MB W201 kylmäkäynnistys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja KPM »

Nyt olisi pieni ongelma,minulla on W201 vm.-84 2 litraisella ruiskukoneella ja se lähtee aivan tolkuttoman huonosti käyntiin kylmällä ilmalla jos ei ole lämppärissä..silloin lähtee ihan normaalisti.Sen kun saa käyntiin niin pariin minuuttiin ei uskalla koskea kaasuun,jos painaa kaasua niin sammuu.Voisiko siinä olla kylmäkäynnistyssuuttimessa vika? kylmänä startatessa haisee bensa,lämpimänä startatessa ei.Kuinka tuon kylmäkäynnistyssuuttimen toimimisen
/toimimattomuuden voi testata? pitääkö sinne pistokkeelle tulla virta jonkun tietyn ajan kylmänä vai mitenkä?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja epk »

harvemmin taitaa olla kylmäkäynnistyssuutin rikki, vaan sen ohjauksessa ?

mikäs noihin kylmäkäynnistyksiin vaikutti, moninapa anturi (se pyöreä) kannenpäässä ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-rele ohjaa sitä ecun kanssa eli yj-rele tinaukseen ja totaallinen toimimattomuus kanssa yj,lämpöanturi...
Sen voit testata että otat koko suuttimen pois ja kytket takaisin putkeen irrallaan ja kylmänä kokeilet miten sumuttaa.Voi olla roskakin koska yksi kamu oli laittanut 300e :hen 230e:en kryyppysuuttimen ja se käyttäytyi just tolleen että ei kestänyt kaasua.
Voi olla että sulla on myös jossakin imuvuoto ja ilmaa tulee suhteessa bensaan liikaa.
Tutki myös suuttimien tyvi kumit voisiko ne kylmänä vuotaa eli käynnissä käynnistys späytä ja kliineri späykin aitaa käydä ja tällähän on myös helppo etsiä imuvuotoja ympäri konetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja KPM »

Kiitoksia vinkeistä,pitääpä kokeilla noita,missä kohtaa tuo yj-rele on?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaiketi tenavassa myös akun takan suojamuovi pois ja siellä alumiinivärinen rele jossa sulake tai kaksi päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja epk »

löytääkö joku siitä kannesta löytyvän moninapa-anturin (se pyöreä) arvot ? sais sen testattua siitä. Foorumillakin ne joskus oli , ne vaan osaa haulla niitä löytää.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

epk kirjoitti:löytääkö joku siitä kannesta löytyvän moninapa-anturin (se pyöreä) arvot ? sais sen testattua siitä. Foorumillakin ne joskus oli , ne vaan osaa haulla niitä löytää.
Jos tarkoitat nelinapaista lämpötila-anturia, katso tästä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja epk »

jep sitä, oliko siinä muita arvoja mitattavissa, ristiinkö niistä mitatttiin nastoista arvot ?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ristiin mitataan, siinä on kaksi samanlaista vastusta, ruiskulle ja sytkylle omansa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitos suuri :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni neloskoneisissa on kaksi napainen ja kutosissa nelinapainen toi anturi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Minulla oli vm. 1991 neloskoneessa tuo nelinapainen anturi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja epk »

tais kaikissa ruiskuissa olla, katin kanssa viimeistään ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla on 2.3 koneessa tai kahdessakin nähnyt, pelkkä 2napainen ja vihreät pyöreät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja epk »

kappas, mun läpi menny -92 , -92 , -91 , -89 , -90 . Näissä kaikissa ollut 4 napainen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oisiko muuten jotain samaa kun tossa mun coupe ja kerroin sen olevan jälkituontia niin jätkä tsekkas sytty boxin ja sanoi että kaikissa Saksaan uutena myytävistä tään ikäisistä lankuista löytyy siemensin sytty ja muissa onkin bosch.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesetähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 26.12.2010 22:21

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mesetähti »

Vastaan nyt tässä asiassa tähän viestiketjuun. Itselläni oli täysi sama ongelma kuin ketjun alussa kuvattu. Ei kylmällä kovin helposti käyntiin, kun lähtee ei kärsi koskea vähään aikaan kaasuun, bensa vähän haisee (kun auto tallissa niin haistaa). Kesällä ja tallista lähtee, ehkä joutuu kaksi kertaa (lyhyesti) starttaamaan. Ennen oireiston pahenemista, niin lähti hyvin kylmällä käyntiin, mutta tyhjäkäyntikierrokset kylmällä koneella nousivat ja laskivat, kesällä kuitenkin tässä vaiheessa normisti aina ekalla. Yj-rele vaihdettu, ei muutosta.
Määräjakajan kyljessä, jos seisoo auton edessä, niin klo 11, on tulitikkuaskin kokoinen Bosch -osa kiinni kahdella ruuvilla, yksi sähköjohto tulee, ei muuta. Tämä tiputti alapuolelta bensaa. Kun osa on irroitettu, niin näkee (määräjakajassa) 2kpl 0-rengastiivistettä (punainen karsina kuvassa). Niitä saa Vehosta, hinta 3,20 kpl. Kokeilen ensin vaihtaa pelkät tiivisteet. Itse osan hinta Veholla on 390. (Osa no 24 37 020 007), joten käytettynä sitten jostakin, jos ei tiivisteen vaihto riitä. Voihan vikaa toki olla vielä muuallakin.
Mutta bensa siis menee ja tulee tämän osan läpi. (Sitä irroittaessa tuli bensasuihku suoraan ylöspäin eli kannattaa vähän varoa ettei osu silmiin.)
Itse osan kuvauksessa on täällä enemmänkin kirjoittavilla ollut haastetta, joten tässä yksi: "kysymyksessä on paineenerosäädin, joka ohjaa systeemipainetta antamalla nestepaineimpulssin varsinaiselle paineen säätimelle, joka on määräjakassa lähtevässä tankille johtavassa paluulinjassa". Tälläisen sisäisiin työohjeisiin liittyvän kuvauksen on joku Veholla kirjaillut.

MB 230E-87
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuon osan, jonka olet irrottanut, nimilyhenne on EHA ja siitä löytyy hakutoiminnolla lisää asiaa. Se on seoksen sähköinen hienosäätö, jota KE-Jetronic ohjaa mm. lamda-anturin tietojen perusteella. EHA:n sisällä on seosruuvi, jota säädetään tyypillisesti 1/8 kierroksen annoksissa ja se vaikuttaa seoksiin ajaessa. Tätä säätöä ei kannata tehdä, jos ei ole käytössä kunnollista laajakaistaseosmittaria. Tyhjäkäynnin seokset säädetään määräjakajasaa olevalla 3mm kuusiokoloruuvilla. Ajoseosten ja tyhjäkäynnin seosten säädöt vaikuttavat jossain määrin toisiinsa, joten oikeiden seosten löytyminen koko kierroslukualueella on prosessi, jossa pienin askelin, mittaustuloksia fundeeraamalla ja järkeä käyttäen lopulta päästään kohtuulliseen tai hyvään tulokseen.

Oikein säädettynä ja kunnossa ollessaan toimii KE-Jetti kuin unelma, ainakin 350000 ajettu M102 starttaa hyvin, käy nätisti tyhjäkäyntiä alle 800 kierroksella ja vetää hyvin kaikilla kierroksilla, ei yski, ei humppaa eikä tanssi tangoa. Lisksi siinä on reserviä reiluun tehon lisäämiseen ilman muutostarpeita.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä säädin EHAn niin että uusipotikka tai tässä tapauksessa säätö ja sitten yleismittari tuulilasiin ja ampperi alueella mittaamaan että säätö alue olisi -30 ja +30 välissä mielellään nollassa eri kuormitus ja kierros alueilla eli eikun ajamaan.Eli amppeeri mittari tulee yhden piuhan väliin,sama kumman..Toi säätö alue saattoi olla 15 molemmin puoli..nyt en muista.
Aikaa vievää ja bensalle varmasti haisee kädet mutta seokset on kyllä tällöin kohdallaan eli ylä ja alakammio paine-erot.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Normaalitoiminta-alue on varmaankin tasaisessa ajossa tuo +-15 ja laatu on milliampeeria (mA).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tuomersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 16.07.2012 21:02

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tuomersu »

Tuossa toisessa topicissa oli säätö ohje että sen voi säätää kun pitää kierrokset 2500rpm. ja mittaa niitä seoksia siitä testipistokkeesta 2-3pin >30%-40% tarpeen mukaan sitten säätää siitä EHAlta.
Tämä ohje oli kutoskoneiseen ke-jetronikiin.
Päteekö tämä ohje tähän m102 jetronikiin?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Todennäköisesti, KE-Jet toimi samalla tavalla kaikissa koneissa eli tuo pulssisuhde on varmaan OK.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mesetähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 26.12.2010 22:21

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mesetähti »

Ko. polttoaineen paineentasauksen elektroninen impullisäädin vaihdettu (käytettyyn, 45€, uusi 390€) ja samoin 2 kpl o-rengasta (vehosta).
EHA nimikkeellä en hausta löytänyt lisää tietoa enkä tiedä mistä lyhenne tulee.
Nyt auto kuitenkin vaikuttaisi pelaavan ainakin tältä osin ihan toisella tavalla.
Tässä vielä omia kokemuksiani bensareleestä "tinaapa vielä se bensarele" (tekemättä jäi) samoin kuin yj-releestä, että "kyllä se sieltä pohjasta aukeaa". Tämä ei.
Bensarele tuo vihreämpi ja yj-rele tuo kuoritun banaanin alku.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mesetähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 26.12.2010 22:21

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mesetähti »

Impulssisäädin eikä impullisäädin.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja wolf »

mesetähti kirjoitti:Ko. polttoaineen paineentasauksen elektroninen impullisäädin vaihdettu (käytettyyn, 45€, uusi 390€) ja samoin 2 kpl o-rengasta (vehosta).
EHA nimikkeellä en hausta löytänyt lisää tietoa enkä tiedä mistä lyhenne tulee.
Nyt auto kuitenkin vaikuttaisi pelaavan ainakin tältä osin ihan toisella tavalla.
Tässä vielä omia kokemuksiani bensareleestä "tinaapa vielä se bensarele" (tekemättä jäi) samoin kuin yj-releestä, että "kyllä se sieltä pohjasta aukeaa". Tämä ei.
Bensarele tuo vihreämpi ja yj-rele tuo kuoritun banaanin alku.
Oletkos katsonut releen sulakepäästä pidätteleekö siellä mikä? Normaalipatteessa pitäisi aueta helposti.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomant »

mesetähti kirjoitti:...EHA nimikkeellä en hausta löytänyt lisää tietoa enkä tiedä mistä lyhenne tulee...
Laita hakusanaksi EHA*, niin saat reilut 200 viitettä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mesetähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 26.12.2010 22:21

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja mesetähti »

E.H.A. = Electro Hydraulic Actuator (viimeinen sana tarkoittaa käyttölaitetta).
"Eha venttiili" näköjään myös englanninkielisillä sivuilla paljon käytetty termi.

Vehossa ilmeni myös termi "governor", hallitsija.

Joo, kiitos, eha -hakutermillä tosiaan löytyi paljon kirjotuksia (viimeksi ehkä vika nettiyhteyksissä, kun ei tullut mitään tuloksia.)
Yj-relettä en ole kokeillut avata sulakepäästä.
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: MB W201 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja KPM »

Voi v*ttu,pienestä se oli kiinni....tänään kun oli tuossa joutoaikaa,otin sen yj-releen irti...perkele,sulakehan siitä päältä oli palanut :lol: :lol: nyt toimii kuin enkeli.Näköjään siihen huonoon käynnistymiseenkin tottuu kun sen kanssa oppi jo elämään,sen takia tuo korjauskin hieman venyi...
Vastaa Viestiin