w163 pakettiautoksi
w163 pakettiautoksi
Tuli hankittua ML 400 CDI -03, jossa on melko suolaiset verot ja vakuutukset henkilöautona. Meidän perheessä kun takapenkillä matkustaa vain kauppakassi, niin ei ollut mitään estettä ajoneuvoluokan muutokselle. Verolaskuri antoi HA:lle 950€/v ja PA:lle 485€/v. Lisäksi pakettiauton vakuutus on joitain satasia halvempi, ja kaiken lisäksi mulla on ennestään pakun bonuksia, joita ei voi henkilöautoon siirtää. Ei kun hommiin.
Penkit olivat kiinni uros-torx -kantaisilla pulteilla, onneksi hyllystä löytyi yksi E16 torx-hylsy joitain Saabin asennusperuja. Oikea koko lienee 15, väljältä tuntui tuo hylsy mutta onneksi pultinpäät kestivät.
Penkit irtosi ja punalamppu syttyi. SRS ei pitänyt siitä, että takapenkin turvavöiden kiinnittimiä ei enää löytynyt. Apu löytyi tältä foorumilta, ja kiinnittimet koodattin pois aktiivisesta softasta. SRS-valo sammui.
Ideana oli se, että puusta rakennettu kehikko pultataan kiinni penkkien kiinnityspisteisiin. Suunnittelu alkakoon.
2x2 puutavara kiinnitetään 10mm pulteilla ja 30mm rikoilla upotettuna, jotta päälle voi rakentaa.
Ensimmäinen kiinni, siis ensimmäinen auki.
Pultin reikiin kotelosuojaa ja polkupyörän sisäkumista leikattu tiiviste puiden ja metallipohjan väliin. Hienoa, että Tectyl pystyy toimittamaan mallikohtaista kotelosuojaa
Kehys on valmis. Etupään palikat on ainoastaan tuet, jotka on tiukasti sovitettu pohjan ja poikkipuun väliin.
Pohjalevy on 12mm havuvaneria, joka on leikattu -köh- todella tyylikkäästi istuvaksi.
Mutta ei siitä hassumman näköinen tullut kun sen naamioi Mätönetin, mitähän tuo on nimeltään, sisustuskarvalla:
Joka oli muuten raivostuttavan hyvin tarttuvaa, varsinkin itseensä liimapinnat vastakkain. There is no Undo. No, aina pitää ostaa kaksi, harjoittelukappale ja kova versio. Niin nytkin.
Värikään ei ole häiritsevän erilainen kun unohdetaan samamavalo ja kattellaan normisumussa.
Kelpasi vielä inssillekin ja leima tuli. Ei tarroja takaluukkuun ja satasta saa kaasuttaa. Ainakin.
Tärkeintä on tietysti tyytyväinen asiakas. Jawohl, gutgemacht kübelwagen!
Penkit olivat kiinni uros-torx -kantaisilla pulteilla, onneksi hyllystä löytyi yksi E16 torx-hylsy joitain Saabin asennusperuja. Oikea koko lienee 15, väljältä tuntui tuo hylsy mutta onneksi pultinpäät kestivät.
Penkit irtosi ja punalamppu syttyi. SRS ei pitänyt siitä, että takapenkin turvavöiden kiinnittimiä ei enää löytynyt. Apu löytyi tältä foorumilta, ja kiinnittimet koodattin pois aktiivisesta softasta. SRS-valo sammui.
Ideana oli se, että puusta rakennettu kehikko pultataan kiinni penkkien kiinnityspisteisiin. Suunnittelu alkakoon.
2x2 puutavara kiinnitetään 10mm pulteilla ja 30mm rikoilla upotettuna, jotta päälle voi rakentaa.
Ensimmäinen kiinni, siis ensimmäinen auki.
Pultin reikiin kotelosuojaa ja polkupyörän sisäkumista leikattu tiiviste puiden ja metallipohjan väliin. Hienoa, että Tectyl pystyy toimittamaan mallikohtaista kotelosuojaa
Kehys on valmis. Etupään palikat on ainoastaan tuet, jotka on tiukasti sovitettu pohjan ja poikkipuun väliin.
Pohjalevy on 12mm havuvaneria, joka on leikattu -köh- todella tyylikkäästi istuvaksi.
Mutta ei siitä hassumman näköinen tullut kun sen naamioi Mätönetin, mitähän tuo on nimeltään, sisustuskarvalla:
Joka oli muuten raivostuttavan hyvin tarttuvaa, varsinkin itseensä liimapinnat vastakkain. There is no Undo. No, aina pitää ostaa kaksi, harjoittelukappale ja kova versio. Niin nytkin.
Värikään ei ole häiritsevän erilainen kun unohdetaan samamavalo ja kattellaan normisumussa.
Kelpasi vielä inssillekin ja leima tuli. Ei tarroja takaluukkuun ja satasta saa kaasuttaa. Ainakin.
Tärkeintä on tietysti tyytyväinen asiakas. Jawohl, gutgemacht kübelwagen!
Re: w163 pakettiautoksi
Mitä tuo G tarkotta tuossa ajoneuvoluokassa? Farkkupaku on ainakin N1! Vai saadaanko tuolla G:llä sitten nuin kovat verot kuitenkin?
Re: w163 pakettiautoksi
Ilmeisesti jotain firman vakuutuksia, yksityisellä bonukset kyllä siirtyy henkilöauton ja pakun välillä tarvittaessa.mulla on ennestään pakun bonuksia, joita ei voi henkilöautoon siirtää
wiimax.fi
Re: w163 pakettiautoksi
Maastopakettiauto. Verot laskin HA/PA, en tiedä vaikuttaako G asiaan mitenkään. Autoverolaskuriin syötettiin nimenomaan w163/03, 288g/km ja 2870kg ja valittiin HA/PA. Maastovaihtoehtoa ei edes ollut. Eli kai se ottaa huomioon, kun tämä on alunperin M1G.
Re: w163 pakettiautoksi
Ei vaan 4 vuotta yksityisessä käytössä ollut Hilux. OP Pohjolan virkailija väitti, että ei siirry. Voikohan olla yhtiökohtaisia eroja?dealer kirjoitti:Ilmeisesti jotain firman vakuutuksia, yksityisellä bonukset kyllä siirtyy henkilöauton ja pakun välillä tarvittaessa.mulla on ennestään pakun bonuksia, joita ei voi henkilöautoon siirtää
Re: w163 pakettiautoksi
No jopas. Minulla on ollut Pohjolassa vakuutettuna sekä henkilö- että pakettiautoja ja bonuksia on voinut sujuvasti siirtää niiden välillä.
Ajoneuvoluokkia on Pohjolan mukaan kolme
1) auto
2) moottoripyörä
3) moottorityökoneet
ja noiden luokkien välillä ei voi siirtää vahinkohistoriaa mutta niiden sisällä voi kunhan molemmat ovat yksityisiä ajoneuvoja.
Tuolta liikennevkuutusehdot:
https://www.pohjola.fi/pohjola/henkiloa ... 00&srcpl=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajoneuvoluokkia on Pohjolan mukaan kolme
1) auto
2) moottoripyörä
3) moottorityökoneet
ja noiden luokkien välillä ei voi siirtää vahinkohistoriaa mutta niiden sisällä voi kunhan molemmat ovat yksityisiä ajoneuvoja.
Tuolta liikennevkuutusehdot:
https://www.pohjola.fi/pohjola/henkiloa ... 00&srcpl=8" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: w163 pakettiautoksi
Oletko miettinyt koiraverkon laittoa tuohon puuosaan? Itse laitoin Paavossa, kun vastaavalla tavalla paketointi toteutettiin. Voin suositella, pysyy tavarat tavaratilan puolella ja tarvittaessa sen saa helposti alas.
Re: w163 pakettiautoksi
Koiralle tulee ainakin häkki. Periaatteessa helpottaisi kyllä, jos romut voisi pönkätä eteen jotain tukevaa vasten. Nyt kun kiinnityspisteitä on ainoastaan takaosassa, joutuu raskaammat tavarat vetämään liinalla kiinni sinne. Edestä pitäisi myös päästä helposti käsiksi takatilan tavaroihin, mielellään "lennosta"; eväät jne. Positiivinen ongelmahan tämä on pelkästään kun tavaran sijoitteluun tilaa on runsaasti.
Re: w163 pakettiautoksi
Itselläkin ois sama homma edessä.
Miten nuo turvavyöt saatiin pois toiminnasta? Staarilla?
Tosin mulla on 7-paikkanen joten pitää vielä selvittää että saako sen varmasti myös takaisin 7-paikkaseksi henkilöautoksi.
Miten nuo turvavyöt saatiin pois toiminnasta? Staarilla?
Tosin mulla on 7-paikkanen joten pitää vielä selvittää että saako sen varmasti myös takaisin 7-paikkaseksi henkilöautoksi.
Viimeksi muokannut Mika.T, La 01.12.2012 11:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: w163 pakettiautoksi
Sillähän ne vyöt saa kuitattua pois käytöstä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w163 pakettiautoksi
Missä/miten tarkalleen ottaen saisi noi taka vyöt kuitattua pois (Jyväskylän seudulla)? Soitin Ylämaan autohuoltoon niin sieltä sanoi et pitäisi ne turvavyön kiristys panokset olla siellä kiinni, onko näin? Leimalle menossa ja toi valo on ainut (?) mistä kiinni nyt...
Re: w163 pakettiautoksi
...eikö niitä turvavöitä voi/pysty jättämään levyn alle
...vai onko kiinni penkeissä
...vai onko kiinni penkeissä
Re: w163 pakettiautoksi
Penkeissä oli "töpselit" kiinni ja keskivyö muistaakseni... Sivuilla sit itse vyöt pilareissa.
Re: w163 pakettiautoksi
Onnistuiskos ihan vastuksella korvata nuo ? Aika pieni vastus ohmimäärältään, joka sitten palaa poikki kolarin sattuessa kun auto kiristää vyöt. Mitaa siitä liittimeltä mitä näkyy, tosin siellä on luultavasti kuparikäämiä mutta ei se tietokone sitä kovin tarkkaan pysty näkemään mitä siellä on ilman että tekee koepamautuksen.
Luultavasti siellä on ylösvetovastukset konffattu ECU mikropiirin sisällä aktiiviseksi ja kun turvavyön käämi häviää tuo pinna nousee ylös ja ECU pistää punavalon päälle.
(Tai jos siellä on paljon nastoja liittimellä niin tämäkin vinkki on hyödytön).
Luultavasti siellä on ylösvetovastukset konffattu ECU mikropiirin sisällä aktiiviseksi ja kun turvavyön käämi häviää tuo pinna nousee ylös ja ECU pistää punavalon päälle.
(Tai jos siellä on paljon nastoja liittimellä niin tämäkin vinkki on hyödytön).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w163 pakettiautoksi
Nyt täytyy kyllä tunnustaa oma typeryyteni, kuukauden päivät enemmän ja vähemmän aktiivisesti katellu jos ossaisin jottain tehä vaan ei onnistu! Osaisiko joku neuvvoa mistä löytäsi Keski-Suomen alueelts jonkun joka tuon pirun SRS valon sais poies? Alkaa jo tulla uniin kyseinen valon perkele
Re: w163 pakettiautoksi
Morjens,
Starilla se SRS kuitattiin pois. Aikansa kun valikoita tutkii niin saksankielen taitoinen sieltä oikean pois ruksittavan kohdan löytää ja saksankielen taidotonkin arvaa, kuten paikallisen maksullisia Star-palveluita tarjoavan hepun kanssa tapahtui. Valo sammui eikä sen koommin syttynyt.
Kovasti kyllä tykkäsin ML:stä pakettiautona. Tavaraa mahtui kyytiin liikaakin ja keskikokoiselle koirallekin jäi lokoisat tilat. Harmi vaan, että tuo Rommeli oli koko ajan hajalla. KP-pumppu vuoti, alavesiletkut antautui, alustasta löytyi klappia hylkäyksen edestä (epäkeskopultti 80e + muut tangot ja tyristorit, päälle nelipyöräsuuntaus), käynnistymisongelmia, Eberi huollettiin, ei pukkaa lämmintä ilmaa ohjaamoon kovalla pakkasella, uudet hehkutulpat x8, IAT sensori ja lopulta kamelin selkä katkesi siihen, että vaihdelaatikko jumitti safe modeen kolmoselle. Kun kaikki tämä tapahtui 10 kk aikana niin lopulta ajoin ML:n suoraan vaihdelaatikkoremontista paikallisen Wetterin pihaan, kulkematta lähtöruudun kautta.
Niin paljon kuitenkin tilavasta maasturista tykkäsin, että lyhyen Subaru Outback -harharetken jälkeen nyt alla on samalla periaatteella pakettiautoksi rakennettu VW Touareg. VAGginneessa tykkään siitä, että Ross-Tech VAG-COMin saa ikiomaksi kolmella sadalla, kun Star-perheessä sillä rahalla sanotaan muutaman kerran päivää. No, mersu ei olekaan perseaukisten auto.
Starilla se SRS kuitattiin pois. Aikansa kun valikoita tutkii niin saksankielen taitoinen sieltä oikean pois ruksittavan kohdan löytää ja saksankielen taidotonkin arvaa, kuten paikallisen maksullisia Star-palveluita tarjoavan hepun kanssa tapahtui. Valo sammui eikä sen koommin syttynyt.
Kovasti kyllä tykkäsin ML:stä pakettiautona. Tavaraa mahtui kyytiin liikaakin ja keskikokoiselle koirallekin jäi lokoisat tilat. Harmi vaan, että tuo Rommeli oli koko ajan hajalla. KP-pumppu vuoti, alavesiletkut antautui, alustasta löytyi klappia hylkäyksen edestä (epäkeskopultti 80e + muut tangot ja tyristorit, päälle nelipyöräsuuntaus), käynnistymisongelmia, Eberi huollettiin, ei pukkaa lämmintä ilmaa ohjaamoon kovalla pakkasella, uudet hehkutulpat x8, IAT sensori ja lopulta kamelin selkä katkesi siihen, että vaihdelaatikko jumitti safe modeen kolmoselle. Kun kaikki tämä tapahtui 10 kk aikana niin lopulta ajoin ML:n suoraan vaihdelaatikkoremontista paikallisen Wetterin pihaan, kulkematta lähtöruudun kautta.
Niin paljon kuitenkin tilavasta maasturista tykkäsin, että lyhyen Subaru Outback -harharetken jälkeen nyt alla on samalla periaatteella pakettiautoksi rakennettu VW Touareg. VAGginneessa tykkään siitä, että Ross-Tech VAG-COMin saa ikiomaksi kolmella sadalla, kun Star-perheessä sillä rahalla sanotaan muutaman kerran päivää. No, mersu ei olekaan perseaukisten auto.
Re: w163 pakettiautoksi
Ois pakuksi rekisteröinti myös ajankohtaista ML:ään ja tuomio oli katsastuskonttorilta, että pitää ottaa vähintään istuinosa pois. No sehän ei näistä onnistu, kun rakennetta tutkailin. Vai voisko istuintyynyt jotenkin irti saada? Olisi helppotöisin, kun saisi jättää penkit paikalleen ja vaikka metallipannalla kiristys yli. Ei jäis varastoonkaan mokomat lojumaan, kun ei niitä raaski hävittääkään. Vai onko muita vaihtoehtoja olemassa kuin Talldegan versio, joka on kyllä tyylikäs, mutta vaatii vähän töitä? Nettiautossa näytti olevan ainakin yksi w163 pakuna myytävänä, jossa penkit ovat nätisti nipussa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)