5.9L / 100km!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

5.9L / 100km!!

Viesti Kirjoittaja juha »

Pienellä menee 200D, 900km ajoa josta 80% matkaa pääosin noin 90kmh nopeudella (mukana myös kaupunkipyöritystä ja moottoritieajoa 135 lasissa..). Ensimmäinen kerta 70tkm aikana kun mulla menee tankki vitosella alkaviin lukemiin! Tosin samalla asemalla en tankannut joten IHAN tilastokelpoinen lukema ei ole mutta kummatkin tankit on aika vaateripaikalla, heittoa täytössä ei paljon voi olla.

Onko muuten kukaan muu käyttänyt koskaan 2T öljyä naftan seassa desi pari per tankki? Jotkut dieselkorjaamot mm. suosittelee moista kun tämän päivän naftassa on niin vähän suuttimia ja pumppua voitelevia ainesosia. Itse pidin öljyn lisäystä älyttömänä bullshittinä mutta kun itse kevättalvella ostin litran botlen ja kokeilin niin kyllä sillä on ollut ok vaikutus. Koneen käynti tasoittuu ja "tuntuu" että veto on parempi ja suuremmilla kierroksilla vedättäessä tasaisempi käynti.

Joojoo, monen mielestä varmaan aivan lööperipuhetta mutta kokeilu ei paljon maksa, litra tuhkaamatonta moottoripyörän 2T öljyä ja sitä desi puolitoista per täys tankki. Veikkaan että eron huomaa aika nopeasti! Moinen määrä ei haise missään eikä siitä missään tapauksessa ole haittaakaan!
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Nyt on pumppu niin pois "virityksestä", ettei voi enempää olla. Ei kierrä, ei väännä, savuttaa sikana ja vie vielä paljon ainetta. Pitäis säädätyttää, mutta maksaa... Ennen kun pumppu oli kohdillaan, niin meni wanha OM616+turbo+Turun tuomiokirkon ilmanvastus :D lukemiin 6,9l per 100 km, kun vauhtina oli tasainen vähän reilu (~110km/h) satanen.

Tuota 2T öljyn lisäystä on tullut joskus kokeiltua ja toimihan se. Pitäis varmaan lorauttaa ihan säännöllisesti.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aikanaan mittasin omalleni tasaisella 80km/h vauhdilla 5,2L/100km!Rengastuskin oli jo silloin aavistuksen leveämpi, 205/225.Syötön kääntelyn jälkeen ei olekaan tullut mitattua.Matkaajossa tuntuu vieläkin kulkevan vähällä mutta kyllä sitten reilussa ajossa ainekin maistuu :?

On tullut myös välillä lirauteltua tuota 2T öljyä sekaan.Mitään vaikutusta en ole huomannut mutta ei kai se pahastakaan ole.Ainakin tuo 700tkm on hyvin mennyt samalla pumpulla ja suuttimilla.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sanokaas nyt mitä se pumpun säätö maksaa kun musta tuntuu että tuo 190d OM601 hörppii tavallista enemmän, tosin vertailupohjana on 1,6l bensapihi opel astra.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Itseäkin kiinnostaa toi pumpun säätäminen. Pienin kulutus mihin olen 200D:llä päässy on jotain 7l/100km. Yleensä menee lähemmäs 8l. Ajotyyli on kyllä raskas ja työmatkaa mitä ajan tulee laskettua 110-120km/h. Mutta parissa naapurissa vastaava 200D ja he pääsevät jopa vitosella alkaviin lukemiin. Tais naapuri kehasta että lapin reissulla 5.1l/100km.

Omassa on kyllä "raskasmetalli" vanteen alla ja 215 kumit mutta ei luulis niin paljon vaikuttavan. Mustaa kyllä lykkää niin vietävästi kun vedättää eli luultavasti syöttöä on ja reilusti. Mites ton syötön pienentäminen? Ilmeisesti pumpussa on takana joku luukku mikä pitää irrottaa ja sieltä pyöritellä. Pitääkö imusarja ottaa pois tieltä vai saako säädettyä ilman suurempaa purkamista?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Pientä tuo kulutus teillä on!

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Oma ei oo menny koskaan alle 11.7 l/100 ja paras taitaa olla talvipakkasilta joku vajaa 17. No mutta tuolla laatikko_muotoilulla saa varmaan tosi hyviä ilmanvastuksia aikaseksi et sillä saattaa olla osansa asiaan eikä tuo 2300kg:n omapainokaan varmaan ainakaan vähennä kulutusta. :shock:

Noissa allaolevissa kuvissa on jotain dieselpumpun säätämisestä G-sarjan mersun korjaamokäsikirjasta skannailtuna (OM616/OM617). Itse en ole uskaltanut koskaan kajota pumpun säätöihin, mutta kyllä immeiset väittävät, että siitä voi lisää tehoja ruuvata helposti....

Minkä merkkistä 2T öljyä olette käyttäny - se pitää ehdottomast kokeilla! :D

t:T

Kuva

Kuva

Kuva
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

alle 6 litran...

Viesti Kirjoittaja suzy »

on aina päästy tämnä viiden vuoden ja 200tkm aikana.Kerran talvella -01 meni vähän enemmän kun oli pakkasta -41 astetta ja mese kävi koko päivän ulkona kun itse olin töissä. Ei kestänyt sammuttaa :lol: Eikä hyytynyt välille, vaikka edellinen kosla(Toyota dsl) tuppasi hyytymään jo -35 asteen pakkasilla(polttoaine se hyytyi).
Ajo onkin ollut 120-130 km matka-ajoa päivittäin.
2-tahtiöljyä ei ole tarjottu.
Pahimmilla pakkasilla(-41)pistin vähän bensaa tankkiin!
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Lindroos kirjoitti:Itseäkin kiinnostaa toi pumpun säätäminen. Pienin kulutus mihin olen 200D:llä päässy on jotain 7l/100km. Yleensä menee lähemmäs 8l. Ajotyyli on kyllä raskas ja työmatkaa mitä ajan tulee laskettua 110-120km/h. Mutta parissa naapurissa vastaava 200D ja he pääsevät jopa vitosella alkaviin lukemiin. Tais naapuri kehasta että lapin reissulla 5.1l/100km.

Omassa on kyllä "raskasmetalli" vanteen alla ja 215 kumit mutta ei luulis niin paljon vaikuttavan. Mustaa kyllä lykkää niin vietävästi kun vedättää eli luultavasti syöttöä on ja reilusti. Mites ton syötön pienentäminen? Ilmeisesti pumpussa on takana joku luukku mikä pitää irrottaa ja sieltä pyöritellä. Pitääkö imusarja ottaa pois tieltä vai saako säädettyä ilman suurempaa purkamista?
Ohessa kuvia pumpun ympäristöstä. Tilat on ahtaat 200D:ssä mutta nimimerkki AM kertoi että tuon takaosan peitelevyn irroitus onnistuu kun vähän näkee vaivaa. Sen alla on säätöruuvit, säädöstä on kerrottu enemmän otsikon "om 601 tyhjäkäynti" alla tällä samalla osastolla.

http://www.angelfire.com/mb2/00d/stopvipu.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/pera.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/laatta.jpg
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Lindroos kirjoitti:Pienin kulutus mihin olen 200D:llä päässy on jotain 7l/100km. Yleensä menee lähemmäs 8l. Ajotyyli on kyllä raskas ja työmatkaa mitä ajan tulee laskettua 110-120km/h.
No jo nyt on JANOINEN kassatanen sulla... Mun 300D automaatilla menee 7-7,5 litraa saturaisella, olin sitten ajanut 115 tai 150 km/h. Noin 70% matkaa ja loput kaupunkipyörittelyä.

Talvella nastoilla ja takapyöränlaakeri paskana meni 7,5-7,8 ja peräkärryllä 8-8,5 litraa.

Eikä ole varsin rauhallinen ajotapa täälläkään :-)

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Näin naapurissa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaveri ajelee '92 200D:n ratissa työmatkaa Lehtimäki-Ähtäri-Jyväskylä. Naftaa palaa 6.5 litraa sataselle, satoin tai paistoi, oli kesä tai talvi. Aika vakio on ruokahalu ja nopeutta on mittarin mukaan sellaiset 110-115.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras

Hmm..

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mahtaakon allekirjoittaneella sitten olla vikaa kuskin penkin ja kaasupolkimen välissä, kun en aikanaan W124 200D:llä moisiin kulutuslukemiin päässyt? -88 manuaali kulki pienimmillään muistaakseni 6,2:lla litralla, mutta yleensä kulutus pyöri siellä seiskan hujakoilla. -95 automaatti puolestaan vei järkiään litran enemmän. Taisin muutaman kerran päästä kuutosella alkaviin lukemiin, mutta talvella kulutus pyöri jossain kasin hujakoilla. Btw, nykyisellä E220CDi:llä pääsin edellisen tankkausvälin nippa nappa alle 6,2:lla litralla, mutta saattoi juhannusruuhkilla olla osansa asiassa... :)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niin että mitä se pumpun säätö maksaa??
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:Niin että mitä se pumpun säätö maksaa??
Olisko jotain 500€ :?:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

saul kirjoitti:
Muffler kirjoitti:Niin että mitä se pumpun säätö maksaa??
Olisko jotain 500€ :?:
no kyllähän ton 500e nyt maksaa vaik hampaat irvessä
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:
saul kirjoitti:
Muffler kirjoitti:Niin että mitä se pumpun säätö maksaa??
Olisko jotain 500€ :?:
no kyllähän ton 500e nyt maksaa vaik hampaat irvessä
Ei saa hampaita niin irveen 400€:n kuukausituloilla. Opiskelijalla on leveät oltavat. :evil:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin