124 koneen ja vaihdelaatikon kannattimet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

124 koneen ja vaihdelaatikon kannattimet

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys!

Onkos kenelläkään kokemuksia, miten 124:nen oireilee, jos koneen kannatintyynyt tai se vaihdelaatikon päässä oleva tukikumi ovat finaalissa?

Entäs kardaanin kannattimen ja laakerin lopahtaminen?

Millaisissa kilometreissä noiden em. tyynyjen ja kannattimien finaali on saavutettu?
Terveisin
Tero
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Mulla kone heilahtelee aika reippaasti kun sille antaa kaasua. Ja käsipelillä heilutellessa kuuluu sellainen jännä tuhina tyynyistä. :wink: Uudet tyynyt on hankittu, mutta luonnollisesti asentamatta vielä. :roll:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tärinää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

kimlahti kirjoitti:Mulla kone heilahtelee aika reippaasti kun sille antaa kaasua. Ja käsipelillä heilutellessa kuuluu sellainen jännä tuhina tyynyistä. :wink: Uudet tyynyt on hankittu, mutta luonnollisesti asentamatta vielä. :roll:

-Kimmo-
Muttei kuitenkaan tärinää tai koneen heilahtelua tyhjäkännillä? Entäs D-päällä paikallaan?
Terveisin
Tero
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Ei varsinaisesti tärise silleen kuin tuon kakkosauton vapinamoottori, mutta vaihdetta kytkiessä kyllä tyynyistä lähtee löysät pois heilahtelun kera. Ai niin, kilometrejä (mittarissa) n.520t.
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Mulla kuului kunnon kolahdus aina käynnistäessä ja sammuttaessa, kun moottorin tyynyt tulivat vaihtokuntoon.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

Moi !


Joo , kolinaa sammutettaessa ja käynnistettäessä, aluksi...

Kun ne on ihan Finaalissa, jumalaton jyrinä tyhjäkäynnillä, joka kuului kuskin positioon, ei oikeastaan muualle. Muistuttaa epäilyttävästi maatalous traktorin käyntiääntä.

Vaihtoraja taisi olla noin 270 tkm/13v. Näin 250D.

t jone


[quote="IP"]Mulla kuului kunnon kolahdus aina käynnistäessä ja sammuttaessa, kun moottorin tyynyt tulivat vaihtokuntoon.[/quote]
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Itsellä oireili jurinana ja tärinänä tyhjäkäynnilä ja myös ajon aikana. Erityisesti kylmällä ilmalla. Tyynyt eivät myöskään juuri joustaneet konetta käsin heilutettaessa sivusuunnassa. Uudet kumit joustavat reilusti.

Vaihtoraja n. 750 tkm, paha sanoa kun ei kilometreistä tarkkaa tietoa.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vaihdelaatikon kannatin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Ongelma, jota lähdin selvittämään oli/on se, että D-päällä paikallaan seistessä tuntuu tärinää takapuolessa.

Vaihdoin eilen vaihdelaatikon hännässä olevan kannattimen, kun entinen vaikutti hieman lörpsähtäneeltä, joskin ehjän näköiseltä. Seurauksena oli, jotta tärinä pehmeni huomattavasti ja on nyt selkeästi kipurjan alapuolella.

Nuo koneen sivulla olevat kannattimet tuntuvat aika tiukoilta (joustamattomilta) ja ne voisi seuraavaksi vaihdella. Onko hyviä vinkkejä vaihtotyöhön? Mikähän kannake malli olisi oikea tuohon S124 turboon?

300D --93 v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
300D-Taxi/Turbo --93 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???

Mistähän nuo värit oikein löytyy?
Terveisin
Tero
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: 124 koneen ja vaihdelaatikon kannattimet

Viesti Kirjoittaja ejla »

flosse kirjoitti:Tervehdys!

Onkos kenelläkään kokemuksia, miten 124:nen oireilee, jos koneen kannatintyynyt tai se vaihdelaatikon päässä oleva tukikumi ovat finaalissa?
Jos vain toinsn puolen tyyny on loppu, niin murisee tiukassa kaarteessa, esim. liikenneympyrässä. Tyhjäkäynnillä murina (kolina) miltei saattaa häipyä, jos keula on alaspäin. Tomaatissa, paikallaan seisoessa tärinä vähenee N asennossa.
Kannattaa vaihtaa, jos on vikaa... Puistaa pakoputken rikki ja jos kone on muutaman sentin kallellaan, niin kaikki monet asiat ovat vinossa :P

Nimim. kokenusta on
Eki
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: Vaihdelaatikon kannatin vaihdettu

Viesti Kirjoittaja ejla »

flosse kirjoitti:Heip!

300D --93 v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
300D-Taxi/Turbo --93 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???

Mistähän nuo värit oikein löytyy?
Värejä en ole nähnyt missään muualla kuin luetteloissa... Sininen kait se piti olla tuo taksimalli...
Tietääkseni niitä on kahta eri mallia. Tomaatissa ja taksissa se "hengittävä malli" jossa on pohjassa kuulaventtiili (reikä josta näkyy teräskuula). Oikea puoli on helppo vaihtaa (toinen käsi taskussa), vasen hiukan hankalampi. Alakautta ruuvit irti räikällä ja ja sitten moottoria tunkilla ylös. Yläpuolet irti ja vaihto... Helppo juttu. Kannattaa tosiaankin vaihtaa jos on vikaa ja molemmat puolet samalla! Siinä remontissa saa ikäänkuin palkaksi uuden auton... senverran on kyllä eroa.

Eki
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Vaihdatin tyynyt kytkinrempan yhteydessä tänään ,toinen moottorin kumeista täysin kaputt eikä muissakaan kehumista.Muuttui tyhmäkäynti laakista Mersuksi :lol: Tyhjäkäynnin ja käynnistyksen vapinat ja tutinat tiessään ei samaksi autoksi tunne, nuortui 10 vuotta :D.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

En osaa lisätä linkkiä, mutta katsopa keskusteluthreadi otsikolla "Jyrinää...".
Siellä on juttua erinäisisyä tärinöistä ja jyrinöistä. Ratkaisu löytyi vaihteiston tukikumista.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Kyllä tosiaan loppuuajetut kumit vaihtamalla auto muuttuu kuin uudeksi. Mennee sukkasillaan.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Kumit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ainakin alustasta kaikki nivelet ja puslat vaihtamalla vanhasta ja väsyneestä taksista tuli kuin mikroauto.

Nyt kiinnostaa kyllä tämä topicci ja siksi kysymys:

Mottoria pitelee hollilla vain kaksi kumia kummallakin pulella konetta, nestetäytteisiä kumeja jollen väärin muista.

Mitenkäs vaihdelaatikon päässä? Onko yksi kumi täällä, vai vkaksi kummin pulin konetta vai mikä ratkaisu??

Viisaammat meitä jäälleen valaiskoon :-D

Henkka

Jytiseepi... Muutkin vehkeet kuin tuo Harrikka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä siellä vaihdelaatikon takapäässä on vain yksi kumityyny. Ja moottorissa ne kaksi eli yhteensä kolmella tyynyllä moottori+laatikko kiinni.

Tuon laatikon kumityynyn pystyy vaihtamaan myös yhdellä kädellä, toisella pitää laatikon perää ylhäällä :roll:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ...

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

jarski kirjoitti:Tuon laatikon kumityynyn pystyy vaihtamaan myös yhdellä kädellä, toisella pitää laatikon perää ylhäällä :roll:
Tuo vaihtuu melkein ilman käsiä... Pelkkä selkäydin riittää :wink:

Noh, täytyi vain uskoa, jotta lenkkiavaimen voi puskea rättinivelen reunan ja päälikiinnikemutterin välistä. Ja kardaani täytyy olla sellaisessa asennossa, jottei pultti ole juuri kannakkeen päälimutterin kohdalla.

PS. Seuraavaksi meinaan harjoitella kardaanin kannakkeen vaihtoa tai noita koneen sivukannattimia, inspiraatiosta riippuen.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin