Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Onko kukaan laskeskellut jos ajelee hiukan isomalla Mersun dieselillä mikä on kannattavuus? Alkaa olla sen verran vähän tuo hinta ero polttonesteillä että kannattaa lakaa varmaan harkitsemaan Bensa autoa jos ajelee sen alle 30thkm vuodessa. Ja mielestäni vielä paremmalla syylä jos siinä on paljon kilometrejö ja matka-ajoa. Ainkaan tuo W211 farkku 320 cdi ei mene alle 6l mitenkään matka-ajossa. Keskikulutus on siellä 8-8,5l tuntumassa. Jos ajais esim. 2l bensa vehkeellä niin tuskin menis montaa litraa enempi kun kaupinki ajoa kuitenkin tulee sen verran vähän. Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä. Ja tietysti sekin on fakta että kohtuullinen on kulutus kun pellin allal on lähes 300hp..
Tosta noita voi laskeskella ja pähkäillä:
http://diesel-laskuri.net/
Tosta noita voi laskeskella ja pähkäillä:
http://diesel-laskuri.net/
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
En ole laskenut, vaikka ajoa tulee vain 15tkm, kun juuri se vääntö on se juttu...simppa80 kirjoitti:Onko kukaan laskeskellut jos ajelee hiukan isomalla Mersun dieselillä mikä on kannattavuus? Alkaa olla sen verran vähän tuo hinta ero polttonesteillä että kannattaa lakaa varmaan harkitsemaan Bensa autoa jos ajelee sen alle 30thkm vuodessa. Ja mielestäni vielä paremmalla syylä jos siinä on paljon kilometrejö ja matka-ajoa. Ainkaan tuo W211 farkku 320 cdi ei mene alle 6l mitenkään matka-ajossa. Keskikulutus on siellä 8-8,5l tuntumassa. Jos ajais esim. 2l bensa vehkeellä niin tuskin menis montaa litraa enempi kun kaupinki ajoa kuitenkin tulee sen verran vähän. Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä. Ja tietysti sekin on fakta että kohtuullinen on kulutus kun pellin allal on lähes 300hp..
Tosta noita voi laskeskella ja pähkäillä:
http://diesel-laskuri.net/

Sulla on ilmeisesti softattu auto ? Kerro kuinka auto muutui, kulutuksen ja ajettavuuden kannalta, missä tehtiin (jos ei ole salaisuus


S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Ei kyllä liity oikeen mitenkään tähän topikkiin mutta vastataan nyt.
Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.
Kulutus laski vasta sitä myötä kun dpf poistettiin niin fyysisesti kuin softasta. Muutoin tuo lastutus ei kyllä kaasu jalkaa kevennä ja sitä myötä polttoakin menee enemmän. Auto on tisetysti paljon mielyttävämpi ajaa kun tehoa on enempi. Jonkin aikaa kun pidättelee kaahaamasta niin kyllä se hymy aina nousee korviin kun kaasun aukaisee sen verta mukavasti se liikkuu..
Tämä minun auto on "tuikutettu".
Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.
Kulutus laski vasta sitä myötä kun dpf poistettiin niin fyysisesti kuin softasta. Muutoin tuo lastutus ei kyllä kaasu jalkaa kevennä ja sitä myötä polttoakin menee enemmän. Auto on tisetysti paljon mielyttävämpi ajaa kun tehoa on enempi. Jonkin aikaa kun pidättelee kaahaamasta niin kyllä se hymy aina nousee korviin kun kaasun aukaisee sen verta mukavasti se liikkuu..
Tämä minun auto on "tuikutettu".
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä






Aikamoiset kulutuslukemat sulla. Softaa ei varmaan ole rukattu, kun noin paljon vie.
Vanha Vitoni 110D vie saman verran, eikä sen aerodynamiikka ole kummoinen.
Vertailun vuoksi 1999 S500 keskikulutus 9-10 litraa ja matka-ajossa about 8-8.5 litraa.
Mutta mutta... Ajotyyli / keskinopeus vaikuttaa kulutukseen valtavasti. Tutulla on samanlainen pösö, kuin minulla. Mulla keskikulutus 6.8 litraa ja kaverilla yli 9.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Kertokaapa joku toinen kuka ajaa W211 320CDI V6:lla alle 8 litraan keskikulutuksen? Edellinen omistaja tuolla oli ajanut 90thkm ja ajotietokone näytti tuolle matkalle 7,6. (valehtelee sen 0,5 litraa).RAM kirjoitti:Mukavuuttahan tuossa bensa vehkeesä ei ole tosin nimeksikään kuten dieselissä![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Aikamoiset kulutuslukemat sulla. Softaa ei varmaan ole rukattu, kun noin paljon vie.
Vanha Vitoni 110D vie saman verran, eikä sen aerodynamiikka ole kummoinen.
Vertailun vuoksi 1999 S500 keskikulutus 9-10 litraa ja matka-ajossa about 8-8.5 litraa.
Mutta mutta... Ajotyyli / keskinopeus vaikuttaa kulutukseen valtavasti. Tutulla on samanlainen pösö, kuin minulla. Mulla keskikulutus 6.8 litraa ja kaverilla yli 9.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Vanhan väyrysen (200cdi) kannattavuusraja verraten bensakoneiseen menee 10000 km paikkeilla.
wiimax.fi
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Juu tässä kannattavuus laskennassa EI kannata huomioida vanhakoja bensa autoja. Niiden kulutus on sen verran korkeampi mitä uusien. Ja entä jos otetaan huomioon että noihin uusiin voisi tankata myös aina esim . +15% etanolia.
Onko täälä kellään flexi fuelia? Saako Mersua flexinä?
Onko täälä kellään flexi fuelia? Saako Mersua flexinä?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Verrataan sitten facelift-211 malleja, 320 diesel ja 280 bensa.Juu tässä kannattavuus laskennassa EI kannata huomioida vanhakoja bensa autoja. Niiden kulutus on sen verran korkeampi mitä uusien.
Kulutuksessa on eroa (mercefreakenin mukaan) ajosta riippuen 1,5-3,2 litraa dieselin hyväksi, keskimäärin reilut pari litraa.
Ei ole edelleenkään kaukana kymppitonnista se kannattavuusraja, vai pitääkö tässä verrata 211-veekuutos-dieseliä uuteen Aygoon ?

wiimax.fi
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Dealer tottakai, koska muuten tulee pettymys.
Diesel on halvempi w211 kokoluokassa käytännössä aina. Raja vaihtelee mallista riippuen 8000-13000km. Vaikka diesel olisi 20c kalliimpaa niin sittenkin se tulisi halvemmaksi jo 20tkm kohdalla. Jopa Ahvenanmaalaiset ajaa enemmän keskimäärin mitä tuo raja on. Täällä ei silti suosita diesel autoja.
Tuolla tankkaa.com hyvä katsella esim w211 bensamalleissa todellinen kulutus heittelee 9.6-11.2l/100km välillä kun dieselit on 6.5-8l/100km. Eli erotus on 3l/100km karkeasti arvioiutuna.
Silti sanon että ette osaa ajaa jos väitätte dieseliä mukavammaksi
bensa on mukavin monessa suhteessa. Ainoastaan vetohommissa ja €/km kustannuksissa diesel on ylivoimainen voittaja.
Diesel on halvempi w211 kokoluokassa käytännössä aina. Raja vaihtelee mallista riippuen 8000-13000km. Vaikka diesel olisi 20c kalliimpaa niin sittenkin se tulisi halvemmaksi jo 20tkm kohdalla. Jopa Ahvenanmaalaiset ajaa enemmän keskimäärin mitä tuo raja on. Täällä ei silti suosita diesel autoja.
Tuolla tankkaa.com hyvä katsella esim w211 bensamalleissa todellinen kulutus heittelee 9.6-11.2l/100km välillä kun dieselit on 6.5-8l/100km. Eli erotus on 3l/100km karkeasti arvioiutuna.
Silti sanon että ette osaa ajaa jos väitätte dieseliä mukavammaksi

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
No ei se rakettitiedettä sen etanolin suhteenkaan ole. RE85 maksaa noin 0,999e/litra ja kulutus nousee matkajossa 15-30% ja kaupungissa 30-60% eli jos laskee keskiarvolla 30% niin litrahinnaksi jää 1,3e. Lisäksi en näy mitään tekosyytä millä etanolin verotusta pystyttäisiin nostamaan, joten jos halvimmalla haluaa päästä nyt ja mahdollisesti myös huomenna niin kyllä flexifuel mallit kannattaa ottaa näihin diesel/bensa-kannattavuus mietintöihin.nix0n kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
En tiedä miten ymmärrät tai tota laskuri käytät mutta katsoppas freakenin sivun mukaan keskikulutus facelift farmari W211:sta. 7,6-7.9. Itselläni menee vähän reilu 8. 280 bensa ottaa matka ajossa litran enemmän kui ndiesel tuon freakenin mukaan. Jolloin tulee tälläiset lukemat diesel laskurilla:
10000km:

20000km:

Puhumattakaan matka-ajosta: (30000km)

Sitten jos aletaan tyytyä 200 kompressoriin ja vaikka 220 cdi:hin niin millä saralla ollaan sitten. En jaksa laskea mutta luulen että diesel auton kannattavuus alkaa olla mennyttä alle 30thkm..
10000km:

20000km:

Puhumattakaan matka-ajosta: (30000km)

Sitten jos aletaan tyytyä 200 kompressoriin ja vaikka 220 cdi:hin niin millä saralla ollaan sitten. En jaksa laskea mutta luulen että diesel auton kannattavuus alkaa olla mennyttä alle 30thkm..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Kellä on myydä hyviöä flexi malleja? Vois chekata ihan mielen kinnon vuoks..Paavo220 kirjoitti:No ei se rakettitiedettä sen etanolin suhteenkaan ole. RE85 maksaa noin 0,999e/litra ja kulutus nousee matkajossa 15-30% ja kaupungissa 30-60% eli jos laskee keskiarvolla 30% niin litrahinnaksi jää 1,3e. Lisäksi en näy mitään tekosyytä millä etanolin verotusta pystyttäisiin nostamaan, joten jos halvimmalla haluaa päästä nyt ja mahdollisesti myös huomenna niin kyllä flexifuel mallit kannattaa ottaa näihin diesel/bensa-kannattavuus mietintöihin.nix0n kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
En tiedä kuinka tuolla on saatu kulutkseksi dieseleillä alle 8l. V6 diesel farmari ei mee alle 8l yhdistetyssä ajossa ja piste. Täälä foorumila porukka puhuu 8-9l kulutuksista. Tai kertokaa joku joka pääse tolla 80l tankila 1000km joka kerta?Sergey kirjoitti: Tuolla tankkaa.com hyvä katsella esim w211 bensamalleissa todellinen kulutus heittelee 9.6-11.2l/100km välillä kun dieselit on 6.5-8l/100km. Eli erotus on 3l/100km karkeasti arvioiutuna.
Jos kulutus ero on 2litraa niin kuoletus on 20000km.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Ainakin mun isä ajelee ajotietokoneen mukaan 211 320cdi:llä n. 7l/100km, mutta sillä suurinosa ajosta onkin pitkänmatkan ajoa. Edit soittelinpa serkullekin tässä ja sanoi että E320cdi vie 7,44l/100km tankkaa.com tiedon perusteella. normityömatkaliikennettä porvoo-itähelsinki.
Noita lukujahan voi myös tarkkailla http://www.spritmonitor.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja pidän tuloksia aika paljo varmempina kuin mutu-lukemia, siellä 280 bensa ja 320cdi koneiden keskimääräinen kulutusero on cdi koneen hyväksi 3.3l/100km. Edelleen olen sitä mieltä että todellisen kulutuksen ero on lähempänä 3l kuin 1. Jos haluaa valehdella itselleen, niin se on taas eri asia.
Kyllä, ehdottomasti kannattaa ottaa huomioon etanoli nyt kun se yleistyy. Tietääkseni mersulla ei ole etanoliautoja? kaasuautojahan on ollut B ja E ja rahti sarjassa NGT nimellä.
oikeita tehdasvalmisteisia etanoliautojahan saa ruottista jo alle tonnilla kun alkavat olemaan neki jo kolmattakymmentä vuotta vanhoja ne ensimäiset.
Saab
Ford
Renault
VAG
Chevrolet
Ja niin edelleen. halvimmat focukset 9000kr
Keskimäärin kulutus näillä autoilla on 15-20% enemmän kuin sama auto bensiinillä ajettuna. Saab tosin tekee tässä poikkeuksen ja kulutus kasvaa entisestään 30% keskimäärin. Mutta siihen on selvä syy, Saabilla etanolilla ajettaessa moottoritehoa nostetaan, ts suorituskyky ja sitä kautta kulutus kasvaa.
Noita lukujahan voi myös tarkkailla http://www.spritmonitor.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja pidän tuloksia aika paljo varmempina kuin mutu-lukemia, siellä 280 bensa ja 320cdi koneiden keskimääräinen kulutusero on cdi koneen hyväksi 3.3l/100km. Edelleen olen sitä mieltä että todellisen kulutuksen ero on lähempänä 3l kuin 1. Jos haluaa valehdella itselleen, niin se on taas eri asia.
Kyllä, ehdottomasti kannattaa ottaa huomioon etanoli nyt kun se yleistyy. Tietääkseni mersulla ei ole etanoliautoja? kaasuautojahan on ollut B ja E ja rahti sarjassa NGT nimellä.
oikeita tehdasvalmisteisia etanoliautojahan saa ruottista jo alle tonnilla kun alkavat olemaan neki jo kolmattakymmentä vuotta vanhoja ne ensimäiset.
Saab
Ford
Renault
VAG
Chevrolet
Ja niin edelleen. halvimmat focukset 9000kr

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
S211 E 320 CDI T-modell
Effekt 224 HK ved 3800 o./min.
Dreiemoment 540 Nm ved 1600-2400 o./min.
Forbruk per 10 km
-bykjøring
1,06-1,10 liter
-langkjøring
0,59-0,64 liter
-snitt
0,76-0,81 liter
Sinänsä ihan turhaa vetää rajaa johonkin tiettyyn kilometrimäärään, muutamat tuhannet kilometrit siitä suuntaan tai toiseen kun eivät missään tapauksessa tee autonvaihtoa kannattavaksi koska vaikutus vuositasolla on kympeistä pariin sataseen.S211 E 280 T-modell
Effekt 231 HK ved 6000 o./min.
Dreiemoment 300 Nm ved 2400-5000 o/min.
Forbruk per 10 km
-bykjøring
1,38-1,41 liter med automatgir
-langkjøring
0,73-0,76 liter med automatgir
-snitt
0,97-1,00 liter med automatgir
Kyllä, mikäli käyttövoimavero on 820 euroa. Ei taida olla niin paljoa ?Jos kulutus ero on 2litraa niin kuoletus on 20000km.
Siis käyttövoimaveron osuus, perusverohan maksetaan myös bensa-autoista.
Muuten, noista yllä olevista Mercefreakenin lainauksista voi jokainen miettiä miksi diesel on paaaaaljon miellyttävämpi ajettava

wiimax.fi
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Ajotietokoneella näyttää pääsääntöisesti AINA alakanttiin. Ja vielä suurin osa matka-ajoa. Kysy Isältäsi ajaako hän 1000km tankilla? Jos ajaa niin sitten uskon että kulutus on alle 8 litraa. Tuo tankki vetää 82litraa mulla ja 1000km pääsen ainoastaan jos ajan puhdasta matkaa +500km/tankki. Uskon että se todellisen kulutuksen ero on varmaan lähempänä 3 kun ajetaan taajamassa. Ja jos puhutaan pikku pyörityksessä taajamaa niin alle 10l kulutuksen voi unohtaa tuolta CDI:ltäkin. Freakenin mukaan lähellä litraa kulutus ero kun ajetaan MATKAA. En usko että 280 Bensa vetää 9l matka-ajossa? Tai jos vetää niin siinä on jotaki aika vi*un pahas pielessä eikä sellaista kannata ostaa.Sergey kirjoitti:Ainakin mun isä ajelee ajotietokoneen mukaan 211 320cdi:llä n. 7l/100km, mutta sillä suurinosa ajosta onkin pitkänmatkan ajoa. Edit soittelinpa serkullekin tässä ja sanoi että E320cdi vie 7,44l/100km tankkaa.com tiedon perusteella. normityömatkaliikennettä porvoo-itähelsinki.
Noita lukujahan voi myös tarkkailla http://www.spritmonitor.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja pidän tuloksia aika paljo varmempina kuin mutu-lukemia, siellä 280 bensa ja 320cdi koneiden keskimääräinen kulutusero on cdi koneen hyväksi 3.3l/100km. Edelleen olen sitä mieltä että todellisen kulutuksen ero on lähempänä 3l kuin 1. Jos haluaa valehdella itselleen, niin se on taas eri asia.
Kyllä, ehdottomasti kannattaa ottaa huomioon etanoli nyt kun se yleistyy. Tietääkseni mersulla ei ole etanoliautoja? kaasuautojahan on ollut B ja E ja rahti sarjassa NGT nimellä.
oikeita tehdasvalmisteisia etanoliautojahan saa ruottista jo alle tonnilla kun alkavat olemaan neki jo kolmattakymmentä vuotta vanhoja ne ensimäiset.
Saab
Ford
Renault
VAG
Chevrolet
Ja niin edelleen. halvimmat focukset 9000krKeskimäärin kulutus näillä autoilla on 15-20% enemmän kuin sama auto bensiinillä ajettuna. Saab tosin tekee tässä poikkeuksen ja kulutus kasvaa entisestään 30% keskimäärin. Mutta siihen on selvä syy, Saabilla etanolilla ajettaessa moottoritehoa nostetaan, ts suorituskyky ja sitä kautta kulutus kasvaa.
Tätini mies kertoi juuri että on päässyt heidän uudella bemari F12 sedan 525i (R6) Matka-ajossa on päässyt 5,7l/100km jonku mittauksen mukaan. En tiedä voiko pitää paikkaansa mutta kuulostaa uskomattomalta?

Kyseinen mies (60v.) on henkeen ja vereen Bemari mies ollut aina Ralliakin ajanut bemarilla. Aina on ollut iso moottorinen 500-700 bensa bemari heillä. Sanoi että on se vaan tekniikka kehitynyt tässä vuosien saatossa kun tuota 5,7 kulutus lukemaa kertoi..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
- Paikkakunta: Hki
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Kyllähän se D kannattaa ja varsinkin kannattaa aina verrata "samanlaisia" toisiinsa. Edes 200cdi väyrynen ei kannata jos vastineeksi vertailuun otetaan joku uusi B-poloinen 3,5 litran kulutuksella. Mutta on se ajotunnekin hyvin erilainen ?.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Nelivetohan on makeimmillaan juuri talvella ja pito ei lopu, vaikka olisi lähemmäs 300 hv ja yli 600 Nm.simppa80 kirjoitti: Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.
Vastapainoksi kulutus saattaa sitten olla 9-10, jos kaupunkiajoa on paljon.
Dieselin ja vastaavan bensa-auton normikulutus voi olla aika lähellä toisiaan.
Todellisesta kulutuksesta ei ole takeita. Esim.
S211 E 320 CDI 4MATIC T-modell
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,10,1,16 liter
-langkjøring 0,68-0,69 liter
-snitt 0,83-0,86 liter
BMW 530i Xdrive Touring 2008, kulutus 12,1 / 6,3 / 8,4
http://www.7-forum.com/news/2007/bmw_5e ... ?id1=143#1" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
s211 320cdi 4maticin keskikulutus omassa käytössäni on 61475 ajetun kilometrin jälkeen 8,91 litraa (mitattu). Maantiellä sen saa menemään alle seiskan (esim. Tallinna-Riika-Tallinna, jossa mukana hieman kaupunkiajoa kummassakin päässä keskikulutus oli aika lailla 7), mutta ei kovin paljoa ja hyvin siististi pitää ajella. Kaupungissa menee helposti 11. Mercefreakenin lukemat ovat aika lähellä totuutta, mutta tuohon 8,3-8,6 keskikulutukseen pääsemiseksi pitää ajon olla aika maantiepainotteista.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
En sitä sano, että olisi huono vaihtoehto. Itselläkin ollut biopower auto. Mutta täällä köyhyyden ja työttömyyden luvatussa kehdossa myös etanolikin maksaa reilusti päälle euronPaavo220 kirjoitti:No ei se rakettitiedettä sen etanolin suhteenkaan ole. RE85 maksaa noin 0,999e/litra ja kulutus nousee matkajossa 15-30% ja kaupungissa 30-60% eli jos laskee keskiarvolla 30% niin litrahinnaksi jää 1,3e. Lisäksi en näy mitään tekosyytä millä etanolin verotusta pystyttäisiin nostamaan, joten jos halvimmalla haluaa päästä nyt ja mahdollisesti myös huomenna niin kyllä flexifuel mallit kannattaa ottaa näihin diesel/bensa-kannattavuus mietintöihin.nix0n kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että kun ajellaan etanolilla, niin kulutus nousee jonkun verran. Riippuu ihan siitä, paljonko RE85 hinta sattuu olemaan mittarilla, että jääkö halvemmaksi kun bensa.

S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
tässä oli kyse Tonyn autosta, oletin takavetoseks.. Ei sinunJarkkoN kirjoitti:Nelivetohan on makeimmillaan juuri talvella ja pito ei lopu, vaikka olisi lähemmäs 300 hv ja yli 600 Nm.simppa80 kirjoitti: Älä laita talvea vasten softaa. EI siitä mitää hyötyä ole. Ihan liikaa on potkua 320 vakionakin talvella.

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Simppa80, kyllä sillä se kuulema ajelee sen 1100km aina tankkausten välillä eikä ole tietääkseni mikään optiotankki edes joka olis isompi. Se 1000km/tankkaus ollu aina vaatimuksena.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Ok. Pitää uskoaSergey kirjoitti:Simppa80, kyllä sillä se kuulema ajelee sen 1100km aina tankkausten välillä eikä ole tietääkseni mikään optiotankki edes joka olis isompi. Se 1000km/tankkaus ollu aina vaatimuksena.

Minä olen tuon 1100km päässyt kun kävin ensin reissun Vaasassa ja puhdasta matka-ajoa tuli se +650km. Nopeusajoutuksetkin kerkes muuttua ni 90km/h posottelin. Normaalisti kun ajan tuota 25km työmatkaa ja vien vaimon keskustaan töihin niin 1000km pääsen vain jos ajan tuota motaria tasan 100km/h eikä montaa kertaa kestä tankilli sella polkaista kunnolla.
Isälläs on varmaan kohtuu rauhallinen kaasujalka ja aika vähän taajama-ajoa.
Nii ja on mulla wepasto + kesällä oli 20" vanteet. Kovin lukema kesällä tuli kun pääsin tankillisellla 740km.


Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Jos polttoainehinnat katsotaan tämän päivän hinnoilla tuosta naapuriaseman pumpulta, niin diesel ~1,6€ ja bensa ~1,7€.
Eli dieselin polttoainekulu ~12€/100km ja bensa-autolla ~18€.
Tuosta kun laskee, että dieselistä pitää maksaa ~30€/kk kovempia veroja, niin 500km riittää, jotta alkaa päästä voitolle. Eipä tuossa kyllä mitään merkittäviä tienaa, vaikka vähän normia enemmänkin ajaisi. Jos nyt tuon enemmän ajetun CDI:n ylimääräiset hoitokulut edes osittain
.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Jos polttoainehinnat katsotaan tämän päivän hinnoilla tuosta naapuriaseman pumpulta, niin diesel ~1,6€ ja bensa ~1,7€.
Eli dieselin polttoainekulu ~12€/100km ja bensa-autolla ~18€.
Tuosta kun laskee, että dieselistä pitää maksaa ~30€/kk kovempia veroja, niin 500km riittää, jotta alkaa päästä voitolle. Eipä tuossa kyllä mitään merkittäviä tienaa, vaikka vähän normia enemmänkin ajaisi. Jos nyt tuon enemmän ajetun CDI:n ylimääräiset hoitokulut edes osittain


-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
- Paikkakunta: Hki
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Juu ja täsä verrataan sitten 200hp diesel VS. 300hp V8. bensa. Kulutusero kuitenkin vain 3 / 100km.RH kirjoitti:Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Paljon on kyllä tullut kilsoja. Tähän pitää vaan kysyä että minkä moisella autolla on tullut noin paljon kilsoja taitettua? Veikkaampa etä Mersu se ei ole ollutripuliranne kirjoitti:Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Mitä tuo nyt mitään? Vaimo ajeli loppukesästä/alkusyksystä työmatkat omalla autolla vaihteluksi noille julkisille. vajaan parin tunnin istunto autossa päivittäin + pikkusen muita vapaa-ajan ajoja päälle teki jo 4tkm/kk.simppa80 kirjoitti:Paljon on kyllä tullut kilsoja. Tähän pitää vaan kysyä että minkä moisella autolla on tullut noin paljon kilsoja taitettua? Veikkaampa etä Mersu se ei ole ollutripuliranne kirjoitti:Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.
Pääsisköhän jollain C200CDI:llä oikein pihistellen maantieajossa oikeille alle viiden lukemille?
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
simppa80 kirjoitti:Juu ja täsä verrataan sitten 200hp diesel VS. 300hp V8. bensa. Kulutusero kuitenkin vain 3 / 100km.RH kirjoitti:Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Mites eroa väännössä/käytännön ajomukavuudessa?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic