin selitys.Voisiko sitä keskitukea liikuttaa jotenkin eri asentoon jos tilanne muuttuisi.
Tuntuu olevan aika herkkä tapaus.....
Tuntuu olevan aika herkkä tapaus.....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Kokeilin vaihtaa hieman tukilaakeri(en) paikkaa,mutta onpi loputon suo arvailla mihin suuntaan...Mulla vielä kun on kaksi tukilaakeria,3-osainen keppi, saa aikaan vaikka s-kirjaimen muotoisen linjan kun vetää tukilaakerit linkkuun eri laitoihin.Joo,taidan antautua pikku hiljaa,"espooseen" aika ensiviikolle.Laitan stooria , kuinka kävi...Kiitoksia osanotosta!!
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Terve
Kyllä se käynti Kometilla toivottavasti auttaa.
Ne on tehny mulle 2 rintterin kardaania, ei huomautettavaa.
Terveisin Jamppa
Kyllä se käynti Kometilla toivottavasti auttaa.
Ne on tehny mulle 2 rintterin kardaania, ei huomautettavaa.
Terveisin Jamppa
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Jep
Keppi kunnostettu "espoossa",hyvä palvelu,samana päivänä valmis!! Ristikot 4kpl vaihtoon ,yksi aivan loppu,+tasapainoitus,siinä lääkkeet,ei täristä enään!
Keppi kunnostettu "espoossa",hyvä palvelu,samana päivänä valmis!! Ristikot 4kpl vaihtoon ,yksi aivan loppu,+tasapainoitus,siinä lääkkeet,ei täristä enään!
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
eli nähtävästi se rikkonainen ristikko teki sen tärinän?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Melko yleisistä vaivaa sprinterissä/takaveto vitossaholkki kirjoitti:Jep
Keppi kunnostettu "espoossa",hyvä palvelu,samana päivänä valmis!! Ristikot 4kpl vaihtoon ,yksi aivan loppu,+tasapainoitus,siinä lääkkeet,ei täristä enään!
Samoin se että ko metilla tulee kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Mitä mahtoi maksaa tuo kunnostus KoMetilla?holkki kirjoitti:Jep
Keppi kunnostettu "espoossa",hyvä palvelu,samana päivänä valmis!! Ristikot 4kpl vaihtoon ,yksi aivan loppu,+tasapainoitus,siinä lääkkeet,ei täristä enään!
S211 E320 CDI
ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Kardaanin tyyppi vaikuttaa hintaan,eli tukilaakereiden ja ristikoiden määrä.Mulla sprintissä kaksi laakeria ja neljä ristikkoa,hinta oli +500 euroa omilla jo hankituilla laakerilla.Kannattaa soittaa ja kysyä "tarjous" , itselleni jäi firmasta hyvä maku,tuli kuntoon ja palvelu erinnomaista! Suosittelen irroittamaan kepin valmiiksi,nopeuttaa valmistumista.
Re: sprintteri cdi -07 kardaaniongelma
Mulla maksoi Viton -07 kardaani 450€, neljä ristikkoa ja kaksi tukilaakeria. Matkahuolto kustansi n. 50€. Nopea palvelu ja hyvän näköistä jälkeä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07