kaasari-M102 empii? edit: Ei vaan tuntuisi toimivan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

kaasari-M102 empii? edit: Ei vaan tuntuisi toimivan.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sitten "välillä" vinkkejä bensakoneen pikkuoikkuiluun.
Auto on -84 W123 200, Stromberg 175 -kaasarilla.

Tapahtuipa aiemmin tällä viikolla: auto vaikutti puolilämpimänä kiihdytyksessä hiukan nykivän. Ajattelin, että jotain pientä kosteutta se vain.
Sitten ajelin laitteella viikon aikana parisataa kilometriä, viimeksi tänään noin 40 km lenkin.
Kotiin tullessa aika jyrkässä ylämäessä kakkosella se tapahtui: auto nyki muutaman kerran todella tuntuvasti. Vasta kierrosten noustua 3000 yläpuolelle veto tasaantui. Ajelin kotiin ja sama toistui pihamäessä. Paikallaan kaasutellessa vaihde vapaalla sama peli: kierrosten nousun aluksi kone "yskäisee" tuntuvasti, ja ottaa sitten loput kiepit normaalisti.

Kokeeksi irrotettu tulppa oli pirun harmaa (laiha seos?), ja yllättävää kyllä, hiukan öljyinen siitä elektrodi "mutkan" sivusta.
Hetken jäähdyttyään kokeilin antaa koneelle runtua paikallaan uudestaan ja ilmiö oli poissa, kierroksia löytyi ihan kakomatta.

Eli liekö jollain kokemusta aiheesta? Tulpat autossa on pirukkaan vanhat, mutta onko tällaisen takana jonkun foorumilaisen havaintojen mukaan jotain muuta? Kaasarissa mielesäni on öljyä, tulpanjohdot ja virranjakaja ovat melko uudet. Eikä noita pikaiseen tarkastettavia kohteita taida tässä kivikautismallissa paljoa muita ollakaan... :?

Ja tämä häiriö siis täysin lämpimällä koneella.

EDIT: Jos tuosta ei vielä käynyt ihan selväksi, niin auto on koko viikon until now pelannut käytännössä moitteettomasti, eli oire syntyi noin 200 m matkalla kioskilta kotimäkeen... :shock:
Viimeksi muokannut Aku P, Ke 13.10.2004 17:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kaasarin kalvo puhki?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Mulla käy tuossa ruiskupannussa sama juttu noin 3000-3500 välillä.
Liekkö tuon kartiosuodattimen kiroja vai mitä?

kone ikäänkuin puutuu vähän ja sitten taas lyö pidemmän pöllin pesään :shock:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

enska kirjoitti:Mulla käy tuossa ruiskupannussa sama juttu noin 3000-3500 välillä.
Liekkö tuon kartiosuodattimen kiroja vai mitä?

kone ikäänkuin puutuu vähän ja sitten taas lyö pidemmän pöllin pesään :shock:
Ja mulla ei ole sitä kartiosuodatintakaan... :roll:
Siis kun kone ei edes puudu, vaan yksinkertaisesti nykäisee muutaman kerran kun lähdetään tyhjäkäynnin tuntumasta kiihdyttämään. Ja sitten 3000 kieppiä kohti mentäessä veto tasaantuu....

Piru, tekisi mieli mennä vielä ajamaan mylly kuumaksi ja katsomaan toistuuko oire.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eräässä toisessa automerkissä oli samantyyppisiä ongelmia muinoin. Vika oli virranjakajan akselissa tms., :oops: siinä oli huomattavaa kuluneisuutta (lue klappia). Tämä aiheutti tietyllä kierroslukualueella todella voimakasta nykimistä, suorastaan hyppimistä. Tiedä sitten tuosta Mersun kaasarikoneen virranjakajasta minkäläinen tekniikka siinä on... Tässä arpomista meikäläisen osalta, fiksummat esittäköön faktoja. :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Aku P kirjoitti:Ja mulla ei ole sitä kartiosuodatintakaan... :roll:
Siis kun kone ei edes puudu, vaan yksinkertaisesti nykäisee muutaman kerran kun lähdetään tyhjäkäynnin tuntumasta kiihdyttämään. Ja sitten 3000 kieppiä kohti mentäessä veto tasaantuu....

Piru, tekisi mieli mennä vielä ajamaan mylly kuumaksi ja katsomaan toistuuko oire.
Käpyjä karburaattorissa, sanon mä.
Mites kiihdytyspumputin, voisko se olla se :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

M.K kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Ja mulla ei ole sitä kartiosuodatintakaan... :roll:
Siis kun kone ei edes puudu, vaan yksinkertaisesti nykäisee muutaman kerran kun lähdetään tyhjäkäynnin tuntumasta kiihdyttämään. Ja sitten 3000 kieppiä kohti mentäessä veto tasaantuu....

Piru, tekisi mieli mennä vielä ajamaan mylly kuumaksi ja katsomaan toistuuko oire.
Käpyjä karburaattorissa, sanon mä.
Mites kiihdytyspumputin, voisko se olla se :?
Tai orava käpyineen.

Asiaan! tuntuu, että tuo ruiskukoneen nykiminen tai puutuminen on hyvin satunaista eli joskus tekee ja joskus ei :?:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Nykiikö pinta/tasakaasulla? Jos ei, seos ei todennäköisesti laihalla.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mihaline kirjoitti:Nykiikö pinta/tasakaasulla? Jos ei, seos ei todennäköisesti laihalla.
Huomenta. Kiitos tähän asti vastanneille.
Ja sitten mie vastaan vuorostani: auto ei nyi tasakaasulla, vaan ainoastaan siis kuormituksen kasvaessa aluksi.

Seos kyllä voi olla laihalla tulppien väristä päätellen, mutta miksikä sekään yks kaks aiheuttaisi em. tilanteessa raakaa nykyttämistä, kun autolla kumminkin on sama "kotimäki" ajettu viikon aikana aika monta kertaa... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Aku P kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:Nykiikö pinta/tasakaasulla? Jos ei, seos ei todennäköisesti laihalla.
Huomenta. Kiitos tähän asti vastanneille.
Ja sitten mie vastaan vuorostani: auto ei nyi tasakaasulla, vaan ainoastaan siis kuormituksen kasvaessa aluksi.

Seos kyllä voi olla laihalla tulppien väristä päätellen, mutta miksikä sekään yks kaks aiheuttaisi em. tilanteessa raakaa nykyttämistä, kun autolla kumminkin on sama "kotimäki" ajettu viikon aikana aika monta kertaa... :?
Tuon muutaman terävän nykäisyn strömbergi tekee silloin jos luisti nousee liian nopeasti ts. vaimennisylinterissä ei öljyä, pahimmillaan aivastaa kylmänä imusarjaan. Se vaimenninsylinteri kun on tuon vehkeen kiihdytyspumppu, hidastaa luistinliikettä ylös, joten läpät äkkiä avatessa ilman virtausnopeus suutinputken pään ja luistin välissä kasvaa, joka johtaa kohtuuttomaan polttoaineen holvaamiseen ilman sekaan :lol:


Strömbergiä vaikea säätää tulppien värin mukaan, sillä kun on kierroksilla ilman kuormaa tapana laihentaa seosta, samoin tasakaasulla ajaessa. Pintakaasu nykiminen ei koskaan tule heti, vaan se tulee tuon kaasuttimen kanssa noin 5-15sek pintakaasulla ajettuasi jolloin kaasutin laihentaa ennestään laihaa seosta lisää joka tekee terävää nylkytystä säännöllisen epäsäännöllisesti, nykäisee parikertaa ja on taas sen 15sek nykimättä.

By the way tuosta laihennusominaisuudesta johtuu se että römppäsellä on niin raju pudotus matka ja kaupunki-kulutuksien välillä. Jos ymmärtää vermeen rakenteen ymmärtää myös suuren kaupunkikulutuksen. Muuten kaasuttimena yksi hienoimpia muuttuvakurkkuisia mitä maa päällään kantaa, S.U.:sta periytyvä rakenne jota on jouduttu patenttien takia hieman muuttamaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eliskä sieltä kaasarista vois sittenkin olla öljy loppu? Vaikka sen mielestäni joku aika sitten tsekkasin... :?
Mites, jos kaasari kuluttaa öljyä, niin sitten on vika jossain?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ónko se kaasari kakskurkkuinen? Mulla oli toisessa automerkissä sama ongelma että kun melkein tyhjäkäynniltä antoi kaasua reippaammin niin rupes nykiin ja meinas sammua ja ongelmaksi paikallistettiin lopulta että toinen kurkku ei halunnu aueta ensin ollenkaan. Herkistelemällä pääsi sitten siitäkin ongelmasta. Että voisiko olla joku tuommoinen vialla? ja esiinty vain lämpösellä koneella.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Aku P kirjoitti:Eliskä sieltä kaasarista vois sittenkin olla öljy loppu? Vaikka sen mielestäni joku aika sitten tsekkasin... :?
Mites, jos kaasari kuluttaa öljyä, niin sitten on vika jossain?
Neulan istukan o-rengas. Ei vaikea vaihtaa, mutta nykyisillä bensoilla kestäävät noin 3 vuotta kunnes menevät sellaisiksi limppisiksi ja lähtevät kuin räkä seinästä...Katotaan tilannetta, voin pistää yv:llä tarkempiakin ohjeita jos tarvis?
Sjtv
Lähetetty: Per 08.10, 2004 09:34 Viestin aihe:
Ónko se kaasari kakskurkkuinen? Mulla oli toisessa automerkissä sama ongelma että kun melkein tyhjäkäynniltä antoi kaasua reippaammin niin rupes nykiin ja meinas sammua ja ongelmaksi paikallistettiin lopulta että toinen kurkku ei halunnu aueta ensin ollenkaan. Herkistelemällä pääsi sitten siitäkin ongelmasta. Että voisiko olla joku tuommoinen vialla? ja esiinty vain lämpösellä koneella.


Kuten tuossa jo mainittiin, kyseessä yksi muuttuvakurkkuinen kaasutin.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli en lukenu tarpeeks tarkasti sitä juttua :oops:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mihaline kirjoitti:Neulan istukan o-rengas. Ei vaikea vaihtaa, mutta nykyisillä bensoilla kestäävät noin 3 vuotta kunnes menevät sellaisiksi limppisiksi ja lähtevät kuin räkä seinästä...Katotaan tilannetta, voin pistää yv:llä tarkempiakin ohjeita jos tarvis?
.
Kiitti tarjouksesta. Pitää nyt varmaan ensin yrittää lyödä lisää öljyä laitteeseen ja katsoa, mitä tapahtuu.
Aika jännää vaan, että ilmiö tosiaan sattui käyntilämpöisenä. Sitten annoin auton seistä vähän aikaa, katsoin sen tulpan, ja löin koneen tulille. Ilmiö oli tiessään. Lämpömittari näytti tässä uudelleenkäynnistyksessä baltiarallaa 50 astetta, kun se täyslämmössä on vähän yli 80 asteen viivan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Uppista vielä kerran tällekin aiheelle.
Eli auto seissyt nyt viikonlopun yli ajamatta, ja tänään tein seuraavaa.
Löin vehkeen 2 pakkasasteesa käyntiin, kerran kaasua ja sitten starttaus. Lähti siinä siunaamassa tosi sähäkästi käyntiin ja jäi nätisti (no jaa, ei se kovin tasaisesti ihan heti kylmänä ole koskaan käynyt...) pyörimään ja otti kierroksia kuin ruiskukone. Sammutin vehkeen ja annostelin kaasariin öljyä ihan omantunnon mukaan -- noin 3 atf-pullon korkillista. Sitten koelenkille, ja ainakin 5 km matkan kone pelasi ihan hyvin.

Että on tää mystillistä.

Tietty, jos Mihaline joskus viitsii lähettää todella tarkat ohjeet kaasarin tutkimiseksi, niin niistä ollaan kiitollisia. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minun 230.4 alkoi eilen kylmänä nykiä pieniltä kierroksilta kaasua vähän lisätessä, ja jäi tänään aamulla pihaan. Tankissa oli vettä eli jäätä, ja heitinkin sinne 0,5l Teboil-viinaa, sekoittelin vähän, tusautin paineilmaa tankkiin jotta meni aineet suotimelle asti (letku irti kaasarista), 20 litraa bensaa tankkiin ja nykiminen katosi.

Ja minä kun en tuosta kaasarista tiedä mitään, niin kysynkin kuuluuko sinnekin löräyttää öljyä johonkin reikään (tai tarkistaa että sitä on)? Mihin? Miten paljon? Strömberg sekin on, tuossapari kuvaa (kolme alimmaista).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:Ja minä kun en tuosta kaasarista tiedä mitään, niin kysynkin kuuluuko sinnekin löräyttää öljyä johonkin reikään (tai tarkistaa että sitä on)? Mihin? Miten paljon? Strömberg sekin on, tuossapari kuvaa (kolme alimmaista).
Nniih, emmääkään siitä muuta ymmärrä kuin juuri sen että öljyä on lisättävä. :roll:
Eli atf:aa siitä päällisen korkista sisään, oliko se virallinen täyttömäärä 3 kuutiosenttiä vai mitä...
Kyllä tuo sinun kaasari vähän samalta näyttää kuin meidän, jos siinä lukee vielä päällä tunnus "175 CDI" niin se on sama sitten. Paitsi korkin väriä, joka meillä on keltainen. Samanlainen juutt...muuttuvakurkkuinen on ymmärtääkseni ollut ainakin W123:ssa käytössä molemmissa neloskonetyypeissä.

Mutta kuvailepa tuota nykimistä vielä vähän tarkemin. Oliko sekä kuormalla että paikallaan poljettaessa? Oliko oikein tuntuvaa vaiko pientä nypyttämistä?
Nythän alkaisi toisaalta muuten varsinkin aamuisin olla oivat olosuhteet jopa perinteiselle kaasarin jäätymiselle.

Se tuosta vielä jäi epäselväksi, että jäikö siis autosi omaa syytään pihaan vai lähditkö tarkoituksella jollain muulla?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Auto tuntui sammuvan kokonaan, kun ajoi rauhallisesti isolla vaihteella ja antoi vähän lisää kaasua. Parin sekunnin päästä alkoi vetämään. Toinen vaihtoehto oli muutama nykäisy ja meno jatkui. Tasa- ja täyskaasulla ei ongelmia. Paikallaan ei kai ollut ongelmia, en tainnut kyllä oikein kokeillakaan.

Niin, ja veden olemassaolon huomasin vahingossa, kun koitin ruokatunnilla imeä ja puhaltaa bensaletkuun, jos vaikka tankissa olisi roska tai jää. Vettä sieltä tuli, vaan maistui se vähän bensallekin. Pahaa ruokajuomaa on se.

Auto jäi pihaan kun ei lähtenyt käyntiin (ja diisselissä oli tankki tyhjä niin jouduin kävelemään töihin, prkle)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ihan samalta kyllä kuulostaa oirehdinta kuin meilläkin.
Sillä erolla, että tuo W123 kyllä lähti pikkupakkasessa todella kipakasti käyntiin - kuten ennekin.

Kerrotko, mistä kiikasti, jos selvittelet käyntiinlähtemättömyyden syytä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jää oli vikana, kuten aiemmin vihjasin. Eli nykiminen katosi ja käynnistyminen löytyi.

"Tankissa oli vettä eli jäätä, ja heitinkin sinne 0,5l Teboil-viinaa, sekoittelin vähän, tusautin paineilmaa tankkiin jotta meni aineet suotimelle asti (letku irti kaasarista), 20 litraa bensaa tankkiin ja nykiminen katosi."

Katsoin muuten kaasaria, 175 CD siinä lukee.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:Jää oli vikana, kuten aiemmin vihjasin. Eli nykiminen katosi ja käynnistyminen löytyi.

"Tankissa oli vettä eli jäätä, ja heitinkin sinne 0,5l Teboil-viinaa, sekoittelin vähän, tusautin paineilmaa tankkiin jotta meni aineet suotimelle asti (letku irti kaasarista), 20 litraa bensaa tankkiin ja nykiminen katosi."

Katsoin muuten kaasaria, 175 CD siinä lukee.
Aha. Että sama vika molempiin. Förlåt att jag är lukutaidoton. :oops:

Pitää yrittää pistää omaankin tenttua sitten joukkoon. Teoria voi kyllä pitää paikkansa, aika harvoin mulla tuossa (-kaan) autossa on yli puolta tankkia bensaa, ja kun vehje tosiaan on seissyt aika kosteitakin aikoja talllinseinustalla, niin olisipa suorastaan ihme jos ei bensalinjassa olisi yhtään vettä. Paineilmaa mulla ei ole, mutta pistetään tankki täyteen niin ainakin veden suhteellinen osuus pienenee... :shock:

Samahan se muuten on sitten kaasari meillä, ja tämä on nyt ensi kerta kun ko. keksintö mulla ryppyilee....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UP once more.

Aamulla pakkasta -4, auto ei roikassa. Lähti kuin palmun alta, kävi tyhjäkäyntiä pari minsaa kun krapasin ikkunoita. Ehkä aavistuksenomaista nykimistä oli ekat 40 metrillä, sitten tasaantui. Hain abc:lta vielä tenttua, jota kippasin tankkiin, ja ainakin puolilämmin kone veti kyllä hyvin -- töihin päästiin. :evil:

Että kyllä tuo nyt taas toimii, täytyy vielä illalla tankata ja ajaa kone lämpimäksi ja tutkia, miten sitten vetää. Olisko kaasarimiehillä ajatusta, mikä on hätänä, jos kylmä/puolilämmin kone toimii, mutta täyslämmin rykii :?: :?:


PS. Miksikö ajan pakkasella W123:aa? Tietysti siksi, että broidi pölli 4maticin. Vanistaan hajosi solenoidi, ja jo 3 talvelta tuttu juttu on, että Discovery dieselille 4 pakkasastetta ilman roikkaa on liikaa... :twisted: :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Aamulla pakkasta -2, auto roikassa. Lähti kuin palmun alta, kävi tyhjäkäyntiä pari minsaa kun krapasin ikkunoita. Sitten sammui; ei saa bensaa. Diisseslissä edelleen tankki tyhjä. Pyörällä töihin.

Mahtaa olla roska tankissa. :evil: Vai onko muita arvauksia? Tankissa tosiaan on tenttua, joten kaasari ei oikein voi jäätääkään, ainakaan minun järjen mukan?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Aku P kirjoitti:UP once more.Olisko kaasarimiehillä ajatusta, mikä on hätänä, jos kylmä/puolilämmin kone toimii, mutta täyslämmin rykii :?: :?:

Imuvuoto, tai ryypyn poistuttua alkaa menemään laihalle.

Aku, otan kuvat tuosta varaosa värkistä niin että näppini näkyy, ja pyrin havainnollistamaan mitä ne tekee. Lähetän kuvat tuon neulanistukan o-renkaan vaihdosta, suutinputken vaihdosta, neulasta ja ohjeet seoksen säätöön...Samassa tulee sitten kuvat koko kaasarista, mitä on syönyt ja mitkä osat vaatii puhdistusta aika ajoin...

Kunhan ola tois mulle vielä sen opetuskappaleen takas...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Viitsitkö pistää kuvat samalla minullekin (vai meinasitko heittää inter veppiin)?

misa.sivonen#pp.inet.fi
# = @
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:Mahtaa olla roska tankissa. :evil: Vai onko muita arvauksia? Tankissa tosiaan on tenttua, joten kaasari ei oikein voi jäätääkään, ainakaan minun järjen mukan?
Ei. Eikä tämmöinen keli ole oikein kaasarinjäätämiskeli, pitäisi olla ihan puoli astetta plussaa ja ajo päällä, jotta jäätyminen olisi kaikkein todennäköisintä.
Eihän tämmöisessä taida bensasuodintakaan olla?
Mihaline kirjoitti:Imuvuoto, tai ryypyn poistuttua alkaa menemään laihalle.
Aku, otan kuvat tuosta varaosa värkistä niin että näppini näkyy, ja pyrin havainnollistamaan mitä ne tekee. Lähetän kuvat tuon neulanistukan o-renkaan vaihdosta, suutinputken vaihdosta, neulasta ja ohjeet seoksen säätöön...Samassa tulee sitten kuvat koko kaasarista, mitä on syönyt ja mitkä osat vaatii puhdistusta aika ajoin...
...
Imuvuoto? Mutta eihän sille kaasarille tule imupuolle kuin se iso torvi, vai pitäisikö vikaa hakea jostain pikkuletkusta?

Henry V muistaakseni on tiennyt, että enempi strömperi menee kuluessaan rikkaalle. :?

Kuvista iso kiitos, jos niitä saa.
Osoite vanha tuttu aku.poutanenPOISTATÄMÄ@pernionseudunlehti.fi
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Aku P kirjoitti: Ei. Eikä tämmöinen keli ole oikein kaasarinjäätämiskeli, pitäisi olla ihan puoli astetta plussaa ja ajo päällä, jotta jäätyminen olisi kaikkein todennäköisintä.
Eihän tämmöisessä taida bensasuodintakaan olla?

Imuvuoto? Mutta eihän sille kaasarille tule imupuolle kuin se iso torvi, vai pitäisikö vikaa hakea jostain pikkuletkusta?

Henry V muistaakseni on tiennyt, että enempi strömperi menee kuluessaan rikkaalle. :?
Joo, suutinputki&neula kombinaatio kuluessaan vetää kaasarin rikkaalle, silloin nykiminen on sellaista "pehmyttä", laihalla aika terävää ja melko tasaisinvälein toistuvaa. Tuo neulan ja suutinputken kuluminen on pääosin mekaanista.

Ja imuvuodolla tarkoitetaan kaasarin ja imusarjan tiivisteen vuotoa, tai lohkon ja imusarjan välisen tiivisteen vuotoa. Jos imusarjan ja kaasarin välissä vielä se bakeliittilevy, kannattaa tsekata vanhemmiten halkeilee ja alkaa ryystämään ilmaa tuolta kaasuttimen ohi. Itsehhän nakkasin koko bakeliitin helvettiin, tekee ehkä kuumana hieman pitemmän vieterin, mutta eipähän tarvitse sen kanssa enää pelleillä...

ps. on siellä ennen neulaventtiiliä sihti, ja bensapumpussa todennäköisesti on oma sihti, ei ihan kissat ja koirat sentään pääse kaasuttimeen asti...

Ohessa linkki josta näkyy millaista cd175:sta rupean purkamaan, perusperiaate saksan versioissa sama, alipainekammio hieman erillainen...
http://tiko.ncp.fi/cfm/opiskelijat/BCNS ... akile3.JPG
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mihaline kirjoitti: Ohessa linkki josta näkyy millaista cd175:sta rupean purkamaan, perusperiaate saksan versioissa sama, alipainekammio hieman erillainen...
http://tiko.ncp.fi/cfm/opiskelijat/BCNS ... akile3.JPG
Samantapaisen oloinen. Alipainekammio lienee sitten juuri tuo puolipallon muotoinen yläosa.

Piru, kun näistä ei itse ymmärrä sen vertaa kuin sika satelliitista.


Eli edittiä klo 18.00.
Hain tankillisen tuoretta bensaa essosta ja kppasin pohjalle purkin jäänestoa. Ei tunnu kuumanakaan kuin ehkä aavistuksenomaisesti heikompi veto silloin tällöin. Että olisko se nyt ollut vesi ja muu möhnä vallannut tankissa vaan alaa. Jäämme seuraamaan tilannetta.

Kiitokset kaikille tähän asti avustaneille! :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Edittiä minullekin, taas toimii kuin Sotkan mainos.

Tankissa oli letkut väärinpäin, eli meno ja paluu sekaisin. Piti vain olla bensaa niin paljon että paluuputken pää oli bensanpinnan alapuolella. Viime yön auto oli parkissa nokka ylämäkeen päin, joten edes yli 20 litraa ei riittänyt. Letkujen vaihto auttoi käyntiinlähtöön, ja tenttu siis nykimiseen.

Jaa että mitenkä selvitin, että letkut on väärinpäin (tästäkin saattaa olla jollekin apua)? Puhalsin tuloletkuun konehuoneen puolella, ja tankista kuului suh, eikä plör. Sama testi paluuletkuun, josta kuului plör. Otin vielä varmuuden vuoksi tankin anturipaketin pois (takakontin lattiassa reikä josta sen saa irrotettua), ja laitoin apumekaanikolle taskulampun käteen. Puhalsin taas paluuletkuun, ja sihti alkoi kiehua. En jaksanut mennä auton alle, joten vaihdoin letkujen paikat konehuoneesta. :oops:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin