Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Onko kukaan laskeskellut jos ajelee hiukan isomalla Mersun dieselillä mikä on kannattavuus? Alkaa olla sen verran vähän tuo hinta ero polttonesteillä että kannattaa lakaa varmaan harkitsemaan Bensa autoa jos ajelee sen alle 30thkm vuodessa. Ja mielestäni vielä paremmalla syylä jos siinä on paljon kilometrejö ja matka-ajoa. Ainkaan tuo W211 farkku 320 cdi ei mene alle 6l mitenkään matka-ajossa. Keskikulutus on siellä 8-8,5l tuntumassa. Jos ajais esim. 2l bensa vehkeellä niin tuskin menis montaa litraa enempi kun kaupinki ajoa kuitenkin tulee sen verran vähän. Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä. Ja tietysti sekin on fakta että kohtuullinen on kulutus kun pellin allal on lähes 300hp..

Tosta noita voi laskeskella ja pähkäillä:
http://diesel-laskuri.net/
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja tony »

simppa80 kirjoitti:Onko kukaan laskeskellut jos ajelee hiukan isomalla Mersun dieselillä mikä on kannattavuus? Alkaa olla sen verran vähän tuo hinta ero polttonesteillä että kannattaa lakaa varmaan harkitsemaan Bensa autoa jos ajelee sen alle 30thkm vuodessa. Ja mielestäni vielä paremmalla syylä jos siinä on paljon kilometrejö ja matka-ajoa. Ainkaan tuo W211 farkku 320 cdi ei mene alle 6l mitenkään matka-ajossa. Keskikulutus on siellä 8-8,5l tuntumassa. Jos ajais esim. 2l bensa vehkeellä niin tuskin menis montaa litraa enempi kun kaupinki ajoa kuitenkin tulee sen verran vähän. Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä. Ja tietysti sekin on fakta että kohtuullinen on kulutus kun pellin allal on lähes 300hp..

Tosta noita voi laskeskella ja pähkäillä:
http://diesel-laskuri.net/
En ole laskenut, vaikka ajoa tulee vain 15tkm, kun juuri se vääntö on se juttu... :thumbup: Ajelin eilen Uuskoppasella 500S.llä, ja vaikka heppoja on riittävästi, niin jotenkin tuntuu vaan tahmeelta, kun se alavääntö puuttuu ellei sit paiskaa tallaa pohjaan ja eilen sääolosuhteiden takia oli aika mahdotonta.

Sulla on ilmeisesti softattu auto ? Kerro kuinka auto muutui, kulutuksen ja ajettavuuden kannalta, missä tehtiin (jos ei ole salaisuus :silent: ) Mielelläni ottaisin kaikki + ja - softauksesta. kiitos. Ajatuksena olis jospa tota omaa S211 320CDi -03 "näpelöisi" :think:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Ei kyllä liity oikeen mitenkään tähän topikkiin mutta vastataan nyt.

Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.

Kulutus laski vasta sitä myötä kun dpf poistettiin niin fyysisesti kuin softasta. Muutoin tuo lastutus ei kyllä kaasu jalkaa kevennä ja sitä myötä polttoakin menee enemmän. Auto on tisetysti paljon mielyttävämpi ajaa kun tehoa on enempi. Jonkin aikaa kun pidättelee kaahaamasta niin kyllä se hymy aina nousee korviin kun kaasun aukaisee sen verta mukavasti se liikkuu..

Tämä minun auto on "tuikutettu".
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä
:?: :?: :?: :?: :?: :?:


Aikamoiset kulutuslukemat sulla. Softaa ei varmaan ole rukattu, kun noin paljon vie.

Vanha Vitoni 110D vie saman verran, eikä sen aerodynamiikka ole kummoinen.
Vertailun vuoksi 1999 S500 keskikulutus 9-10 litraa ja matka-ajossa about 8-8.5 litraa.


Mutta mutta... Ajotyyli / keskinopeus vaikuttaa kulutukseen valtavasti. Tutulla on samanlainen pösö, kuin minulla. Mulla keskikulutus 6.8 litraa ja kaverilla yli 9.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

RAM kirjoitti:
Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä
:?: :?: :?: :?: :?: :?:


Aikamoiset kulutuslukemat sulla. Softaa ei varmaan ole rukattu, kun noin paljon vie.

Vanha Vitoni 110D vie saman verran, eikä sen aerodynamiikka ole kummoinen.
Vertailun vuoksi 1999 S500 keskikulutus 9-10 litraa ja matka-ajossa about 8-8.5 litraa.


Mutta mutta... Ajotyyli / keskinopeus vaikuttaa kulutukseen valtavasti. Tutulla on samanlainen pösö, kuin minulla. Mulla keskikulutus 6.8 litraa ja kaverilla yli 9.
Kertokaapa joku toinen kuka ajaa W211 320CDI V6:lla alle 8 litraan keskikulutuksen? Edellinen omistaja tuolla oli ajanut 90thkm ja ajotietokone näytti tuolle matkalle 7,6. (valehtelee sen 0,5 litraa).
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanhan väyrysen (200cdi) kannattavuusraja verraten bensakoneiseen menee 10000 km paikkeilla.
wiimax.fi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Juu tässä kannattavuus laskennassa EI kannata huomioida vanhakoja bensa autoja. Niiden kulutus on sen verran korkeampi mitä uusien. Ja entä jos otetaan huomioon että noihin uusiin voisi tankata myös aina esim . +15% etanolia.

Onko täälä kellään flexi fuelia? Saako Mersua flexinä?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu tässä kannattavuus laskennassa EI kannata huomioida vanhakoja bensa autoja. Niiden kulutus on sen verran korkeampi mitä uusien.
Verrataan sitten facelift-211 malleja, 320 diesel ja 280 bensa.
Kulutuksessa on eroa (mercefreakenin mukaan) ajosta riippuen 1,5-3,2 litraa dieselin hyväksi, keskimäärin reilut pari litraa.
Ei ole edelleenkään kaukana kymppitonnista se kannattavuusraja, vai pitääkö tässä verrata 211-veekuutos-dieseliä uuteen Aygoon ? :D
wiimax.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Dealer tottakai, koska muuten tulee pettymys.

Diesel on halvempi w211 kokoluokassa käytännössä aina. Raja vaihtelee mallista riippuen 8000-13000km. Vaikka diesel olisi 20c kalliimpaa niin sittenkin se tulisi halvemmaksi jo 20tkm kohdalla. Jopa Ahvenanmaalaiset ajaa enemmän keskimäärin mitä tuo raja on. Täällä ei silti suosita diesel autoja.

Tuolla tankkaa.com hyvä katsella esim w211 bensamalleissa todellinen kulutus heittelee 9.6-11.2l/100km välillä kun dieselit on 6.5-8l/100km. Eli erotus on 3l/100km karkeasti arvioiutuna.

Silti sanon että ette osaa ajaa jos väitätte dieseliä mukavammaksi ;) bensa on mukavin monessa suhteessa. Ainoastaan vetohommissa ja €/km kustannuksissa diesel on ylivoimainen voittaja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Paavo220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 04.10.2012 21:11

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja Paavo220 »

nix0n kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
No ei se rakettitiedettä sen etanolin suhteenkaan ole. RE85 maksaa noin 0,999e/litra ja kulutus nousee matkajossa 15-30% ja kaupungissa 30-60% eli jos laskee keskiarvolla 30% niin litrahinnaksi jää 1,3e. Lisäksi en näy mitään tekosyytä millä etanolin verotusta pystyttäisiin nostamaan, joten jos halvimmalla haluaa päästä nyt ja mahdollisesti myös huomenna niin kyllä flexifuel mallit kannattaa ottaa näihin diesel/bensa-kannattavuus mietintöihin.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

En tiedä miten ymmärrät tai tota laskuri käytät mutta katsoppas freakenin sivun mukaan keskikulutus facelift farmari W211:sta. 7,6-7.9. Itselläni menee vähän reilu 8. 280 bensa ottaa matka ajossa litran enemmän kui ndiesel tuon freakenin mukaan. Jolloin tulee tälläiset lukemat diesel laskurilla:

10000km:
Kuva

20000km:
Kuva

Puhumattakaan matka-ajosta: (30000km)
Kuva

Sitten jos aletaan tyytyä 200 kompressoriin ja vaikka 220 cdi:hin niin millä saralla ollaan sitten. En jaksa laskea mutta luulen että diesel auton kannattavuus alkaa olla mennyttä alle 30thkm..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Paavo220 kirjoitti:
nix0n kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
No ei se rakettitiedettä sen etanolin suhteenkaan ole. RE85 maksaa noin 0,999e/litra ja kulutus nousee matkajossa 15-30% ja kaupungissa 30-60% eli jos laskee keskiarvolla 30% niin litrahinnaksi jää 1,3e. Lisäksi en näy mitään tekosyytä millä etanolin verotusta pystyttäisiin nostamaan, joten jos halvimmalla haluaa päästä nyt ja mahdollisesti myös huomenna niin kyllä flexifuel mallit kannattaa ottaa näihin diesel/bensa-kannattavuus mietintöihin.
Kellä on myydä hyviöä flexi malleja? Vois chekata ihan mielen kinnon vuoks..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Sergey kirjoitti: Tuolla tankkaa.com hyvä katsella esim w211 bensamalleissa todellinen kulutus heittelee 9.6-11.2l/100km välillä kun dieselit on 6.5-8l/100km. Eli erotus on 3l/100km karkeasti arvioiutuna.
En tiedä kuinka tuolla on saatu kulutkseksi dieseleillä alle 8l. V6 diesel farmari ei mee alle 8l yhdistetyssä ajossa ja piste. Täälä foorumila porukka puhuu 8-9l kulutuksista. Tai kertokaa joku joka pääse tolla 80l tankila 1000km joka kerta?

Jos kulutus ero on 2litraa niin kuoletus on 20000km.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ainakin mun isä ajelee ajotietokoneen mukaan 211 320cdi:llä n. 7l/100km, mutta sillä suurinosa ajosta onkin pitkänmatkan ajoa. Edit soittelinpa serkullekin tässä ja sanoi että E320cdi vie 7,44l/100km tankkaa.com tiedon perusteella. normityömatkaliikennettä porvoo-itähelsinki.

Noita lukujahan voi myös tarkkailla http://www.spritmonitor.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja pidän tuloksia aika paljo varmempina kuin mutu-lukemia, siellä 280 bensa ja 320cdi koneiden keskimääräinen kulutusero on cdi koneen hyväksi 3.3l/100km. Edelleen olen sitä mieltä että todellisen kulutuksen ero on lähempänä 3l kuin 1. Jos haluaa valehdella itselleen, niin se on taas eri asia.

Kyllä, ehdottomasti kannattaa ottaa huomioon etanoli nyt kun se yleistyy. Tietääkseni mersulla ei ole etanoliautoja? kaasuautojahan on ollut B ja E ja rahti sarjassa NGT nimellä.

oikeita tehdasvalmisteisia etanoliautojahan saa ruottista jo alle tonnilla kun alkavat olemaan neki jo kolmattakymmentä vuotta vanhoja ne ensimäiset.

Saab
Ford
Renault
VAG
Chevrolet

Ja niin edelleen. halvimmat focukset 9000kr :D Keskimäärin kulutus näillä autoilla on 15-20% enemmän kuin sama auto bensiinillä ajettuna. Saab tosin tekee tässä poikkeuksen ja kulutus kasvaa entisestään 30% keskimäärin. Mutta siihen on selvä syy, Saabilla etanolilla ajettaessa moottoritehoa nostetaan, ts suorituskyky ja sitä kautta kulutus kasvaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

S211 E 320 CDI T-modell

Effekt 224 HK ved 3800 o./min.
Dreiemoment 540 Nm ved 1600-2400 o./min.
Forbruk per 10 km
-bykjøring
1,06-1,10 liter
-langkjøring
0,59-0,64 liter
-snitt
0,76-0,81 liter
S211 E 280 T-modell

Effekt 231 HK ved 6000 o./min.
Dreiemoment 300 Nm ved 2400-5000 o/min.
Forbruk per 10 km
-bykjøring
1,38-1,41 liter med automatgir
-langkjøring
0,73-0,76 liter med automatgir
-snitt
0,97-1,00 liter med automatgir
Sinänsä ihan turhaa vetää rajaa johonkin tiettyyn kilometrimäärään, muutamat tuhannet kilometrit siitä suuntaan tai toiseen kun eivät missään tapauksessa tee autonvaihtoa kannattavaksi koska vaikutus vuositasolla on kympeistä pariin sataseen.
Jos kulutus ero on 2litraa niin kuoletus on 20000km.
Kyllä, mikäli käyttövoimavero on 820 euroa. Ei taida olla niin paljoa ?
Siis käyttövoimaveron osuus, perusverohan maksetaan myös bensa-autoista.

Muuten, noista yllä olevista Mercefreakenin lainauksista voi jokainen miettiä miksi diesel on paaaaaljon miellyttävämpi ajettava 8)
wiimax.fi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Sergey kirjoitti:Ainakin mun isä ajelee ajotietokoneen mukaan 211 320cdi:llä n. 7l/100km, mutta sillä suurinosa ajosta onkin pitkänmatkan ajoa. Edit soittelinpa serkullekin tässä ja sanoi että E320cdi vie 7,44l/100km tankkaa.com tiedon perusteella. normityömatkaliikennettä porvoo-itähelsinki.

Noita lukujahan voi myös tarkkailla http://www.spritmonitor.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja pidän tuloksia aika paljo varmempina kuin mutu-lukemia, siellä 280 bensa ja 320cdi koneiden keskimääräinen kulutusero on cdi koneen hyväksi 3.3l/100km. Edelleen olen sitä mieltä että todellisen kulutuksen ero on lähempänä 3l kuin 1. Jos haluaa valehdella itselleen, niin se on taas eri asia.

Kyllä, ehdottomasti kannattaa ottaa huomioon etanoli nyt kun se yleistyy. Tietääkseni mersulla ei ole etanoliautoja? kaasuautojahan on ollut B ja E ja rahti sarjassa NGT nimellä.

oikeita tehdasvalmisteisia etanoliautojahan saa ruottista jo alle tonnilla kun alkavat olemaan neki jo kolmattakymmentä vuotta vanhoja ne ensimäiset.

Saab
Ford
Renault
VAG
Chevrolet

Ja niin edelleen. halvimmat focukset 9000kr :D Keskimäärin kulutus näillä autoilla on 15-20% enemmän kuin sama auto bensiinillä ajettuna. Saab tosin tekee tässä poikkeuksen ja kulutus kasvaa entisestään 30% keskimäärin. Mutta siihen on selvä syy, Saabilla etanolilla ajettaessa moottoritehoa nostetaan, ts suorituskyky ja sitä kautta kulutus kasvaa.
Ajotietokoneella näyttää pääsääntöisesti AINA alakanttiin. Ja vielä suurin osa matka-ajoa. Kysy Isältäsi ajaako hän 1000km tankilla? Jos ajaa niin sitten uskon että kulutus on alle 8 litraa. Tuo tankki vetää 82litraa mulla ja 1000km pääsen ainoastaan jos ajan puhdasta matkaa +500km/tankki. Uskon että se todellisen kulutuksen ero on varmaan lähempänä 3 kun ajetaan taajamassa. Ja jos puhutaan pikku pyörityksessä taajamaa niin alle 10l kulutuksen voi unohtaa tuolta CDI:ltäkin. Freakenin mukaan lähellä litraa kulutus ero kun ajetaan MATKAA. En usko että 280 Bensa vetää 9l matka-ajossa? Tai jos vetää niin siinä on jotaki aika vi*un pahas pielessä eikä sellaista kannata ostaa.

Tätini mies kertoi juuri että on päässyt heidän uudella bemari F12 sedan 525i (R6) Matka-ajossa on päässyt 5,7l/100km jonku mittauksen mukaan. En tiedä voiko pitää paikkaansa mutta kuulostaa uskomattomalta? :shock:

Kyseinen mies (60v.) on henkeen ja vereen Bemari mies ollut aina Ralliakin ajanut bemarilla. Aina on ollut iso moottorinen 500-700 bensa bemari heillä. Sanoi että on se vaan tekniikka kehitynyt tässä vuosien saatossa kun tuota 5,7 kulutus lukemaa kertoi..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
Paikkakunta: Hki

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

Kyllähän se D kannattaa ja varsinkin kannattaa aina verrata "samanlaisia" toisiinsa. Edes 200cdi väyrynen ei kannata jos vastineeksi vertailuun otetaan joku uusi B-poloinen 3,5 litran kulutuksella. Mutta on se ajotunnekin hyvin erilainen ?.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

simppa80 kirjoitti: Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.
Nelivetohan on makeimmillaan juuri talvella ja pito ei lopu, vaikka olisi lähemmäs 300 hv ja yli 600 Nm.
Vastapainoksi kulutus saattaa sitten olla 9-10, jos kaupunkiajoa on paljon.

Dieselin ja vastaavan bensa-auton normikulutus voi olla aika lähellä toisiaan.
Todellisesta kulutuksesta ei ole takeita. Esim.

S211 E 320 CDI 4MATIC T-modell
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,10,1,16 liter
-langkjøring 0,68-0,69 liter
-snitt 0,83-0,86 liter

BMW 530i Xdrive Touring 2008, kulutus 12,1 / 6,3 / 8,4

http://www.7-forum.com/news/2007/bmw_5e ... ?id1=143#1" onclick="window.open(this.href);return false;
diesel_vs_bensa.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

s211 320cdi 4maticin keskikulutus omassa käytössäni on 61475 ajetun kilometrin jälkeen 8,91 litraa (mitattu). Maantiellä sen saa menemään alle seiskan (esim. Tallinna-Riika-Tallinna, jossa mukana hieman kaupunkiajoa kummassakin päässä keskikulutus oli aika lailla 7), mutta ei kovin paljoa ja hyvin siististi pitää ajella. Kaupungissa menee helposti 11. Mercefreakenin lukemat ovat aika lähellä totuutta, mutta tuohon 8,3-8,6 keskikulutukseen pääsemiseksi pitää ajon olla aika maantiepainotteista.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Paavo220 kirjoitti:
nix0n kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
No ei se rakettitiedettä sen etanolin suhteenkaan ole. RE85 maksaa noin 0,999e/litra ja kulutus nousee matkajossa 15-30% ja kaupungissa 30-60% eli jos laskee keskiarvolla 30% niin litrahinnaksi jää 1,3e. Lisäksi en näy mitään tekosyytä millä etanolin verotusta pystyttäisiin nostamaan, joten jos halvimmalla haluaa päästä nyt ja mahdollisesti myös huomenna niin kyllä flexifuel mallit kannattaa ottaa näihin diesel/bensa-kannattavuus mietintöihin.
En sitä sano, että olisi huono vaihtoehto. Itselläkin ollut biopower auto. Mutta täällä köyhyyden ja työttömyyden luvatussa kehdossa myös etanolikin maksaa reilusti päälle euron 8) Sen puoleen vaan tuli tuollainen mieleen, mutta ihan hyvä jos sen hinta pysyy yleisesti vielä eurossa, silloin sen on kannattavaa.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

