W211 facelift valoista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja JHe »

Heps!

Valistaisitteko vähän tyhmää 211:n valojuttuihin liittyen? Juoksuttelen tässä ajatusta samalla, joten koettakaa pysyä perässä / jaksaa lukea sepustustani... :shock:

Auto siis on 2007-mallin E280 CDI "limousine" Avantgarde.

Ensinnä Xenoneista: Autossa on "tehdasxenonit", ja polttimot alkavat ilmeisesti hiipua, kun valoteho ei enää ole paras mahdollinen. Olenko ymmärtänyt oikein, että polttimotyyppi on D1S, eikä D2S, kuten vielä ohjekirjassa lukee?

Jos (ja ilmeisesti kun) tuossa kiulussa on D1S:sät, niin niihin liittyen jatkokysymys. Jostakin tarttui haraviin, että tässä polttimotyypissä olisi ballasti integroituna polttimoon. Pitääkö paikkansa? Ja tapahtuuko jännitteen nosto (eikös xenonien käyttöjännite ole jotain 85 V?) siinä samassa mökkylässä?

Kysyn tätä, koska hiipi mieleen ajatus, että jos vaihtais syyspimeitä varten tuonne nokalle 50 (vai oliko se 55) wattiset tuikut. Valotehoahan ei koskaan ole liikaa, ja tuosta tuskin narahtaisi tien päällä... D2S:ssähän pitäisi vaihtaa ballastikin "50-wattiseksi". Entä D1:ssä, jossa sytytin on osa tuota itse poltinta? Vai tuleeko tässä joku mutka matkaan? Johdotusten ja umpioiden luulisi kestävän...

Mitkäs nuo "apukaukovalopolttimot" sitten ovat tyypiltään? H7? Umpion puolestahan sinne voisi periaatteessa laittaa (DCR-merkintä) xenonmuutossarjan. Mutta jos pykälien kanssa saivartelee, niin yhtäkään halogeenikantaista xenonpolttimoa ei löydy e-hyväksynnällä.

Yhtenä (puoli)laittomana vaihtoehtona - olettaen, että se tosiaan on H7 - voisi olla Osram Rallye 65W... Kuka näitäkään alkaa kaivamaan esiin??? Onko kenenkään silmiin osunut näitä Suomessa (ja mieluummin Etelä- Pohjanmaalla)?

Ja vielä yksi juttu: Takavaloista sanotaan, että ne ovat jotain HiP-polttimoita. Mitä ne ovat??? Vai onko tämä jokin jälkimarkkinoinnin rahastuskeino?

Nimimerkki "kyselykausi menossa" :silent:
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

2006 heinäkuussa käyttöön otettu auto, eli ihan eka facelift kuukausi pitää umpioissaan ainakin D1S tyyppisiä polttimoita. Kyseessä perus-xenon-umpio, ei ILS, siitä en tiedä mitään. Tilasin ja vaihdoin just itelleni uudet Philipsin polttimot, mutta mun mielestä valoteho ei parantunut. Ei ainakaan kovin selkeästi. Lähivalojen teho tuntuu olevan aika huono, voihan tossa olla jotain vikaakin tietty... vinkit tervetulleita..

Avaa umpion luukku, jos on D1S niin se lukee siinä polttimon perässä, ja pitäis näkyä ilman että irroittaa polttimoa. Peiliä tai kameraa voi tietty käyttää apuna jos ei muuten näe ;)
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Facelifteissa on D1S, vanhemmissa D2S.

Se mötikkä siinä polttimon takana on sytytin yksikkö, ei ballasti, se sijaitsee aina umpion alla.
Et voi laittaa 55w polttimoita, tai voit, mutta ei mitään hyötyä.
Jos valoteho on hiipunut, niin uudet polttimot lyhyihin ja pitkiin 55w xenonsarja,
näin itellä ja ihan hyvin näkee.
Myös umpion muovit kannattaa myllyttää.

Tuolta kuvat polttimoista, D1S:ssä on kiinteästi se yksikkö polttimossa ja on yleensä metallinen.
D2S:n yksikkö on musta muovinen, joka käännetään paikoilleen.

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... /Polttimot" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen verran vielä, että voit laittaa laillisesti xenonit pitkiin, jotka ovat h7.
Vähintään 55w sarja että näkee, eikä tule vikailmoituksia.
35w canbus sarjaakin saa, muttei ollut mun mielestä tarpeeksi kirkas.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

T.mupez kirjoitti:2006 heinäkuussa käyttöön otettu auto, eli ihan eka facelift kuukausi
OT, mutta ekat faceliftit tulivat kesäkuussa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Voihan ne umpioiden projektorilinssit vaihtaa sinne umpioon. Ite tilasin Kiinasta kirkkaat projektorinlinssit ja vaihdoin ne, valoteho parani varmaan n. 30%. Omasta mielestä ne linssit kannattaa todellakin vaihtaa...

Jossakin täälä foorumilla oli ihan hyvät ohjeet jonka mukaan itekkin tein.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

PEPI kirjoitti:Voihan ne umpioiden projektorilinssit vaihtaa sinne umpioon. Ite tilasin Kiinasta kirkkaat projektorinlinssit ja vaihdoin ne, valoteho parani varmaan n. 30%. Omasta mielestä ne linssit kannattaa todellakin vaihtaa...

Jossakin täälä foorumilla oli ihan hyvät ohjeet jonka mukaan itekkin tein.
Löydätkö linkin?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Tuossapa se:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=94227" onclick="window.open(this.href);return false;
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja JHe »

Hyviä huomioita on tullut jo tähän mennessä. Haluaisin kuitenkin tarkennusta Kumipään kommenttiin. Sanoit, että "et voi laittaa 55 W polttimoita. Tai voit, mutta ei mitään hyötyä". tjsp. Tarkoitat kai, että saadakseni jotain hyötyä noista pitäisi vaihtaa ballastitkin "isompiin" - vai kuinka.

Sanoit myös, että pitkiin voisi laittaa laillisesti H7-xenonmuutossarjan. Umpioiden puolesta voisi, mutta tiedossani ei ole yhtään e-hyväksyttyä, h-kannalla olevaa xenonlamppua. Onko sulla? Olis vähän noloa, kun virkamies narahtais lain rikkomisesta....


Eli tietoa ja hyviä ajatuksia peräänkuulutan edelleen.
Siitä ollaan eri kirjoittajien kanssa yhtä mieltä, että nuo lähivalot eivät vakiona kovin raposet ole. Meikäläisen kinnerissä umpioiden muovit ovat aika lailla kunnossa ja heijastimetkin ovat kirkkaat. Eihän käytetty koskaan uudenveroinen ole, mutta... Aikanaan auton vaihdettuani hämmästyin todella tuota lähivalojen tehottomuutta. Kaksi edellistä kulkinetta olivat Volvoja ja niiden xenoneissa valotehoa kyllä riitti.

Kyllähän 211:n kaukovalot ihan kohtuulliset ovt, mutta mutta mikään valomäärähän ei ole liikaa, kun märät syyspimeät alkavat. Mutta eipä tällä korkeudella niin paljoa valaisemattomia teitä osu ainakaan meikäläisen reiteille, että pääsisi (parannelluista) kaukovaloista juuri nautiskelemaan. Toki mukavat ne ovat silloin, kun niitä tarvitaan...

Tuota linssinvaihtoa olen joskus mielenkiinnolla lueksinut. Siinä kompastuskiveksi tulee kaksi asiaa: Ensinnäkin mulla on kädet täynnä peukaloita. Toisekseen ei tahdo olla aikaa alkaa tekemään / teettämään moista operaatiota. Siksi kehittelin ajatuksia tuon aloituksen suuntaan...

Osaako muuten kukaan valistaa mua niistä takatuikuista: mitä helkkareita ovat ne HiP-lamut, kun ne ovat niin salaisia, ettei niitä saa itse vaihtaakaan....

Mutta anyway, kiitos taas kerran jo tähänastisista. Nopeasti täältä saa tietoa.

Nimimerkki "25 vuoden tauon jälkeen taas Mercedeksiin tutustumassa"
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

JHe kirjoitti:Hyviä huomioita on tullut jo tähän mennessä. Haluaisin kuitenkin tarkennusta Kumipään kommenttiin. Sanoit, että "et voi laittaa 55 W polttimoita. Tai voit, mutta ei mitään hyötyä". tjsp. Tarkoitat kai, että saadakseni jotain hyötyä noista pitäisi vaihtaa ballastitkin "isompiin" - vai kuinka.

Sanoit myös, että pitkiin voisi laittaa laillisesti H7-xenonmuutossarjan. Umpioiden puolesta voisi, mutta tiedossani ei ole yhtään e-hyväksyttyä, h-kannalla olevaa xenonlamppua. Onko sulla? Olis vähän noloa, kun virkamies narahtais lain rikkomisesta....
Jeps, isompia ballasteja meinasin.

Ei ole hajua e-hyväksynnöistä, mulle riitti katsurin hyväksyntä edellämainitusta kombosta.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja JHe »

Menee se viisaskin vipuun.... :-) Mistähän vielä löytäisi laadukkaat ballastit - siis 55 w?

Ja millaiset ne pitäis olla. Jotain sivuja katselin, niin oli analogista, digitaalista 3, ja 4. sukupolven kilkettä ja mitä kaikkea. Tässä alkaa vanhan miehen pää olla ihan :wave:
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Laita H7 tilalle 55w xenonit canbus ballasteilla niin ei tule ongelmia ja näkee, ja kelpaa katsastuksessakin. Ainoa probleema tästä seuraa että lyhyet valot tuntuu umpisurkeilta tämän jälkeen. Itsellä suunnittelussa tehokkaammat xenonit 35w tilalle.
W211 E320cdi V6
Avatar
JHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 02.11.2011 19:31
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja JHe »

Tähän oon itsekn kallistumassa, vaikka pitkät nyt eivät aivan surkeat olekaan. Eli mietin edelleen lähivaloihin - jotka mielestäni ovat se suurempi ongelma - myös 55-wattisia. Lähinnä vaan mietityttää, että mistä löytää "ongelmattomat" ballastit..... Onko ehdotuksia?
Taitava kuljettaja selviää sellaisista tilanteista joihin hyvä ei edes joudu - kumpi haluat olla?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tänään sovitin 55W Xenoneita pitkiin vaan vi**u että meni hermot. Ei onnistunut vaikka kädet verilä yritti. Miten sen lampun saa kohtuudella sinne umpioon niin että se pysyy myös sielä. Ei jää ne helevetin lipareet sinne pitimiin kiini sen xenon polttimon kans. Onko sinne jotaki muuta tarjola kenties ton perse kiinitys systeemin sijasta???

En tiedä mitkä nuo omat ballastit on mutta hyvin ne ainkin sytty eikä herjannut mitään? Mulla ois 2 ylimäärästä sarjaa jos jollakin kiinnostaa? 50€ sarja. Väri 4300K.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja nautseri »

simppa80 kirjoitti:Tänään sovitin 55W Xenoneita pitkiin vaan vi**u että meni hermot. Ei onnistunut vaikka kädet verilä yritti. Miten sen lampun saa kohtuudella sinne umpioon niin että se pysyy myös sielä. Ei jää ne helevetin lipareet sinne pitimiin kiini sen xenon polttimon kans. Onko sinne jotaki muuta tarjola kenties ton perse kiinitys systeemin sijasta???

En tiedä mitkä nuo omat ballastit on mutta hyvin ne ainkin sytty eikä herjannut mitään? Mulla ois 2 ylimäärästä sarjaa jos jollakin kiinnostaa? 50€ sarja. Väri 4300K.
Xenonit pitkiin vaatii oman kiinnitys kappaleen/sovittimen,miten sanoisin.
Tässä lisää ja haulla löyty lisää.


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hilit=ollo" onclick="window.open(this.href);return false;


Ollo sarja on toimiva.
Avatar
hosee16
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 28.12.2012 16:07

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja hosee16 »

Käykö ristiin vanhemman mallin ja faceliftin umpiot? polttimot ei kiinnosta mutta meneekö tilaansa?
leatherman73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 26.01.2022 23:12

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja leatherman73 »

Oliskohan tässä ratkaisu mersun huonoon lähivaljoen tehoon. Monet nykyaikaset Led polttimot on jo huomattavasti tehokkaampia mitä xenonit, niin taitaa olla myös tässä tapauksessa.
https://www.am-asennus.fi/tuote/d1-d3-d ... -90w-pari/
Lähinnä mietityttää että tuleeko ajotietokoneesta jotain ilmoitusta kun noi liitetään ballastille menevään piuhaan. Ja onko tietoa missä koko ballasti on että saako noita mitenkään helposti kytkettyä?
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja MouTine »

leatherman73 kirjoitti: La 29.10.2022 16:28 Oliskohan tässä ratkaisu mersun huonoon lähivaljoen tehoon. Monet nykyaikaset Led polttimot on jo huomattavasti tehokkaampia mitä xenonit, niin taitaa olla myös tässä tapauksessa.
https://www.am-asennus.fi/tuote/d1-d3-d ... -90w-pari/
Lähinnä mietityttää että tuleeko ajotietokoneesta jotain ilmoitusta kun noi liitetään ballastille menevään piuhaan. Ja onko tietoa missä koko ballasti on että saako noita mitenkään helposti kytkettyä?
Ensinnäkin tarvike LEDit eivät ole vielä xenonien tehokkaita. Toisekseen koo'oo sarja ei ole ikään plyg'n'play ja kyllä tulee herjoja kun autom oma xenon-ohjaimet jää virattomiksi. Ja kolmanneksi, valotehon uupuminen johtuu yleensä palaneista projektorien bowleista.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
leatherman73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 26.01.2022 23:12

Re: W211 facelift valoista

Viesti Kirjoittaja leatherman73 »

MouTine kirjoitti: Su 30.10.2022 09:03
leatherman73 kirjoitti: La 29.10.2022 16:28 Oliskohan tässä ratkaisu mersun huonoon lähivaljoen tehoon. Monet nykyaikaset Led polttimot on jo huomattavasti tehokkaampia mitä xenonit, niin taitaa olla myös tässä tapauksessa.
https://www.am-asennus.fi/tuote/d1-d3-d ... -90w-pari/
Lähinnä mietityttää että tuleeko ajotietokoneesta jotain ilmoitusta kun noi liitetään ballastille menevään piuhaan. Ja onko tietoa missä koko ballasti on että saako noita mitenkään helposti kytkettyä?
Ensinnäkin tarvike LEDit eivät ole vielä xenonien tehokkaita. Toisekseen koo'oo sarja ei ole ikään plyg'n'play ja kyllä tulee herjoja kun autom oma xenon-ohjaimet jää virattomiksi. Ja kolmanneksi, valotehon uupuminen johtuu yleensä palaneista projektorien bowleista.
Juu noi saa sitte unohtaa. Edellisessä autossa mulla oli philpisin h1-ledit kalansilmäumpiossa ja ne ainakin oli tehkokkaammat mitä perus 35w xenonit. Mulla tossa mersussa on todella vanhat noi xenon polttimot, toinen niistä on sytyttämisen jälkeen hetken liilan sävyinen. Täytyy hommata Osram Xenarc Night Breaker Laser +200% polttimot. Jos ei niilläkään ala näkemään niin sitte taitaa tosiaan olla prjoektorit entiset. Umpion muovit tuosta on jo kiilotettu. Sillä parani valoteho huomattavasti mutta edelleen ei tahdo nähdä mitään varsinkaa märällä asfaltilla.
Vastaa Viestiin