
Akun elvytys
Akun elvytys
250D:ssä ollut kuutisen vuotta vanha Boschin 90 Ah S3-akku kyykähti työssään. Alkoi pyörittämään verkkaisesti ja lopulta muutaman puolen tunnin lyhyen pyöritysajon yhteydessä tehdyn startin jälkeen ei enää jaksanut mitään. Otin vanhuksen sisälle lämpenemään ja latasin 1,5 vrk 4A:n virtaa maksimissaan antavalla Matti-laturilla. Isältä saatu perinne-esine iloiselta 80-luvulta.
Nakkasin Boschin takaisin nokille ja kyykähti samalla lailla pian uudestaan. Uusi akku löytyy kyllä tilalle, mutta voiskos tuota Boschia koettaa jollakin konstilla vielä elvyttää? Taitaa olla tuolla n. 6 vuoden käyttöiällä jo täysin palvellut, vai mitä? Uusissa älylatureissahan on noita elvytys-toimintoja, näistä minkälaisia kokemuksia?

* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: Akun elvytys
Pistä akkulaturi paikalleen mutta pihdin ja navan väliin poltin 12v ja anna sen palaa ja tällöin sinne menee vain vähän virtaa ja tieten lämpimässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Akun elvytys
Itse ostaisin uuden akun. Ne ovat kulutustavaraa ja aika tärkeä osa autossa.
Kuusi vuotta on jo ihan hyväksyttävä vaihtoikä.
Jos akku on normaalissa ajossa ja siinä hyytyy, ei taida edes elvyttely auttaa.
Tarkista nyt kuitenkin auton latausjännite, ettei ole laturissa vika.
Kuusi vuotta on jo ihan hyväksyttävä vaihtoikä.
Jos akku on normaalissa ajossa ja siinä hyytyy, ei taida edes elvyttely auttaa.
Tarkista nyt kuitenkin auton latausjännite, ettei ole laturissa vika.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Akun elvytys
tänään ostin erään kulkuneuvon jossa kaksi boschin silver 100a akkua nyt toinen mykkä, akut ostettu lokakuu 2010, ei ne nykyään kauan kestä
Viimeksi muokannut 280se86, Pe 21.12.2012 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akun elvytys
Ctek xs7000:lla on tullut käytettyä. Kerran pari talvessa elvytykset tullut tehtyä sekä ihan normi ylläpitolatausta silloin tällöin. Jos en ihan väärin muista niin toinen akku vähintään 5-vuotias ja toinen vähintään 7-8-vuotias. Molemmissa nousi latausjännite elvytyksen jälkeen n.0,5V suuremmaksi. Myös tuo "paikallaanolojännite", eli jännite ilman latausta nousi myös hieman paremmaksi.
Itse ainakin suosittelen kyseistä laitetta. Onhan sillä hintaa saman verran kuin uudella akulla, mutta kai se joskus itsensä takaisin maksaa, kun henk. koht kokemusten mukaan sillä saa kuitenkin hieman akun ikää pidennettyä.
Itse ainakin suosittelen kyseistä laitetta. Onhan sillä hintaa saman verran kuin uudella akulla, mutta kai se joskus itsensä takaisin maksaa, kun henk. koht kokemusten mukaan sillä saa kuitenkin hieman akun ikää pidennettyä.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: Akun elvytys
Kuulostaa jännälle, mutta mitä etua tässä lataustyylissä on, elpyykö akku, jos sitä "juotetaan hissukseen"?atlas kirjoitti:Pistä akkulaturi paikalleen mutta pihdin ja navan väliin poltin 12v ja anna sen palaa ja tällöin sinne menee vain vähän virtaa ja tieten lämpimässä.
Tuo perintölaturikin osaa himmata latausvirtaa akun täyttyessä. Tyhjälle tyrkkää 4A ja akun ollessa täysi antaa enää n.0,5A.
Toinen akku siellä on jo lossin keulalla, mutta se on "Piiiiillllteeema", joka on ilmeisesti uudehko, mutta niinhän Kosovolainen jobbari tietenkin sanoo...

Lyönnissä olevalla lompakolla toki kävisin hakemassa Boschin 100Ah S5:n, Exiden tai jonkun muun laatupelin, mutta nyt on kreikkalainen taloussuhdanne.

Tiedän toki, että kuusi vuotta on jo ihan kohtalainen käyttöikä, mutta nyt voisi kokeilla jotain päräyttävää kikkaviitosta ala Myytinmurtajat -ihan mielenkiinnosta ennenkuin heivaa mäkeen tuon vanhan Boschin.
Kiitos kommentista "Sundiz" Edelleen, muita käytännön kokemuksia älylaturin elvytystoiminnosta, onko joko virkistänyt vanhaa akkua tuollaisella vielä käyttökelpoiseksi?
Ja toki pitää tuo latausjännitekin vilkaista ettei syyllinen löydy sieltä. Mitattu viimeeksi kesällä ja sillon laturi ähki jotain 14,2V muistaakseni.
Eikös autosähköliikkeillä ole kuormitustestereitä, joilla voi mitata akun kunnon? Mahtaako vastaus olla faktapohjainen vai kaupallisen intressin värittämä, onkin jo varmaan eri juttu.
Viimeksi muokannut Wade, Pe 21.12.2012 23:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: Akun elvytys
Tolla lamppu systeemillä ne yleensä herätellään.Koulu aikaan noin opetettiin ja sähkö koulutuksen omaava työkaverikin elvytteli tolleen akkuja....ei sille tarvinnut selitellä miksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Akun elvytys
Täytyypä sitten huvin vuoksi kokeilla, mutta tuon lampun tarkoitus on siis vain hukata laturin pukkaamaa virtaa ja pitää latausvirran voimakkuus pienenä? Pitääkö tuolla tsydeemillä sitten posotella minkä aikaa? Ja ajaako saman asian piiiiiitkä lataussessio tuolla museolaturilla, jos jättää sen vain edelleen lataamaan latausvirran tipahdettua alle 1 Ampeerin?atlas kirjoitti:Tolla lamppu systeemillä ne yleensä herätellään.Koulu aikaan noin opetettiin ja sähkö koulutuksen omaava työkaverikin elvytteli tolleen akkuja....ei sille tarvinnut selitellä miksi.
On kyllä monet kerrat ollut mielessä tuollaisen älylaturin hommaaminen. Gyntherin valinta kaupitteli muuten taannoin 29:llä tuollaista, kellään kokemusta tuosta Liiterin laturista? Yhessä toisessa topicissa vaan varoiteltiin ruuvailemasta kiinteänä asennuksena ihan mitä vaan konepellin alle=IP- luokitusta pitäisi jo löytyä siis.
Viimeksi muokannut Wade, Pe 21.12.2012 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: Akun elvytys
Saa sitä latailla noin pitkäänkin kun ei se amppeeri määrä ole iso.
siiten tiedä pystyykö samaan tehoon sillä 1amppeerilla mutta toi lamppu juttu on jo vanha keksintö.
siiten tiedä pystyykö samaan tehoon sillä 1amppeerilla mutta toi lamppu juttu on jo vanha keksintö.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Akun elvytys
Tässä on juttua akuista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos auton laturi toimii ja akku pysyy täyteen varattuna, akku kestää kauan.
Jos akkua säilytettään tai käytetään vajaalla varauksella, akku vanhenee
nopeammin.
Akkua purettaessa kemiallinen reaktio sulfatoi lyijylevyjen pintaa ja ladattaessa
tapahtuu käänteinen reaktio, jossa sulfaatti muuttuu takaisin lyijyksi. Vanhassa
akussa palautus ei enää onnistu hyvin ja sulfaattia jää levyihin. Akun elvytyksessä
tätä sulfaattia yritetään poistaa hitaalla ylilatauksella.
Tavallinen laturi ei säätele latausvirtaa, vaan virta määräytyy akun varaustilan perusteella.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos auton laturi toimii ja akku pysyy täyteen varattuna, akku kestää kauan.
Jos akkua säilytettään tai käytetään vajaalla varauksella, akku vanhenee
nopeammin.
Akkua purettaessa kemiallinen reaktio sulfatoi lyijylevyjen pintaa ja ladattaessa
tapahtuu käänteinen reaktio, jossa sulfaatti muuttuu takaisin lyijyksi. Vanhassa
akussa palautus ei enää onnistu hyvin ja sulfaattia jää levyihin. Akun elvytyksessä
tätä sulfaattia yritetään poistaa hitaalla ylilatauksella.
Tavallinen laturi ei säätele latausvirtaa, vaan virta määräytyy akun varaustilan perusteella.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Akun elvytys
Aikanaan kaverini autosähkökorjaamossa elvytti kuplani 6-volttisen hyytyneen akun seuraavasti:
korkit pois ja akku ylösalaisin lattikaivon päälle, sitten vesiletkulla raanavettä
sisään joka aukosta ja huljuteltiin paikat puhtaiksi.
Uudet hapot akkuun ja teholaturiin puoleksi tunniksi.
Pari vuotta akku toimi moitteetta.
Nykyisen 'huoltovapaan' akun kansi on ikävästi liimattu kiinni eikä saa ehjänä irti
saati takaisin paikalleen. Poraamalla reiät täyttöaukkojen kohdalle saattaa homma vielä onnistua.
Puuvillavaatteita esim farkkuja ei kannata operaatiossa käyttää.
korkit pois ja akku ylösalaisin lattikaivon päälle, sitten vesiletkulla raanavettä
sisään joka aukosta ja huljuteltiin paikat puhtaiksi.
Uudet hapot akkuun ja teholaturiin puoleksi tunniksi.
Pari vuotta akku toimi moitteetta.
Nykyisen 'huoltovapaan' akun kansi on ikävästi liimattu kiinni eikä saa ehjänä irti
saati takaisin paikalleen. Poraamalla reiät täyttöaukkojen kohdalle saattaa homma vielä onnistua.
Puuvillavaatteita esim farkkuja ei kannata operaatiossa käyttää.
W203 '04
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
Re: Akun elvytys
Lyijyakku tuhoutuu ainakin kolmella eri tavalla:
-sulfatoitumalla
-(yli)purkamisen ja lataamisen vuoksi lyijylevyt vääntyilevät ja ottavat yhteen = täysin pimeä kenno
-levyistä irtoavat muruset yhdistävät levyt akun pohjalla = itsepurkautuminen 1-n kennossa
Jos vikana on pelkkä sulfatoituminen, ylilataus pienellä virralla auttaa ja tasaa samalla väliin jääneen heikomman kennon. Erilaisia suurtaajuuspulsseihin perustuvia sulfaatinpoistolatureita on myös olemassa mutta elvytystulokset on enemmän ostoskanava- kun laboratorioluokkaa pätevyydeltään.
"Pesu" ja huljuttelu irrottaa hyvällä tuurilla itsepurkausta aiheuttavan sakan pohjalta.
ps. Vetyä syntyy pienestä virrasta huolimatta ylilatauksessa paljon enemmän kun normaalisti joten räjähdysvaara on todellinen.
-sulfatoitumalla
-(yli)purkamisen ja lataamisen vuoksi lyijylevyt vääntyilevät ja ottavat yhteen = täysin pimeä kenno
-levyistä irtoavat muruset yhdistävät levyt akun pohjalla = itsepurkautuminen 1-n kennossa
Jos vikana on pelkkä sulfatoituminen, ylilataus pienellä virralla auttaa ja tasaa samalla väliin jääneen heikomman kennon. Erilaisia suurtaajuuspulsseihin perustuvia sulfaatinpoistolatureita on myös olemassa mutta elvytystulokset on enemmän ostoskanava- kun laboratorioluokkaa pätevyydeltään.
"Pesu" ja huljuttelu irrottaa hyvällä tuurilla itsepurkausta aiheuttavan sakan pohjalta.
ps. Vetyä syntyy pienestä virrasta huolimatta ylilatauksessa paljon enemmän kun normaalisti joten räjähdysvaara on todellinen.
Re: Akun elvytys
Kaksi akkua "elvvyttänyt" akkubuusterilla, jotka ei enää ota virtaa vastaan. Akku autosta irti, kaapelit kiinni akkuun ja käynnistysapu päälle. 5-10 minuuttia töhhyyttää virtasta surutta, buusteri pois ja sen jälkeen normilataukseen. Hyvin rupesi ottamaan virtaa vastaan ja akut toimi käytössä normaalisti. Ohje ei koske jäätyneitä akkuja.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Akun elvytys
Tuo vanhempi akkuhan kyykähti kerran talvella, jonka seurauksena tuo laturi hankittiin. Elvytysten jälkeen ei ongelmia enää ollut, joten siinä mielessä sillä sai "viallisen" akun elvytettyä. 2 vuotta elvytyksen jälkeen oli vielä käytössä. Tosin sitä en osaa sanoa että oliko juuri tuo elvytys syy akun elpymiseen, vai olisiko normilaturilla päässyt samaan tulokseen. Itse olen ainakin itselleni uskotellut, että elvytys tuohon ongelmaan auttoi. Ohjelkirjan mukaan tuossa 7000:ssa olisi mitä erilaisempia pulsseja ja amplitudeja millä se tuota sulfatoitumista poistaa, mutta en tiedä sitten ovatko ne juuri noita jysin mainitsemia "ostoskanavaluokan" mainostuksia.
Tietysti jos vedenpitävää dataa haluaisi perstuntuman sijaan niin akku pitäisi varmaan testata testerillä ennen ja jälkeen elvytyksen...
Tietysti jos vedenpitävää dataa haluaisi perstuntuman sijaan niin akku pitäisi varmaan testata testerillä ennen ja jälkeen elvytyksen...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: Akun elvytys
Jos akku on vanhuuttaan kuolemassa, niin tuskin kannattaa lykätä akun vaihtoa
1-2 vuoden päähän ja ottaa riskiä välille jäämisestä ja turhista vikailmoituksista.
Jos 160 euron akku kestää 6 vuotta, kustannus oli 27 euroa vuodessa. Jos se sama
akku kestääkin 8 vuotta, kustannus oli 20 euroa vuodessa. Mitään suuria säästöjä ei saa.
Jos akku taas on esim. varastoinnin vuoksi sulfatoitunut, elvyttäminen kannattaa.
1-2 vuoden päähän ja ottaa riskiä välille jäämisestä ja turhista vikailmoituksista.
Jos 160 euron akku kestää 6 vuotta, kustannus oli 27 euroa vuodessa. Jos se sama
akku kestääkin 8 vuotta, kustannus oli 20 euroa vuodessa. Mitään suuria säästöjä ei saa.
Jos akku taas on esim. varastoinnin vuoksi sulfatoitunut, elvyttäminen kannattaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Akun elvytys
Kun akku on pilalla se on pilalla, itse en jaksa värkätä "elvytyksen" parissa - todennäköisyys sille että jollain konstilla saavutettaisiin edes vähän lisää käyttöaikaa on pieni.
Uudehkossa akussa usein kenno-oikosulku syynä jos lakkaa antamasta virtaa.
Omassa autossa, eikun väykyssä, on Defan laturi kiinteästi asennettuna ja lataa aina kun lohkolämmitin + sisätilalämmitin on toiminnassa.
Erillisenä laturina on ollut käytössä Ctek 3600 joka viimeisimmällä käyttökerralla ei jostain syystä enää toiminut.
Tilasin uuden Ctek Polarin (maahantuojalta oli loppu), katsotaan saako vanhankin vielä korjattua.
Uudehkossa akussa usein kenno-oikosulku syynä jos lakkaa antamasta virtaa.
Omassa autossa, eikun väykyssä, on Defan laturi kiinteästi asennettuna ja lataa aina kun lohkolämmitin + sisätilalämmitin on toiminnassa.
Erillisenä laturina on ollut käytössä Ctek 3600 joka viimeisimmällä käyttökerralla ei jostain syystä enää toiminut.
Tilasin uuden Ctek Polarin (maahantuojalta oli loppu), katsotaan saako vanhankin vielä korjattua.
wiimax.fi
Re: Akun elvytys
Tuossa nelisen vuotta sitten sain mese.fin KimmoKoolta kaksi rekan akkua, olikohan jotain parisataa ampeeria kpl. Ne oli täysin elottomia. Tyhjensin akut ja täytin ne uudelleen, sekä työnsin puikkohitsauskoneella höökiä x sekuntien ajan sykäyksinä, niin sain ne elvytettyä ja akut oli ainakin marraskuussa vielä veneessä ihan toimivia.
Eli, ammattirahtiliikeneteessä akut toimi useita vuosia ja kun ne kuoli, minä elvytin ne vapaa-ajan akuiksi lähes nollabudjetilla. Farkuissa oli seuraavan pesun jälkeen reikä
toki, riekä olisi voinut olla myös silmissä. Ei kannata tuolleen urheilla, hengenvaarallista puuhaa suoraansanottuna.
Tavallisia alle 100Ah akkuja olen tuolla ctek7000 laturilla saanut eloon useita kappaleita elvytysmoodissa. Muutaman kerran ei ole ctekkikään lähtenyt lataamaan, mutta kun on rinnakkain kytkeny terveen akun "avuksi" niin on pelannut. Nämä rinnakain elvytetyt ei kestä pakkasta, mutta kesällä pelannu moitteitta.
Eli, ammattirahtiliikeneteessä akut toimi useita vuosia ja kun ne kuoli, minä elvytin ne vapaa-ajan akuiksi lähes nollabudjetilla. Farkuissa oli seuraavan pesun jälkeen reikä

Tavallisia alle 100Ah akkuja olen tuolla ctek7000 laturilla saanut eloon useita kappaleita elvytysmoodissa. Muutaman kerran ei ole ctekkikään lähtenyt lataamaan, mutta kun on rinnakkain kytkeny terveen akun "avuksi" niin on pelannut. Nämä rinnakain elvytetyt ei kestä pakkasta, mutta kesällä pelannu moitteitta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Akun elvytys
Meillä jo vuosia sitten oli tilanne että tojo jätti rouvan työmaan pihalle kun pakkasta oli jossain -20-30 paikkeilla. Käytiin hinaamassa pirssi pihaan, ja akussa oli nesteitä n. kolmannes, ja umpijäässä. Ihmettelin että miten yleensä oli siihen asti oireettomasti käyntiin pystynyt lähtemään
. No sitten hain akkuhappoa ja -vettä, täytin akun hihasuhteella, löin laturin kiinni ja kappas - alkoi lataamaan! Kyseinen akku oli sen jälkeen vielä hyvän aikaa autokäytössä...

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Akun elvytys
Minäkään en ole koskaan jaksanut akkuja elvytellä. Kun oireet nyykähtämisestä alkavat, niin akkukaupoille olen aina mennyt. Viisi vuotta odotan akkujen toimivan kunnolla, sitten ovat palvelleet ja joutavat vaihtoon jos siltä alkaa näyttämään. Jarkko jo kirjoittikin, että melko tärkeä osa autosta, ja elinkaarelleen laskettuna melko edullinenkin.
Niin ja aina olen valinnut kapasiteetiltaan suurimman akun, mikä fyysisesti mahtuu paikoilleen. Ajoni on harvoin lyhyttä pätkää, joten olen uskaltanut niin tehdä. Nyt kun auto seisoo jopa pari viikkoa tässä pyhien aikana, niin mulla on ylläpitolaturi jatkuvasti päällä.
Niin ja aina olen valinnut kapasiteetiltaan suurimman akun, mikä fyysisesti mahtuu paikoilleen. Ajoni on harvoin lyhyttä pätkää, joten olen uskaltanut niin tehdä. Nyt kun auto seisoo jopa pari viikkoa tässä pyhien aikana, niin mulla on ylläpitolaturi jatkuvasti päällä.
E350CDI&A180CDI
Re: Akun elvytys
Juu, samoilla linjoilla ollaan ja olen jo vaihtanutkin tilalle toisen. Turhana vikailmoituksena tosin W124ssa seuraa vain kuskin huulilta kirpoava pxxkele!
Täytyy suorittaa vielä tutkimuksia tuolla vanhalla akulla.
Taitaa olla myös niin, että diesel kohtelee akkua selvästi bensakonetta karummin: hehkutus ja kovemmat puristukset vastassa. Onhan tuo kuusi vuotta ihan hyvä kesto.
Jännä nähä, mihin tuosta Biltemasta on...

Täytyy suorittaa vielä tutkimuksia tuolla vanhalla akulla.
Taitaa olla myös niin, että diesel kohtelee akkua selvästi bensakonetta karummin: hehkutus ja kovemmat puristukset vastassa. Onhan tuo kuusi vuotta ihan hyvä kesto.
Jännä nähä, mihin tuosta Biltemasta on...
JarkkoN kirjoitti:Jos akku on vanhuuttaan kuolemassa, niin tuskin kannattaa lykätä akun vaihtoa
1-2 vuoden päähän ja ottaa riskiä välille jäämisestä ja turhista vikailmoituksista.
Jos 160 euron akku kestää 6 vuotta, kustannus oli 27 euroa vuodessa. Jos se sama
akku kestääkin 8 vuotta, kustannus oli 20 euroa vuodessa. Mitään suuria säästöjä ei saa.
Jos akku taas on esim. varastoinnin vuoksi sulfatoitunut, elvyttäminen kannattaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)