c124 ASD-perä..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
w124 coupé
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
Paikkakunta: Kälviä

c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja w124 coupé »

Morjens! Elikkä c124 300-24 -91 auto kyseessä ja asd valo palaa. Yhdistin diagnoosiboxista 1, 5 navat ja valo vilkahti 8 kertaa. Eli vikana pitäs olla jarruvalokytkin tai magneettiventtiili. Vaihdoin jarruvalokytkimen uuteen koska puhuivat että se on yleisin vika. kävin soralla polkasemassa mutta kolmio ei vilkkunut mittaristossa mutta kahta rantua tuli kummiski. eli onko perä ehjä ?
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Saattaa olla että sen kolmion polttimo on vaa palanu, jos se tätä ennen on toiminu ni sit en tiä mis on vika. Omassa S124 ei pala kolmion valo lainkaa mut kyllä toi ASD-perä toimii sillai ku kuuluukin. 444tkm on ajettu tolla peräl ni vähä siinä jo väljää on :)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

w124 coupé kirjoitti:Morjens! Elikkä c124 300-24 -91 auto kyseessä ja asd valo palaa. Yhdistin diagnoosiboxista 1, 5 navat ja valo vilkahti 8 kertaa. Eli vikana pitäs olla jarruvalokytkin tai magneettiventtiili. Vaihdoin jarruvalokytkimen uuteen koska puhuivat että se on yleisin vika. kävin soralla polkasemassa mutta kolmio ei vilkkunut mittaristossa mutta kahta rantua tuli kummiski. eli onko perä ehjä ?
Jatkuva palaminen ilmeisesti loppui? Palaako kun virrat kääntää päälle? Jos palaa niin et vaan polkenu tarpeeksi jos soralla ei syttyny. :wink:

Lukkohan on päällä osittain kiihdyttäessäkin. Johtuu pienten ja isojen tasauspyörien geometriasta. Mitä tiukempi kiihdytys sitä kovempaa isot tasauspyörät puskee pieniä tasauspyöriä ja sitä tiukemmin puristuu nippuun ASD:n kitkapakat. Tästä syystä kaupunkiajossa risteyksistä käännyttäesä kannattaisi malttaa meinaan jos paljon ajaa kaupunkia ja polkee niin ne kitkapakat kuluu. Toisaalta ajettavaksihan ne autot on tehty :)
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jari Ke kirjoitti:Lukkohan on päällä osittain kiihdyttäessäkin. Johtuu pienten ja isojen tasauspyörien geometriasta. Mitä tiukempi kiihdytys sitä kovempaa isot tasauspyörät puskee pieniä tasauspyöriä ja sitä tiukemmin puristuu nippuun ASD:n kitkapakat. Tästä syystä kaupunkiajossa risteyksistä käännyttäesä kannattaisi malttaa meinaan jos paljon ajaa kaupunkia ja polkee niin ne kitkapakat kuluu. Toisaalta ajettavaksihan ne autot on tehty :)
Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja napa »

hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
mistä hitosta tälläistä tietoa tulee jatkuvasti... mersun ASD perässä ei ole minkään %:n lukkoa ilman hydrauliikka/ulkopuolista painetta (se perinteinen rasvanippa + vaseliini prässillä painetta)

30 % lukko on vain auton käydessä, koska silloin hydrauliikka pumppu tekee sitä painetta ja järjestelmä paineistaa perän, jos se ei riitä ja auto alkaa kuopimaan, järjestelmä päästää täydet paineet perään ja saadaan "100 % lukko" aikaan, joka kuitenkin hellittää sitten viimeistään 50 km/h nopeudessa...

auton ollessa sammuksissa/hydrauliikan puuttuessa, ASD perä on kuten normi avoin perä, mitään lukkoa sieltä ei löydy ja matka katkea kuin kanan lento, jos ottaa toisen vetarin pois... toimivalla ASD perällä taas voi ajaa vaikka vain yhdellä vetarilla, kokeiltu on...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

napa kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
mistä hitosta tälläistä tietoa tulee jatkuvasti... mersun ASD perässä ei ole minkään %:n lukkoa ilman hydrauliikka/ulkopuolista painetta (se perinteinen rasvanippa + vaseliini prässillä painetta)
Sanopa se! Näin meikäläisille opetetaan vääriä asioita :shock: Toki voi olla niinkin, että asiantuntija olettaa noviisin tajuavan, että joku "paine" perässä tulee olla. Ei oo helppoa... :roll:

Mistä tietää miten paljon painetta rasvanippa-vaseliiniprässi -systeemillä tulee laittaa? Trial & error, vai?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
Kyllä mulla pyörii ihan vapaasti. Huomaa renkaanvaihdossa. Tämä tilanne on sama kuin hydrauliikkaa ei olisi ollenkaan. Kaikki peränhilut mä vaihdoin reipas vuosi sitten.

Sitä en o kokeillu jos auto on käynnissä et onko silloin. Epäilen ettei ole.
w124 coupé
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
Paikkakunta: Kälviä

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja w124 coupé »

Jari Ke kirjoitti:
w124 coupé kirjoitti:Morjens! Elikkä c124 300-24 -91 auto kyseessä ja asd valo palaa. Yhdistin diagnoosiboxista 1, 5 navat ja valo vilkahti 8 kertaa. Eli vikana pitäs olla jarruvalokytkin tai magneettiventtiili. Vaihdoin jarruvalokytkimen uuteen koska puhuivat että se on yleisin vika. kävin soralla polkasemassa mutta kolmio ei vilkkunut mittaristossa mutta kahta rantua tuli kummiski. eli onko perä ehjä ?
Jatkuva palaminen ilmeisesti loppui? Palaako kun virrat kääntää päälle? Jos palaa niin et vaan polkenu tarpeeksi jos soralla ei syttyny. :wink:

Lukkohan on päällä osittain kiihdyttäessäkin. Johtuu pienten ja isojen tasauspyörien geometriasta. Mitä tiukempi kiihdytys sitä kovempaa isot tasauspyörät puskee pieniä tasauspyöriä ja sitä tiukemmin puristuu nippuun ASD:n kitkapakat. Tästä syystä kaupunkiajossa risteyksistä käännyttäesä kannattaisi malttaa meinaan jos paljon ajaa kaupunkia ja polkee niin ne kitkapakat kuluu. Toisaalta ajettavaksihan ne autot on tehty :)
Asd valo paloi jo silloin kun auton ostin. Ja palaa edelleen kokoajan. Ja soralla polkasin lämän tiskiin ja usiampi 10mertiä kahta rantua tuli :roll:
w124 coupé
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
Paikkakunta: Kälviä

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja w124 coupé »

Ja kolmion polttimo on ehjä kun siinä vilkahtaa valo kyn virrat kytkee päälle.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja Nozki »

w124 coupé kirjoitti:Asd valo paloi jo silloin kun auton ostin. Ja palaa edelleen kokoajan. Ja soralla polkasin lämän tiskiin ja usiampi 10mertiä kahta rantua tuli :roll:
No juu, jos häiriövalo palaa (eli häiriö on päällä), niin kolmiovalo ei syty. Eikä se varmaankaan silloin myöskään avaa venttiiliä, jotta perä sais täyden paineen. Edellä mainittu about 30% lukko selittänee ne kaksi sutimisjälkeä hiekalla.

Häiriövalo pitää kuitata pois päältä, sen jälkeen se alkaa toimia normaalisti, jos mikään järjestelmän vika ei laita häiriötä uudestaan päälle. Kuittaus pois siis samalla systeemillä kuin vian etsintä: navat1 ja 5 yhteen about 10 sekuntia tai jottain sinne päin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
w124 coupé
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
Paikkakunta: Kälviä

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja w124 coupé »

Aika outoa koska pidin napoja 1-5 kytkettynä noin 10sek auton käydessä niin ei valo sammunut hetkeksikään. Misshän tämä magneetti venttiili sijaitsee jos sen vaihtaisi. Onko kellään tietoa?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

napa kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Näissähän on 30% lukko vaikka hydraulikkaa ei olisikaan kytketty. Toimiiko tuo ym. myös ilman hydrauliikkaa?
mistä hitosta tälläistä tietoa tulee jatkuvasti... mersun ASD perässä ei ole minkään %:n lukkoa ilman hydrauliikka/ulkopuolista painetta (se perinteinen rasvanippa + vaseliini prässillä painetta)

30 % lukko on vain auton käydessä, koska silloin hydrauliikka pumppu tekee sitä painetta ja järjestelmä paineistaa perän, jos se ei riitä ja auto alkaa kuopimaan, järjestelmä päästää täydet paineet perään ja saadaan "100 % lukko" aikaan, joka kuitenkin hellittää sitten viimeistään 50 km/h nopeudessa...

auton ollessa sammuksissa/hydrauliikan puuttuessa, ASD perä on kuten normi avoin perä, mitään lukkoa sieltä ei löydy ja matka katkea kuin kanan lento, jos ottaa toisen vetarin pois... toimivalla ASD perällä taas voi ajaa vaikka vain yhdellä vetarilla, kokeiltu on...
Tässä on kahta tietoa eri lähteistä:

Mersun oman dokumentaation (WIS) mukaan perässä olevat kitkalevyt puristetaan asennusvaiheessa
niin kireälle, että 80-160 Nm lukkovaikutus saadaan aikaan. Dokumentaatio ei kerro, että hydrauliikassa
olisi painetta, ellei lukkoperä ole kytkettynä. Lukkoperän ilmaus tulisi tehdä niin, että ilmaukseen tarvittavan
paineen saamiseksi lukko kytketään päälle sähköisesti hyppylangalla.

Toinen tietolähde on sitten napa, joka on kokeillut asiaa käytännössä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 42&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja napa »

JarkkoN kirjoitti:
Tässä on kahta tietoa eri lähteistä:

Mersun oman dokumentaation (WIS) mukaan perässä olevat kitkalevyt puristetaan asennusvaiheessa
niin kireälle, että 80-160 Nm lukkovaikutus saadaan aikaan. Dokumentaatio ei kerro, että hydrauliikassa
olisi painetta, ellei lukkoperä ole kytkettynä. Lukkoperän ilmaus tulisi tehdä niin, että ilmaukseen tarvittavan
paineen saamiseksi lukko kytketään päälle sähköisesti hyppylangalla.

Toinen tietolähde on sitten napa, joka on kokeillut asiaa käytännössä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 42&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
oletko ikinä purkanut ja kasannut mersun ASD perää? siinä selkiintyy moni asia, kun sen edes kerran tekee...

ja tuo levypakkojen puristamisella saatava preload lähtee ensimmäisen koeajon jälkeen, jos sinne sellaisen saa aikaiseksi, mitään "jousilevyjä" kun ASD perän kitkapakoissa ei ole, toisin kuin mersun LSD perässä (esim. w210 cossun lukkoperä)

harmi, kun en enää löydä mistään niitä mersun dokumentteja, joissa tuo ASD perän toiminta ja siihen liittyvän hydrauliikan toiminta selitettiin perin pohjaisesti :thumbdown: ja kerrottiin myös kuinka sen toiminnan saa testattua helposti autoon päin, siinä kuitenkin mitattiin momenttiavaimen avulla auto sammuksissa ja käynnissä takapyörää vääntämällä perän kunto... auto sammuksissa lukkoa ei ollut, käynnissä piti löytyä reilu 100-150 Nm suurempi vastus, kuin auto sammutettuna ja 100 % lukko päälle sotkettuna (hyppylangoilla) momentin piti olla normali momenttiavaimelle "saavuttamaton"...

sä tuijotat ehkä liikaa nyt jotain WIS:n ohjearvoa käytännössä uudelle perälle tai huollossa olevalle, ei nuo 500 000 km ajetut perät enää niihin tehtaan ohjearvoihin pääse, kun levypakoissa on muutenkin jo 10 mm välys :lol: yhden timmin ASD perän kasasin (perällä ajettu alle 200 000 km), eikä sinne mitään preloadia saanut aikaan, kun ei ollut laittaa uusia kitkalevyjä/shimmailla välilevyillä, toiminta käytänössä kuitenkin oli täydellistä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tarkoitatko tätä ASD-ohjetta?

http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 40.134.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä siitä poimittu hydrauliikan testiohje, johon luultavasti viittaat:
asd_hydraulic_test.tiff
En minä väitä einkä tiedä mitään, kerron vain, mistä lähteestä ASD-tietoa pulppuaa, kun kysyit.
Luultavasti omat tulkintani ovat väärin ymmärretty tai käännetty, joten yritän niitä välttää.

Jos minä haluaisin tietää, onko siellä hydrauliikassa painetta, kun ASD ei ole kytkettynä,
niin varmaankin avaisin sen ilmausruuvin ja mittaisin siitä. ASD-perää en purkaisi enkä ole purkanut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Reipas vuosi sitten kasasin uusilla hilppeillä ja tosiaan vastus oli luokkaa yli 100Nm

Sen kyllä voi arvatakkin kun perän keskitappiasennusta alkaa tekemään ja niitä pieniä tasauspyöriä yritää saada menemään kehtoon. Niitä lukon metallilevyjä on sitten eripaksuisia ja juurikin siksi että uusilla kitkapinnoilla kasattuun perään saadaan tuo manuskassa mainittu momentti?

Mutta mutta reipas kax viikkoa kaupunkiajoa ja paikallaan olevassa autossa lukkoa ei enää ollu arviolta puoliakaan ja nyt vuoden jälkeen ei yhtään. Siis silloin kun auto on sammuksissa. Ajaessahan lukko pelaa kyllä myös asfaltilla. E Siis kun se kolmiovalo kerkeää syttymään taulussa :wink:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja napa »

JarkkoN kirjoitti:Tarkoitatko tätä ASD-ohjetta?

http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... 40.134.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
tuo oli jotenkin tutun oloinen, mutta ei kuitenkaan se sama... olisko sitten päivitetty versio kyseisestä aiheesta... siinä vanhemassa asia olis selitetty vielä perusteellisemmin, mutta hyvä tuokin oli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:Reipas vuosi sitten kasasin uusilla hilppeillä ja tosiaan vastus oli luokkaa yli 100Nm

Sen kyllä voi arvatakkin kun perän keskitappiasennusta alkaa tekemään ja niitä pieniä tasauspyöriä yritää saada menemään kehtoon. Niitä lukon metallilevyjä on sitten eripaksuisia ja juurikin siksi että uusilla kitkapinnoilla kasattuun perään saadaan tuo manuskassa mainittu momentti?

Mutta mutta reipas kax viikkoa kaupunkiajoa ja paikallaan olevassa autossa lukkoa ei enää ollu arviolta puoliakaan ja nyt vuoden jälkeen ei yhtään. Siis silloin kun auto on sammuksissa. Ajaessahan lukko pelaa kyllä myös asfaltilla. E Siis kun se kolmiovalo kerkeää syttymään taulussa :wink:
kyllä... onhan se selvää, kun kasataan uusilla osilla, niin ei sitä perää kukaan väljäksi kasaa tarkoituksella... lähinnä se ohje pitäisi siis ymmärtää niin, että sitä preloadia ei tehdä liikaa ja siten kuluteta turhaan niitä uusia kitkapakkoja liian tiukalla asennuksella... mutta ei toisaalta kasata väljäksikään...

ehjä ja kunnossa oleva ASD perä on kyllä niin huomaamaton toiminnaltaan, että ei ole pahaa sanottavaa sen tekniikasta normaali käytössä... väljä ja kulahtanut taas on ihan hirvittävä "räikkä" :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: c124 ASD-perä..

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se lukkovoima pitää siis olla 80 - 260 Nm ASD kytkettynä ja vähintään 100 Nm vähemmän ilman ASD:a.
Eli ilman ASD:a 0-160 Nm on OK.

Kaikissa käytetyissä ASD-irtoperissä, joita olen pyöritellyt, lukkovoima on ollut nolla.

Tuota lukitusta voisi tutkia niinkin, että nostaa takavetoisesta autosta takapyörät ylös ja pyytää
avustajan pitämään kiinni toisesta takapyörästä. Sitten toinen heppu pyörittelee toista pyörää
auton käydessä vaihde vapaalla. Jos tuntuu lukko jäykistyvän auton käydessä vaihde vapaalla,
perässä täytyy olla hydraulipainetta. Sitten voi vielä koittaa varovasti vaihteen kanssa 100% lukitusta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin