Venttiilit nakuttaa A160 W168

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-MH-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Venttiilit nakuttaa A160 W168

Viesti Kirjoittaja -MH- »

Autona A160 W168 bensa -02, moottorista on kuulunut ajoittain kylmänä tyhjäkäynnillä nakutusta. Talven aikana kovilla pakkasilla nakutus tuntui olevan päivittäistä. Nakutus kesti enintään muutaman minuutin ja kuului myös ajaessa. Nyt kun siirryimme tankkaamaan E10:n sijasta E5:sta nakutus tulee enää harvakseltaan ja sen kesto on selvästi lyhentynyt.

Muutaman kerran talven aikana näyttöön on ilmestynyt HI OIL, eli liikaa öljyä. Sattui silmiin Iltasanomien juttu E10-bensasta http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288374027251.html" onclick="window.open(this.href);return false; jossa todetaan "Vesi kondensoituu palokaasuista ja joutuu moottoriöljyn sekaan. Brünerin mukaan tämä johtaa moottoriöljyn ohentumiseen ja ennenaikaiseen vanhentumiseen. Näin E10:n käyttö saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen. -- Asiantuntijat neuvovat seuraamaan öljytikkua useammin. Mikäli öljymäärä näyttää öljytikussa lisääntyvän, on se merkki öljyn ohentumisesta. "

Ajatuksia tuosta nakutuksesta? Onko kokemuksia E5 ja E10 bensasta tuossa W168-koppaisessa A-mersussa?
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Venttiilit nakuttaa A160 W168

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Terve,

Ajelen A160 bensakoneella, vuosimallia 1999. Olen pitänyt kaikista ajoista, huolloista ja tankkauksista ajopäiväkirjaa koko sen ajan mitä olen autoa pitänyt. Nyt on noin 30 000 kilsaa tullut ajettua. Olen käytännössä jatkuvasti ajanut autoa E10 -bensalla. Muutamia kertoja olen enemmän tai vähemmän kokeilumielessä ottanut tankin täyteen E5 eli 98-oktaanista. Kaikesta auton tarkkailusta ja harrastamisesta huolimatta en ole missään vaiheessa löytänyt mitään syytä olla jatkossakin käyttämättä E10:iä. Eroa en ole huomannut käynnissä, kulutuksessa, ei niin missään. Paitsi tietenkin hinnassa.. Kukin tietysti tankkaa autoonsa mitä haluaa tai tohtii, mutta kun ei kosla ole reilussa vuodessa ja 30k kilsalla hajonnut bensaan, niin tuskinpa hajoaa jatkossakaan.

Noin kymmennentuhatta km sitten kosahti bensapumppu. Sitä vaihtaessa tutkin samalla koko bensajärjestelmän tankin korkista ruiskuihin saakka. Kaikki oli siistiä ja asiallisessa kunnossa. Bensafiltterin avasin rautasahalla, ja puhdas oli sekin, eikä ollut tankin pohjallakaan yhtään mitään ylimääräistä. Ja miksi bensapumppu hajosi? Siitä pumpun moottorista oli käämi tai jotain vastaavaa sisältä hajalla.

Venttiilit nakuttelevat välillä omassanikin. Itseasiassa ne nakuttavat siten, että kun koneen käynnistää kylmänä, niin koneen lämmittyä ääni on täysin normaali. Mutta kun lämpimän koneen sammuttaa, antaa hetken seistä ja taas käynnistää, niin sieltä kuuluu yhden venttiilin lätke. Olen kuunnellut tuota "ominaisuutta" reilun vuoden. Todennäköisesti syy on hyrdraulisissa venttiilinpainajissa. Ne säätävät venttiilinvälykset kuulaventiilin avulla, ja ilmeisesti se kuula alkaa vanhemmiten kuluneena takellella lämmön vaikutuksesta. Nämä painajat maksavat noin 15 € kpl, joten kallis remontti niiden vaihto ei ole, mutta siinä pitää irroittaa ja purkaa koko venttiilikoneisto moottorin päältä, joten siinä on kyllä ruuvattavaa paljon. Piti viime kesälomilla tehdä, mutta jäikin seuraaviin lomiin :) (En usko, että ääni johtuisi esim matalasta öljynpaineesta, koska silloin kone olisi hajonnut jo kauan sitten, ja ääni olisi jatkuva..)

Olen pitänyt tapana vaihtaa öljyt aika tiuhaan, noin 5000-8000 kilsan välein. Lähinnä siksi, että koneessa kiertäisi puhtaampi öljy, niin ehkä tuo venttiilimelukin pysyy hiukan kurissa. Toisekseen koneesta tulee vaihdossa ulos mahdolliset muut epäpuhtaudet, esim se mainitsemasi kosteus. En tiedä, mutta jos autossa alkaa öljy ominpäin lisääntyä tikussa, niin aika pian vaihtaisin öljyt, ja katsoisin mitä sieltä tulee ulos. Jos koko öljy on mennyt maitokahvin väriseksi, niin sitten sinne vuotaa jäähdytysnestettä, sen huomaa sitten siitäkin, että nesteet vähenevät samalla kun öljy lisääntyy. Jos vaaleaa rähmää kertyy vain öljyntäyttökorkin alle ja öljytikun putkeen, niin ainakin mun autossa ne ovat häipyneet kun kelit ovat lämminneet ja auton on ajanut pitkään lämpimäksi. Samaten muuten jos se öljy lisääntyisi sen iltiksen jutun kertomalla tavalla, eli kondessiveden kertyessä koneeseen, niin silloin öljyn pitäisi muuttua taas vaaleaksi. Ja se on sitten jo itsessään ihan kelpo syy vaihtaa ne öljyt...

Tällaisia kokemuksia täällä. Toivottavasti saat selville mikä siellä pitää ääntä. Öljynvaihto vähintään huolto-ohjelman mukaan tosiaan kannattaa, ja jos tuntuu siltä, että siellä on ylimääräistä, niin pikemminkin. Polttoaineena varmaan kannattaa käyttää sitä mikä paremmalta tuntuu. Ja jos nakuttelut häipyi ainetta vaihtamalla, niin ajaa vaikka sen neljä viisi tankkia, samalla aineella, ja kuulostelee mihin vaikutti. Sitten tietty on se vaihtoehto, että siellä koneessa on jokin ihan muu, mikä pitää ääntä. Voisi kannattaa kysyä mielipiteitä mahdollisilta asiantuntijoilta, tai ota siitä käynnistä videota ja postaa youtubeen, tai kuuntele siellä jo olevia. "Valve noise, ticking valve" lienevät hyviä hakusanoja.

:)
Vastaa Viestiin