D-turbojen öljynlämmöt ja öljynpaineet

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

D-turbojen öljynlämmöt ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja epk »

öljynlämpömittari odottaa paikalleen laittoa, kyselisin mitäs muilla on lämmöt ? normiajossa ja kengittäessä.

Sama kyssä öljyn paineille. Omassa nuo paineet on siinä ~2.2 pienehkön "revittelyn" jälkeen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14261
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: D-turbojen öljynlämmöt ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

epk kirjoitti:Sama kyssä öljyn paineille. Omassa nuo paineet on siinä ~2.2 pienehkön "revittelyn" jälkeen.
Minulla näyttää paineet olevan lämpimällä moottorilla 1,5-2 välillä. Ex-omistaja oli huoltsikan pitäjä Lahdessa, koneessa taitaa olla sisällä 0W-50?:t tai vastaavat. Pitää vaihtaa tulevana viikonloppuna.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hyvät paineet tuntuu olevan.

Omassa oli ensin lämpimänä lähes 0, mutta sitten pienen jälkiremontin jälkeen pysyvät siinä 1.2Bar nurkilla mekaanisella mittarilla mitattuna.

Turbo näyttää hukkaavan jonkinverran sitä painetta. Onhan se yksi ylimääräinen öljyreikä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Paineet on lämpimänä (matalalla) tyhjäkäynnillä n. 1.5-2.2bar. Öljynä Castrolin 5W-40 Magnatechit. Öljynpaineet saa nostettua haluamikseen tyhjäkäyntiruuvia säätämällä. Säätö on itse muokattu ja kierrokset saa asetettua haluamakseen välillä "liian pienet kierrokset" - "liian suuret kierrokset". :lol:

Öljynpaineista ei kannata murehtia kunhan niitä vain on koneen käydessä. Onkos uudemmissa painemittareissa merkattu oikeaan reunaan pienellä tekstillä ja viivalla paineet 0.6, 1.1 ja 2.2bar? (muistaakseni nuo lukuarvot) Minulla löytyy nuo merkinnät, mitähän varten siellä ovat?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on öljynpaineet oikein kuumaksi ajettuna 1.2-1.5, riippuen tyhjäkäynnistä. Ölynlämmöistä ei ole käsitystä, kun ei ole mittaria. "Tieto tuo tuskaa" :lol:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mihinkähän se öljyn lämpömittarin antura olisi helpoin laittaa olisikohan ideaa laittaa se öljyn tyhjennys ropun tilalle...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

petska kirjoitti:Mihinkähän se öljyn lämpömittarin antura olisi helpoin laittaa olisikohan ideaa laittaa se öljyn tyhjennys ropun tilalle...
itse laitoin anturin öljypohjaan, anturissa 1/8 kierre ja samanlaisen tein öljypohjaan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kovan revityksen jälkeen reilu 1,5. Normiajossa pysyy yli 2:ssa.

EPK:lla oli ainakin viimeksi, kun nähtiin tyhjäkäynti korkeampi, kun minulla. Ei näitä voi oikein verrata, kun 50r:n tyhjäkäynti ero vaikuttaa jo varmaan 0,5 bar. Ja näissä säädetyissä pumpuissa tyhjäkäynnit heittelee keskenään ihan varmasti +-50r:ää.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tottahan tuo taitaa olla,

onkos samulin lämpömittari jo asennettu ?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

epk kirjoitti:tottahan tuo taitaa olla,

onkos samulin lämpömittari jo asennettu ?
Ei ole vielä paikallaan. Täytyy tuossa kannen irrotuksen yhteydessä ottaa öljypohja pois ja tehdä anturalle paikka.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Oletteko muuten laittaneet erillistä maadoitusjohtoa tuohon ö-lämpöanturiin? Vai saako tarvittavan maadoituksen öljypohjasta?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Samuli H kirjoitti:Oletteko muuten laittaneet erillistä maadoitusjohtoa tuohon ö-lämpöanturiin? Vai saako tarvittavan maadoituksen öljypohjasta?
mun autometerin mittarin ohjeissa sanottiin että pitää maadoittaa mahd. lähelle itse anturia, mutta hyvin on pelannut keskikonsolin isosta maadoitus pultistakin.



