c124 ASD-perä..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
- Paikkakunta: Kälviä
c124 ASD-perä..
Morjens! Elikkä c124 300-24 -91 auto kyseessä ja asd valo palaa. Yhdistin diagnoosiboxista 1, 5 navat ja valo vilkahti 8 kertaa. Eli vikana pitäs olla jarruvalokytkin tai magneettiventtiili. Vaihdoin jarruvalokytkimen uuteen koska puhuivat että se on yleisin vika. kävin soralla polkasemassa mutta kolmio ei vilkkunut mittaristossa mutta kahta rantua tuli kummiski. eli onko perä ehjä ?
Re: c124 ASD-perä..
Saattaa olla että sen kolmion polttimo on vaa palanu, jos se tätä ennen on toiminu ni sit en tiä mis on vika. Omassa S124 ei pala kolmion valo lainkaa mut kyllä toi ASD-perä toimii sillai ku kuuluukin. 444tkm on ajettu tolla peräl ni vähä siinä jo väljää on 

Re: c124 ASD-perä..
Jatkuva palaminen ilmeisesti loppui? Palaako kun virrat kääntää päälle? Jos palaa niin et vaan polkenu tarpeeksi jos soralla ei syttyny.w124 coupé kirjoitti:Morjens! Elikkä c124 300-24 -91 auto kyseessä ja asd valo palaa. Yhdistin diagnoosiboxista 1, 5 navat ja valo vilkahti 8 kertaa. Eli vikana pitäs olla jarruvalokytkin tai magneettiventtiili. Vaihdoin jarruvalokytkimen uuteen koska puhuivat että se on yleisin vika. kävin soralla polkasemassa mutta kolmio ei vilkkunut mittaristossa mutta kahta rantua tuli kummiski. eli onko perä ehjä ?

Lukkohan on päällä osittain kiihdyttäessäkin. Johtuu pienten ja isojen tasauspyörien geometriasta. Mitä tiukempi kiihdytys sitä kovempaa isot tasauspyörät puskee pieniä tasauspyöriä ja sitä tiukemmin puristuu nippuun ASD:n kitkapakat. Tästä syystä kaupunkiajossa risteyksistä käännyttäesä kannattaisi malttaa meinaan jos paljon ajaa kaupunkia ja polkee niin ne kitkapakat kuluu. Toisaalta ajettavaksihan ne autot on tehty

- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: c124 ASD-perä..
Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?Jari Ke kirjoitti:Lukkohan on päällä osittain kiihdyttäessäkin. Johtuu pienten ja isojen tasauspyörien geometriasta. Mitä tiukempi kiihdytys sitä kovempaa isot tasauspyörät puskee pieniä tasauspyöriä ja sitä tiukemmin puristuu nippuun ASD:n kitkapakat. Tästä syystä kaupunkiajossa risteyksistä käännyttäesä kannattaisi malttaa meinaan jos paljon ajaa kaupunkia ja polkee niin ne kitkapakat kuluu. Toisaalta ajettavaksihan ne autot on tehty
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: c124 ASD-perä..
mistä hitosta tälläistä tietoa tulee jatkuvasti... mersun ASD perässä ei ole minkään %:n lukkoa ilman hydrauliikka/ulkopuolista painetta (se perinteinen rasvanippa + vaseliini prässillä painetta)hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
30 % lukko on vain auton käydessä, koska silloin hydrauliikka pumppu tekee sitä painetta ja järjestelmä paineistaa perän, jos se ei riitä ja auto alkaa kuopimaan, järjestelmä päästää täydet paineet perään ja saadaan "100 % lukko" aikaan, joka kuitenkin hellittää sitten viimeistään 50 km/h nopeudessa...
auton ollessa sammuksissa/hydrauliikan puuttuessa, ASD perä on kuten normi avoin perä, mitään lukkoa sieltä ei löydy ja matka katkea kuin kanan lento, jos ottaa toisen vetarin pois... toimivalla ASD perällä taas voi ajaa vaikka vain yhdellä vetarilla, kokeiltu on...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: c124 ASD-perä..
Sanopa se! Näin meikäläisille opetetaan vääriä asioitanapa kirjoitti:mistä hitosta tälläistä tietoa tulee jatkuvasti... mersun ASD perässä ei ole minkään %:n lukkoa ilman hydrauliikka/ulkopuolista painetta (se perinteinen rasvanippa + vaseliini prässillä painetta)hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?


Mistä tietää miten paljon painetta rasvanippa-vaseliiniprässi -systeemillä tulee laittaa? Trial & error, vai?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: c124 ASD-perä..
Kyllä mulla pyörii ihan vapaasti. Huomaa renkaanvaihdossa. Tämä tilanne on sama kuin hydrauliikkaa ei olisi ollenkaan. Kaikki peränhilut mä vaihdoin reipas vuosi sitten.hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
Sitä en o kokeillu jos auto on käynnissä et onko silloin. Epäilen ettei ole.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
- Paikkakunta: Kälviä
Re: c124 ASD-perä..
Asd valo paloi jo silloin kun auton ostin. Ja palaa edelleen kokoajan. Ja soralla polkasin lämän tiskiin ja usiampi 10mertiä kahta rantua tuliJari Ke kirjoitti:Jatkuva palaminen ilmeisesti loppui? Palaako kun virrat kääntää päälle? Jos palaa niin et vaan polkenu tarpeeksi jos soralla ei syttyny.w124 coupé kirjoitti:Morjens! Elikkä c124 300-24 -91 auto kyseessä ja asd valo palaa. Yhdistin diagnoosiboxista 1, 5 navat ja valo vilkahti 8 kertaa. Eli vikana pitäs olla jarruvalokytkin tai magneettiventtiili. Vaihdoin jarruvalokytkimen uuteen koska puhuivat että se on yleisin vika. kävin soralla polkasemassa mutta kolmio ei vilkkunut mittaristossa mutta kahta rantua tuli kummiski. eli onko perä ehjä ?
Lukkohan on päällä osittain kiihdyttäessäkin. Johtuu pienten ja isojen tasauspyörien geometriasta. Mitä tiukempi kiihdytys sitä kovempaa isot tasauspyörät puskee pieniä tasauspyöriä ja sitä tiukemmin puristuu nippuun ASD:n kitkapakat. Tästä syystä kaupunkiajossa risteyksistä käännyttäesä kannattaisi malttaa meinaan jos paljon ajaa kaupunkia ja polkee niin ne kitkapakat kuluu. Toisaalta ajettavaksihan ne autot on tehty

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
- Paikkakunta: Kälviä
Re: c124 ASD-perä..
Ja kolmion polttimo on ehjä kun siinä vilkahtaa valo kyn virrat kytkee päälle.
Re: c124 ASD-perä..
No juu, jos häiriövalo palaa (eli häiriö on päällä), niin kolmiovalo ei syty. Eikä se varmaankaan silloin myöskään avaa venttiiliä, jotta perä sais täyden paineen. Edellä mainittu about 30% lukko selittänee ne kaksi sutimisjälkeä hiekalla.w124 coupé kirjoitti:Asd valo paloi jo silloin kun auton ostin. Ja palaa edelleen kokoajan. Ja soralla polkasin lämän tiskiin ja usiampi 10mertiä kahta rantua tuli
Häiriövalo pitää kuitata pois päältä, sen jälkeen se alkaa toimia normaalisti, jos mikään järjestelmän vika ei laita häiriötä uudestaan päälle. Kuittaus pois siis samalla systeemillä kuin vian etsintä: navat1 ja 5 yhteen about 10 sekuntia tai jottain sinne päin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
- Paikkakunta: Kälviä
Re: c124 ASD-perä..
Aika outoa koska pidin napoja 1-5 kytkettynä noin 10sek auton käydessä niin ei valo sammunut hetkeksikään. Misshän tämä magneetti venttiili sijaitsee jos sen vaihtaisi. Onko kellään tietoa?
Re: c124 ASD-perä..
Tässä on kahta tietoa eri lähteistä:napa kirjoitti:mistä hitosta tälläistä tietoa tulee jatkuvasti... mersun ASD perässä ei ole minkään %:n lukkoa ilman hydrauliikka/ulkopuolista painetta (se perinteinen rasvanippa + vaseliini prässillä painetta)hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
30 % lukko on vain auton käydessä, koska silloin hydrauliikka pumppu tekee sitä painetta ja järjestelmä paineistaa perän, jos se ei riitä ja auto alkaa kuopimaan, järjestelmä päästää täydet paineet perään ja saadaan "100 % lukko" aikaan, joka kuitenkin hellittää sitten viimeistään 50 km/h nopeudessa...
auton ollessa sammuksissa/hydrauliikan puuttuessa, ASD perä on kuten normi avoin perä, mitään lukkoa sieltä ei löydy ja matka katkea kuin kanan lento, jos ottaa toisen vetarin pois... toimivalla ASD perällä taas voi ajaa vaikka vain yhdellä vetarilla, kokeiltu on...
Mersun oman dokumentaation (WIS) mukaan perässä olevat kitkalevyt puristetaan asennusvaiheessa
niin kireälle, että 80-160 Nm lukkovaikutus saadaan aikaan. Dokumentaatio ei kerro, että hydrauliikassa
olisi painetta, ellei lukkoperä ole kytkettynä. Lukkoperän ilmaus tulisi tehdä niin, että ilmaukseen tarvittavan
paineen saamiseksi lukko kytketään päälle sähköisesti hyppylangalla.
Toinen tietolähde on sitten napa, joka on kokeillut asiaa käytännössä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 42&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: c124 ASD-perä..
oletko ikinä purkanut ja kasannut mersun ASD perää? siinä selkiintyy moni asia, kun sen edes kerran tekee...JarkkoN kirjoitti:
Tässä on kahta tietoa eri lähteistä:
Mersun oman dokumentaation (WIS) mukaan perässä olevat kitkalevyt puristetaan asennusvaiheessa
niin kireälle, että 80-160 Nm lukkovaikutus saadaan aikaan. Dokumentaatio ei kerro, että hydrauliikassa
olisi painetta, ellei lukkoperä ole kytkettynä. Lukkoperän ilmaus tulisi tehdä niin, että ilmaukseen tarvittavan
paineen saamiseksi lukko kytketään päälle sähköisesti hyppylangalla.
Toinen tietolähde on sitten napa, joka on kokeillut asiaa käytännössä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 42&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuo levypakkojen puristamisella saatava preload lähtee ensimmäisen koeajon jälkeen, jos sinne sellaisen saa aikaiseksi, mitään "jousilevyjä" kun ASD perän kitkapakoissa ei ole, toisin kuin mersun LSD perässä (esim. w210 cossun lukkoperä)
harmi, kun en enää löydä mistään niitä mersun dokumentteja, joissa tuo ASD perän toiminta ja siihen liittyvän hydrauliikan toiminta selitettiin perin pohjaisesti

sä tuijotat ehkä liikaa nyt jotain WIS:n ohjearvoa käytännössä uudelle perälle tai huollossa olevalle, ei nuo 500 000 km ajetut perät enää niihin tehtaan ohjearvoihin pääse, kun levypakoissa on muutenkin jo 10 mm välys

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: c124 ASD-perä..
Tarkoitatko tätä ASD-ohjetta?
http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 40.134.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä siitä poimittu hydrauliikan testiohje, johon luultavasti viittaat:
En minä väitä einkä tiedä mitään, kerron vain, mistä lähteestä ASD-tietoa pulppuaa, kun kysyit.
Luultavasti omat tulkintani ovat väärin ymmärretty tai käännetty, joten yritän niitä välttää.
Jos minä haluaisin tietää, onko siellä hydrauliikassa painetta, kun ASD ei ole kytkettynä,
niin varmaankin avaisin sen ilmausruuvin ja mittaisin siitä. ASD-perää en purkaisi enkä ole purkanut.
http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 40.134.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä siitä poimittu hydrauliikan testiohje, johon luultavasti viittaat:
En minä väitä einkä tiedä mitään, kerron vain, mistä lähteestä ASD-tietoa pulppuaa, kun kysyit.
Luultavasti omat tulkintani ovat väärin ymmärretty tai käännetty, joten yritän niitä välttää.
Jos minä haluaisin tietää, onko siellä hydrauliikassa painetta, kun ASD ei ole kytkettynä,
niin varmaankin avaisin sen ilmausruuvin ja mittaisin siitä. ASD-perää en purkaisi enkä ole purkanut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: c124 ASD-perä..
Reipas vuosi sitten kasasin uusilla hilppeillä ja tosiaan vastus oli luokkaa yli 100Nm
Sen kyllä voi arvatakkin kun perän keskitappiasennusta alkaa tekemään ja niitä pieniä tasauspyöriä yritää saada menemään kehtoon. Niitä lukon metallilevyjä on sitten eripaksuisia ja juurikin siksi että uusilla kitkapinnoilla kasattuun perään saadaan tuo manuskassa mainittu momentti?
Mutta mutta reipas kax viikkoa kaupunkiajoa ja paikallaan olevassa autossa lukkoa ei enää ollu arviolta puoliakaan ja nyt vuoden jälkeen ei yhtään. Siis silloin kun auto on sammuksissa. Ajaessahan lukko pelaa kyllä myös asfaltilla. E Siis kun se kolmiovalo kerkeää syttymään taulussa
Sen kyllä voi arvatakkin kun perän keskitappiasennusta alkaa tekemään ja niitä pieniä tasauspyöriä yritää saada menemään kehtoon. Niitä lukon metallilevyjä on sitten eripaksuisia ja juurikin siksi että uusilla kitkapinnoilla kasattuun perään saadaan tuo manuskassa mainittu momentti?
Mutta mutta reipas kax viikkoa kaupunkiajoa ja paikallaan olevassa autossa lukkoa ei enää ollu arviolta puoliakaan ja nyt vuoden jälkeen ei yhtään. Siis silloin kun auto on sammuksissa. Ajaessahan lukko pelaa kyllä myös asfaltilla. E Siis kun se kolmiovalo kerkeää syttymään taulussa

Re: c124 ASD-perä..
tuo oli jotenkin tutun oloinen, mutta ei kuitenkaan se sama... olisko sitten päivitetty versio kyseisestä aiheesta... siinä vanhemassa asia olis selitetty vielä perusteellisemmin, mutta hyvä tuokin oli...JarkkoN kirjoitti:Tarkoitatko tätä ASD-ohjetta?
http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 40.134.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: c124 ASD-perä..
kyllä... onhan se selvää, kun kasataan uusilla osilla, niin ei sitä perää kukaan väljäksi kasaa tarkoituksella... lähinnä se ohje pitäisi siis ymmärtää niin, että sitä preloadia ei tehdä liikaa ja siten kuluteta turhaan niitä uusia kitkapakkoja liian tiukalla asennuksella... mutta ei toisaalta kasata väljäksikään...Jari Ke kirjoitti:Reipas vuosi sitten kasasin uusilla hilppeillä ja tosiaan vastus oli luokkaa yli 100Nm
Sen kyllä voi arvatakkin kun perän keskitappiasennusta alkaa tekemään ja niitä pieniä tasauspyöriä yritää saada menemään kehtoon. Niitä lukon metallilevyjä on sitten eripaksuisia ja juurikin siksi että uusilla kitkapinnoilla kasattuun perään saadaan tuo manuskassa mainittu momentti?
Mutta mutta reipas kax viikkoa kaupunkiajoa ja paikallaan olevassa autossa lukkoa ei enää ollu arviolta puoliakaan ja nyt vuoden jälkeen ei yhtään. Siis silloin kun auto on sammuksissa. Ajaessahan lukko pelaa kyllä myös asfaltilla. E Siis kun se kolmiovalo kerkeää syttymään taulussa
ehjä ja kunnossa oleva ASD perä on kyllä niin huomaamaton toiminnaltaan, että ei ole pahaa sanottavaa sen tekniikasta normaali käytössä... väljä ja kulahtanut taas on ihan hirvittävä "räikkä"

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: c124 ASD-perä..
Se lukkovoima pitää siis olla 80 - 260 Nm ASD kytkettynä ja vähintään 100 Nm vähemmän ilman ASD:a.
Eli ilman ASD:a 0-160 Nm on OK.
Kaikissa käytetyissä ASD-irtoperissä, joita olen pyöritellyt, lukkovoima on ollut nolla.
Tuota lukitusta voisi tutkia niinkin, että nostaa takavetoisesta autosta takapyörät ylös ja pyytää
avustajan pitämään kiinni toisesta takapyörästä. Sitten toinen heppu pyörittelee toista pyörää
auton käydessä vaihde vapaalla. Jos tuntuu lukko jäykistyvän auton käydessä vaihde vapaalla,
perässä täytyy olla hydraulipainetta. Sitten voi vielä koittaa varovasti vaihteen kanssa 100% lukitusta.
Eli ilman ASD:a 0-160 Nm on OK.
Kaikissa käytetyissä ASD-irtoperissä, joita olen pyöritellyt, lukkovoima on ollut nolla.
Tuota lukitusta voisi tutkia niinkin, että nostaa takavetoisesta autosta takapyörät ylös ja pyytää
avustajan pitämään kiinni toisesta takapyörästä. Sitten toinen heppu pyörittelee toista pyörää
auton käydessä vaihde vapaalla. Jos tuntuu lukko jäykistyvän auton käydessä vaihde vapaalla,
perässä täytyy olla hydraulipainetta. Sitten voi vielä koittaa varovasti vaihteen kanssa 100% lukitusta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006