Akun ylläpitolataus
Akun ylläpitolataus
Vaaria vaivaa dementia ja kylmät lähestyy sekä pätkäajot lisääntyy, joten kysymys kuuluu: Voiko akkua ladata Ns."älylaturilla Ultimate speed" irroittamatta akun kaapeleita. Autossa on varashälytin ja keskuslukko joten kaapeleiden irroittaminen ilmeisesti estää ainakin näiden toiminnan. Mitä muuta menee sekaisin tai toimintakyvyttömäksi jos kaapelit irroittaa. Nyt kaivataan tietoa eikä MUTU tuntumaa
auto on siis C180 bensa 203 vm.2003 Autom.kompressor. Auto on suomiauto ja kaikki alkuperäistä asennusta.
Vaari vm.49
auto on siis C180 bensa 203 vm.2003 Autom.kompressor. Auto on suomiauto ja kaikki alkuperäistä asennusta.
Vaari vm.49
C 180 Kompressor Aut.
- tuomkiti81
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Akun ylläpitolataus
Kyllä voi ladata irrottamatta akkukaapeleita. Toki noi "älylaturit" ei kyllä mielestäni jaksa ladata akkua läheskään riittävästi. Toki jos sun autos ei webastoa oo niin kyllä sit luulis ton asian kans toimeen tulevantarmo.e.t kirjoitti:Vaaria vaivaa dementia ja kylmät lähestyy sekä pätkäajot lisääntyy, joten kysymys kuuluu: Voiko akkua ladata Ns."älylaturilla Ultimate speed" irroittamatta akun kaapeleita. Autossa on varashälytin ja keskuslukko joten kaapeleiden irroittaminen ilmeisesti estää ainakin näiden toiminnan. Mitä muuta menee sekaisin tai toimintakyvyttömäksi jos kaapelit irroittaa. Nyt kaivataan tietoa eikä MUTU tuntumaa
auto on siis C180 bensa 203 vm.2003 Autom.kompressor. Auto on suomiauto ja kaikki alkuperäistä asennusta.
Vaari vm.49

Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13
Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13
Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Re: Akun ylläpitolataus
Ei ole Webastoa ja on aina pakkasella piuhan päässä mutta kun toi pätkäajo pakkasella ei oikein jaksa akkua kylmänä ladata niin toi varmuuskerroin on aika heikko. Toki akku on konehoneesa ja lohkolämppäri jokseenkin auttaa asiaa, mutta atomaattia on mahdoton vetää käyntiin ja apuvirtakin on aina kyseenalainen. Jos näillä talven yli selvitään niin ,ei huono.tarmo.e.t kirjoitti:Kyllä voi ladata irrottamatta akkukaapeleita. Toki noi "älylaturit" ei kyllä mielestäni jaksa ladata akkua läheskään riittävästi. Toki jos sun autos ei webastoa oo niin kyllä sit luulis ton asian kans toimeen tulevan
C 180 Kompressor Aut.
Re: Akun ylläpitolataus
Hei !
Meillä on vanhassa rouvassa tällainen ylläpitolaturi kiintästi asennettuna eli akun kaapelit vakituisesti kiinni samoin laturin kaapelit akunkengissä hauenleuoilla. Eilen tarvittin ensikerran tänä vuonna kun autolla ei ollut ajettu viikkoon ja näin vanha auto varmaankin aina hiukan jostain vuotaa virtaa maihin. Tällainen laturin kytkentä on mielestäni mukava, ei tarvitse latausta alkaessa kuin laturin virtapiuha kiinn pistorasiaan ja naputella oikea latausohjelma. Tänä aamuna lähti kuin " palmun alta ".
Terv. Kari
Meillä on vanhassa rouvassa tällainen ylläpitolaturi kiintästi asennettuna eli akun kaapelit vakituisesti kiinni samoin laturin kaapelit akunkengissä hauenleuoilla. Eilen tarvittin ensikerran tänä vuonna kun autolla ei ollut ajettu viikkoon ja näin vanha auto varmaankin aina hiukan jostain vuotaa virtaa maihin. Tällainen laturin kytkentä on mielestäni mukava, ei tarvitse latausta alkaessa kuin laturin virtapiuha kiinn pistorasiaan ja naputella oikea latausohjelma. Tänä aamuna lähti kuin " palmun alta ".
Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Re: Akun ylläpitolataus
Useissa älylatureissa on mahdollista valita tila jossa automatiikka on poissa pelistä. Toisaalta monet on joka kerta ohjelmoitava että yleensä lataisi. Muistillisiakin on, niissä tätä ei tarvitse tehdä.tuomkiti81 kirjoitti:Kyllä voi ladata irrottamatta akkukaapeleita. Toki noi "älylaturit" ei kyllä mielestäni jaksa ladata akkua läheskään riittävästi. Toki jos sun autos ei webastoa oo niin kyllä sit luulis ton asian kans toimeen tulevantarmo.e.t kirjoitti:Vaaria vaivaa dementia ja kylmät lähestyy sekä pätkäajot lisääntyy, joten kysymys kuuluu: Voiko akkua ladata Ns."älylaturilla Ultimate speed" irroittamatta akun kaapeleita. Autossa on varashälytin ja keskuslukko joten kaapeleiden irroittaminen ilmeisesti estää ainakin näiden toiminnan. Mitä muuta menee sekaisin tai toimintakyvyttömäksi jos kaapelit irroittaa. Nyt kaivataan tietoa eikä MUTU tuntumaa
auto on siis C180 bensa 203 vm.2003 Autom.kompressor. Auto on suomiauto ja kaikki alkuperäistä asennusta.
Vaari vm.49
Re: Akun ylläpitolataus
ctek mxs 7000 joka minulla on, puskee max7A latausvirtaa. Ja on ns. äly laturi. Muisti löytyy kans. Moodeina talvi ylläpito, elvytys, normaali lataus sekä käyttösähkösyöttö. Töpseli seinän ja edellinen ohjelma jatkaa. Kiinteänä on väyrysessä juuri weban ja lyhyen ajon takia.tuomkiti81 kirjoitti:Kyllä voi ladata irrottamatta akkukaapeleita. Toki noi "älylaturit" ei kyllä mielestäni jaksa ladata akkua läheskään riittävästi. Toki jos sun autos ei webastoa oo niin kyllä sit luulis ton asian kans toimeen tulevan
Ei kyllä ole halvin laturi...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Akun ylläpitolataus
Kyllä voi ladata Ultimate Speed -älylaturilla irrottamatta akunnapoja:
"Akkulaturissa on suojakytkentä, joka suojaa kipinöiden muodostumiselta ja ylikuumenemiselta. "
http://www.manualslib.com/manual/384397 ... =15#manual" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos oikein varman päälle pelaa, niin kannattaa kytkeä ja irrottaa kaapelit akulle vain, kun laturi on
virrattomana.
Ultimate Speed ULG 3.8 A1 antaa 3,8A, jolla 70Ah akun lataa noin 10 tunnissa (puoliksi purettu akku).
Minulla on myös 7A Ctek kuten Sergeylla, mutta koska kylmimmässä talvessa akku ei kykene ottamaan
vastaan kovin paljon virtaa, ei isompi laturi auta latauksessa juuri mitään.
Älylaturista on eniten hyötyä, jos se on päällä silloin kun polttoainetoiminen lisälämmitin esilämmittää
autoa ja silloin isosta laturistakin on hyötyä, koska lämmitin ottaa virran laturista eikä pura akkua.
"Akkulaturissa on suojakytkentä, joka suojaa kipinöiden muodostumiselta ja ylikuumenemiselta. "
http://www.manualslib.com/manual/384397 ... =15#manual" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos oikein varman päälle pelaa, niin kannattaa kytkeä ja irrottaa kaapelit akulle vain, kun laturi on
virrattomana.
Ultimate Speed ULG 3.8 A1 antaa 3,8A, jolla 70Ah akun lataa noin 10 tunnissa (puoliksi purettu akku).
Minulla on myös 7A Ctek kuten Sergeylla, mutta koska kylmimmässä talvessa akku ei kykene ottamaan
vastaan kovin paljon virtaa, ei isompi laturi auta latauksessa juuri mitään.
Älylaturista on eniten hyötyä, jos se on päällä silloin kun polttoainetoiminen lisälämmitin esilämmittää
autoa ja silloin isosta laturistakin on hyötyä, koska lämmitin ottaa virran laturista eikä pura akkua.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Akun ylläpitolataus
Tommonen on mulla ja hyvin on toiminut:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1007" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1007" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Akun ylläpitolataus
Kyllä ne jaksaa, kun on vaan riittävän tehokas. Itsellä Ctek MXS 25 000, joka työntää max. 25 A teholla, riippuen akun ja ympäristön lämpötilasta. Siitä löytyy myös nuo elvytystoiminnot ym... Hyvä laite.tuomkiti81 kirjoitti: Kyllä voi ladata irrottamatta akkukaapeleita. Toki noi "älylaturit" ei kyllä mielestäni jaksa ladata akkua läheskään riittävästi. Toki jos sun autos ei webastoa oo niin kyllä sit luulis ton asian kans toimeen tulevan
Re: Akun ylläpitolataus
Kiitokset tiedoista kaikille vastaajille. Akku on 100 Ah, joten varmaan tuollainen 10 tunnin lataus pari kertaa talvessa on ihan ok.JarkkoN kirjoitti:Kyllä voi ladata Ultimate Speed -älylaturilla irrottamatta akunnapoja:"Akkulaturissa on suojakytkentä, joka suojaa kipinöiden muodostumiselta ja ylikuumenemiselta
Tai tietysti tarpeen mukaan. Viime talvena ei tarvinnut vielä ylimääräistä latausta, mutta varmuuden vuoksi tuollaisen laturin hankin.
Vaari vm.49
C 180 Kompressor Aut.
Re: Akun ylläpitolataus
Itse olen ladannut kerran viikossa talvella kun tulee tuota pätkä ajoa aika paljon. Tosin autossa webasto ja sillä lämmitetään ei ole lohko lämppäriätarmo.e.t kirjoitti:Kiitokset tiedoista kaikille vastaajille. Akku on 100 Ah, joten varmaan tuollainen 10 tunnin lataus pari kertaa talvessa on ihan ok.JarkkoN kirjoitti:Kyllä voi ladata Ultimate Speed -älylaturilla irrottamatta akunnapoja:"Akkulaturissa on suojakytkentä, joka suojaa kipinöiden muodostumiselta ja ylikuumenemiselta
Tai tietysti tarpeen mukaan. Viime talvena ei tarvinnut vielä ylimääräistä latausta, mutta varmuuden vuoksi tuollaisen laturin hankin.
Vaari vm.49
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Akun ylläpitolataus
joo minä olen ladannut kerran viikossa kun saa auton sellaiselle paikalle että on tolpassa sähköö jatkuvasti. Tuolla Muhoksella tolpasta saa 2tuntia ajastimella joten se on jäänyt käyttämättä. Akkuhan on 105A
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Akun ylläpitolataus
Samaista olen itsekin katsellut ensi talven varalle.. tuo ilmeisesti muistaa edellisen tilan, missä on akkua ladattu, vaikka virta laturille katkeaisikin välillä? Vai mitä tuo "muistitoiminto" tarkoittaa?BTriker kirjoitti:Tommonen on mulla ja hyvin on toiminut:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1007" onclick="window.open(this.href);return false;
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Re: Akun ylläpitolataus
BTriker kirjoitti:Tommonen on mulla ja hyvin on toiminut:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1007" onclick="window.open(this.href);return false;
Samanlainen on vanhassa rouvassa ja hyvin pelasi viime talven eikä ole kovin hinnakaskaan.
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Re: Akun ylläpitolataus
En ymmärrä mitä tuo muistitoiminto tarkoittaa. Meillä joutuu kuitenkin joka kerta aloittaessa latausta, näppäilemään oikean ohjelman päälle.rmb2012 kirjoitti:Samaista olen itsekin katsellut ensi talven varalle.. tuo ilmeisesti muistaa edellisen tilan, missä on akkua ladattu, vaikka virta laturille katkeaisikin välillä? Vai mitä tuo "muistitoiminto" tarkoittaa?BTriker kirjoitti:Tommonen on mulla ja hyvin on toiminut:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1007" onclick="window.open(this.href);return false;
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Re: Akun ylläpitolataus
ctekissä ei tarvitse tehdä mitään. aina kun on töpseli kiinni, se on toiminnassa siinä asetuksessa mihin se on viimeksi näppäilty.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Akun ylläpitolataus
Tuossa pro:ssa on muistitoiminto, eli muistaa edellisen valitun asetuksen. Niissä halvemmissa Bentoneissa ei sitä muistia ole.rmb2012 kirjoitti:Samaista olen itsekin katsellut ensi talven varalle.. tuo ilmeisesti muistaa edellisen tilan, missä on akkua ladattu, vaikka virta laturille katkeaisikin välillä? Vai mitä tuo "muistitoiminto" tarkoittaa?BTriker kirjoitti:Tommonen on mulla ja hyvin on toiminut:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1007" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Akun ylläpitolataus
Mulla Ctec 7000 rikko yhden akun
Olin lataillu akkua pari kertaa kuukaudessa aina noin vuorokauden kerrallaan. Viime talvena tuli sit pakkaset ja pistin kylmässä tallissa olleeseen akkuun kiinni kun kerta voi jättää. Kerkes olla kaksi vikkoa kun yhtenä aamuna menin kattomaan paloi tuossa laturissa punainen valo kertoen jotain olevan pielessä. No ohjekirjasta luin ohjeen. Kytkin laturin uudelleen. Kahden tunnin päästä sama homma.
No sit mittaamaan napajänitettä joka oli 10.7V
Kurkkaus kennostoon. Kaikki miinuspään akun kennojen levyt oli vääntyneet kieroiksi
Taatusti ei ollu jäässä missään vaiheessa ja nostin akun toimivana porollan keulilta. Sain uuden samanlaisen Ctecin mutta eipä ole uskaltanu enää jättää pitkäksi aikaa laturia kiinni.

No sit mittaamaan napajänitettä joka oli 10.7V




Taatusti ei ollu jäässä missään vaiheessa ja nostin akun toimivana porollan keulilta. Sain uuden samanlaisen Ctecin mutta eipä ole uskaltanu enää jättää pitkäksi aikaa laturia kiinni.
Re: Akun ylläpitolataus
Muistattehan sitten, kun asentelette näitä "älylatureita" kiinteästi autoon, ettei niitä saa asentaa konehuoneeseen 

Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akun ylläpitolataus
Hetkinen, hetkinen... Mikä vaara näissä piilee?petrisa kirjoitti:Muistattehan sitten, kun asentelette näitä "älylatureita" kiinteästi autoon, ettei niitä saa asentaa konehuoneeseen
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Akun ylläpitolataus
jaa kunnei saa?petrisa kirjoitti:Muistattehan sitten, kun asentelette näitä "älylatureita" kiinteästi autoon, ettei niitä saa asentaa konehuoneeseen

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Akun ylläpitolataus
Moottoritila on nk. EX-tila.
Syttymisherkkien ja liuottavien aineiden vuoksi EX- tilan sähköasennukset ja laitteet pitää olla ko. tilan standardin mukaisia.
Täten sisätilan lämmittimen pistorasian ja siihen kytketyn laturin kiinteä asennus ei täytä edellä mainittuja vaatimuksia.
Moottoritilaan saa asentaa vain sinne tarkoitettuja ja hyväksyttyjä verkkovirta-asennuksia ja sähkölaitteita. Joten vain esim. Defan tai Calixin kyseiset sähkösarjat ja ylläpitolaturit ovat ok. moottoritilaan. Joka asentaa moottoritilaan sinne kuulumattomia verkkovirta asennuksia/laitteita joutuu vastuuseen vahingon sattuessa eli lue. linnareissu.
Oikeastaan katsastussetien pitäisi näihin puuttua, kun pellin aukaisevat katsastuksessa.
Syttymisherkkien ja liuottavien aineiden vuoksi EX- tilan sähköasennukset ja laitteet pitää olla ko. tilan standardin mukaisia.
Täten sisätilan lämmittimen pistorasian ja siihen kytketyn laturin kiinteä asennus ei täytä edellä mainittuja vaatimuksia.
Moottoritilaan saa asentaa vain sinne tarkoitettuja ja hyväksyttyjä verkkovirta-asennuksia ja sähkölaitteita. Joten vain esim. Defan tai Calixin kyseiset sähkösarjat ja ylläpitolaturit ovat ok. moottoritilaan. Joka asentaa moottoritilaan sinne kuulumattomia verkkovirta asennuksia/laitteita joutuu vastuuseen vahingon sattuessa eli lue. linnareissu.
Oikeastaan katsastussetien pitäisi näihin puuttua, kun pellin aukaisevat katsastuksessa.
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Re: Akun ylläpitolataus
luetaanko mersun akkukaukalo moottoritilaan? sehän on täysin eristetty itse moottoritilasta peltiseinällä, lämpökilvellä ja kumitiivisteillä. Väyskässä akku on takapenkin alla joten ei tuota päänvaivaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021