Terve,
Laturi tilttasi asteittain/vähitellen mun '90 OM602 124-dieselistä. Indikaationa oli se, että kojetaulussa loisti yhtäkkiä joulukuusi, eli jokainen mahdollinen mittarivalo alkoi palamaan yhtäkkiä kesken ajon. Sitten ne valot taas palautuivat edelleen ajon aikana hetken päästä normaaleiksi. Sitten taas näkyi joulukuusi.
Ajamaan pystyi silti hyvin.
Pidemmän joulukuusiperiodin (vartin verran kotiin asti) jälkeen tein niin, että mittasin dieselin käydessä virrat akun navoista: Melko tarkkaan 12V, eli laturi ei toimi. Sammutin moottorin ja tsekkasin hiilet, jotka olivat kyllä kuluneita mutta ei niin kuluneita jotta menoa haittaisi.
Vaihdoin hiiliasetelman (Bosch made in Spain) ja latausvirta näytti käynnissä olevan moottorin akun navoista 14,3V, mutta sitten taas muutaman päivän päästä joulukuusi alkoi taas palamaan. Hiilet olivat uudelleentarkistettaessa käytännössä aivan samanlaisia kuin asennushetkellä.
Moottorin käydessä on alkanut kuulumaan aiemmin kuulumatonta "rominaa" moottorin pelkääjän puolelta, eli sieltä laturin puolelta. Eipä siihen stetoskooppia tarvita että kuulee mistä tuulee.
Siitä huolimatta, kun vaan 100A akussa on riittävästi käynnistysvirtaa, auto pelaa tosiaan koko päivän. OM602 diesel ei tarvitse jatkuvaa laturin tukea käydäkseen, päinvastoin, akkua tarvitaan hehkuun ja käynnistämiseen, muttei siihen että diesel käy.
Ainoa huono puoli legendan ylläpidossa on se, että jatkuvassa ajossa, S124-korisella viisipyttyisellä veroa menee reilu 650 euroa vuodessa.
Toisaalta '90-mersulle ei olisi enää montaa vuotta että se olisi museorekisteröitävissä, eikös?
Laturi rikki dieselistä
Re: Laturi rikki dieselistä
sellainen 7-9 vuotta... riippuu kuinka sen laskee, koska museoajoneuvo pitää nykyään olla 30 vuotias... ennen riitti se 25 vuotta, mutta kai ne nosti sitä, kun joka toinen liikenteessä oleva mersu olis muuten pian museorekisterissäUkko-Mikael kirjoitti:
Toisaalta '90-mersulle ei olisi enää montaa vuotta että se olisi museorekisteröitävissä, eikös?

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Laturi rikki dieselistä
Katsoitko kun vaihdoit säätäjän niin liukurenkaiden kunnon koska epäilen niiden olevan nyt loppu,eli urilla.
Sekin viittaa siihen että entiset eivät olleet kovin huonokuntoiset hiilet.
Sekin viittaa siihen että entiset eivät olleet kovin huonokuntoiset hiilet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-