M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Onko joku kartalla mitä eroja on M110 185 hp pystärin ja M114 150 hp vastaavan alustoissa. Ovatko esim. etujarrut, eturipustuksen tuennat tms. järeämmät 280E tai CE -mallissa kuin mitä ovat 250CE:ssä?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja Trae »

Etujarrusatulat ainakin on twinkussa erilaiset,muistaakseni 60mm männillä kun 250:ssä tais 54 tai 56mm.. Tuennat samat.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Trae kirjoitti:Etujarrusatulat ainakin on twinkussa erilaiset,muistaakseni 60mm männillä kun 250:ssä tais 54 tai 56mm.. Tuennat samat.
Levykoko kuitenkin sama? Missä muissa malleissa on samat satulat kuin twin-camissa? Miten jouset?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja Trae »

Kyllä levyt samankokoset.Noitten jarrujen kans painin sillon kun kilpuria rakennettiin.En tiedä varmax onko 123:ssa samoja satuloita mutta ite tlasin oisko ollut varaosamiehilta vaihtosatulat eteen juuri mallia 280e eli isoilla männillä. Toimitus kesti jonkun aikaa,vakiot ois saanu päivän parin toimituksella.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Trae kirjoitti:En tiedä varmax onko 123:ssa samoja satuloita mutta ite tlasin oisko ollut varaosamiehilta vaihtosatulat eteen juuri mallia 280e eli isoilla männillä. Toimitus kesti jonkun aikaa,vakiot ois saanu päivän parin toimituksella.
Muistatko varaosanumeroa? Mikä oli hintaero vakio-osiin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

tupla/tripla hinta
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikö w123 satulat ole muuten 280 vastaavat mutta ilmausruuvi päätyy alareunaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

motonet.fi

sieltä löytyy mäntien halkaisijat mitä on tarjota, noin nopeiten
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja Trae »

hintaeroo en muista enää. Motonetis ei muistaakseni ainakaan silloin ollu tarjolla 60mm männillä satuloita.
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja A »

Kolmelitrasessa dieselipystärissä, on myös noi isommat(60mm) jarrut. 123sen etusatulat on 60mm, ja ne käy kun vaihtaa ne puolelta toiselle(ilmaruuvi ylöspäin). Lisäksi pitää laittaa pitemmät letkut, taikka mielummin pätkä putkea satulan päähän, jolla saa käännettyä letkun kiinitys suunnan oikeaksi. Jarruletkun kiinnitys on 123ssa siten, että letku hankaa pystärin tukivarteen ja saattaa kulua puhki. Noita isomäntäisiä pystärin satuloita taitaa olla aika vähän liikkeellä, joten kannattaa käyttää 123sen satuloita, jos ei ole tekemässä täydellistä entisöintiä. Muilta osin etuakselisto on kaikissa pystäreissä "muistaakseni" sama, eroja on kallistuksen vakaajissa ja jousissa. Kuitenkin noissa mainitsemissasi malleissa nekin on samanlaiset.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

A kirjoitti:Kolmelitrasessa dieselipystärissä, on myös noi isommat(60mm) jarrut. 123sen etusatulat on 60mm, ja ne käy kun vaihtaa ne puolelta toiselle(ilmaruuvi ylöspäin). Lisäksi pitää laittaa pitemmät letkut, taikka mielummin pätkä putkea satulan päähän, jolla saa käännettyä letkun kiinitys suunnan oikeaksi. Jarruletkun kiinnitys on 123ssa siten, että letku hankaa pystärin tukivarteen ja saattaa kulua puhki. Noita isomäntäisiä pystärin satuloita taitaa olla aika vähän liikkeellä, joten kannattaa käyttää 123sen satuloita, jos ei ole tekemässä täydellistä entisöintiä. Muilta osin etuakselisto on kaikissa pystäreissä "muistaakseni" sama, eroja on kallistuksen vakaajissa ja jousissa. Kuitenkin noissa mainitsemissasi malleissa nekin on samanlaiset.
Arvokasta tietoa, kiitos A. Ilmeisesti Sergey tuossa ylempänä tarkoitti samaa, mutta olen myös ymmärtänyt, että W123 satula ei ihan suoraan sovi. Tässähän sille tuli selitys. Englannista pojat kehoittaa käytettävän Nissan Pulsarin banjoliittimiä (-pultteja) letkujen kiinnitykseen. Jotain kommenttia tähän?