JarkkoN kirjoitti:
simppa80 kirjoitti: Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.
Nelivetohan on makeimmillaan juuri talvella ja pito ei lopu, vaikka olisi lähemmäs 300 hv ja yli 600 Nm.
tässä oli kyse Tonyn autosta, oletin takavetoseks.. Ei sinun :D. Nelivedossa ei ikinä ole liika tehoa. Sinulle sitä suosittelen vähintäänkin lämpimästi jollei sitä sulla jo ole? Ja jos tonyllakin on 4matic ni ilman muuta lastu!
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Simppa80, kyllä sillä se kuulema ajelee sen 1100km aina tankkausten välillä eikä ole tietääkseni mikään optiotankki edes joka olis isompi. Se 1000km/tankkaus ollu aina vaatimuksena.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Sergey kirjoitti:Simppa80, kyllä sillä se kuulema ajelee sen 1100km aina tankkausten välillä eikä ole tietääkseni mikään optiotankki edes joka olis isompi. Se 1000km/tankkaus ollu aina vaatimuksena.
Ok. Pitää uskoa :D

Minä olen tuon 1100km päässyt kun kävin ensin reissun Vaasassa ja puhdasta matka-ajoa tuli se +650km. Nopeusajoutuksetkin kerkes muuttua ni 90km/h posottelin. Normaalisti kun ajan tuota 25km työmatkaa ja vien vaimon keskustaan töihin niin 1000km pääsen vain jos ajan tuota motaria tasan 100km/h eikä montaa kertaa kestä tankilli sella polkaista kunnolla.

Isälläs on varmaan kohtuu rauhallinen kaasujalka ja aika vähän taajama-ajoa.

Nii ja on mulla wepasto + kesällä oli 20" vanteet. Kovin lukema kesällä tuli kun pääsin tankillisellla 740km. :shock: Kaasujalka oli tuon tankin aikana kovin raskan kun autoa piti testailla jne.. Mitä siitä tulee +11l vai hä :wtf:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja RH »

Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Jos polttoainehinnat katsotaan tämän päivän hinnoilla tuosta naapuriaseman pumpulta, niin diesel ~1,6€ ja bensa ~1,7€.
Eli dieselin polttoainekulu ~12€/100km ja bensa-autolla ~18€.
Tuosta kun laskee, että dieselistä pitää maksaa ~30€/kk kovempia veroja, niin 500km riittää, jotta alkaa päästä voitolle. Eipä tuossa kyllä mitään merkittäviä tienaa, vaikka vähän normia enemmänkin ajaisi. Jos nyt tuon enemmän ajetun CDI:n ylimääräiset hoitokulut edes osittain :roll: :D .
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
Paikkakunta: Hki

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

RH kirjoitti:Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Juu ja täsä verrataan sitten 200hp diesel VS. 300hp V8. bensa. Kulutusero kuitenkin vain 3 / 100km. :idea:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

ripuliranne kirjoitti:Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.
Paljon on kyllä tullut kilsoja. Tähän pitää vaan kysyä että minkä moisella autolla on tullut noin paljon kilsoja taitettua? Veikkaampa etä Mersu se ei ole ollut :lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja RH »

simppa80 kirjoitti:
ripuliranne kirjoitti:Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.
Paljon on kyllä tullut kilsoja. Tähän pitää vaan kysyä että minkä moisella autolla on tullut noin paljon kilsoja taitettua? Veikkaampa etä Mersu se ei ole ollut :lol:
Mitä tuo nyt mitään? Vaimo ajeli loppukesästä/alkusyksystä työmatkat omalla autolla vaihteluksi noille julkisille. vajaan parin tunnin istunto autossa päivittäin + pikkusen muita vapaa-ajan ajoja päälle teki jo 4tkm/kk.
Pääsisköhän jollain C200CDI:llä oikein pihistellen maantieajossa oikeille alle viiden lukemille?
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?

Viesti Kirjoittaja kilander »

simppa80 kirjoitti:
RH kirjoitti:Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Juu ja täsä verrataan sitten 200hp diesel VS. 300hp V8. bensa. Kulutusero kuitenkin vain 3 / 100km. :idea:

Mites eroa väännössä/käytännön ajomukavuudessa?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Vastaa Viestiin