R129 puhaltimen regulaattorin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

R129 puhaltimen regulaattorin vaihto

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Vika on korjattu ja kirjoitan tänne avuksi toisille kohtalon kavereille. Muihin Mersun malleihin täältä löytyi ohjeita ja apua mutta R129-sarjasta vähemmän. Pääosin ongelma ja sen korjaus ovat samanlaista. Korjauksen tein 600SL, vm 1993, jossa on automaatti-ilmastointi (1-alueinen).

Lämmityslaitteen puhallin ei siis puhaltanut ilmastoinnin automaattisäädöllä eikä manuaalisesti painikkeista valitsemalla. Pieni hönkäys tuli ja sekin hävisi kokonaan jonkin matkaa ajeltua. Vikapaikaksi kohdistui puhaltimen regulaattori mutta myös säätöyksikköä epäilin.

Eri vian kuvauksissa oli hieman eroja mutta useimmissa puhallin lopetti toimintansa kokonaan. Joskus puhallin oli täysillä kokoajan, toisilla toimi hetken normaalisti ja lopetti sitten puhaltamisen. Tapauksissa joissa oli annettu palautetta korjauksen jälkeen, ylivoimaisesti yleisin vian syy oli regulaattori. Harvoissa tapauksissa oli viallinen säätöyksikkö tai puhallinmoottori.

Hieman vian paikallistamista häiritsi että minulla puhallin toimi hienosti eri nopeuksilla kun oli vain virta päällä mutta kone ei käynnissä. Manuaalin mukaan säätöyksikkö ei ole silloin käytössä. Erään ohjeen mukaan mittasin ohjausyksiköltä tulevan jännitteen. Jarrutehostimen takana on pieni sulakekotelo (mm. puhallinmoottorin sulake). Sulakekotelon yläkulmassa on 3-napainen pistoke, se on regulaattorille menevä johto. Pistoke irti ja naaraspuolesta koneen käydessä mittasin jännitteet. Keskimmäisessä navassa on ohjausyksiköltä tuleva ohajusjännite. Puhaltimen 4. asennossa jännite pitää olla 5 V tai enemmän. Puhaltimen 1. asennossa jännite on n. 1 V. Nämä jännitteet mittasin joten vika viittasi regulaattoriin. Varmuuden vuoksi tarkistutin ilmastoinlaitteen kylmäaineen määrän mutta se oli kunnossa (Evacar Konala, tarkistus ja 100 gr lisäys 82 EUR ja hyvä palvelu).

Säätöyksikkö olisi helppo vaihtaa mutta kallis, netistä löysin uusia n. 400-500 EUR, käytetyistäkin pyydettiin n. 300 EUR. Regulaattoreita oli kovin erihintaisia. Eron tekee onko varaosa pelkkä regulaattori vai jäähdytyselementin kanssa. Ensinmainitut n. 50 EUR ja jälkimmäiset 250-300 EUR. En löytänyt mitään syytä vaihtaa jäähdytyselementtiä ja asia vahvistui korjauksen aikana. Varaosa regulaattorin saa halvalla mutta kirjoituksissa todettu hankalaksi vaihtaa. Nyt korjauksen tehneenä se on melko lievästi sanottu.

Ostin regulaattorin ebay:stä, 32 USD+rahti 26 USD, toimitus kesti 10 pv. Varaosanumero on 1298213351 (lienee koko jäähd.elementin kanssa oleva). Ainakin R129 vm. 1989-1995 regulaattori on ruuveilla kiinni jäähdytyselementissä.

Regulaattoriin käsiksi pääsemiseksi R129:ssä pitää purkaa konehuoneen puolelta sadevesikaukalot, pyyhkijän moottori ja mekanismi sekä puhallinkotelon kansi. Hyvä ja kuvallinen ohje löytyy netistä:
http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... lower.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alkuun purku on helppoa, kaukalot, muovit ja pyyhkijän moottori on helppoja irroittaa. Järjestys on katsottava tarkkaan kasausta varten, myös eri ruuvien paikat. Viimeinen osuus puhallinkotelon kansi ja sen 3 etureunan ruuvia olikin koko homman tunteellisin osuus. Tulipellin ja kotelon kapeassa välissä on pari isoa sähköjohtonippua ja monta pienempää sekä alipaineletkuja. Niitä piti ahtaassa kolossa saada nostettua sivuun että pääsi avaamaan ruuvit. Ehkä SL500:ssa on enemmän tilaa. Kotelot purettuna moottori näyttää tältä:
moottori1.JPG
Ajattelin öljytä moottorin laakerit ja siksi irroitin sen. Regulaattorin vaihto ei olisi tätä vaatinut. Moottori on kiinnitetty metallipannalla jonka muovinen vastakappale napsahti poikki (köh). Korjaus oli kuitenkin helppoa pitkällä ruuvilla:
moottori2.jpg
Itse regulaattorin vaihto oli myös nopeasti tehty, ruuvit auki, elementin puhdistus ja uudet lämpörasvat väliin. Ostamassani varaosassa oli paketissa rasva mukana.
moottori3.jpg
Kasauksessa oli samainen hankala paikka. Purkuun meni n. 3 h ja korjaukseen+kasaukseen n. 4 h. Juu, en ole ammatttimekaanikko ja sanoisin että helpotkin osuudet olivat osittain työläitä ja aikaa paloi. Moottorin kiinnityksen korjaus vie aikaa ja muutaman muovin kanssa oli arpomista kiinnitysjärjestyksessä.

Tuskan hiki haihtui puhaltimen ilmavirrassa onnistumisen iloksi kun testasin onnistuneen korjauksen lopputulosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 puhaltimen regulaattorin vaihto

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Sulla ei varmaan tullut tämän auton omistuksen aikana vastaan kampiakselin asentotunnistimien vaihto? Tuli tätä lukiessa mieleen, että tässä kuvattu purkutyö varmaankin helpottaisi niihin käsiksi pääsemistä. Pelkääjän puolelle vaihto onnistuu kuulemma helpohkosti muutenkin, kun irrottaa tulipellin yläosan, mutta kuskin puolen anturia ei edes näe yläkautta.

Eipä sillä, kumpikaan projekti ei ole omassani ajankohtainen, mutta jos tämä tulee joskus vastaan, niin ei välttämättä olisi hölmö idea vaihtaa samalla ennakoivasti ne tunnistimet.
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: R129 puhaltimen regulaattorin vaihto

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Näin oli, ei tullut asentotunnistimien vaihdolle tarvetta joten en osaa siitä kertoa mutta varmasti samaa purkutyötä on tiedossa. Varsinkin 600:ssa on moottorin takana ahdasta, siksi osien irroitus on hankalaa eikä muoviosat pidä irroittamisesta niin tuo oli hyvä huomio vaihtaa samalla kertaa tunnistimet ja etuvastus.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 puhaltimen regulaattorin vaihto

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No niin, tämä taisikin muuttua sitten ajankohtaiseksi. Tuli pitkästä aikaa ajeltua vähän pidempi siivu normaalin kaupunkipyörityksen sijaan, ja jossain kohtaa matkaa huomasin että lämppäri puhaltaa todella heikosti. Puolisen tuntia kun seisoi, puhalsi taas paremmin. Kunhan pääsen kotiin, pitää katsoa poikkeaako tämä uudemmalla ilmastointilaitteella varustettu vekotin jotenkin tästä ohjeesta ja pistää osia tilaukseen.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 puhaltimen regulaattorin vaihto

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tällä viikolla sain uuden regulaattorin, ja tänään vietin pari rattoisaa tuntia purkuhommissa. Paljastui, että tuo moottorin kiinnityksen pannan muoviklipsi oli minullakin murtunut, mikä selittänee puhaltimesta ajoittain kuuluvan sirkutuksen. Korjasin sen samanlaisella ruuvivirityksellä.

Näyttää siltä, että joku on jo vaihtanut regulaattorin ja siilin aiemmin, sillä regu oli kiinni siilissä niin että sitä ei siitä ehjänä irti voinut saada. Ruuveihin ei päässyt käsiksi ja ruuvinreiätkin ovat eri paikassa kuin uuden. Revin sen väkivalloin irti. Uuden kiinnitystä varten siilistä pitää viilata pieni kohdistuspala pois ja tehdä uudet reiät kierteineen, mutta muodon puolesta se onneksi istuu. Valitettavasti kasaaminen saa nyt odottaa, koska muutama viikko sitten jarrupaloja vaihtaessa tullut noidannuoli teki tämän jumpan yhteydessä paluun...

Niistä kampuran asentotunnistimista totesin sen verran, että pelkääjän puolen vaihto onnistunee yläkautta, mutta kuskin puolen ei. Siellä on tulipellin alaosan ja moottorin välissä letkuja, jotka estävät pääsyn.

Edit: Jälkipolville tiedoksi, että postasin loput kokemukset ja havainnot kuvineen tuonne oman projektiketjun puolelle.
Vastaa Viestiin