OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Olisiko jollain kätevästi esillä/tiedossa kyseisten moottorien leveys apulaitteineen leveimmästä kohtaa?

OM603 mahtuu pystärin aisojen väliin mutta M104 ei. Jälkimmäinen ahdistaa imusarjan puolelta (imusarjat alaspäin). Nyt tarvitsisin tietää kuinka paljon leveämpi M104 on.

Tässä kuva omasta M104 W124 korissa:
Kuva

Tässä OM603 W124 korissa:
Kuva

Ja tässä OM603 kiinni aisojen välissä W114 pystärin konehuoneessa (ei oma):
Kuva

Edellinen asennus katsottuna kuskinpuolen katon tasolta:
Kuva


EDIT: Laitoin topikin aluksi Oldtimerin puolelle, mutta ehkä väärä foorumi?
EDIT2: Kuvat
EDIT3: Otsikko päivitetty
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 29.03.2013 12:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

mitäs sillä mitalla?

Meinaan vaan että jos olet mitannut(kokeillut?) että 104:n sinne muuten menee, että imusarja vaan ahistaa.
Niin eihän siinä ole muuta tehtävissä kun tehdä uusi imusarja :D tai modata alkuperäistä?
Sitä en tiedä minkälaista muovia tuo sarja on, että pystyykö. Alumiinistä sais hienon kun oikein kiillostais, tai sitte ihan vaan mustasta(halvalla) tai rosterista putkista (kunnolla). Samalla sais vietyä ilman putsarin minne haluaa(mahdollistas samalla kartio filtterinkin käytön jos haluaa)
Siihen kun laittas vaikkka Wrinkle maalin päälle niin muistuttas tuota alkuperäistä sarjaa,
jos ei halua(jaksa :lol: ) kiillottaa.

Tämän takia ei mielestäni ole järkevää konehuonetta ruveta leikkoon...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ja käsittääkseni eikös tämä ollut tarkoitus ahtaa jossakin vaiheessa niin imusarjan tekee jo heti sen näköiseksi että ei ole kun putsarin tilalle laittaa ahtoletku cuulerilta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:mitäs sillä mitalla?

Meinaan vaan että jos olet mitannut(kokeillut?) että 104:n sinne muuten menee, että imusarja vaan ahistaa.
Niin eihän siinä ole muuta tehtävissä kun tehdä uusi imusarja :D tai modata alkuperäistä?
Sitä en tiedä minkälaista muovia tuo sarja on, että pystyykö. Alumiinistä sais hienon kun oikein kiillostais, tai sitte ihan vaan mustasta(halvalla) tai rosterista putkista (kunnolla). Samalla sais vietyä ilman putsarin minne haluaa(mahdollistas samalla kartio filtterinkin käytön jos haluaa)
Siihen kun laittas vaikkka Wrinkle maalin päälle niin muistuttas tuota alkuperäistä sarjaa,
jos ei halua(jaksa :lol: ) kiillottaa.

Tämän takia ei mielestäni ole järkevää konehuonetta ruveta leikkoon...
Mitalla sitä, että ei ole tarpeeksi ammattisilmää tai -taitoa katsoa meneekö M104 noiden aisojen väliin kun kerran OM603 menee.

Ymmärrykseni mukaan W114 kuskinpuoleista aisaa pitäis modata ainakin sen 50mm, että M104 orig. imusarjoineen mahtuisi. Jollain tarkempaa näkemystä/tietoa?

Tottakai, mielellään jättäisi leikkuut sikseen, säilyisi rakenteet alkuperäisinä. Eli uuden imusarjan teko on optimaalisin ratkaisu mutta sen kustannukset eivät tässä ja nyt ole tiedossa.

Tuossa yksi esimerkki jos oikein ymmärrän:
Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

atlas kirjoitti:Ja käsittääkseni eikös tämä ollut tarkoitus ahtaa jossakin vaiheessa niin imusarjan tekee jo heti sen näköiseksi että ei ole kun putsarin tilalle laittaa ahtoletku cuulerilta.
Jossain vaiheessa... :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Peltiseppänä ,jota nyt en ole vuosiin tehnyt,niin mielestäni et saa koskea itse palkkiin tai sen on oltav vahvempi tai sille on anottava muutos työ jonka teet kuvineen ja sitä ei saa päällemaalata kunnes katsuri on sen hyväksynyt.

Muistelen että jotenkin näin...joku voisi varmistaa nykyisen käytännön.

