W203 320CDI -05 vikatila

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Inhuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 08.12.2011 11:14
Paikkakunta: Oulu

W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Inhuman »

Terve


Nyt näyttää nuita ongelmia tulevan joka mersuun yhtäaikaa ja tässä ois taas yks potilas.

Eli vikatila pamahti yhtäkkiä päälle ja moottorin vikavalo syttyi. Kierroksia sen 3000rpm kaasu pohjassa. Vehon vikadiagnoosi turbo/turbon joku sähkösäädin? Meneekö veikkaukset oikeaan?

230: Ahtopaineensäädin >=85.0 - mittausarvo 27.6 % - Tarkasta ahtopaineen säätö.

Rakenneosan Y77/1 (ahtopaineen säädin) Ohjaus
Ohjaus ei ollut kunnossa.

Toimintaohjeet.
-Tarkasta rakenneosan Y77/1 jännitteensaanti
-Tarkasta rakenneosan Y77/1 maadoitusyhteys
-Tarkasta pakokaasuahdin, tarvittaessa vaihda.

Autolla ajettu sen 180tkm, joko se tässä vaiheessa kuuluu turbon olla vaihtokunnossa :shock: ? vai voisko vikaa olla jossain muualla? Sitä sähköhärveliä ei kuulemma erikseen saa siihen turboon, vaan koko paketti tulee.


Se homma tuossa vielä on, että kylmällä koneella pääsee semmoset puolituntia aina ja kaikki pelaa, mutta yhtäkkiä heittää vikatilan ja loppupäivä mennään vikatilassa. :x

Täytyykö se alkaa turbon uusintaan, vai vieläkö jotain vois kokeilla?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kyllä on uskominen vikadiagnoosiin.
Selvää pässinlihaa " Rakenneosan Y77/1 (ahtopaineen säädin) Ohjaus
Ohjaus ei ollut kunnossa.
"
Näinollen turboahdin menee vaihtoon.
Tietysti voisi kysellä, jos joku asiaan vihkitynyt kykenisi korjaamaan sähköisen säätimen.
Turboahtimen kunnon voi testata melkein korjaamo kuin korjaamo.
Viimeksi muokannut Mesemies89, To 21.06.2012 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kannatta nyt kuitenkin enne turbon(säätimen) vaihtoa tarkistella että sen johdot on kunnossa
Ja läppien säätö akseli ei jumita lämmetyään tai ole ne säätö siivet nokea täynnä,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

CDI203 kirjoitti:Kannatta nyt kuitenkin enne turbon(säätimen) vaihtoa tarkistella että sen johdot on kunnossa
Ja läppien säätö akseli ei jumita lämmetyään tai ole ne säätö siivet nokea täynnä,
Vehon vikadiagnoosi " 230: Ahtopaineensäädin >=85.0 - mittausarvo 27.6 % - Tarkasta ahtopaineen säätö ".
Viittaa vaan vahvasti mainittuun vikaan.

Tietysti starilla voisi testata, kun on kuitannut vikatilan ja sen jälkeen ajonaikainen vedos vikatilaan saakka.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mesemies89 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Kannatta nyt kuitenkin enne turbon(säätimen) vaihtoa tarkistella että sen johdot on kunnossa
Ja läppien säätö akseli ei jumita lämmetyään tai ole ne säätö siivet nokea täynnä,
Vehon vikadiagnoosi " 230: Ahtopaineensäädin >=85.0 - mittausarvo 27.6 % - Tarkasta ahtopaineen säätö ".
Viittaa vaan vahvasti mainittuun vikaan.

Tietysti starilla voisi testata, kun on kuitannut vikatilan ja sen jälkeen ajonaikainen vedos vikatilaan saakka.
Joppa joo noi veh*** diagnoosit voi yleensä jättä ihan omaan arvoonsa... :)
Ihan samoilla tuloksilla on ollut vikana sen säätönakselin jumituminen,
Noki töhä säätö siivissä(nekun jumitelee tulee tulokseksi että ohjaus ei toimi,
se servo kun ei sillon pysty tekemään sitä mitä
Ohjaus pyytää säädetyssä ajassa)
Ja noki/jumitus ei näy missän "vedoksessa"
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kaikkihan on mahdollista, jopa Vehon diagnoosivirheet.
Antaisihan stari tiedon maitsemassasi tapauksessa ahtopaineen vajauksesta.
Kylmästä lämpimään ajo starin nokassa varmistaisi, missä vika piilee.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4770
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Inhuman kirjoitti: ... 230: Ahtopaineensäädin >=85.0 - mittausarvo 27.6 % - Tarkasta ahtopaineen säätö.

Rakenneosan Y77/1 (ahtopaineen säädin) Ohjaus
Ohjaus ei ollut kunnossa.

Toimintaohjeet.
-Tarkasta rakenneosan Y77/1 jännitteensaanti
-Tarkasta rakenneosan Y77/1 maadoitusyhteys
-Tarkasta pakokaasuahdin, tarvittaessa vaihda...
Vikakoodia pitää lukea tarkasti.
Toivottavasti tässä nyt kyseessä on tarkka lainaus.
Tarkasti ottaen, säädin ei ilmoita olevansa rikki, vaan ilmoittaa säätöpoikkeamasta.
Ohjelman pyyntö on 85%, joka tarkoittaa siivet kiinni, toteutuma 27,6%, joka tarkoittaa siivet auki.

En oikein usko, että siivet hetken ajun jälkeen takertuisi aivan auki-asentoon, mutta voi senkin tarkistaa, eli kun auto menee vikatilaan, siirtelee niitä siipiä staarilla, jos liikkuu, ei kyse ole takertelusta.

Itse aloittaisin tarkastelemalla staarin jo antaman ohjeen mukaisesti.
Luulisin, että vika on virrankierrossa, siis johdoissa, liittimissä, tai säädin on paskottonut niin sisältä, ettei tunnista oikeaa asentoa, sehän on aika helposti öljyyntyvässä paikassa.
Esim maadoitushäiriössä säädin ajaa varmaankin itsensä perusasentoon, joka on siivet auki.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jep Edellä ollen takia jo aiemin oli kehotus tarkistella johdot
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Onhan nuo turboahtimet kuulemma antautuneet Mersuissa alle 200 tkm ajon jälkeen.
CDI-tekniikan turbot ovat osoittautuneet huonokestoisiksi.
Inhuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 08.12.2011 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Inhuman »

No pitääpä huomenna tarkistaa johdot varmuuden vuoksi.

Testilapuissa oli akun jännite 12.08v, onko tällä merkitystä?, kuulostaa omaan korvaan aika pieneltä :roll:


Huomasin myös, että heti uudelleenstarttauksen jälkeen lämpymänä kestää autolla kerran-pari käyttää kierroksia, ennenkuin rajoittuu 3000rpm.

Aamulla taas kotipihasta kerkes semmoset 20km ajella, kunnes liikennevaloihin pysähtyessä heitti vikatilaan. Starilla varmaan pitäis päästä lähtemään suoraan kotipihasta kylmänä ajelulle, että jotain näkis?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Inhuman kirjoitti:No pitääpä huomenna tarkistaa johdot varmuuden vuoksi.

Testilapuissa oli akun jännite 12.08v, onko tällä merkitystä?, kuulostaa omaan korvaan aika pieneltä :roll:


Huomasin myös, että heti uudelleenstarttauksen jälkeen lämpymänä kestää autolla kerran-pari käyttää kierroksia, ennenkuin rajoittuu 3000rpm.

Aamulla taas kotipihasta kerkes semmoset 20km ajella, kunnes liikennevaloihin pysähtyessä heitti vikatilaan. Starilla varmaan pitäis päästä lähtemään suoraan kotipihasta kylmänä ajelulle, että jotain näkis?
Akun jännite on liian alhainen.
Normaalikuntoisen akun jännite kunnosta riippuen vaihtelee 12.5-12.8 V paikkeilla.
petrisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 08.08.2010 13:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mun testerillä, vaikkei nyt ihan * olekaan, niin pystyy vikakoodien lukemisen ohella myös seuraamaan live-dataa ja tekemään pakko-ohjaustestit (Launch x431).

Yhdestä sähkösäätöisestä turbosta paikallistettiin vika juuri tuolla pakko-ohjaustestillä, kun se ei liikkunut kunnolla. Apumies pystyi konehuoneesta käsin näkemään vivun liikkeen ohjauksen aikana, joka oli vajavainen. Taisi muistaakseni jumittua välillä kokonaan.
Vikakoodina oli ahtopaineen säätöpoikkeama. Eli aivan oikein.

Voidaan katsoa ja testata, jos aloittajalla siltä tuntuu.
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Inhuman kirjoitti:No pitääpä huomenna tarkistaa johdot varmuuden vuoksi.

Testilapuissa oli akun jännite 12.08v, onko tällä merkitystä?, kuulostaa omaan korvaan aika pieneltä :roll:


Huomasin myös, että heti uudelleenstarttauksen jälkeen lämpymänä kestää autolla kerran-pari käyttää kierroksia, ennenkuin rajoittuu 3000rpm.

Aamulla taas kotipihasta kerkes semmoset 20km ajella, kunnes liikennevaloihin pysähtyessä heitti vikatilaan. Starilla varmaan pitäis päästä lähtemään suoraan kotipihasta kylmänä ajelulle, että jotain näkis?
Jännite laskee melko nopeasti jos noita ohjukisa sisältäviä testejä pitkään tekee(virtaa kuluu auto sammuksissa kaikki järjestelmät päällä)
jos jännite laskee muuten noin als niin tarkistella akku tai jos akku on yli 2vuotta vanha vaihtaa sen suoraan,

E:säätö moottorin vipua ei kannarta käänttä käsin niitä on jo yhdestä kerrasta on mennyt rikki
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
petrisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 08.08.2010 13:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jännite on ihan ok.

Jännitearvo on sen minkä ko. ecu ilmoittaa olevan liitäntänavoissaan. Kyseessä ei siis missään tapauksessa ole sillä hetkellä akun navoissa oleva jännite. Kun huomioidaan akun napojen ja ecun väliset johtosarjat, liittimet ja mahdolliset ohjausreleen koskettimet, niin jännitehäviöitä syntyy aina jonkin verran. Kun tähän vielä lisätään jo edellisessä viestissä mainittu akun napajännitteen lasku pikku hiljaa virtojen ollessa päällä, ei ole syytä olettaa olevan käyttöjännitteessä mitään normaalista poikkeavaa. Nykyautoissa on virrankulutusta yllättävän paljon virtojen ollessa päällä. Hyvänkin akun napajännite laskee vääjäämättä virtojen päällekytkemisen seurauksena ja jatkaa laskemista koko ajan.

Poikkeuksena on tietenkin mikäli auto on käynnissä. Tässä tapauksessa jännitteen pitää tietenkin olla korkeampi. Oletuksena on siis ollut koko ajan, että auto ei ole ollut käynnissä.

Lisätään vielä, että mm. omassa autossani moottoriecu näyttää virtojen ollessa päällä (ei käynnissä) sen syöttöjännitteeksi karvan alle 12 volttia! Ja missään ei ole vikaa, sen voin taata, uudehko akku jne. Eli aivan normaalia.
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

petrisa kirjoitti:Jännite on ihan ok.

Jännitearvo on sen minkä ko. ecu ilmoittaa olevan liitäntänavoissaan. Kyseessä ei siis missään tapauksessa ole sillä hetkellä akun navoissa oleva jännite. Kun huomioidaan akun napojen ja ecun väliset johtosarjat, liittimet ja mahdolliset ohjausreleen koskettimet, niin jännitehäviöitä syntyy aina jonkin verran. Kun tähän vielä lisätään jo edellisessä viestissä mainittu akun napajännitteen lasku pikku hiljaa virtojen ollessa päällä, ei ole syytä olettaa olevan käyttöjännitteessä mitään normaalista poikkeavaa. Nykyautoissa on virrankulutusta yllättävän paljon virtojen ollessa päällä. Hyvänkin akun napajännite laskee vääjäämättä virtojen päällekytkemisen seurauksena ja jatkaa laskemista koko ajan.

Poikkeuksena on tietenkin mikäli auto on käynnissä. Tässä tapauksessa jännitteen pitää tietenkin olla korkeampi. Oletuksena on siis ollut koko ajan, että auto ei ole ollut käynnissä.

Lisätään vielä, että mm. omassa autossani moottoriecu näyttää virtojen ollessa päällä (ei käynnissä) sen syöttöjännitteeksi karvan alle 12 volttia! Ja missään ei ole vikaa, sen voin taata, uudehko akku jne. Eli aivan normaalia.

Pikatestin kun on tullut otettua Mersuista, niin yhden kerran on testituloksena vedos ilmoittanut alle 12.1 V ja silloinkin mittaristo ollut täynnä vikavaloja. :wtf: Tosin stari kyllä ilmoittaa akun alijännitteestä jos sellainen on. Ei ole ollut tarvetta tai koskaan tullut kokeiltua vedoksen aikana akun napajännitettä ja verrata sitä starin ilmoittamaan tulokseen. Starttaukselle tahtoo olla 12.0 V kynnysjännite jo siinä kiikun kaakun liipaiseeko.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kyllä se liipaisee vielä alle 12 violtillakin. Wepaston raja millon sammutttaa on 11,3V Silloinkin vielä liipaisee. Nopeasti tippuu jännite kun esim. virtoja pitää päällä ja starilla kikkailee.. Akun jännite helppo tarkistaa mittaristosta. Mittariin nopeusnättö, Virta päälle ja nopeasti mittariston reset painike 3krt.

Edit: tulipa testattua samalla dyno mode. Tuohan antaa pyöriä paljon paremmin kahvaasa kun AMG :shock: Kovasti kumi tuntuu savuavan, mutta lukko puuttuu..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: W203 320CDI -05 vikatila

Viesti Kirjoittaja koyama »

Mesemies89 kirjoitti:Onhan nuo turboahtimet kuulemma antautuneet Mersuissa alle 200 tkm ajon jälkeen.
CDI-tekniikan turbot ovat osoittautuneet huonokestoisiksi.
Tarkoitit varmaan bmw ahtimia jotka antautuvat noilla kilsoilla.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Vastaa Viestiin