124 koneen ja vaihdelaatikon kannattimet
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
124 koneen ja vaihdelaatikon kannattimet
Tervehdys!
Onkos kenelläkään kokemuksia, miten 124:nen oireilee, jos koneen kannatintyynyt tai se vaihdelaatikon päässä oleva tukikumi ovat finaalissa?
Entäs kardaanin kannattimen ja laakerin lopahtaminen?
Millaisissa kilometreissä noiden em. tyynyjen ja kannattimien finaali on saavutettu?
Onkos kenelläkään kokemuksia, miten 124:nen oireilee, jos koneen kannatintyynyt tai se vaihdelaatikon päässä oleva tukikumi ovat finaalissa?
Entäs kardaanin kannattimen ja laakerin lopahtaminen?
Millaisissa kilometreissä noiden em. tyynyjen ja kannattimien finaali on saavutettu?
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tärinää
Muttei kuitenkaan tärinää tai koneen heilahtelua tyhjäkännillä? Entäs D-päällä paikallaan?kimlahti kirjoitti:Mulla kone heilahtelee aika reippaasti kun sille antaa kaasua. Ja käsipelillä heilutellessa kuuluu sellainen jännä tuhina tyynyistä.Uudet tyynyt on hankittu, mutta luonnollisesti asentamatta vielä.
![]()
-Kimmo-
Terveisin
Tero
Tero
Moi !
Joo , kolinaa sammutettaessa ja käynnistettäessä, aluksi...
Kun ne on ihan Finaalissa, jumalaton jyrinä tyhjäkäynnillä, joka kuului kuskin positioon, ei oikeastaan muualle. Muistuttaa epäilyttävästi maatalous traktorin käyntiääntä.
Vaihtoraja taisi olla noin 270 tkm/13v. Näin 250D.
t jone
[quote="IP"]Mulla kuului kunnon kolahdus aina käynnistäessä ja sammuttaessa, kun moottorin tyynyt tulivat vaihtokuntoon.[/quote]
Joo , kolinaa sammutettaessa ja käynnistettäessä, aluksi...
Kun ne on ihan Finaalissa, jumalaton jyrinä tyhjäkäynnillä, joka kuului kuskin positioon, ei oikeastaan muualle. Muistuttaa epäilyttävästi maatalous traktorin käyntiääntä.
Vaihtoraja taisi olla noin 270 tkm/13v. Näin 250D.
t jone
[quote="IP"]Mulla kuului kunnon kolahdus aina käynnistäessä ja sammuttaessa, kun moottorin tyynyt tulivat vaihtokuntoon.[/quote]
Itsellä oireili jurinana ja tärinänä tyhjäkäynnilä ja myös ajon aikana. Erityisesti kylmällä ilmalla. Tyynyt eivät myöskään juuri joustaneet konetta käsin heilutettaessa sivusuunnassa. Uudet kumit joustavat reilusti.
Vaihtoraja n. 750 tkm, paha sanoa kun ei kilometreistä tarkkaa tietoa.
Vaihtoraja n. 750 tkm, paha sanoa kun ei kilometreistä tarkkaa tietoa.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaihdelaatikon kannatin vaihdettu
Heip!
Ongelma, jota lähdin selvittämään oli/on se, että D-päällä paikallaan seistessä tuntuu tärinää takapuolessa.
Vaihdoin eilen vaihdelaatikon hännässä olevan kannattimen, kun entinen vaikutti hieman lörpsähtäneeltä, joskin ehjän näköiseltä. Seurauksena oli, jotta tärinä pehmeni huomattavasti ja on nyt selkeästi kipurjan alapuolella.
Nuo koneen sivulla olevat kannattimet tuntuvat aika tiukoilta (joustamattomilta) ja ne voisi seuraavaksi vaihdella. Onko hyviä vinkkejä vaihtotyöhön? Mikähän kannake malli olisi oikea tuohon S124 turboon?
300D --93 v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
300D-Taxi/Turbo --93 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???
Mistähän nuo värit oikein löytyy?
Ongelma, jota lähdin selvittämään oli/on se, että D-päällä paikallaan seistessä tuntuu tärinää takapuolessa.
Vaihdoin eilen vaihdelaatikon hännässä olevan kannattimen, kun entinen vaikutti hieman lörpsähtäneeltä, joskin ehjän näköiseltä. Seurauksena oli, jotta tärinä pehmeni huomattavasti ja on nyt selkeästi kipurjan alapuolella.
Nuo koneen sivulla olevat kannattimet tuntuvat aika tiukoilta (joustamattomilta) ja ne voisi seuraavaksi vaihdella. Onko hyviä vinkkejä vaihtotyöhön? Mikähän kannake malli olisi oikea tuohon S124 turboon?
300D --93 v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
300D-Taxi/Turbo --93 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???
Mistähän nuo värit oikein löytyy?
Terveisin
Tero
Tero
Re: 124 koneen ja vaihdelaatikon kannattimet
Jos vain toinsn puolen tyyny on loppu, niin murisee tiukassa kaarteessa, esim. liikenneympyrässä. Tyhjäkäynnillä murina (kolina) miltei saattaa häipyä, jos keula on alaspäin. Tomaatissa, paikallaan seisoessa tärinä vähenee N asennossa.flosse kirjoitti:Tervehdys!
Onkos kenelläkään kokemuksia, miten 124:nen oireilee, jos koneen kannatintyynyt tai se vaihdelaatikon päässä oleva tukikumi ovat finaalissa?
Kannattaa vaihtaa, jos on vikaa... Puistaa pakoputken rikki ja jos kone on muutaman sentin kallellaan, niin kaikki monet asiat ovat vinossa

Nimim. kokenusta on
Eki
Re: Vaihdelaatikon kannatin vaihdettu
Värejä en ole nähnyt missään muualla kuin luetteloissa... Sininen kait se piti olla tuo taksimalli...flosse kirjoitti:Heip!
300D --93 v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
300D-Taxi/Turbo --93 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???
Mistähän nuo värit oikein löytyy?
Tietääkseni niitä on kahta eri mallia. Tomaatissa ja taksissa se "hengittävä malli" jossa on pohjassa kuulaventtiili (reikä josta näkyy teräskuula). Oikea puoli on helppo vaihtaa (toinen käsi taskussa), vasen hiukan hankalampi. Alakautta ruuvit irti räikällä ja ja sitten moottoria tunkilla ylös. Yläpuolet irti ja vaihto... Helppo juttu. Kannattaa tosiaankin vaihtaa jos on vikaa ja molemmat puolet samalla! Siinä remontissa saa ikäänkuin palkaksi uuden auton... senverran on kyllä eroa.
Eki
En osaa lisätä linkkiä, mutta katsopa keskusteluthreadi otsikolla "Jyrinää...".
Siellä on juttua erinäisisyä tärinöistä ja jyrinöistä. Ratkaisu löytyi vaihteiston tukikumista.
Siellä on juttua erinäisisyä tärinöistä ja jyrinöistä. Ratkaisu löytyi vaihteiston tukikumista.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Kumit vaihtoon
Ainakin alustasta kaikki nivelet ja puslat vaihtamalla vanhasta ja väsyneestä taksista tuli kuin mikroauto.
Nyt kiinnostaa kyllä tämä topicci ja siksi kysymys:
Mottoria pitelee hollilla vain kaksi kumia kummallakin pulella konetta, nestetäytteisiä kumeja jollen väärin muista.
Mitenkäs vaihdelaatikon päässä? Onko yksi kumi täällä, vai vkaksi kummin pulin konetta vai mikä ratkaisu??
Viisaammat meitä jäälleen valaiskoon
Henkka
Jytiseepi... Muutkin vehkeet kuin tuo Harrikka
Nyt kiinnostaa kyllä tämä topicci ja siksi kysymys:
Mottoria pitelee hollilla vain kaksi kumia kummallakin pulella konetta, nestetäytteisiä kumeja jollen väärin muista.
Mitenkäs vaihdelaatikon päässä? Onko yksi kumi täällä, vai vkaksi kummin pulin konetta vai mikä ratkaisu??
Viisaammat meitä jäälleen valaiskoon

Henkka
Jytiseepi... Muutkin vehkeet kuin tuo Harrikka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
...
Kyllä siellä vaihdelaatikon takapäässä on vain yksi kumityyny. Ja moottorissa ne kaksi eli yhteensä kolmella tyynyllä moottori+laatikko kiinni.
Tuon laatikon kumityynyn pystyy vaihtamaan myös yhdellä kädellä, toisella pitää laatikon perää ylhäällä
Tuon laatikon kumityynyn pystyy vaihtamaan myös yhdellä kädellä, toisella pitää laatikon perää ylhäällä

w115,123,124,126,140, 210 yms.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: ...
Tuo vaihtuu melkein ilman käsiä... Pelkkä selkäydin riittääjarski kirjoitti:Tuon laatikon kumityynyn pystyy vaihtamaan myös yhdellä kädellä, toisella pitää laatikon perää ylhäällä

Noh, täytyi vain uskoa, jotta lenkkiavaimen voi puskea rättinivelen reunan ja päälikiinnikemutterin välistä. Ja kardaani täytyy olla sellaisessa asennossa, jottei pultti ole juuri kannakkeen päälimutterin kohdalla.
PS. Seuraavaksi meinaan harjoitella kardaanin kannakkeen vaihtoa tai noita koneen sivukannattimia, inspiraatiosta riippuen.
Terveisin
Tero
Tero