W114 Manuaali rattivaihde
W114 Manuaali rattivaihde
Vaihdevalitsin on ihan lerppu. Vivun kun vetää rattiin päin, missä kuuluisi mennä pakille, vipu ei liiku ylös, eikä alas. Laatikossa on joku pykälä päällä. Onko tuossa joku tietty paikka mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään, vai meneekö ihan tutkimiseksi.
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Sen verran kerkesin tuossa eteisen ja työhuoneen listoitus-/maalausremontin lomassa tuohon tutustumaan, että sieltä vivuista oli yksi kuulapää murjottu poikki. Vaihteen sain pois suoraan sieltä laatikon vivuista. Miksiköhän tuo kuulapää poikki on mennyt, sitä tiedä en. Tuon vaihdevipusydeemin joutuu kaiketi tuolta ottamaan kokonaan pois. Onkohan millainen savotta? Lähteeköhän miten ja onko jotain oleellista huomiotavaa?
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Vaidelaatikko on vapaalla kun ne booreissa olevat siirtovivut on keskiasennoissaan. Rattivaihteisessa niiden asento on ilmeisesti erilainen kuin lattiavaihteisessa, korjausoppaassa on kuva vivustosta. Niissä siirtovivuissa on asennot eteen-keskellä-taakse, eli vaihteet 1-2 ja 3-4 paitsi pakissa on kaksi asentoa, päällä/pois. Samalla voit testata onko vaihdelukossa ehjä jousi kun otat tangot irti niistä siirtovivuista. Koottaessa systeemi pitää olla niin että vaihde on vapaalla Siirtotankojen pituuden säätäminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta jos lootasta on jousi poikki siitä vaihdelukosta, osa maksaa vehossa 40 senttiä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Ei varmaan yhtä kuulapäätä varmaan tarvi poistaa sitä systeemiä sieltä? ruuvaat uuden kuulapään paikalleen ja säädät pituuden.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Se on se urospää mikä on poikki, ja juuri siitä "rungosta" Antti S:n kuvaa lainatakseniAapo.T kirjoitti:Ei varmaan yhtä kuulapäätä varmaan tarvi poistaa sitä systeemiä sieltä? ruuvaat uuden kuulapään paikalleen ja säädät pituuden.
Eli tuo kuvan alareunassa näkyvä kuulapää on poikki.
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Entä jos irrotat tuon prikan ja otat nuo levyt irti jossa kuulat on.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W114 Manuaali rattivaihde
ehjä koko mekanismi vivusta laatikolle 100 e.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Se ei ole noita kuulia, mitkä noissa "levyissä" on, vaan siitä mitkä on sen akselin päässä mikä tulee kepiltä. Paikka on aika ahdas. Pystyisiköhän tuota purkamaan paikallaan, kellään kokemuksia? Kyllähän tuohon tuollaisen kuulan sitten saa väsättyä, kun saa tuon paketin syliin.Aapo.T kirjoitti:Entä jos irrotat tuon prikan ja otat nuo levyt irti jossa kuulat on.
Re: W114 Manuaali rattivaihde
mulla se keltainen 115 rattivaiht siitä saat osia jos tarvis
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Taitaa tuon paikallaanpurkamiseksi tarvita kyllä jonkinlaista fakiiria. Sain kuitenkin sen katkenneen kuulan sielä irti. Pääsi jujumaan sen niittauksen siitä pois ja sitten migillä pultti siihen tynkään ja nitkutteli sen pois. Missäs ne tuollaisia kuulasydeemiä myy? Uuden saa hitsattua sinne kiinni, kun vaan löytää sellaisen. Onko noi ihan varaosaliike kamaa?
Tuon homman varmaan saan kuntoon, mutta muuten varmaan pitäisi tulla poikkeemaan tässä kun kerkeis.280se86 kirjoitti:mulla se keltainen 115 rattivaiht siitä saat osia jos tarvis
Viimeksi muokannut tango, La 23.06.2012 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Jos otat tangot irti niin tsekkaa samalla että laatikko toimii alemman kuvan osoittamalla tavalla eli kuulien pitää lukita vivut paikalleen kaikissa asennoissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Varaosaliikekamaahan noi näkyy olevan http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/K ... vel-87247/" onclick="window.open(this.href);return false;tango kirjoitti: Missäs ne tuollaisia kuulasydeemiä myy? Uuden saa hitsttua sinne kiinni, kun vaan löytää sellaisen. Onko noi ihan varaosaliike kamaa?
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Tämä on tänne ennenkin linkitetty, mutta linkitetäänpä varuiksi uudestaan. Jos siitä mitään apua on...
http://saul.kapsi.fi/autotalli/gallery/W115_rattivaihde" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saul.kapsi.fi/autotalli/gallery/W115_rattivaihde" onclick="window.open(this.href);return false;
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: W114 Manuaali rattivaihde
Saa sen purettuua autoonkin päin ahdasta vaan on. Mä ainakin jouduun taitella yhdestä 13 millisestä lenkistä erikoisavaimen että sai mutterit auki.
Se "levyn" tai kaulus siellä jalkatilassa mistä menee rattiakseli ja vaihdetanko rintapellistä läpi, se irti ja vetää sitä ylöspäin nii sinne pieni rako tulee sieltäkin sai jonkun mutteri irti
Ne 3 mutteria kun avaa nii se aukee se systeemi, saa pöydällä vaihdella pallukat.
Tuosta SAUL in kuvasta näkee hyvin.
Ja ota pakkivalo katkaisin pois ja tyhjää paskat pois sieltä putkesta muuten ei mahdu keppi liikuttamaan 3-4 sta.
Se "levyn" tai kaulus siellä jalkatilassa mistä menee rattiakseli ja vaihdetanko rintapellistä läpi, se irti ja vetää sitä ylöspäin nii sinne pieni rako tulee sieltäkin sai jonkun mutteri irti
Ne 3 mutteria kun avaa nii se aukee se systeemi, saa pöydällä vaihdella pallukat.
Tuosta SAUL in kuvasta näkee hyvin.
Ja ota pakkivalo katkaisin pois ja tyhjää paskat pois sieltä putkesta muuten ei mahdu keppi liikuttamaan 3-4 sta.
-Antti-