560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Hei !
Täällä on sivustoilla kerrottu runsaasti mm. Sec:n sähkö- ja polttoainejärjestelmän vioista. Joudun nyt kaikesta huolimatta kysymään asiaa, johon en ole löytänyt selvää vastausta. Auto on Sec 560/1988. Tyhjäkäyntimoottorille ei tule virtaa ja siksi auton käyntikierrokset ovat 1500. Autoon on vaihdettu bensiinipumpun rele, ylijänniterele, puola ja eBay.de huutokaupasta "syttäboksi". Taustatietona, että autosta hävisi kokonaan sytytysvirta "yhdestä slaagista" kesken matkan helmikuun kovilla pakkasilla. Nyt on virrat löydetty, mutta tyhjäkäynti ei toimi. "Tyhjäkäyntimoottori" toimii testattaessa ja se on puhdistettu. Sen verran sähkövioista vielä, että kun vaihdoin tuon Saksasta hankitun "syttäboksin", katosivat mittaritaulusta virran kytkemisen yhteydessä kaikki muut varoitusvalot, paitsi abs:n valo. Olisiko hankittu syttäboksi viallinen ?. Mistä tuo virta tulee tyhjäkäyntimoottorille?. Toisaalta myös auton hälytysjärjestelmä alkoi reistailla (Bosch Blocktronic 433 ). Hälyttimeen menevä virtajohto on nyt irroitettu, samoin jo sitä ennen "sireenin" johto.
Ystävällisin terveisin
Jorkka 52, Joensuu
Täällä on sivustoilla kerrottu runsaasti mm. Sec:n sähkö- ja polttoainejärjestelmän vioista. Joudun nyt kaikesta huolimatta kysymään asiaa, johon en ole löytänyt selvää vastausta. Auto on Sec 560/1988. Tyhjäkäyntimoottorille ei tule virtaa ja siksi auton käyntikierrokset ovat 1500. Autoon on vaihdettu bensiinipumpun rele, ylijänniterele, puola ja eBay.de huutokaupasta "syttäboksi". Taustatietona, että autosta hävisi kokonaan sytytysvirta "yhdestä slaagista" kesken matkan helmikuun kovilla pakkasilla. Nyt on virrat löydetty, mutta tyhjäkäynti ei toimi. "Tyhjäkäyntimoottori" toimii testattaessa ja se on puhdistettu. Sen verran sähkövioista vielä, että kun vaihdoin tuon Saksasta hankitun "syttäboksin", katosivat mittaritaulusta virran kytkemisen yhteydessä kaikki muut varoitusvalot, paitsi abs:n valo. Olisiko hankittu syttäboksi viallinen ?. Mistä tuo virta tulee tyhjäkäyntimoottorille?. Toisaalta myös auton hälytysjärjestelmä alkoi reistailla (Bosch Blocktronic 433 ). Hälyttimeen menevä virtajohto on nyt irroitettu, samoin jo sitä ennen "sireenin" johto.
Ystävällisin terveisin
Jorkka 52, Joensuu
Jorma Puumalainen
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
onko sytkä poksi samalla numerolla mitä se rikkinäinenki se poksi oltava saman numeroinen kuin edellinenki, muuten ei taho kaikki laitteet toimia muu numeroisilla pokseilla
jos autossa on kolome avainta niin se hälyttimen saa pois pelistä vain yhdellä avvaimella 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Ke -jettihän siinä on ja samanlainen systeemi kuin muissakin.Voi olla että ecu ei nyt niiltä osin pelitä mutta voi olla vikaa kaasuläpällä olevassa kytkimessä joka tunnistaa tyhjäkäynnin,keskikäynnin ja täysikaasun.Jos se ei palaudu alkuu niin tekee tuon eli tyhjäkäynti huutaa.Testaa se kytkin ensin,sinne menee 3johtoa.
Juu ja vertaas sitä numeroa ja onhan entinen boxi tallessa niin laitan sulle korjaus firmoja:
http://erikoisosa.com/korjaushinnastoecu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sitten löytyy myös eletromeka,vekatroniks,sercap...
Juu ja vertaas sitä numeroa ja onhan entinen boxi tallessa niin laitan sulle korjaus firmoja:
http://erikoisosa.com/korjaushinnastoecu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sitten löytyy myös eletromeka,vekatroniks,sercap...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
vekatronicsille ei kannata lähettää korjattavaks, siellä ei ässän poksille maheta mittään muista firmoista mulla ei ole kokemustaatlas kirjoitti:Ke -jettihän siinä on ja samanlainen systeemi kuin muissakin.Voi olla että ecu ei nyt niiltä osin pelitä mutta voi olla vikaa kaasuläpällä olevassa kytkimessä joka tunnistaa tyhjäkäynnin,keskikäynnin ja täysikaasun.Jos se ei palaudu alkuu niin tekee tuon eli tyhjäkäynti huutaa.Testaa se kytkin ensin,sinne menee 3johtoa.
Juu ja vertaas sitä numeroa ja onhan entinen boxi tallessa niin laitan sulle korjaus firmoja:
http://erikoisosa.com/korjaushinnastoecu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sitten löytyy myös eletromeka,vekatroniks,sercap...
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
[quote="touhottaja"]onko sytkä poksi samalla numerolla mitä se rikkinäinenki se poksi oltava saman numeroinen kuin edellinenki, muuten ei taho kaikki laitteet toimia muu numeroisilla pokseilla
jos autossa on kolome avainta niin se hälyttimen saa pois pelistä vain yhdellä avvaimella
[/quote
Saksasta hankitun sytytysyksikön numerosarjat ovat prikulleen samat kuin alkuperäisessä. Kiitokset tuosta avainasiasta, sillä en ole löytänyt mistään ohjeita tuon hälytysjärjestelmän käyttöön näiden neljän vuoden aikana, jonka auto on ollut käytössäni.
Jorkka52


Saksasta hankitun sytytysyksikön numerosarjat ovat prikulleen samat kuin alkuperäisessä. Kiitokset tuosta avainasiasta, sillä en ole löytänyt mistään ohjeita tuon hälytysjärjestelmän käyttöön näiden neljän vuoden aikana, jonka auto on ollut käytössäni.
Jorkka52
Jorma Puumalainen
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
joo,o mullakin on sellanen poksi missä on prikulleen samat numerot kun vanhassaki sillä erotuksella että toisessa on viivakoodi tunniste ja toisessa ei ja molemmat samankokosista koneista mutta toisessa taas säätyvät nokka-akselitjorkka52 kirjoitti:touhottaja kirjoitti:onko sytkä poksi samalla numerolla mitä se rikkinäinenki se poksi oltava saman numeroinen kuin edellinenki, muuten ei taho kaikki laitteet toimia muu numeroisilla pokseillajos autossa on kolome avainta niin se hälyttimen saa pois pelistä vain yhdellä avvaimella
[/quote
Saksasta hankitun sytytysyksikön numerosarjat ovat prikulleen samat kuin alkuperäisessä. Kiitokset tuosta avainasiasta, sillä en ole löytänyt mistään ohjeita tuon hälytysjärjestelmän käyttöön näiden neljän vuoden aikana, jonka auto on ollut käytössäni.
Jorkka52

mutta onko ne poksit uloisesti täysin samanlaiset

mites se YJ-rele onko uus vai tinailtu ja eikös se ole kahella sulakkeella

jos olis kuva niin ei tarttis kysellä

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Yj-rele on kahdella sulakkeella ja uusi. Entisessä oli yksi sulake. Tässä uudessa on enemmän kosketusnastoja. Syttäboksissa on numerojen "fontit" erilaisia ja Bosch-logo eri paikassa. Täytyy verrata niitä tarkemmin kotona töiden jälkeen.
Viimeksi muokannut jorkka52, Pe 04.05.2012 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jorma Puumalainen
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
No melkein samanlainen systeemi. Vanhemmissa Mersun 8-koneissa on tyhjäkäyntimoottorille oma boksinsa, VDO:n tekemä. Sijainti yleensä etumatkustajan jalkatilassa tulipeltiä vasten, mattojen alla. Eli KE-ECU:lla ei ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa (tämä siis pätee ainoastaan Mersun V8-moottoreihin malleissa w126, w107 ja jokunen muu samaa ikäluokkaa)Ke -jettihän siinä on ja samanlainen systeemi kuin muissakin.Voi olla että ecu ei nyt niiltä osin pelitä mutta voi olla vikaa kaasuläpällä olevassa kytkimessä joka tunnistaa tyhjäkäynnin,keskikäynnin ja täysikaasun.Jos se ei palaudu alkuu niin tekee tuon eli tyhjäkäynti huutaa.Testaa se kytkin ensin,sinne menee 3johtoa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Sen verran vielä tuohon syttäboksin numerointiin, että molempien Boschin numerosarjojen eräänlaisina loppunumeroina (pienellä kirjoitettuna tai eri rivillä) on EZ 0036. Ajattelin, että tällä numerolla olisi jotain merkitystä rakenteeseen tai toimintaan . EZ = Elektrinische Zundungsanlage. Tiedäpä tuosta varmaa. Vanhassa boksissa ei muuten ollut viivakoodia. Tuli sekin asia nyt mieleen.
Jorma Puumalainen
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Timpan vastaukseen liittyen täytyy penkoa sitä etumatkustajan jalkatilaa. Kopioin aikanaan netistä noin tuhat liuskaa W 126 rakenteeseen ja korjaukseen liittyviä englanninkielisiä ohjeita ja niistä löytyi tietoja em. paikaan sijoitetuista "komponenteista; idle speed sensor" tai sinne päin. Edellisessä viestissä petti tuon saksankielisen termin kirjoitusasu: EZ = Elektronische Zündsteuergeräte. Mutta ei kai tällä väliä.
Jorma Puumalainen
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
unski tarkottaa varmaanki tätä relettä apumiehen puolen jalaka tilassa


en tiijä mikä releen oikee suomen kielinen nimi, mutta olisko tyhjäkäynti rele



en tiijä mikä releen oikee suomen kielinen nimi, mutta olisko tyhjäkäynti rele

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Luulenpa, että käännöksesi menee läpi jopa "ylioppilastutkintolautakunnassa". Tuota pötikkää olen etsikellyt eri ohjeista. Kiitokset, että lähetit kuvan ja nyt tiedän paikan, mistä sen löytää.
Jorma Puumalainen
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
onhan noita kuvia joskus pari tullu otettua
sattu nyt vaan just olee 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
korjaan tuota omaa kommenttiani...tai täydennän. vain W126:ssa säädin on tulipeltiä vasten. mm w107:ssa se on hansikaslokeron takana, lokeron vasemman takakulman kohdalla, lokero on melkeinpä poistettava näpelöimistä varten. ....niin joo, tämäkin koskee sitten vasemmalta ohjattavia w107:ja...oikealta ohjustettavissa se taas löytyy muistaakseni vasemman a-pilarin lähettyviltä.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Hei !
SEC:n tyhjäkäyntiongelma on nyt muisto vain !. Jatkoin viikonloppuna auton kunnostusta ja pudistin seuraavaksi nimimerkki "Unskin"mainitseman komponentin "kaasuläpällä olevan kytkimen, joka tunnistaa tyhjäkäynnin" . Tämänkään osan puhdistuksen jälkeen ei auton tyhjäkäynti välittömästi toiminut. Illan puurtamisen lopuksi aloitin "releiden vaihtorumban".
Minulla on nyt pari sarjaa näitä YJ- ja polttoainepumpun releitä, osa uusia ja osa käytettyjä, kaikki hankittu eBay:n huutokaupasta. Ja kuinka ollakkaan, auton tyhjäkäynti löytyi. Kone käy tasaisesti tyhjäkäyntiä 600 kierroksella ja kaasutettaessa kierrokset nousevat "lentäen" sinne 6000 päälle. Koeajo ja tankki täyteen. Ehkä kaasuläpän kytkimen puhdistus auttoi tai sitten releiden kosketuksissa oli vikaa tässä remontin loppuvaiheessa. Talvella helmikuussa stopin aiheuttaneilla releillä auto ei toimi, joten ne osat olivat ainakin rikki.
Kiitän kaikkia neuvojen antamiseen osallistuneita.
Ystävällisin terveisin !
Jorkka 52 Joensuusta
SEC:n tyhjäkäyntiongelma on nyt muisto vain !. Jatkoin viikonloppuna auton kunnostusta ja pudistin seuraavaksi nimimerkki "Unskin"mainitseman komponentin "kaasuläpällä olevan kytkimen, joka tunnistaa tyhjäkäynnin" . Tämänkään osan puhdistuksen jälkeen ei auton tyhjäkäynti välittömästi toiminut. Illan puurtamisen lopuksi aloitin "releiden vaihtorumban".
Minulla on nyt pari sarjaa näitä YJ- ja polttoainepumpun releitä, osa uusia ja osa käytettyjä, kaikki hankittu eBay:n huutokaupasta. Ja kuinka ollakkaan, auton tyhjäkäynti löytyi. Kone käy tasaisesti tyhjäkäyntiä 600 kierroksella ja kaasutettaessa kierrokset nousevat "lentäen" sinne 6000 päälle. Koeajo ja tankki täyteen. Ehkä kaasuläpän kytkimen puhdistus auttoi tai sitten releiden kosketuksissa oli vikaa tässä remontin loppuvaiheessa. Talvella helmikuussa stopin aiheuttaneilla releillä auto ei toimi, joten ne osat olivat ainakin rikki.
Kiitän kaikkia neuvojen antamiseen osallistuneita.
Ystävällisin terveisin !
Jorkka 52 Joensuusta
Jorma Puumalainen
Re: 560 SEC:n tyhjäkäyntimoottorille virtaa!
Jorkka 52 vielä....
Atlas -nimimerkki mainitsi tuosta kaasuläpän kytkimestä. Kiitokset hänelle. Meikäläisen muisti on kuin "kananlento". Onnkesi on keksitty nämä sähköiset tietovälineet, jotta asiat saa pidettyä jotensakin hallinnassa.
Atlas -nimimerkki mainitsi tuosta kaasuläpän kytkimestä. Kiitokset hänelle. Meikäläisen muisti on kuin "kananlento". Onnkesi on keksitty nämä sähköiset tietovälineet, jotta asiat saa pidettyä jotensakin hallinnassa.
Jorma Puumalainen