w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Moro.

Nyt alkaa konstit olemaan vähissä.

Eli ajettaessa asfaltti tai hiekka tiellä jostain kuuluu laakeriujellus. Etupyörän laakerit vaihdettu (vasenpaan etunurkkaan meni vähän muutakin uusiksi kuin vain laakerit :) ) ja äsken vaihdoin kardaanin kannatin laakerin.
Ei auttanut.

Olen yrittänyt mutkitella ja saada ääntä muuttumaan, mutta samanlaisena tasaisena ujelluksena/jurinanana kuuluu, joten pyörän laakerit lienee poissuljettu vaihtoehto.

Automaatin öljyt katsoin, ihan oikea määrä.

Perä. Perä oli hikoillut tuossa muutama kuukausi sitten ja sinne joutui lisäämään noin puoli litraa, että tuli täyteen. Huohotinhan silloin oli tukossa, jonka takia öljyä tuli ulos.

Olisiko nyt käynyt niin, että perän pinionin (kardaanin) puolen laakerit olisvat ottanut itseensä, kun perä oli pyörinyt vajailla öljyillä? Mitään väljyyttä ei kuitenkaan ollut havaittavissa kun kardaanin irroituksen yhteydessä äsken kokeilin. Vetareistä kokeilemalla ei myöskään tullut esiin mitään välystä.

Nyt kun keksisi vain, että mistä ja miten sitä jatkaisi tämän vian etsimistä......

Onko tyhmä idea tunkata koko perä ilmaan tallissa ja veto päällä renkaat pyörien yrittää kuunnella mistä helvetistä se ääni oikein tulee? Vai lähteekö nuo renkaat edes pyörimään ilman vastusta?

Edit: niin, auto on tuo kuvan mukainen 320cdi....
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja simoks »

Ettei vaan sullakin kuuluis se sama ujellus niinkuin mulla välillä noin 55km/h vauhdissa, tasanen huuto kuuluu jostain oikeelta edestä :D Hyvin harvoin tätä esiintyy mutta oon alkanu tuleen siihen johtopäätökseen että se kuuluu kaiuttimista jotenkin häiriönä kierrosten mukaan..
W210 E320cdi
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Jos "radiohäiriö", niin ilmankosteus vaikuttaa siihen myös.
Syy todennäköisimmin laturin ehtoopuolella olevat hiilet.
Itelläni 210:ssä lopputalven pikkupakkasilla piti kans ujellusta (kaijuttimista)...
Nyt ei oo enää pitänyt ääntä, kun ilmat on lämmennyt. Olin jo unohtaa.
Hiiletkin jo varasin, mutten oo ehtinyt vaihtaa.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Juu ei, radiohäiriöstä ei nyt ole kyse.

Kuinka kuumaksi perä lämpiää? Eilen kun sain nosturille auton ja kokeilin mahdollisia perän välyksiä, niin yhdessä ihmeteltiin kuinka kuumaksi murikka oli mennyt. Oli siinä rajamailla, että alkaako polttamaan näppejä...

Liekö normaalia?

Tää on kyllä jännä ujellus, ei vaikutusta onko veto päällä vai ei. Poissulkeeko sitten kuitenkin tuon perän viallisuuden?
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan se vika olla silti siellä perässä.Jokin laakeri voi antaa jatkuvaa ääntä vioittuessaan ja tehdä kuumuuttakin. .
.Katso vaikka öljyt ensin mitä sieltä tulee.
Huono verrata kuumumista mutta esim.kuorma-auton aski kuumuu talvellakin noin 80-140astetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

automaticue kirjoitti:Juu ei, radiohäiriöstä ei nyt ole kyse.

Kuinka kuumaksi perä lämpiää? Eilen kun sain nosturille auton ja kokeilin mahdollisia perän välyksiä, niin yhdessä ihmeteltiin kuinka kuumaksi murikka oli mennyt. Oli siinä rajamailla, että alkaako polttamaan näppejä...

Liekö normaalia?

Tää on kyllä jännä ujellus, ei vaikutusta onko veto päällä vai ei. Poissulkeeko sitten kuitenkin tuon perän viallisuuden?
on ihan normaalia jos perä lämpenee niin ,että on "rajamailla",alkaako näppejä polttelee. :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä muistu mieleen radiohäiriöitä jotka kuuluisivat myös radio suljettuna, aika helppo kokeilla...

Jospa ääni tulee renkaista, oletko kokeillut eri kumeilla ?
wiimax.fi
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Joo. Telkesin itseni tänään takakonttiin ja laitoin emännän puikkoihin ja ajoon: eipä sieltä perämurikan suunnalta kylläkään mitään ääntä kuulunut, ainakaan takakonttiin. Tuskinpa siten on takapyörän laakerikaan syyllinen.
Nyt kun tarkemmin olen paikantunut äänen lähdettä, niin apukuskin puolella istuessa ääntä ei kuulu. Ääni tulee parhaiten esiin auton vasemmalla puolella istuen ja kuskin paikalta se kuuluu selvimmin.

Vasen etulaakeri on vaihdettu kaksi kertaa parinviikon sisään ja äsken tarkastin vielä kireyden ja kunnon - sopiva oli, kylmänä pieni välys ja ei rallata.

Seuraavaksi täytynee vaihdella renkaita.....

Tai sitten antaa mennä vain ja odottaa mikä paikka seuraavaksi leikkaa kiinni....
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja AM »

Onko rattiakselin kumi vaihdettu? Sieltä voi kantautua kaikenlaista ääntä.
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

No niin. Vaihdoin äsken ennen duunimatkaa vasemman eturenkaan ja oikean takarenkaan paikkaa. Ei vaikutusta, sama ujellus/jurina jatkuu.

Kun pääsin duunin pihalle, niin mittailin 80km ajon jälkeen lämpötiloja:

Perän pintalämpötila: 53 astetta, lienee täysin normaali??
Takanavat: 30 astetta
Etunavat: 35 astetta

Napojen lämpötilat mielestäni ihan normaalit.

Olen tässä toki myös miettinyt automaattilootaa vaihtoehtona. Semmoinen pieni ujellus kuuluu jostain, kun polkaisee oikein kunnolla (tämän aaltoilevan ja vaihtelevan laakeriulinan lisäksi). Luistaako siellä jotain ja luisto jatkuu myös aaltoilevana ja vaihtelevana ujelluksena 80-120 vauhdissa??

Laatikon öljyt olivat ylärajassa ja vihreän väriset. Kaipa sen kuuluukin olla vihreätä?

T: Nimim. Kohta ketuttaa.

P.s miten rattiakselin kumi voi aiheuttaa tuommoista ääntä?
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä minun mielestä automaattilaatikonöljyn pitää olla punaista. Voin olla väärässäkin kun tämä maailma muuttuu niin ihmeellisesti.
Ainakin vanhemmissa laatikoissa se ölppä on punaista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja AM »

Eihän se kumi tietysti ääniä aiheuta. Rikkinäisen kumin kautta vaan voi kantautua kuskin paikalle sellaista mitä ei muuten kuulisi. Nimenomaan tuo että kuuluu kuskinpaikalle pisti vaan silmään.

Loota tai perä voi tietty pitää ääntä mutta yleensä ne pitävät tuollaisen vienon ujelluksen tasakaasulla ajellessa ja ääni loppuu kun löysää kaasun. Yleensä...
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja arska10 »

sompio kirjoitti:Kyllä minun mielestä automaattilaatikonöljyn pitää olla punaista. Voin olla väärässäkin kun tämä maailma muuttuu niin ihmeellisesti.
Ainakin vanhemmissa laatikoissa se ölppä on punaista.
Kyllä minulla kaikissa laatikoissa ollut öljy punaista mitä oon katsonut jos on vihreetä niin voisiko olla klykoolia laatikossa :?:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Glykoli ei muuta vaihteistoöljyn väriä.
Onhan niitä muunkin värisiä kuin punaisia, esim. joku Castrolin automaattiöljy.

Sellainen pointti vielä että joskus - useinkin - äänen suunta "valehtelee" niin että se kuuluukin toiselta puolelta autoa.
wiimax.fi
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Niin, olikos se niin, että tässä autossa ei ole vielä sitä surullisen kuuluisaa (Valeon?) yhdistelmäjäähdytintä joka päästää glygolit laatikkoon....

Vielä tuosta laatikkoöljyn väristä, punaista se ei ainakaan ole. Semmoista tummaa litkua, jonka pääväri oli mielestäni vihreä...
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Taidampa sitten seuraavaksi vaihtaa nuo lootan öljyt. Huuhtelemallahan se täytynee tehdä. Onko jossain olemassa valmiit ohjeet ko. hommaan? Tosin tietänen suunnilleen tuon menetelmän.

Mistä saa hyvää ja halpaa öljyä tuohon sähkölootaan? kl-varaosien 23.80€/l tuntuu hieman turhan arvokkaalta.....
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

automaticue kirjoitti:Taidampa sitten seuraavaksi vaihtaa nuo lootan öljyt. Huuhtelemallahan se täytynee tehdä. Onko jossain olemassa valmiit ohjeet ko. hommaan? Tosin tietänen suunnilleen tuon menetelmän.

Mistä saa hyvää ja halpaa öljyä tuohon sähkölootaan? kl-varaosien 23.80€/l tuntuu hieman turhan arvokkaalta.....
Motonetista.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käytettiin korkeapaine kompressorissa automaatti öljyä ja oitkään käytettynä se muuttui tumman vihreäksi ja haju oli paha.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja automaticue »

MB 236.14 lienee oikea luokitus tuohon 5v-sähkölootaan?

Vai piisaako 236.10?
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

236.10 piisaa. motonet 9.90€ litra ja muistaakseni 236.14 14.90€ litra
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: w210 laakeriujellus, mutta mistä??

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Joskus kaverin Väykyssä oli jotkin kiinalaiset renkaat. Ja kun ne oli jotakuinkin loppu, niin ulina oli karsee. Moneen kertaan epäiltiin laakeria ja vaikka mitä vikoja. Kuului pahiten suht. pienessä vauhdissa, jotain 40-50. Mutta renkaat ne sitten vaan lopulta syynä oli.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin