TOPRAN-kannattaa olla tarkkana laadussa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

TOPRAN-kannattaa olla tarkkana laadussa

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Topran -merkkisiä osia myydään mm. Motonetissä. Tiettyihin korjauksiin toprania voi mielestäni käyttää, joissa laadulla ei ole niin suuri merkitys (esim. jarrupalojen kuluneisuuden ilmaisinjohdot yms.) Ongelmallista on kumista valmistetut vulkanoidut osat. Esimerkiksi kardaanin keskikumina tämä Topran ei toimi. Kumi on liian kovaa ja valu on epätarkkaa. Osa ei mene paikalleen kunnolla ilmeisesti kumin väärän koon takia. Olen yhden kappaleen asentanut, mutta sekin onnistui suurentamalla tukikumin kiinnitysreikää, jotta sai pultin menemään korissa olevan vastakappaleen kanssa oikeille jengoille. En tiedä johtuuko kumin panttaamisesta ja liian kovasta kumista, niin laakeri ääntää voimakkaasti kylmänä. Eli lopputulos on se, että tukikumi pitää poistaa ja vaihtaa laadukkaampaan osaan....ei hyvä!
Autossa oli paikallaan alkuperäinen 124-alkuinen osa, joka on huoltokirjan mukaan asennettu 190 tkm. sitten. Kumi oli murtunut jonkun verran ja laakeri oli täysin ehjä eli laatua kannattaa laittaa tärkeisiin komponentteihin esim. Febi yms.
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: TOPRAN-kannattaa olla tarkkana laadussa

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Juu ja jo itsekkin annoin risuja motonetille koska koittivat iskeä TOPRANin rättiniveltä käteen, tänään hain postista KL:tä tulleen kumin ja melkein pyörryin. TOPRANin kumissahan on vain kuusi reikää joissa jokaisessa tyyliin metalliputken pätkät kiinni, ei sen kummosempia (ainakaan siinä mitä minulle koittivat tunkea) ja KL-osa oli sentään saksankielisessä paketissa ja ihan erinäiköinen, näkee että vähän laadukkaampi. Hintaeroahan ei näissä ollut kuin muistaakseeni 4-5 euro. :shock:

Aikasemmin käytin TOPRAN-valmistajan alapalloa muistaakseeni mondeossa taisi olla 20tkm ja meni vaihtoon. Hain foordin tiskiltä koko tukivarren.

Säästö voi olla vain lyhytaikaista :)
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: TOPRAN-kannattaa olla tarkkana laadussa

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Topranin moniurahihnarullat ainakin tuntuivat pelittävän, ei vaan motonetissä ole joka laatikossa sitä pölysuojusta mukana. Febi:n vastaavassa näytti olevan samoilla teksteillä ja numeroilla oleva laakeri... Taitaa tuo Topran olla sellainen brändi, että ne haalii isoja sarjoja tavaraa kasaan, jotta saavat hinnat alas. Välillä tulee laatua, joskus kuraa... Esim. jotkut iskunvaimentimet jotka hommasin aikanaa, olikin Bilsteinin prässäyksillä.. vaikka hinta oli jotain 60€/kpl ja 'TMS' tai jotain luki pahvilootassa.

Ainakin BMW E34 koriin, M30B35:n ja Getragin 5 lovisen perään sain KL-varaosilta juurikin tuollaisen kumilätyn jossa oli pultin reikinä jotkut teräsholkit. Vaikutti ihan alkuperäisosalta... lopetti se ainakin sen putkilaippatoteutuksesta aiheutuneen vaihdekepistä tulevan tärinän kaarreajossa. Ja olipa alkuperäinen ilmeisesti kestänyt jo sen ~150tkm +5v seisonnan ja ~10tkm sudittelua sen jälkeen...
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: TOPRAN-kannattaa olla tarkkana laadussa

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Ja noista tukivarsista ja nivelistä pitää sanoa vielä sen verran, että tuntuvat kaikki tarvikehilut olevan aika huonoja. Itse olen kantapään kautta tuon oppinut.

Omaan autoon hommannut tarpeen tulle molemmin puolin mallisarjan painavimmasta/tehokkaimmasta autosta originaali palikat, monesti maksavat maltaita, mutta kevyemmässä ja tehottomassa autossa kestävät vuositolkulla, ja jos jotain alkaa väljistymään, saa pelkän nivelen / kumin melko edullisesti.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Vastaa Viestiin