Saksan kitkarenkaat

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Saksan kitkarenkaat

Viesti Kirjoittaja Artois »

Terppa
En löytänyt haulla aiheesta,mutta onko jollain omakohtaisia kokemuksia pärjääkö niillä suomen talvessa. Onhan keskieuroopassakin lunta ja jäätä.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

No ei pärjää. Ne on tehty vissiin vain märälle tielle, jolla on loskaa silloin tällöin. Jäällä pito on kesärenkaiden luokkaa. Ja huonohkoina kesärenkaina ne menevät täällä pohjoisessa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pärjäähän niillä, itse ajelin talven Pneumant - merkkisillä kitkoilla, ASD ei edes toiminut sinä talvena vaan pelkällä kitkalukiolla mentiin, kokemus oli niin myönteinen että jatkoin kitkalinjalla, tosin Michelin Maxi Icella, joka on tietty huomattavasti parempi kuin nuo sakurenkaat.

Henkka ajeli niillä kitkoilla mun jälkeen visiin puolitoista vuotta putkeen ennen kuin ne loppui, melko kovaa seosta ovat.
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Yhden C:n olen niillä Saksan kitkoilla katolleen ajanut ja toista en aja. En tiedä miten paljon niiden talveen soveltuvuudessa on eroja, mutta ainakin pari tilastoa olen nähnyt, joiden mukaan Suomen kitka/nastarenkaan nopeusluokka on 120km/h, kun taas Saksan kitkoilla se on 190km/h tai jopa 210km/h. Eli siitä voi jo päätellä jotain niiden sopivuudesta ja varsinkin pitävyydestä Suomen olosuhteissa. Pysyisin kaukana.
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Huitsin varovasti ajaen pärjää. Edestä meni toisesta Saksan kitkasta vyötä poikki helmikuulla ja rekaista kaksi vaihtui tuolloin Maxi Iceen. Pistin nuo kaksi uutta Maxia takapäähän, koska uudet suomen talven kitkat edessä ja saksan kitkat takana olisi ollut mahdoton.
Tuntuvat kuluvan nuo saksan kitkat täällä todellakin sangen hitaasti. Kulutuspintaa oli yli vuosi sitten n. 4mm. Ja nyt n. 3mm. Kilometrejä on tullut yli puolentoista vuoden aikana yhteensä n. 30000 km. Pääosin viime kesän ja viime talven aikana.
Tällä viikolla haen kaksi maxia lisää.
Kesärenkaina saksalaiset kitkat mielestäni ovat aivan ok ja pitohan on testienkin mukaan kesärenkaiden luokkaa. Talvirenkaiksi en kuitenkaan noita Saksan kitkoja Maxi-Ice kokemuksen jälkeen enää alle laittaisi.
Olen siis ajanut kesän halki Maxi-Iceä alla. Varovasti muutaman tuhannen kilometriä. Jos kilometrejä tulee vain muutama tuhat kesässä niin näin voi tehdä. Paljon kilometrejä olisi mahtanut syödä Maxit jo finaaliin.

/Jo vain
300 SE
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Pärjää ja ei pärjää... Riippuu kuka ajaa, itse olisin ajanut talven mutta hallitus vaati alle oikeat talvirenkaat :wink:
Kovuus tosiaan on kesärenkaan luokkaa ja lamellejakin on puolet vähemmän kuin "oikeissa" kitkoissa. Kesärenkainakaan eivät kovin kummoiset ole...
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Semmottista....

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Hyvin on pärjännyt jo 4-vuotta.. Niissä on ne nopeusluokat vain suuremmat ja samalla se seos on kovempaa. Renkaan runko on tukevampi ja samalla suuremmissa nopeuksissa paremmat ajo-ominaisuudet(näin yleisesti). Kitkarenkailla ajotapa on ihan erilainen mitä tavallisilla nastarenkailla ja siitä johtuu yleensä ihmisten kitkarenkailden mollaaminen. Itselläni on aina ollut H tai suurempi nopeusluokka koska itse en tykkää sellaisista alle painuvista kumeista.

Ainakin täällä etelässä kitkat on ihan ehdottomat. Ei tarvi ajaa nastoilla paljaalla asvaltilla kun sitä lunta on aina mitä on. Kitkat voi jo laittaa ajoissa alle niin ei tarvitse pelätä milloin ne ensimmäiset liukkaat tulevat. Keväällä sama juttu että takatalven pelkoa ei tarvi olla. Ainahan kaikilla on heikkoutensa. Vaikka kitkoissa olisi pintaa huru mycket ja jos kuvio on kovettunut, eipä pitoa löydy sitten enää ollenkaan. Kitkat kestää yleensä se 3v. ja sitten alkaa olla kovettumisen merkkejä. Kitkoja ostaessa kannattaa katsoa nilloin ne on tehty.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Kesärenkaina nyt toiset saksankitkat. Johtuen tietenkin siitä että autossa oli kaksi sarjaa keski-euroopan kitkoja mukana.

Ensimmäiset oli Good-Yearin vector-merkkiset. Uuden veroisena tosi hyvät asfaltilla ja jääpitoakin löytyi, jopa yllättävän paljon. Mutta sitten kun pinta oli kulunut noin 4 mm. alkoi sellainen jyrinä ja opin myös samalla mitä vesiliirto tarkoittaa. ( sitä että auton etupää nousee veden päälle ja alkaa keulan heittely puolelta toiselle, jopa 60 km/h vauhdissa ).

Toiset renkaat laitoin sitten viikko sitten alle. Uniroyalit. Rallitermein " toimii soralla ". Ja asfaltillakin ihan mukavat, ( siis ottaen huomioon että kaupantekijäiset..) :D

Kyyyllä mä noilla ainakin ekat pakkaset ajelen, siis ennenkuin ehtii laittaa nastat alle.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Sellainen käsitys mullakin on että kitkarenkaissa pitää tietää kuinka vanhat ne on, ei sitä kuinka käytetyt ne on, aika ne kovettaa ja kovilla kitkarenkailla ei tule kuin vahinkoja. Ja tuo ikä on vissiin max 4v.
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Viesti Kirjoittaja Artois »

Olenkin ajanut kitkarenkailla vuodesta -93 lähtien ja aina olen pärjännyt sovittamalla ajotatapaa kelin mukaan. Ajatuseni oli saada nimenomaan käyttäjä tietoa, mu´tu tuntumaa on tarjolla yllikyllin. Millä merkeillä olette ajaneet. Itsellä kokemusta Kelly, Bridgestone, Michelin, Nokia, nyt olisi tarjolla ilmaiseksi satsi saksan rengasta mutta merkkiä en ole valinnut vielä. Ehdotuksia vastaanotetaan. Tulee 220 väyryseen
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Viime talvi tuli ajeltua semmoisilla. Merkki on Bridgestone, malli Blizzak joku, en muista tarkemmin, mutta jotkut iänikuiset kuitenkin. Talvella niillä pärjäsi juuri ja juuri, mutta hauskaa se ei aina ollut. Pieniinkin ylämäkiin pysäyttämistä piti välttää hiukankin liukkaammalla kelillä. Kieli keskellä suuta piti ajaa, renkaita ei saanut päästää mäkilähdöissä sutimaan yhtään. Toisaalta välillä oli hauskaa suditella ilman pelkoa irtoavista nastoista... 8)

Ensi talvi pitäisi vielä sinnitellä nuilla, kun pintaa niissä vielä jonkin verran on. En kuitenkaan suosittele kellekään saksalaisia kitkarenkaita, ainakaan talvikäyttöön...
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ihan hyvin pärjää kun muistaa että alla ei ole piikkejä, eikä todennäköisesti edes Q-nopeusluokan superpehmoista kumia. Itse ajelin CLK:n kaupassa tulleilla nopean ajon Continentaleilla jotkut ContiWinterContactit. Mitään oikeaa ongelmaa ei ollut - ja olipahan kerrankin mukava ajella talvisaikaan etelän moottoriteilläkin!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Ajelin joskus talvella BMW:llä jossa oli uudehkot YOKOHAMA kitkarenkaat ja mielestäni niiden ominaisuudet ei sovi mihinkään muualle kuin kuivalle asfaltille.
300D:ssä oli ostettaessa alla uudehkot Fuldan kitkarenkaat mutta Maxi icet meinasin minäkin ostaa talveksi.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Hyvin pärjää.

Mulla on ollu alla Nokian, Michelinin ja Continentalin ns nopeanajon kitkat joita myös "jokakelin renkaiksi" ja "Saksan kitkoiksi" joissain yhteykissä sanotaan.
Nokian oma luonnehdinta taisi olla jotain tyyliin "nopean ajon joka sään rengas keski-euroopan olosuhteisiin.."

Kuitenkin kaikilla noilla renkailla olen pärjännyt ilman ongelmia jokseenkin kaikissa keleissä mitä Suomen talvella on tarjota.

Kuitenkin jokaisella noista renkaista on ollut eräs huomattava ero perinteisiin kitkarenkaisiin verrattuna ja se on ERINOMAISET ajo-ominaisuudet..paremmat kuin huonoilla kesärenkailla.
Erityisesti SLK:n alla nuo nopeanajon kitkat olivat aivan ehdoton valinta..nimittäin perinteisillä kitkoilla ajo-ominaisuudet muuttuivat melkoisesti ja todella huonompaan suuntaan.

Yleisestihän lienee tiedossa että renkaalla ja renkaalla on huomattavia eroja kaikkien ominaisuuksien osalta..niinpä olisin taipuvainen sanomaan että erityisesti noissa nopeanajon..tai "saksan kitkoissa" on erityisen suuri merkitys sillä että rengas on laadukas.
Niinpä omalla kohdallani unohdan erityisesti näiden renkaiden kohdalla Toyot; Hankookit ym ym halparenkaat ja tyydyn valitsemaan kalliimmat, mutta erityisesti tässä tapauksessa myös paremmat merkkirenkaat.

Nokian WR on kokemusteni mukaan noista kolmesta joista on kokemusta ehdottomasti paras.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Mauri H. kirjoitti:Pärjäähän niillä, itse ajelin talven Pneumant - merkkisillä kitkoilla, ASD ei edes toiminut sinä talvena vaan pelkällä kitkalukiolla mentiin, kokemus oli niin myönteinen että jatkoin kitkalinjalla, tosin Michelin Maxi Icella, joka on tietty huomattavasti parempi kuin nuo sakurenkaat.

Henkka ajeli niillä kitkoilla mun jälkeen visiin puolitoista vuotta putkeen ennen kuin ne loppui, melko kovaa seosta ovat.
Ajelen niillä vielä seuraavat kaksi viikkoa jos en satu ajamaan ratsiaan. Aivan tolkuttoman kestävät renkaat: niillä oli ajettu saksassa jo tovi, Mauri sanoi ajaneensa niillä useamman kymmentä tuhatta ja minä tulin ajaneeksi niillä vielä kolmisen kymmentä tuhatta kilometriä !!! Myönnetään että sakkkoraja alittui jo tässä kesän lopulla mutta kuitenkin.

Ottaen huomioon että sain ko. renkaat vain kaupan päälle vanteita ostaessani, ja ottaen huomioon että meinasin vain pihiyttäni ajaa ne 2003 kesällä loppuun, niin oli kyllä "hintansa" väärtit kumit.

Talviominaisuuksiin on paha mennä sanomaan mitään, ei tuon ikäisillä kitkoilla kuulu enää ajaa kuin kesällä. Liukastelin henkeni kaupalla ajaessani noilla kitkoilla viime talvenkin, pihi kun olin. Kesärenkaina ne olivat varsin passelit vielä kulahtaneinakin. Itse asiassa viimeinen niitti renkaille tuli kun aamusella unenpöpperössä meinasin ajaa kahden jordbrukarin traktoreita päin pitkälle toistasataa lasissa ja tulin jarruttaneeksi eturenkaisiin melkoiset kolot joissa ei ole kuviota enää lainkaan :shock: Nyt täristää niin että pahaa tekee ja on aika lopultakin heittää hyvästit Pneumatin kitkoille.

Henkilökohtainen kokemukseni (merkittävästi parempikuntoisistakin-) kitkoista on, että jos asuisin kaupungissa tai edes asutulla seudulla ja autossani olisi ABS ja ajonvakautusjärjestelmä niin voisin harkita kitkarenkaita. Mikäli ne olisivat oikein merkittävästi halvemmat kuin nastat koska kitkat täytyy ostaa uudet joka talveksi mikäli meinaa että ne jotakin pitävätkin. Niin kauan kuin ajan alkupään W124sella ilman edes ABS:ää saati mitään muuta ajonvakautuslaitetta kuin ohjauspyörä tai mitään muuta luistonestoa kuin alitehoinen dieselmoottori ja kytkinpolkimen puuttuminen, ja niin kauan kuin asun täällä "Mikä ketun kuusjoki? Ei täällä meidän kartassa sellaista ole" -tienhoitoprioriteettialueella jossa tiet ovat talvella kuin uritettuja luistinratoja joissa on 10 cm lunta ja räntämoskafloskapaskaa päällä, ajan IHAN TAKUULLA NASTOILLA vaikka Perttelin kirkonkylän välittömän läheisyyden urbaanissa citymaisemassa asustavat nimeä mainitsemattomat pääosin sulilla teillä ajavat ihmiset yleensä ovatkin aivan eri mieltä kanssani :wink: Nimimerkillä tästä on ennenkin keskusteltu

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Henri Junkkala kirjoitti:vaikka Perttelin kirkonkylän välittömän läheisyyden urbaanissa citymaisemassa asustavat nimeä mainitsemattomat pääosin sulilla teillä ajavat ihmiset yleensä ovatkin aivan eri mieltä kanssani :wink: Nimimerkillä tästä on ennenkin keskusteltu

Henkka
Joo, kyllähän se itselläkin aina syksyllä on epäilys että noinkohan sitä täällä landella kitkoilla selviää, toistaiseksi on selvinnyt, vaikka rehellisyyden nimissä olisihan ne nastarenkaat oikeampi valinta, heikommin aurattuje jäisiä teitä löytyy kotimatkan varrelta n. 5 km.

Viime jouluaattona oli nastoja ikävä, voi perhana mikä keli, oltiin joulua viettämässä emännän isoäidillä hiekkatienvarressa, molemmissa päissä todella vaaralliset mäet, erittäin jyrkät ja kaartuvat. Lämpötila nollassa ja vettä alkoi sataa, pian kupera tie olikin puhtaassa jäässä ja vesi valui pintaa pitkin.

Pakkohan oli kotiin päästä ja kiitos ASD:n, automaatin ja farkun mahtavan painonjakauman pääsin kuin pääsinkin möyhimään ylös tuolta surmanloukusta piennarta pitkin ja aina kun oli sula paikka mäessä niin kaasu pohjaan. Kotitielle päästessäni oli tilanne vielä pahempi, kupera asfalttitie, yltäpäältä peilijäässä ja paljon vettä päällä, ei mitään pitoa ja ajettiin 5-10 km/h (ryömintävauhdilla) 3 km ennen kuin tuli 740 Volvo vastaan nastoilla aika reippaasti, ja onneksi hetken päästä tuli takaisin ja ohitti meidät. Volvon nastarenkaat raapivat jäätä hiukan rikki ja heti saivat kitkat pitoa, kotiin päästiinkin jo sitten hienosti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sellaisia "kitkarenkaita" mitä saksantuontiautoissa on usein alla niiden tullessa Suomeen ei voi suositella meidän talviolosuhteisiimme kenellekään, kyllä ne niin liukkaita ovat.

Suomessa rengasliikkeistä saatavat kitkarenkaat ovat erikseen, niistä löytyy lumi- ja jopa jääominaisuuksia.

Muistutetaan nyt tässä vielä erikseen siitä, että mm. Michelin Ivalo ei ole hyvä talvirengas (painavan) Mersun alle, menosta tulee huojuvaa koska pintakuvio on niin "periksiantava".
Ongelmaan ei auta edes paineiden nosto, koska pehmeys on juuri pinnassa eikä rungossa.
Pito lienee kyllä hyvä.
wiimax.fi
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

dealer kirjoitti:Sellaisia "kitkarenkaita" mitä saksantuontiautoissa on usein alla niiden tullessa Suomeen ei voi suositella meidän talviolosuhteisiimme kenellekään, kyllä ne niin liukkaita ovat.
Niin..kuten aiemmin sanoin..olen eri mieltä omiin kokemuksiin perustuen.

Nokian WR,Michelin Pilot Alpin ja Continentalin vastaava rengas ovat kaikki kolme sellaisia nopeanajon kitkoja joita uskallan suositella huoletta jokaiselle jolla on alla auto jossa on panostettu alustaan ja sporttisiin ajo-ominaisuuksiin ja haluaa säilyttää ne ominaisuudet myös talvirenkailla.

En oikein näe välttämättä järkevänä sitäkään että suurella vaivalla (ja usein myös rahalla) hankitaan urheilullinen auto jonka alustaan ja ajo-ominaisuuksiin panostetaan joskus paljonkin lisäeuroja..ja sitten pilataan koko homma löysillä kitkarenkailla.
Jos vaikka miettii viime talvea ja SLK:ta niin tavallisilla kitkoilla muutoinkin alustaltaan herkkä SLK olisi menettänyt melkoisesti ominaisuuksiaan..nopeanajonkitkoilla ne sen sijaan säilyivät..ehkä osin jopa paranivat, koska kesärenkaat eivät olleet parhaiten siihen autoon sopivat.
Talvirenkailla kun kuitenkin ajetaan aika monta kuukautta vuodesta..joten ei ole aivan sama mitä siellä alla on..

Tämä on tietysti täysin arvotusasia..kuka mitäkin tärkeäksi kokee..mutta ainakin henk.koht säilytän mieluusti hyvät ajo-ominaisuudet myös talvirenkailla..VARSINKIN kun turvallisuudesta ei tarvitse tinkiä, kuten mielestäni ainakaan noilla kolmella mainitulla renkaalla eri tarvitse.

Uskallan siis edelleen suositella LAADUKKAITA nopeanajon kitkoja jokaiselle joka haluaa säilyttää urheilulliset ominaisuudet myös talvirengaskaudella.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

No niin. Minulla on tuossa saksan tuliaisessa contin kitkat alla ne ovat juuri sitä saksan versiota. Katsastaissani autoa liikenteeseen katsastusmies totesi tai pikemminkin määräsi, että kyseiset renkaat ei ole hyväksytty suomessa talvi liikenteeseen vaikka ovatkin kitkarenkaat. Eivät täytä kuulemma suomessa asetettuja määräyksiä talvirenkaana.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kysyjä tarkoitti "saksan kitkarenkailla" niitä, mitä saksantuontiautoissa alla on niiden maahan tullessa, niin niillä ei pärjää lumisilla ja jäisillä teillä.

Tai pärjää kai niillä jos on ylivarovainen.

Senverran monella mersulla olen ajanut saksanrenkailla että voisi melkein puhua kokemuksesta.
Joissain voi olla hyviäkin renkaita, enkä ole merkkejä niin seurannut mutta outoja ne ovat ainakin minulle.

Esim. W 124 jolla nyt ei hyvilläkään renkailla pääse liukkaasta risteyksestä liikkeelle (ilman lukkoa) on aivan avuton kovilla kitkarenkailla, eikä urheilullisen ajon ominaisuudet lohduta yhtään kun auto jauhaa paikallaan...

No, niitä 124 ei kauaa enää Saksasta tuoda.

Urheiluautot toki erikseen, ja niiden renkaat, joista jva jo kertoikin.
Ja sulat tiet.
wiimax.fi
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

petri.n kirjoitti:No niin. Minulla on tuossa saksan tuliaisessa contin kitkat alla ne ovat juuri sitä saksan versiota. Katsastaissani autoa liikenteeseen katsastusmies totesi tai pikemminkin määräsi, että kyseiset renkaat ei ole hyväksytty suomessa talvi liikenteeseen vaikka ovatkin kitkarenkaat. Eivät täytä kuulemma suomessa asetettuja määräyksiä talvirenkaana.
Niin..jos inssi niin määräsi niin puhui siinä tapauksessa jokseenkin silkkaa sontaa..
Nopeanajon kitkat (Nokian WR,Michelin Pilot Alpin jne) ovat 100% määräysten mukaisia ja laillisia talvirenkaita niin Suomessa kuin muuallakin..ja niillä myös Suomen talvessa ongelmitta pärjää. (edellyttäen että urasyvyys ei ole kulunut liian alhaiseksi, jolloin mikä tahansa rengas muuttuu laittomaksi)

Tosin se on muistettava että kuten muissakin (talvi)renkaissa eri merkkien välillä toisiaan vastaavissa renkaissa voi ominaisuuksissa olla merkittäviäkin eroja, niin myös nopeanajon kitkoissa on taatusti suuria eroja ominaisuuksissa riippuen siitä mikä rengas on kyseessä.

Monta talvea kaikissa Suomalaisissa talviolosuhteissa nopeanajon kitkoilla ajaneena olen edelleen sitä mieltä että niillä pärjää täysin ongelmitta myös Suomen talvessa..kuitenkin niin että Nokian WR on ehdoton ykkönen tässä asiassa.

Toki myönnän sen että tuskin itsekään valitsisin renkaiksi WR:iä/vastaavia kaikkiin Mersumalleihin..mutta esim SLK:ssa ne olivat minusta ylivoimaisesti paras ratkaisu kokonaisuutta ajatellen.
Vastaa Viestiin