W124 250D -90 outo pärinä...
W124 250D -90 outo pärinä...
Kun moottori käy korotettua tyhjäkäyntiä (n.800-900rpm) pitää ohjaustehostimen pumppu outoa pärinää ikäänkuin resonoi ja moniurahihna värisee selvästi. Muilla kierroksilla ei kuulu pärinää eikä hihna värähtele. Onko normaalia ? Jos ei missä mahtaa olla vika ?
W124 300D -90 "94-look" 1017000km ajettuna
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Eikö kyseessä voisi olla hihnankiristyssysteemin iskunvaimennin...se pitää ääntä juurikin korotetulla tyhjäkäynnillä.herkko kirjoitti:Kun moottori käy korotettua tyhjäkäyntiä (n.800-900rpm) pitää ohjaustehostimen pumppu outoa pärinää ikäänkuin resonoi ja moniurahihna värisee selvästi. Muilla kierroksilla ei kuulu pärinää eikä hihna värähtele. Onko normaalia ? Jos ei missä mahtaa olla vika ?
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Sitä vähän itsekin epäilin, mutta se resonanssi äänitulee ohjaustehostimen pumpusta...voisiko hihnan värähtely saada sen aikaiseksi ??? Jopa sen hihnapyörän kolme ruuvia olivat löystyneet värinästä.
W124 300D -90 "94-look" 1017000km ajettuna
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Mulla oli samanlainen vika tuossa pikkumesessä.Se kiristinsysteemin iskarin holkki oli kulunut väljäksi ja piti turinaa tietyssä kierrosluvussa.Myös sen iskarin toiminta oli mennyt toimimattomaksi.Vaihdoin uuden iskarin ja ongelma poissa.
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Ja kannattaa vaihtaa pikaisesti... Se hihnan pärinä repii sen jakopäänkopan palasiksi jossa tehostimen pumppu on kiinni.
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Itselläni W124 250D ja kuuluu reipasta korinaa tyhjäkäynnillä. Ääni kuulostaisi tulevan keulasta keskeltä. Voiko tuo hihnan kiristin pitää voimakasta korisevaa ääntä? Lakkaa heti, kun kierroksia yli 850.
Mika.T kirjoitti:Ja kannattaa vaihtaa pikaisesti... Se hihnan pärinä repii sen jakopäänkopan palasiksi jossa tehostimen pumppu on kiinni.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Eräässä autossa oli pumpun kiinnikkeen korva murtunut ja piti kierroksilla juuri kertomaasi ääntä.
Piti tarkasti katsoa ,että huomasi. Kuulosti kyllä siltä, että itse pumpussa olisi vikaa. Saatin hitsaamalla korjattua.
Piti tarkasti katsoa ,että huomasi. Kuulosti kyllä siltä, että itse pumpussa olisi vikaa. Saatin hitsaamalla korjattua.
RP
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Ääni tulle pumpun korvalle jos iskari ollut kauan hajalla niin hakkaa tuon pumpun korvan rikkir3333 kirjoitti:Eräässä autossa oli pumpun kiinnikkeen korva murtunut ja piti kierroksilla juuri kertomaasi ääntä.
Piti tarkasti katsoa ,että huomasi. Kuulosti kyllä siltä, että itse pumpussa olisi vikaa. Saatin hitsaamalla korjattua.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Oman kokemukseni mukaan kun se kiristimen iskunvaimennin on riittävän väljä, niin se pitää nimenomaan voimakasta pärinää / jyrinää / korinaa, mitä nimitystä siitä sitten tykkääkin käyttää, mutta sisälle omaan autoon se kuului erittäin selvästi, kun siinä tuommoinen vika ostettaessa oli. Se kyllä kuului vähän isommilla kierroksilla parhaiten, mutta normaaleilla ajokierroksilla sekin lakkasi.Wade kirjoitti:Itselläni W124 250D ja kuuluu reipasta korinaa tyhjäkäynnillä. Ääni kuulostaisi tulevan keulasta keskeltä. Voiko tuo hihnan kiristin pitää voimakasta korisevaa ääntä? Lakkaa heti, kun kierroksia yli 850.
Mika.T kirjoitti:Ja kannattaa vaihtaa pikaisesti... Se hihnan pärinä repii sen jakopäänkopan palasiksi jossa tehostimen pumppu on kiinni.
Anyways, on helppo saada selville, onko vaimennin syyllinen. Silloin, kun pärinä kuuluu, vääntämällä sitä iskunvaimenninta voimakkaasti johonkin suuntaan, pärinä loppuu, jos se siitä on lähtöisin. Tuulettimen siipipyörä sitten lyö helposti sormille, jos sitä ihan käsin koittaa vääntää. Toinen vaihtoehto vääntämiseen on vaikka joku puuripa, jolla iskaria voi kammeta moottorista poispäin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Pitääpä jollain kartulla longotella tuota iskaria ja kuulostella. Ääni on vain sellainen sisälle, että laatuvaunun "tunnelma o pilalla"
. Lisäksi kojelaudan vasemmalta laidalta on kuulunut pärinää samoin tyhmäkäynnillä. Yhdestä toisesta topicista luinkin, että valojen korkeussäädön katkaisija oli ollut siellä syynä. Ärsyttäviä ääniä.


Nozki kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan kun se kiristimen iskunvaimennin on riittävän väljä, niin se pitää nimenomaan voimakasta pärinää / jyrinää / korinaa, mitä nimitystä siitä sitten tykkääkin käyttää, mutta sisälle omaan autoon se kuului erittäin selvästi, kun siinä tuommoinen vika ostettaessa oli. Se kyllä kuului vähän isommilla kierroksilla parhaiten, mutta normaaleilla ajokierroksilla sekin lakkasi.Wade kirjoitti:Itselläni W124 250D ja kuuluu reipasta korinaa tyhjäkäynnillä. Ääni kuulostaisi tulevan keulasta keskeltä. Voiko tuo hihnan kiristin pitää voimakasta korisevaa ääntä? Lakkaa heti, kun kierroksia yli 850.
Mika.T kirjoitti:Ja kannattaa vaihtaa pikaisesti... Se hihnan pärinä repii sen jakopäänkopan palasiksi jossa tehostimen pumppu on kiinni.
Anyways, on helppo saada selville, onko vaimennin syyllinen. Silloin, kun pärinä kuuluu, vääntämällä sitä iskunvaimenninta voimakkaasti johonkin suuntaan, pärinä loppuu, jos se siitä on lähtöisin. Tuulettimen siipipyörä sitten lyö helposti sormille, jos sitä ihan käsin koittaa vääntää. Toinen vaihtoehto vääntämiseen on vaikka joku puuripa, jolla iskaria voi kammeta moottorista poispäin.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: W124 250D -90 outo pärinä...
Moniurahihnan iskari tai itse kiristäjä (keinu) tai kumpikin vaihtoon. Ite selvisin pelkällä iskarilla, ei ollut vielä ehtinyt syödä väljäksi keinun laakeria. Iskarin vaihtaminen onnistuu 250D:ssä purkamatta mitään ylimääräistä tieltä pois. Ylä- ja alapään pultit auki ja sitten kampeaa keinua ylöspäin niin paljon, että iskarin alapään pultti mahtuu tulemaan vesipumpun siivapyörän yli ja pois. Helppo nakki ite vaihtaa ja hirvittävä tärinä/pärinä loppuu usein siihen.