Tuplakaasaripulma Zenit
Tuplakaasaripulma Zenit
Lakkas tuo hauturi (230 M180) käymästä tyystin . Bensansaanti takkuaa, käy hetken kun kaataa kaasareihin bensaa. Bensapumppuvika eliminoitu pois. Pitäneekö nuo kaasarit purkaa tyystin ennenkuin vika selviää, vai olisiko jotain helppoa, nopeeta tyyppivikaa jota kannattaisi tsekata? Pitäisi saada hieman siirreltyä sitä ja se kävisi helpommin kun saisi sen käyntiin.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
koputteleppa neulaventtiileitä. jos on ollut pitkään ajamatta, saattavat jumittaa???? helevetin vanhasta muistista oli GS- commodoressa sama ongelma. neulaventtiilit jumitti.
tai sitten on jokin putki tukossa??? 


Re: Tuplakaasaripulma Zenit
nykybensa saattaa tehdä tepposia...kohokammioiden ja tankin pohjalle kertyy palamatonta möhnää. Kokeile käyttää kone lämpimäksi tippapullolla...eli käymään ja sitten hissunkissun bensaa kurkkuihin ruiskupullolla tms.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Auto ollut reilu 10 vuotta toimettomana. Nyt löin sen käyntiin vanhoilla bensoilla ja se kävi kyllä tyhjäkäyntiä, vaan kaasua ei kestänyt. Tyhjensin tankin ja puhalsin bensaletkut tyhjiksi. Uudet bensat tankkiin ja kokeilin käyntiin, mutta ei lähde ilman "lisä"bensaa. Olisiko tuonne kohokammioon nyt jäänyt/mennyt jotain töhnää? Uskaltaako/auttaisko jos bensaletkusta laittaa paineilmaa kaasariin päin? Pitääkö tuota purkaa miten paljon, että saa tuon kohokammion putsattua?unski kirjoitti:nykybensa saattaa tehdä tepposia...kohokammioiden ja tankin pohjalle kertyy palamatonta möhnää. Kokeile käyttää kone lämpimäksi tippapullolla...eli käymään ja sitten hissunkissun bensaa kurkkuihin ruiskupullolla tms.
Timppa
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Kohokammiota ei voi tyhjentää kuin yläkautta, silloin menee yleensä päätiiviste rikki. Kannattaa hommata yksi vara-Zenith, jolla hommaa harjoittelee... siinä on muutama jippo, jotka pitää tietää, ennenkuin purkaa käyttökaasaria.
Kauanko annoit koneen käydä tyhjäkäyntiä...lämpimäksi?
Kokeilitko kiihdytyspumpun toimintaa? Se on se pitkä vipu kaasuttimen yläläidassa, joka vastaa rullalla kaasuvipuun. Sillä pitäisi ruikata ainetta 1. kurkkuun.
Paineilmaa kannattaa ensin kokeilla suuttimiin. Pura yläkautta ilmasuuttimet pois. 1. ja 2. kurkkujen ja tyhjäkäynnin. Sitten kaiva sekoitusputket pois. Sitten kannattaa jo kokeilla jollain tikulla kastuuko se, bensapinnan pitäisi olla ilmaputkien puolivälissä. ohuella rautalangalla voit kokeilla onko pääsuuttimet auki. Sitten voit puhaltaa ilmaa suuttimista kohokammioon. Pistä joku rätti kaasuttimen päälle, ettei bensaa räisky kauheasti.
Niin, oletko katsonut sytytyksen?
Timppa
Kauanko annoit koneen käydä tyhjäkäyntiä...lämpimäksi?
Kokeilitko kiihdytyspumpun toimintaa? Se on se pitkä vipu kaasuttimen yläläidassa, joka vastaa rullalla kaasuvipuun. Sillä pitäisi ruikata ainetta 1. kurkkuun.
Paineilmaa kannattaa ensin kokeilla suuttimiin. Pura yläkautta ilmasuuttimet pois. 1. ja 2. kurkkujen ja tyhjäkäynnin. Sitten kaiva sekoitusputket pois. Sitten kannattaa jo kokeilla jollain tikulla kastuuko se, bensapinnan pitäisi olla ilmaputkien puolivälissä. ohuella rautalangalla voit kokeilla onko pääsuuttimet auki. Sitten voit puhaltaa ilmaa suuttimista kohokammioon. Pistä joku rätti kaasuttimen päälle, ettei bensaa räisky kauheasti.
Niin, oletko katsonut sytytyksen?
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
suosittelen tuota "unskin" varaosakaasarin hommaamista... ennen kun pääset suuttimiin käsisksi, on täytynyt muutama ruuvi aukaista ja varoa tiivistettä. muistaakseni eri pituisia ruuvejakin. 

Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Tuota koputtelua kokeilin tuossa jo aikaisemmin, ei auttanut.AP-race/lake kirjoitti:koputteleppa neulaventtiileitä. jos on ollut pitkään ajamatta, saattavat jumittaa???? helevetin vanhasta muistista oli GS- commodoressa sama ongelma. neulaventtiilit jumitti.tai sitten on jokin putki tukossa???
Mutta tuopa auttoi. 5-10min. käyttelyä "lisä"bensan kanssa niin alkoi käymään. Sillä erotuksella edelliseen, että nyt kestää kaasua, mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Täydellisyyttä tässä ei nyt vielä haettukaan, joten tuokin kelpaa toistaiseksi. Kivahan se tieten olisi antaa tuon hetken tuossa "murista" itsekseen tyhjäkäynnillä. Täytyy tuota purkuhommaa mietiskellä sitten joskus, jos ja kun tuolla oikein ajelemaan lähtee.unski kirjoitti:Kokeile käyttää kone lämpimäksi tippapullolla...eli käymään ja sitten hissunkissun bensaa kurkkuihin ruiskupullolla tms.
Timppa
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
syynä oli siis vanhat bensat kaasuttimissa. Näin ne kuluivat pois. Lisäksi lämmin kone sytyttää vanhan bensaa paremmin, kun kaasuuntumista helpottavat aineet on jo kadonnet taivaan tuuliin.Mutta tuopa auttoi. 5-10min. käyttelyä "lisä"bensan kanssa niin alkoi käymään
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Ilmeisesti näin. Nyt se lähtee omillaan jo käyntiinkin, ei tarvitse avustaa tuolla "lisä"bensalla kuten aikaisemmin on tarvinnut. Käy kylmänä (ryyppy päällä) tyhjäkäyntiäkin, sitten sammuu kun ryyppy lähtee pois. (yleensä sammutaan kun ryyppy on päällä) Kaasun kanssa käy hyvin ja sain sitä tuossa siirreltyä. Mahtava peli 

Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Missäs tuo tyhjäkäynninsuutin on, en sellaista äkkiseltään löytänyt. Syttyä en ole tarkistanut, käytön jäljiltä kun on, oletan sen pysyneen paikallaan. Tiedän kyllä ettei pitäisi olettaa mitään, vaan tarkistaa. Mikäs virka noilla sähköpiuhoilla on mitkä tulee noihin kaasareihin?unski kirjoitti:. Pura yläkautta ilmasuuttimet pois. 1. ja 2. kurkkujen ja tyhjäkäynnin.
Niin, oletko katsonut sytytyksen?
Timppa
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
ne sähköpiuhat ovat muistaakseni automaatti-ryypyn piuhat. 

Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Maailmanlopun hommia lähteä kääntämään ruuveja ilman että tietää mitä tekee.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Näin on. Maanantaina yritin säätää Bemarin Zenithejä korvakuulota...tuiks män. Sitten tarkastin kaikki niin kuin tehdas määrää ja mittasin analysaatorilla pakokaasut, rupesi käymään ihmisiksi, vaikka aluksi epäilin suurtakin vikaa, yksi tulpanjohto oli vain pimeänä. Synkronimittarin puutteen takia pientä epätasaisuutta Zenithein jäi, mutta ajatteviksi sain ruuvattua.Maailmanlopun hommia lähteä kääntämään ruuveja ilman että tietää mitä tekee.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Ainakin BMW:n vastaavassa kaasarisetissä tyhjäkäyntipiiri sulkeutuu jollei tyhjäkäyntisuutin/solenoidi saa jännitettä (=jälkikäynninesto)
Oireet tällöin juurikin samat, käy ryyppy päällä korotettua tyhjäkäyntiä ja kaasuläppä auki kierroksilla, muttei lainkaan normaalia tyhjäkäyntiä koneen lämmittyä ja ryypyn pudottua päältä.
Kannattaisi varmaan aluksi tarkistaa kaasareiden johdotukset ja sulakerasia, saattaa tyhjäkäynti löytyä.
Oireet tällöin juurikin samat, käy ryyppy päällä korotettua tyhjäkäyntiä ja kaasuläppä auki kierroksilla, muttei lainkaan normaalia tyhjäkäyntiä koneen lämmittyä ja ryypyn pudottua päältä.
Kannattaisi varmaan aluksi tarkistaa kaasareiden johdotukset ja sulakerasia, saattaa tyhjäkäynti löytyä.
Viimeksi muokannut Andreas, La 07.07.2012 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Ei ollut tarkoituskaan enemmin tuota alkaa ruuvailemaan. Ajattelin vaan jos siinä on tyhjäkäyntisuutin jossain tyrkyllä, sen kai voisi putsata, tuskin se siitä huononisi.Aapo.T kirjoitti:Maailmanlopun hommia lähteä kääntämään ruuveja ilman että tietää mitä tekee.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Syötä uutta bensaa kanisterista bensapumpun kautta, tarkistat sen ensin että ei ole tukossa, pistät suodattimen väliin. Paluubensan pistät tulemaan myös omaan kanisteriinsa ettei se mene tankkiin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
tai diiselöi tuo katiska. ei tarvii pelleillä noitten loppuunajettujen kaasareiden kanssa.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Mikähän tälle nyt tuli? Käyttelin tuota usein lämpöiseksi asti ja tuntui käyvän ihan ok. otti kierroksia, kävi tyhjäkäyntiä jne. Pystyi tuossa pihassa sitä siirtelemään, eli toimi hyvin. Nyt ei käyntiin millään. Omillaan ei tapahdu mitään, bensan tulo ja kipinä varmistettu. Lisäbensalla hörähtää, mutta ei jää käymään hetkeksikään. Meniköhän tuolta nyt joku kanava tukkoon?
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Toinen pääilmasuutin pois ja sitten jollain piikillä kaivat seosputken pois. Sitten tihrustamaan missä bensanpinnan taso näkyy seosputkessa. Bensan pinta pitäisi olla n. seosputken puolivälissä... Jos bensaa on kohokammioissa, niin tyhjäkäyntikanava ja/tai rikastinpiiri on todennäköisesti tukossa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 03.09.2012 20:30
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Onko tarkistettu tuleeko kipinä oikeaan aikaan .Minulla vastaava kone 111 korisessa sillon kun herättelin käymään pitemmän seisonnan jälkeen siinä jäi jakajassa ennakot päälle .puhistin jakajan ja alko käymään.Niitä kaasuttimia en kyllä saanu toimiin kunnolla.Ajoin kyllä sillä muutaman vuojen sitte vaihon semmosen koneen jossa on vain yksi kaasutin
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Tätäkin tuossa hieman kerkesin tutkimaan. Tulpat, käret, konkan, pyörijän, jakajan kannen ja sytytysjohdot laitoin uudet. Reilu puolenkymmentä kertaa kun sahas akun tyhjäksi lähti sitten viimein käyntiin.
Käydä roksutti tyhjäkäyntiä n. tunnin verran, kaasuakin kesti, mutta ei kyllä tainut kaikilla oikein käydä.
Sytyn sain strobolla katsottua, olisiko ollut n. 10 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä alipaineletku kiinni. Sitten se taas sammui, eikä lähde enää kunnolla käymään. Käy toisinaan hetken vaivalloisesti ja paukkuu putkessa.
Käy vähän sillee "hölöpöttämällä" kuin olisi venttiilivika. Pitänee kurkata tuonne venttiilikoppaan onko sielä kaikki ok.
Kukaan kun ei ole vielä tuonut mulle sitä varaosa kaasaria tutustuttavaksi
Saako noista kaasareista tuon kannen pois niiden paikallaan ollessa vai pitäneekö ne irroittaa kokonaan ja saako kaasareita itsessään irti vai pitääkö ottaa imu-/pakosarjatkin?
Käydä roksutti tyhjäkäyntiä n. tunnin verran, kaasuakin kesti, mutta ei kyllä tainut kaikilla oikein käydä.
Sytyn sain strobolla katsottua, olisiko ollut n. 10 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä alipaineletku kiinni. Sitten se taas sammui, eikä lähde enää kunnolla käymään. Käy toisinaan hetken vaivalloisesti ja paukkuu putkessa.
Käy vähän sillee "hölöpöttämällä" kuin olisi venttiilivika. Pitänee kurkata tuonne venttiilikoppaan onko sielä kaikki ok.
Kukaan kun ei ole vielä tuonut mulle sitä varaosa kaasaria tutustuttavaksi

Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Jos se kerran käy niin koita tutkia ensin onko se sytytys kunnossa, etsi oikeat säätöarvot jostain.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Mulla on tuommoinen hyvä varaosakaasari m110 koneesta.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Eihän M110:ssä ole tuollaista kaasaria?jusa82 kirjoitti:Mulla on tuommoinen hyvä varaosakaasari m110 koneesta.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Millä bensoilla yrität käyttää konetta. Suosittelen laittamaan pienen kanisterin siihen akun eteen josta imet ja palautat bensat. Vanhat bensat tahtovat "tappaa" jopa uudet tulpatkin...nykybensa vanhenee pahimmillaan 4-5kk:ssa..
Ei ole M110.ssa Zenith Solexeja, siinä on Solex 4a1, jota käytettiin myös M123 koneessa (w123:n 250 malli). Sen imusarja käy taas tuohon M130:aan...jos haluaa alkaa oikein tuusaamaan.
Timo
Ei ole M110.ssa Zenith Solexeja, siinä on Solex 4a1, jota käytettiin myös M123 koneessa (w123:n 250 malli). Sen imusarja käy taas tuohon M130:aan...jos haluaa alkaa oikein tuusaamaan.

Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Tämä on M180, vai mitä tarkoitit tuolla M130:llä? Tyhjensin tankin tuolloin kesällä vai milloin se oli, sekä puhalsin polttoaineletkut tyhjiksi ja laitoin uutta bensaa, eikä se enää syksyllä lähtenyt käyntiin. Nyt laitoin vaan 10l uutta bensaa sekaan ja tosiaan tuon tunnin verran se kävi kun sen vihdoin sai käymään.
Kaasareille tulee kyllä ainakin jotenkin/joskus bensaa kun ruikkaa kiihytyspumpusta. Tulpat testasin kerran kun vaikutti, ettei käy kaikilla ja antoivat ainakin irrallaan kipinää. Onko tuo miten tarkka noista tulpista, voisiko ne mennä tuon tyhjäkäytön seurauksena? Nokisia ainakin olivat kun muutaman tuossa irroitin kun lakkas käymästä.
Pitäisköhän tuonne tuusata 3kpl. 2 kurkkuista vaakaimu Weberiä, vai mitä ne on
?
Kaasareille tulee kyllä ainakin jotenkin/joskus bensaa kun ruikkaa kiihytyspumpusta. Tulpat testasin kerran kun vaikutti, ettei käy kaikilla ja antoivat ainakin irrallaan kipinää. Onko tuo miten tarkka noista tulpista, voisiko ne mennä tuon tyhjäkäytön seurauksena? Nokisia ainakin olivat kun muutaman tuossa irroitin kun lakkas käymästä.
Pitäisköhän tuonne tuusata 3kpl. 2 kurkkuista vaakaimu Weberiä, vai mitä ne on

Re: Tuplakaasaripulma Zenit
jees ,sori M180:n ja kaasutin M130:n ero on pääasiassa kuutiotilavuudessa, ulospäin ne ovat lähes identtiset.Tämä on M180, vai mitä tarkoitit tuolla M130:llä?
Olivatko kaikki tulpat nokiset, eivät märät? Melkeinpä kokeilisin laittaa moottoria käyntiin vieläkin lisäbensalla kaasuttimista...nykybensa on mitä on ja tankin pohjalle on taas ehtinyt kertyä sitä ja tätä...nykybensa heikkenee todella nopeasti ja siitä erottuu palamatonta nestettä tankin pohjalle muutamassa kuukaudessa...
Suosittelisin tosiaan laittamaan erillisen pikkusäiliön, jos autoa käytellään noin harvakseltaan...oma M180:ei suostunut käynnistymään kertaakaan kylmänä "tankkibensoilla", kun sitä käyttelin parin kuukauden välein.
Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Ompa kranttu bensastaan. Purin joutessani tuon jakajan kun sinne tippui yks rikka ja en saanut sitä muuten pois, yllättäen sieltä löytyi toinenkin rikka plus kärkien pidike sokka. Siitä onkin hetken aikaa kun tuollaisia kärkivehkeitä on rassannut, joten en tajunnutkaan, että siinä pitää olla sokka pitämässä kärkiä tuossa rungossaan kiinni.
Ylimääräiset osat jakajasta pois ja nippuun. Kas vain lähti heti käyntiin, kävi hetken ja sammui. Eikä se sitten enää kunnolla lähtenytkään käymään, ei tosin enää paukkunut putkessa.
Seuraavaksi ulkoistettiin sitten tuo bensatankki. Tuoretta bensaa ja käyntiin.
Reilun puoli tuntia se kävi tyhjäkäyntiä sammuen muutaman kerran siinä välillä. Kierroksiakin otti ihan ok.
Sitten se taas sammui, eikä enää käy tyhjäkäyntiä. Lähtee kyllä käyntiin uudestaan ja kierroksilla käy sekä ryyppy päällä. Onko nuo kaasarit tarkempia tuosta bensasta kun ruiskut? Tuo W126 500 SEL on seisonut tuossa koko talven viime kesän bensoissa ja aina on lähtenyt heti käymään kun sitä on tuossa pitänyt siirrellä.
Ylimääräiset osat jakajasta pois ja nippuun. Kas vain lähti heti käyntiin, kävi hetken ja sammui. Eikä se sitten enää kunnolla lähtenytkään käymään, ei tosin enää paukkunut putkessa.
Seuraavaksi ulkoistettiin sitten tuo bensatankki. Tuoretta bensaa ja käyntiin.
Reilun puoli tuntia se kävi tyhjäkäyntiä sammuen muutaman kerran siinä välillä. Kierroksiakin otti ihan ok.
Sitten se taas sammui, eikä enää käy tyhjäkäyntiä. Lähtee kyllä käyntiin uudestaan ja kierroksilla käy sekä ryyppy päällä. Onko nuo kaasarit tarkempia tuosta bensasta kun ruiskut? Tuo W126 500 SEL on seisonut tuossa koko talven viime kesän bensoissa ja aina on lähtenyt heti käymään kun sitä on tuossa pitänyt siirrellä.
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
Kaasarikoneet on aina krantumpia bensastaan. Kaasutinkoneessa bensiini sesoo monessa paikkaa, tankin pohjalla, bensalinjoissa ja kohokammiossa. Vaikka Mersun kaasutinkoneessa on paluukierto, ei se aina toimi, varsinkaan vanhemmissa koneissa. Lisäksi pumppausteho on tyhjäkäynnillä aika pieni. Kohokammiossa polttoaine on aina kosketuksissa ilman kanssa ja pääsee haitumaan ja saostumaan, kuten tankissakin. Kohokammioissa riittää polttoainetta miinuuttien tyhjäkäyntiin, jolloin sen korvaaminen tuoreella polttoaineelle kestää aikansa.
Ruiskumoottoreissa polttoaine kiertää koko ajan. Pumppu kierrättää polttoainetta pari litraa minuutissa ja itse pumppukin sotkee sitä hyvinkin tehokkasti, myöskin suodattimet ovat huomattavasti tarkemmat.
EDIT: Suuttimista paineistettu polttoaine tulee myöskin helpommin syttyvänä, tarkemmin mitattuna sumuna, kun taas kaasuttimissa polttoaine annostellaan epämääräisesti ja varsinikin kylmällä koneella polttoaine pisaroituus ja tiivistyy imusarjan seiniin huonosti syttyväksi nesteeksi.
Kaasareissa voipi olla aika reilusti roskaa ja sitä on myös nyt ehkä tyhjäkäyntipiirin suuttimessa.
timppa
Ruiskumoottoreissa polttoaine kiertää koko ajan. Pumppu kierrättää polttoainetta pari litraa minuutissa ja itse pumppukin sotkee sitä hyvinkin tehokkasti, myöskin suodattimet ovat huomattavasti tarkemmat.
EDIT: Suuttimista paineistettu polttoaine tulee myöskin helpommin syttyvänä, tarkemmin mitattuna sumuna, kun taas kaasuttimissa polttoaine annostellaan epämääräisesti ja varsinikin kylmällä koneella polttoaine pisaroituus ja tiivistyy imusarjan seiniin huonosti syttyväksi nesteeksi.
Kaasareissa voipi olla aika reilusti roskaa ja sitä on myös nyt ehkä tyhjäkäyntipiirin suuttimessa.
timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 26.02.2013 07:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tuplakaasaripulma Zenit
tsekkaa myös ryyppy läppien "työntö tangot".vai oliko"vetotangot" ettei jää "lepäämään" moottorin ollessa lämmin. säädettävissä nekin...terv. AP