Parashan se olisi jos et koskisi kantaviin rakenteisiin ollenkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

atlas kirjoitti:Peltiseppänä ,jota nyt en ole vuosiin tehnyt,niin mielestäni et saa koskea itse palkkiin tai sen on oltav vahvempi tai sille on anottava muutos työ jonka teet kuvineen ja sitä ei saa päällemaalata kunnes katsuri on sen hyväksynyt.
Jos tuota aisaa joutuu modaamaan, niin ajatus olisi näiden kuvien kaltainen. Kyseessä siis OM603 asennus W114 ja eturipustuksesta (vai etukelkkako tuon nimi on) laikataan yläosa matkalta pois niin, että kone saadaan tarpeeksi alas. Paikkaan hitsataan vahvike.

Laikattu:
Kuva

Vahvikepala:
Kuva

Vahvike hitsattu:
Kuva

Ajattelin näillä kuvilla käydä kuuntelemassa mitä konttorilla sanotaan.

EDIT: kirjoitusvirkeitä
Viimeksi muokannut hismajestics, La 06.10.2012 21:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti: Mitalla sitä, että ei ole tarpeeksi ammattisilmää tai -taitoa katsoa meneekö M104 noiden aisojen väliin kun kerran OM603 menee.

Ymmärrykseni mukaan W114 kuskinpuoleista aisaa pitäis modata ainakin sen 50mm, että M104 orig. imusarjoineen mahtuisi. Jollain tarkempaa näkemystä/tietoa?

Tottakai, mielellään jättäisi leikkuut sikseen, säilyisi rakenteet alkuperäisinä. Eli uuden imusarjan teko on optimaalisin ratkaisu mutta sen kustannukset eivät tässä ja nyt ole tiedossa.
Jos ahtaa josain välissä niin se kannattaa tehä alumiinista, tämä on kallein ja mielestäni paras vaihtoehto.
cnc jyrsitty tai leikattu laippa n.8-15mm alumiini noin 30-80 eskoa, kassillinen alu käyria á 15-50€ riippuen koosta, sitte viel TIG hitsarille kaasua ja palkkaa.
Kyllähän se pari sataa äkkiä saattaa maksaa jos ei ole itsellä taitoa, koneita ja suhteita.

Halvin vaihtoehto ois sitte mustasta raudasta. Kairaa itse 10mm latasta laipan, n. 10 euroa.( Laser leikattu muutama kymppi)
Parilla kympillä käyriä saa aika ison läjän, maksaa muutaman euron kappale.
Mig hitsaajia löytyy melkein joka tallista.

RST versio on sitte jotain tältä väliltä.

Vähän hinta tietoa...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Jos ahtaa josain välissä niin se kannattaa tehä alumiinista, tämä on kallein ja mielestäni paras vaihtoehto.
cnc jyrsitty tai leikattu laippa n.8-15mm alumiini noin 30-80 eskoa, kassillinen alu käyria á 15-50€ riippuen koosta, sitte viel TIG hitsarille kaasua ja palkkaa.
Kyllähän se pari sataa äkkiä saattaa maksaa jos ei ole itsellä taitoa, koneita ja suhteita.

Halvin vaihtoehto ois sitte mustasta raudasta. Kairaa itse 10mm latasta laipan, n. 10 euroa.( Laser leikattu muutama kymppi)
Parilla kympillä käyriä saa aika ison läjän, maksaa muutaman euron kappale.
Mig hitsaajia löytyy melkein joka tallista.

RST versio on sitte jotain tältä väliltä.

Vähän hinta tietoa...
Jos alumiinisen saa abt tuohon hintaan ja kannattaa ehdottomasti mennä suoraan siihen, niin se olisi budjetti mielessä ehkä tehtävissä. Mites ne mittasuhteet virtauksineen, kuinka ne saadaan kohdalleen? Meinaan vaan, että kone nykyisillään käy ihan iloisesti. Tuleeko uuden imusarjan rakentamisessa paljonkin säätöhommia, että saadaan käynti oikein?

Oletan nyt tässä kohtaa, että M104 menee aisojen väliin kuten tuo OM603.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien mitat leveyssuunnassa? Kuvilla!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:...jos olet mitannut(kokeillut?) että 104:n sinne muuten menee, että imusarja vaan ahistaa.
Niin eihän siinä ole muuta tehtävissä kun tehdä uusi imusarja :D tai modata alkuperäistä?
Sitä en tiedä minkälaista muovia tuo sarja on, että pystyykö.

Tämän takia ei mielestäni ole järkevää konehuonetta ruveta leikkoon...
Pitääkö ymmärtää, että kuvan musta osa on imusarja? Niiden alapuolella pilkistää kaksi paksumpaa osaa (throttle body? mikä suomeksi?), jotka pulttaantuvat mustaan imusarjaan...
Kuva

Sivukulmasta katsottuna nämä kaksi paksumpaa putkea, onko throttle body?:
Kuva

Edellisiin postauksiini viitaten, vaikuttaisi siltä, että juuri tämä throttle body on leveyssuunnasssa esteenä koneen kiinnittämiseksi w114 ilman runkomodausta?
EDIT: kuvan vaihto

Juuri tässä tarvitsisin viisaampien neuvoja; jos haluaa custom imusarjan (ja täten koneen sopivan rakenteisiin), niin mistä asti pitää tässä asennuksessa lähteä liikkeelle? Pitääkö throttle body myös rakentaa uusiksi?
Viimeksi muokannut hismajestics, Su 07.10.2012 16:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Vaikuttaa siltä ettet täysin tiedä mihin olet ryhtymässä.

Nämä swappi hommat kun on enempi ja vähempi koe ja totea hommmaa :D
varsinkin kun laitat 20v uudempaa teknikkaa mersuun.
NIM. asentaneena m119 moottoria w107 mersuun sellasen muutaman kymmen kertaa :D menee jo rutiinilla.

Tuohon imusarjaa kysymykseen sanoisin että koko sarja pitää rakenta uudestaan.
Noista virtauksista huolehditaa kun otetaan tehoja vaparina yli 100hv per litra tai tehään kunnon supereita älä mieti niitä vielä kun on vakio. Teet vaan sellasen "sileen" sisältä niin on hyvä. Joutuu tehdä aika päin P:tä että käynti huononee...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Vaikuttaa siltä ettet täysin tiedä mihin olet ryhtymässä.
Varmasti juuri tältä vaikuttaa :lol: .!

Tiedän kuitenkin melko tarkkaan mitä olen tekemässä. Mutta miten kaikki tehdään, sitä en luonnollisestikaan tiedä koska ensimmäistä kertaa olen, kuten mainitsit, modernia tekniikkaa siirtämässä (tähänhän ei lasketa tekemiäni esim. kuplan, 404 pösön tai Fairlane 500 jne. tekniikkaswappeja :D ) Mielestäni on jännä oppia uusia juttuja jo "kuivaharjoitteluvaiheessa".

Edellä mainittuun viitaten haen tämän foorumin asiantuntijoilta neuvoja jo ennakkoon. Kiitos myös sulle niistä!

Mutta aiheeseen.
sepulaakeri kirjoitti:Tuohon imusarjaa kysymykseen sanoisin että koko sarja pitää rakenta uudestaan.
Noista virtauksista huolehditaa kun otetaan tehoja vaparina yli 100hv per litra tai tehään kunnon supereita älä mieti niitä vielä kun on vakio. Teet vaan sellasen "sileen" sisältä niin on hyvä. Joutuu tehdä aika päin P:tä että käynti huononee...
"Koko sarja" tarkoittanee tässä yhteydessä throttle body mukaan lukien, vai?

Virtauskelat tulivat lähinnä mieleen näiden modernien moottoreiden lukuisten sensoreiden jne. vuoksi. Kuinka herkkiä ne ovat muutoksille ja sellaista. Enpä sitten murehdi likaa tätä asiaa :oops:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

minä en tekisi trottle bodyja ollenkaan vaan normi imusarjan ja siihen rakennellessa sovittelet päähän kaasuläpän nätisti.
Pitäähän siinä tieten olla joku kotelo kun tulee putket venoilta ja sen muoto kannattaa miettiä.
Siihenkin on täällä kuvia paljon esim. Tomantin topik ...turboprojekti.
Teeppä haku -painekotelo-
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

muutenki toi muovinen imusarja o vähä vaikea hitsailla uusiks... tee se kunnolla eli kuten atlas tuossa sanoo. eli kokonaa uus ja kaasuläpällä.

petehrin raptec projektiosastolla on kans imusarjoja. Kysyppä petriltä mitä kustantaisi.

nuo virtausjutut o tärkeitä ku alkaa tehot oleen korkealla tai jos auto on päästöjen valvonnan alainen. Nyt ei ole kummastakaan kyse :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

No onhan sulla sitten hyvin perus jutut kunnossa kun useamman swapin jo tehnyt.
En usko että tuossa mitään suurempaa erilaisuutta ole ja sanoisin sen sopivan varsin helpolla paikalleen kun kyseessä on rivi kone, v-kone voisi olla työläämpi. Suurin ongelma on luultavasti se että miten koneen saa tarpeeksi alas että saa kardaanin suoraan.


Mikähän tämä trottle body on? ettei se ole kaasuläppä?

No on mikä on, Tuosta brabuksen imusarjastahan vois ottaa vähä mallia. Miettii vaan kummalle puolelle tuo ilmanputsarin. Jos mietti myöhempää turbotusta niin kuskin puoli olisi parempi. Toisin kun tuossa brabus versiossa.


Nim. petehri on tehnyt monen näköstä paine koteloa, topikissaan lisää kuvia
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=210" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse sovittelisin jotain tämän näköstä tosin eri asentoon tuo itse kotelo ja päähän vaan kaasuläppä.
http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... sarja1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Rakenne on melkon yksinkertainen ja helppo tehdä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1641
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja Daaz »

En nyt ehtinyt laajemmin paneutua tähän asiaan (että sopiiko ja miten), mutta "throttle body" on suomeksi läppärunko. Periaatteessa siis mikä tahansa kohta imusarjassa, joka säätelee imuilman virtausta, mutta yleensä sillä tarkoitetaan pyöreää läppää, jollaisia voi olla yksi tai yhtä monta kuin sylinterejä. Kaasuttimessa kaasuvaijeri on kytketty suoraan tuohon "läppärunkoon" eli kaasuttimen kurkkuun ja siinä sijaitsevaan kaasuläppään, mutta polttoaineen ruiskutuksessa/suihkutuksessa tätä rakennetta ei luonnostaan ole, vaan imuvirtauksen määrää on "keinotekoisesti" säädeltävä tällaisella läpällä (ellei sitä sitten säädetä imuventtiilien aukeamisella, mutta se onkin kokonaan eri juttu sitten).

Yleensä ja puhekielessä läppärungolla tarkoitetaan sellaista tripla-Weberin näköistä leveää tukkia, jossa on neljä tai kuusi imukanavaa ja kaikissa oma läppänsä. En muista, miten noissa M104-imusajoissa asia on toteutettu, mutta usein tuotantoautoissa imuvirtausta säädellään jollain hieman edullisemmalla rakenteella.

Muita kommentteja: Joo, tuo musta muovinen hässäkkä on imusarja. Uuden askarteleminen ei pitäisi olla ylivoimaista. Ja jaa, en kyllä ensimmäisenä lähtisi puukottamaan tuota apurungon poikittaispalkkia vaan ennemmin moottorin öljypohjaa. Kuskinpuoleista sivurunkoaisaa kyllä monet ovat muokanneet saadakseen W114:ään uudemman (K-Jet) M110-moottorin. Mutta ei sekään ole mikään optimiratkaisu.

Pitäisi varmaan tulla ihan omalla silmällä katsomaan tilannetta, niin osaisi sanoa (lue: spekuloida tietämättä oikeasti mitään) enemmän asiasta.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Daaz kirjoitti:"throttle body" on suomeksi läppärunko.
Eli katuläpässä kaasuläppä, vai?
Daaz kirjoitti:Muita kommentteja: Joo, tuo musta muovinen hässäkkä on imusarja. Uuden askarteleminen ei pitäisi olla ylivoimaista. Ja jaa, en kyllä ensimmäisenä lähtisi puukottamaan tuota apurungon poikittaispalkkia vaan ennemmin moottorin öljypohjaa. Kuskinpuoleista sivurunkoaisaa kyllä monet ovat muokanneet saadakseen W114:ään uudemman (K-Jet) M110-moottorin. Mutta ei sekään ole mikään optimiratkaisu.-Daaz
Uusi imusarja tulee olemaan ratkaisu ja siten ei mun mielestä tarvitse runkoaisaan koskea. Funtsataan sitten viisaampien kanssa minkälainen imusarja ja miten. Sepulaakeri tossa jo yhden fiksun näkemyksen heitti.

Kardaanilinja tulee saada suoraan ja siihen (yksi) keino on kuvien mukainen apurungon muokkaus. Miten öljypohjaa koputtelisit? Vai hakisitko sopivan jostain muusta mallista?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1641
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja Daaz »

hismajestics kirjoitti:Eli katuläpässä kaasuläppä, vai?
Ei varsinaisesti, vaan sananmukaisesti läppärunko. Eli se putki tai muu rakenne, jonka sisällä se kaasuläppä on.
hismajestics kirjoitti:Miten öljypohjaa koputtelisit? Vai hakisitko sopivan jostain muusta mallista?
Vastasinkin jo toisaalla, mutta tekisin siis itse, jos öljypohjaa sinänsä ei voi muokata. Jotenkin hieman hirvittää tuo apurungon ohentaminen, vaikka kai senkin saa onnistumaan.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuolla ruotsissa noita apurungon leikkauksia on jokatoisessa pystärissä. SFRO vaatii nähdä sen ja osat että se on todella kunnossa eikä läpiruostunut ennen kuin osat hitsataan paikalleen, sitten näyttö hitsauksesta ennen maalia. Ei saa edes rälläkällä siloitella! :)

se virallinen throttlebody on siis pultattu tämän kuvan keskimäisen röörin päälle:
Kuva
Ja itte throttlebody on siis tämä palikka, joka on helvetin kallis ja huono :)
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Tuo imusarjahan on muuttuvaa tyyppiä. Muoviosassa on läppä joka yhdistää/eristää 3 vierekkäisten sylinterien imuputkea tilanteen mukaan puolivälistä. Tällä saadaan resonaation avulla lisää vääntöä keskialueelle. Eli tavallaan pitkä ja lyhyt imusarja. Isommilla kierroksilla läppä on auki. Eli jos teet kiinteän imusarjan jossa kaikki imupuket yhdistyvät kerralla niin menetät ainakin keskialueen vääntöä.
Tuota kääsuläppäkoteloa voi korjatakin tarvittaessa. Kirjoitin siitä joskus topicin. Vieläkin mennään alkuperäisellä!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

rei7pir8 kirjoitti:Tuo imusarjahan on muuttuvaa tyyppiä. Muoviosassa on läppä joka yhdistää/eristää 3 vierekkäisten sylinterien imuputkea tilanteen mukaan puolivälistä. Tällä saadaan resonaation avulla lisää vääntöä keskialueelle. Eli tavallaan pitkä ja lyhyt imusarja. Isommilla kierroksilla läppä on auki. Eli jos teet kiinteän imusarjan jossa kaikki imupuket yhdistyvät kerralla niin menetät ainakin keskialueen vääntöä.
Tämä on tärkeää tietoa! Tilanpuutteen vuoksi imusarjan joutuu(nee?) rakentamaan uusiksi. Itse muoviosa sopinee paikalleen, mutta "kaikki siinä alla" ahdistavat runkorakenteisiin. Mikä olisi optimaalisin ratkaisu?
rei7pir8 kirjoitti:Tuota kääsuläppäkoteloa voi korjatakin tarvittaessa. Kirjoitin siitä joskus topicin. Vieläkin mennään alkuperäisellä!
Laittaisitko topicin tännekin 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lyhyt ja pitkä imusarja....monessa vanhemmissa koneissa on kiinteä sarja ja jos tilan puute aiheuttaa sen vakion käytön niin tollasta muutttuvaa imusarjaa ei voi käytännössä tehdä jälkeen päin ja pärjäät varmasti ihan pajatehdyllä satsilla jossa on kiinteä imusarja niinkuin tossa brabuksen mallissa edellä ...kaiketi.
Vanhemmissa koneissa on kiinteä imusarja ja kyllähän noilla ajaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: OM603 & M104 moottorien leveys/sopivuus W114? Kuvilla

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

rei7pir8 kirjoitti:Tuo imusarjahan on muuttuvaa tyyppiä. Muoviosassa on läppä joka yhdistää/eristää 3 vierekkäisten sylinterien imuputkea tilanteen mukaan puolivälistä. Tällä saadaan resonaation avulla lisää vääntöä keskialueelle. Eli tavallaan pitkä ja lyhyt imusarja. Isommilla kierroksilla läppä on auki. Eli jos teet kiinteän imusarjan jossa kaikki imupuket yhdistyvät kerralla niin menetät ainakin keskialueen vääntöä.
Tuota kääsuläppäkoteloa voi korjatakin tarvittaessa. Kirjoitin siitä joskus topicin. Vieläkin mennään alkuperäisellä!

Niin eikös tätä rakenneta turboa silmällä pitäen...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Vastaa Viestiin