Entisöintiä en ole tekemässä, upgradea kylläkin. Tekniikkapäivitykseen liittyen minun tulee saada oma (250 CE, 150 hp) vastaamaan 280E/CE (185 hp) alustaa. Ausseista ymmärsin, että myös levyt ovat 280E:ssä suuremmat, eli samankokoiset kuin W116. Ja väittävät, että tämänkokoista levyä ei ole muissa W114/115 malleissa. W116 levy on jäähdytetty ja siten hieman paksumpi mutta sopii 280E bolt-on kuten myös W116 satulat (huom. letkujen kinnitykset). Onko tähän tarkennusta?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo tuota tarkoitin. Ne menee sinne sellaisenaan mutta putket tosiaan tarvii modata ettei ongelmia ole. banjoliittimellähän sen sais heti alkuunsa mutkalle tai jopa 180 asteen kulmaan. Onko sellaiset sallittuja suomen liikenteessä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:banjoliittimellähän sen sais heti alkuunsa mutkalle tai jopa 180 asteen kulmaan. Onko sellaiset sallittuja suomen liikenteessä?
Niin, tota en tiedä...?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Ainakin mulle katsuri sanoi ettei jarruissa saa olla liittimiä tai muuta putkissa, vaan pitää olla yhtä putkea konehuoneesta aina jarrusatulaan tai letkuun asti. Tosin enhän koskaan ole piilottanut jatkoja tai liittimiä :roll:
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kuva Mustangin jarruista: eikös tämä ole yhtä putkea jarrusatulalle asti: :?:

Kuva

Kuva

EDIT: Ei siis oma mustangi
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 09.10.2012 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Onhan tuo jos vastaa alkuperäistä toteutusta tai on jopa parempi. Mutta montaa letkun pätkää ja putkea ei kannata laitella. Voi tarkka katsuri kirjotella listaa :lol:

Tuskin tulee ongelmaa jos vetää pyöräkoteloon johonkin kiinni putken ja siihen yhden letkun järkevän näköisesti.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
jl220
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 05.01.2006 17:15
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja jl220 »

Mikset käytä SL/SLC etulaikkoja ja satuloita.
W111 220Sb 4.5 W110 190Dc 2.3 W212 E250Cgi W903 316Cdi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jl220 kirjoitti:Mikset käytä SL/SLC etulaikkoja ja satuloita.
Niin, miksen...(?) en vaan ole vielä ehtinyt noin pitkälle kelaamaan. Hyvä ajatus. Runkorakennehan on likipitäen sama. Sopisivatko paikalleen ilman suurempaa "säätöä"?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: M110 ja M114 koneisten pystäreiden alustan erot?

Viesti Kirjoittaja A »

Itselleni ei ole tullut vastaan yhtään pystäriä jäähdytetyillä etulevyillä. Saattaahan olla, että Ausseilla on erilaiset vaatimukset kuin meillä täälä pohjolassa. Kuitenkin jos haluat sellaiset laittaa, niin eiköhän ne käy kaikista noista vanhemmista S-sarjalaisista joissa sellaiset on, kun ottaa levyt ja satulat samasta autosta. Tohon "yhtä putkea" konehuoneesta satulaan, tai letkuun, kommentoisin vähäsen. Onhan sielä pystärin takapäässäkin, letku kahden putken välissä, vieläpä molemmin puolin(v/o). Banjoliittimiä saa jarruissa käyttää, jos ne on tarkoitettu kyseiseen käyttöön(lähes kaikissa kilpa/tuuninki jarruissa). Noihin 123:sen satuloihin vaan pitäisi jyrsiä tasot sille banjoliittimen tiivisteelle, kun niissä ei ole sitä. Jarrujen teossa taitaa olla tärkeintä asennuksen huolellisuus ja putkien sekä letkujen kunnollinen kiinnitys, tärinöitä ja hankaumia vastaan.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Vastaa Viestiin