mulla lämmöt nousee siihen 80 asteeseen, sitten hitaasti 90 asteeseen. Ja kun antaa kenkää niin nousee vähän alle sataseen ja siitä sit laskee taas vähä reilu 90 asteeseen. Mikä olis koneen kannalta ideaali, eli kannattaako öljycooleri hankkia ??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Oletteko muuten laittaneet erillistä maadoitusjohtoa tuohon ö-lämpöanturiin? Vai saako tarvittavan maadoituksen öljypohjasta?
mun autometerin mittarin ohjeissa sanottiin että pitää maadoittaa mahd. lähelle itse anturia, mutta hyvin on pelannut keskikonsolin isosta maadoitus pultistakin.



mulla lämmöt nousee siihen 80 asteeseen, sitten hitaasti 90 asteeseen. Ja kun antaa kenkää niin nousee vähän alle sataseen ja siitä sit laskee taas vähä reilu 90 asteeseen. Mikä olis koneen kannalta ideaali, eli kannattaako öljycooleri hankkia ??
Alkuperäinen öljynjäähdyttäjä toimii niin että termostaatti avautuu vasta 105 asteen lämmöissä ja täysavautuminen on 120 asteessa, toki siitä taitaa virrata koko ajan hiukan öljyä läpi. Kuitenkin vielä ei ole hätää noilla lämmöillä.
Viimeksi muokannut Mauri H., La 16.10.2004 13:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no hyvä homma, täytyy siis miettiä uudestaan mahdollisten uusien elementtien kanssa :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Omaan projektiin on öljypohjaan hitsattu paksunnos johon maanantaina pitää tehdä kierteet ja asentaa SPA:n mittarin anturi, samanlainen tulee myös laatikon öljypohjaan, ja itse mittari on tuplanäyttöinen digitaalinen erittäin monipuolisilla toiminnoilla. mm hälytysrajat saa annettua, muisti löytyy ja lisälaitteita, esim. magneettiventtiileitä, termostaatteja, flektejä saa ohjattua ja niiden kytkeytymislämmöt säädettyä.Muitakin toimintoja löytyy kasapäin. Halpa se ei todellakaan ole :lol:

Mittarit ovat tälläisiä, omassa musta pohja ja kromin värinen kehys, taustavalon väri on säädettävissä:

Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oho, go for the extreme :P

tulee jo mieleen kotitietsan flektisäätöpaneeli, paitsi että nuo on jo hitosti paremmat .

Mitä luokkaa maksaa ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:Mitä luokkaa maksaa ?
Paha sanoa kun ei ole laskua tullut, mutta muistaakseni 250 $ maksoi yksi mittari kuluineen.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Menee jo aika hifistelyksi. 8)

Täytyy katsoa miten tuo bilteman 11e mittari toimii ja miettiä sitten jatkotoimenpiteitä. :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kun kerran tehdään niin sitten ihan kaikki tehdään kunnolla, kustannuksia säästämättä, se on nykyisen projektin motto.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Onko sulla linkkiä, mistä tuota mittaria saisi ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

XUX63 kirjoitti:Onko sulla linkkiä, mistä tuota mittaria saisi ?
http://www.spatechnique.com/

Suosittelen, erittäin tarkka ja helppokäyttöinen, en pois vaihtaisi.

Vaikka tykkäänkin viisarimittareista, niin öljylämmöt on parempi digitaalisena.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:<...>digitaalinen erittäin monipuolisilla toiminnoilla. mm hälytysrajat saa annettua, muisti löytyy ja lisälaitteita, esim. magneettiventtiileitä, termostaatteja, flektejä saa ohjattua ja niiden kytkeytymislämmöt säädettyä.Muitakin toimintoja löytyy kasapäin. Halpa se ei todellakaan ole :lol:
...eli laittanet sellaisen solenoidin, joka läväyttää kaasujalkapohjaan piikin oikeen kunnolla jos lämmöt alkaa nousemaan. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin