w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Tämä topikki on varmaan jumpattu jo aikaisemmin mutta kysynpä kuitenkin.
Haluaisin kytkeä sähköisen lisälämmittimen verkkovirralla ohjatuksi jottei tartte mitään lohkolämppäreitä erikseen asennella. Eli näin äkkiseltään muuntjan kautta ohjaus lämppäriin sekä kiertovesipumppuun ja piuha seinään eiks jee??

Oiskos jo joku tehny tän jumpan?
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

En oo kyllä kuullut, mutta "heijaa! heijaa! kläng kläng!" kannustusta :thumbup:

Mietunpä vaan, että miten estät sen tulevan ja väärään suuntaan menwevän AMPEERImäärän hallitesemisen.
Ettet vaan käräytä mitään, kun ohjausboxi on "levossa".
Mahtaako se ladata akkua "hallitsemattomasti, kun ei virta mee latausreleen kautta hallitusti? :eh:

Mieti tarkkaan, ennen kuin savuamaan alkaa.
Niin ottaa ja antaa se aika paljon WATTEJA lämpöä...
Ei parane pitkään olla yhtäjaksoisesti päällä.

Eli (oma mielipide) taitaa olla helpompi laittaa se tefa sinne lohkon kylkeen... se meinaa lämmittää suoraan vettä => hyväksi todettu.

Etkä rikota mitään kallista.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Kyllähän mulla kävi jo mielessä omakotitalon kokosen sähkökaapin asentaminen pellin alle joka sisältää tarvittavat releet ja mittarit :D
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Oliko se vastuksen teho nyt 1kw......raapasee virtaa kivasti.......sen 80 amppeeria ainakin......eli akun pälle käy tuo idea.....mikäs siinä jos laitat yhtä järeän lisä laturin......
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13745
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja DBFI »

SprinterW903 kirjoitti:Oliko se vastuksen teho nyt 1kw......raapasee virtaa kivasti.......sen 80 amppeeria ainakin......eli akun pälle käy tuo idea.....mikäs siinä jos laitat yhtä järeän lisä laturin......
Ehkä vähän epäselvä se eka viesti mutta kyllä siitä selville kävi että verkkovirralla ajatus oli sitä vastusta ajaa eli lämmitys hoituisi töpsölisähköllä eikä auton akulla.

Jos kytkee niin että kiertovesipumppu käy myös niin kyllähän se saa olla niin kauan päällä että moottori on lämmin. Kohtalaisia kaapeleita vaan tarvitaan siltä 12V muuntajalta ja oletan että ajatuksena oli kytkeä vastus irti auton sähköistä vaikkapa releillä?

Taitaa kuitenkin järkevimmäksi jäädä sen "Defan" asennus?
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

ei se sähkökaappi sinne mahtunu!! kiitos taas, ni ei pääse hirveen korkeelle liihottaan näitten ideoitten kans :D
Chrysler 300C CRD, 2006, om642
W210, 320 CDI, 2001
W210, 290 TDI, 1998
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

DBFI kirjoitti:
SprinterW903 kirjoitti:Oliko se vastuksen teho nyt 1kw......raapasee virtaa kivasti.......sen 80 amppeeria ainakin......eli akun pälle käy tuo idea.....mikäs siinä jos laitat yhtä järeän lisä laturin......
Ehkä vähän epäselvä se eka viesti mutta kyllä siitä selville kävi että verkkovirralla ajatus oli sitä vastusta ajaa eli lämmitys hoituisi töpsölisähköllä eikä auton akulla.

Jos kytkee niin että kiertovesipumppu käy myös niin kyllähän se saa olla niin kauan päällä että moottori on lämmin. Kohtalaisia kaapeleita vaan tarvitaan siltä 12V muuntajalta ja oletan että ajatuksena oli kytkeä vastus irti auton sähköistä vaikkapa releillä?

Taitaa kuitenkin järkevimmäksi jäädä sen "Defan" asennus?
Jep. Defa maksaa melkeinpä vähemmän kuin 80 ampeeria antava 12 voltin virtalähde. Autohifihommissa tuollaisia näkee, kun näyttelyissä pitää soiton soida ja pelkän akun varassa vähänkin enemmän rakennettu härveli soi 5 minuuttia, ellei moottori käy. :)
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Re: w210 sähköisen lisälämmittimen ohjaaminen verkkovirralla

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

EEWEE kirjoitti:ei se sähkökaappi sinne mahtunu!! kiitos taas, ni ei pääse hirveen korkeelle liihottaan näitten ideoitten kans :D
Sen verran vielä vettä myllyyn, että jos haluaa oikeasti tehokkaan lämppärin, niin laittaa siihen letkun väliin tuollaisen työkonemallin lämppärin ja kytkee sen pumpun pyörimään, niin ei tarvitse kauaa odotella koneen lämpiämistä:D

http://www.ikh.fi/CALIX_LETKULAMMITIN_2000W" onclick="window.open(this.href);return false;

Varmaan lämpiää kone kuin webastolla, kun jättää puhaltimen pois kytkennästä.
Vastaa Viestiin