Valistaisitteko vähän tyhmää 211:n valojuttuihin liittyen? Juoksuttelen tässä ajatusta samalla, joten koettakaa pysyä perässä / jaksaa lukea sepustustani...

Auto siis on 2007-mallin E280 CDI "limousine" Avantgarde.
Ensinnä Xenoneista: Autossa on "tehdasxenonit", ja polttimot alkavat ilmeisesti hiipua, kun valoteho ei enää ole paras mahdollinen. Olenko ymmärtänyt oikein, että polttimotyyppi on D1S, eikä D2S, kuten vielä ohjekirjassa lukee?
Jos (ja ilmeisesti kun) tuossa kiulussa on D1S:sät, niin niihin liittyen jatkokysymys. Jostakin tarttui haraviin, että tässä polttimotyypissä olisi ballasti integroituna polttimoon. Pitääkö paikkansa? Ja tapahtuuko jännitteen nosto (eikös xenonien käyttöjännite ole jotain 85 V?) siinä samassa mökkylässä?
Kysyn tätä, koska hiipi mieleen ajatus, että jos vaihtais syyspimeitä varten tuonne nokalle 50 (vai oliko se 55) wattiset tuikut. Valotehoahan ei koskaan ole liikaa, ja tuosta tuskin narahtaisi tien päällä... D2S:ssähän pitäisi vaihtaa ballastikin "50-wattiseksi". Entä D1:ssä, jossa sytytin on osa tuota itse poltinta? Vai tuleeko tässä joku mutka matkaan? Johdotusten ja umpioiden luulisi kestävän...
Mitkäs nuo "apukaukovalopolttimot" sitten ovat tyypiltään? H7? Umpion puolestahan sinne voisi periaatteessa laittaa (DCR-merkintä) xenonmuutossarjan. Mutta jos pykälien kanssa saivartelee, niin yhtäkään halogeenikantaista xenonpolttimoa ei löydy e-hyväksynnällä.
Yhtenä (puoli)laittomana vaihtoehtona - olettaen, että se tosiaan on H7 - voisi olla Osram Rallye 65W... Kuka näitäkään alkaa kaivamaan esiin??? Onko kenenkään silmiin osunut näitä Suomessa (ja mieluummin Etelä- Pohjanmaalla)?
Ja vielä yksi juttu: Takavaloista sanotaan, että ne ovat jotain HiP-polttimoita. Mitä ne ovat??? Vai onko tämä jokin jälkimarkkinoinnin rahastuskeino?
Nimimerkki "kyselykausi menossa"
